Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Wednesday, 27 February 2013

Suamiku Paling Sweet (BAB 27)

BAB 27

Balik Shah Alam. Tapi kali ni balik rumah ibu dan papa Izz. Bila Izz ajak aku balik rumah orang tua dia, takut jugak aku. Sebabnya, aku pernah nak terajang Izz pada malam sejarah hitam tu depan mereka. Dan yang keduanya, sejak aku kahwin dengan Izz, mana pernah aku balik rumah mereka. Aku tak tahu persepsi dorang kat aku macam mana. Buatnya jadi drama Ibu Mertuaku depan pintu rumah, macam mana? Tak ke haru? Kalau dorang tak terima aku, apa aku nak buat?

Tapi, keluarga Izz terlalu baik denganku. Aunty Fatmah dan layaknya aku panggil ibu sekarang ni masih sama macam yang pernah aku kenal dulu. Lembut dan baik orangnya. Papa jugak macam tu. Bila aku sampai je depan rumah, ibu menyambutku macam aku ni dah lama jadi sebahagian daripada keluarga mereka. Papa pun sama. Senyum menyambut kepulangan kami. Dan takde seorang pun pernah membangkitkan peristiwa malam tu. Makin aku rasa bersalah sebab tak pernah pulang ke rumah mereka sepanjang aku bergelar menantu mereka. Kali ni pun, kalau bukan sebab Hafiy berada di rumah mereka, mungkin aku tak akan balik rumah mereka.

Tapi, kalau rumah orang tu, rumah orang jugaklah. Serius aku janggal gila. Rasa macam aku sorang-sorang je kat rumah ni. Izz entah ke mana. Hafiy pun seronok main dengan pak su dia kat luar. Aku tercengang-cengang kat dalam rumah ni tak tahu nak buat apa. Nak tidur dalam bilik, dah petang sangat. Tak bagus (mentang-mentang kat rumah orang. Kalau rumah sendiri, memang membuta jugak. Hehe). Dahlah dalam bilik Izz. Memang tak la. Meskipun aku dah biasa dengan rumah ni, tapi sekarang ni semuanya berbeza. Aku sekarang ni dah jadi menantu rumah ni. Bukan lagi bibik separuh masa.

Akhirnya aku keluar ke taman rumah. Taman kesayangan ibu. Aku tengok bunga-bunga kat sini makin bertambah. Baru je beberapa bulan aku aku tinggalkan rumah ni, dah macam-macam berubah. Kalau dulu, rajin je aku tolong ibu siram pokok bunga.

Aku berjalan pulak ke kerusi batu yang berada dekat dengan taman tu. Aku duduk di atas salah satu kerusi batu. Kat sini aku selalu tunggu abang petang-petang macam ni. Aku terpandang pokok jambu. Terus teringat kembali kenangan lama. Bila ingat-ingat balik, kelakar. Aku yang otai ni boleh jatuh pokok? Adoyai

“Apa yang senyum sorang-sorang ni?” Entah dari mana, Izz menyampuk. Terus mati senyum aku. Potong stim betul!

“Teringat kenangan lama. Saya jatuh pokok sebab awak.” Izz turut senyum.

“Dan abang jugaklah yang selamatkan Sya daripada jatuh.” Ya.. dia nak sambut aku yang jatuh. Tapi, tersalah timing, akhirnya dua-dua sembah bumi.

“Selamatkan apa? Berbalut kaki saya tak pasal-pasal. Awak tahu, teruk saya kena bebel dengan mama malam tu. Memang tadah je telinga,” ungkitku sambil cebikkan bibir. Macam salah Izz sorang je aku jatuh pokok.

“Abang pun kena teruk tahu? Bahu abang habis lebam sebab Sya jatuh atas abang. Mahu seminggu abang menderita kat pejabat.” Dia turut mengungkit. Siap tumbuk-tumbuk bahu kanan dia lagi. Nak tunjuk kat situ la lebamnya sebelum ni.

“Awak pun sakit jugak ke?” Aku terkejut. Kenyataan yang tak pernah aku tahu sebelum ni. Prihatin.

“Dah.. ingat abang ni robot ke apa kalau berat tong gas jatuh atas abang, tak rasa sakit?”

“Apa? Tong gas?” Terbang terus rasa prihatin aku. Cis! Kurang asam betul! Samakan aku dengan tong gas? Sangat tak patut!

“Tong gas pun empat belas kilo je tahu? Sya lebih berat daripada tong gas.” Dia bukak mulut lagi. Bukannya makin memyenangkan hati. Sengaja nak cari gaduh dengan aku.

“Yala… saya minta maaf. Sebab saya yang lebih berat daripada tong gas ni jatuh atas awak, badan kesayangan awak tu sakit,” sindirku geram. Nak merajuk!

“Takpe.. Sakit yang berbaloi sebab abang boleh kenal Sya.” Dia senyum. Grr.. Apa ni? Tadi cakap lain, sekarang cakap lain? Dia bagi penyakit, dia jugak yang bagi penawarnya?

Mummy.. daddy..” Terus aku dan Izz keluar daripada memori semalam. Dari kejauhan Hafiy menjerit memanggil aku dan Izz. Tangan melambai-lambai ke arah kami. Aku turut membalasnya.

“Hafiy.. tengok depanlah. Pak Su lepas karang, baru tahu!” Aku dengar suara Hakimi menjerit.

Aku dan Izz ketawa. Kelakar bila tengok Hakimi ajar Hafiy naik basikal. Seronok sakan Hafiy bila datuknya belikan dia basikal baru.

“Tengok Kimi. Tak lama lagi, naik angin la tu,” komen Izz sambil melihat ke arah Hafiy dan Hakimi.

“Hafiy.. kan Pak Su cakap jangan berhenti kayuh. Hish.. budak ni!” Izz betul. Tak sampai sepuluh saat, suara Hakimi naik memarahi Hafiy. Aku dan Izz ketawa. Pagi tadi, bukan main bersemangat si Hakimi nak mengajar Hafiy naik basikal. Hangat-hangat tahi ayam betul. Baru je beberapa kali mengajar, dah nampak dah muka mengaku kalah Hakimi.

“Dia tu tunggu masa nak panggil abang je tu.” Izz teruskan lagi andaiannya.

“Ngah.. sini kejap!” Sejurus selepas itu, Hakimi menjerit sambil menggamit tangan ke arah kami.

“Haa.. kan abang dah cakap.”

Aku ketawa. Memang betul apa yang Izz cakap. Memang dia kenal betul dengan adiknya. Izz bangun untuk berlalu ke arah Hakimi. Aku turut mengekori Izz. Bosan pulak dok kat sini sorang-sorang. Baik aku tengok Hafiy belajar naik basikal baru.

“Mesti dia nak abang yang take over ajar Hafiy,” kata Izz lagi bila masa kami berjalan.

“Ada apa?” soal Izz kepada adiknya.

“Ajar Hafiy naik basikal. Aku dah penat dah.” Aku pandang Izz. Betullah. Aku ketawa lagi.

“Mana tak penat kalau asyik menjerit je kerjanya,” sindir Izz. Hakimi tersengih.

“Menguji kesabaran wei. Mana tak naik pitching suara? Memang tak layaklah aku jadi cikgu. Asyik nak maki budak-budak je.”

“Bukan fail cikgu je. Nak jadi bapak orang pun fail. Dah, Hafiy. Biar daddy ajar pulak.”

Yay.. daddy ajar. Pak Su garanglah, daddy. Asyik nak marah Hafiy je,” adu Hafiy sambil tarik muka masam.

“Budak ni..” Hakimi buat gaya macam nak cekik Hafiy. Aku ketawa melihat gelagat mereka.

Kemudian, basikal Hafiy bertukar tangan. Kini, Izz pulak yang ambil alih untuk ajar Hafiy cara-cara naik basikal.

“Hafiy.. Hafiy terus kayuh, tahu? Jangan berhenti. Nanti jatuh. Hafiy taknak jatuh, kan?” lembut Izz mengajar.

“Hafiy takut jatuh.”

Daddy ada kat belakang ni. Jangan takut. Nak belajar sesuatu kena berani. Nak pandai ke tak?”

Daddy jangan lepas, okay?”

“Ya.. ya.. daddy tak lepas.” Aku cuma tengok perilaku dua beranak itu. Nak gelak pun ada. Macam mana nak pandai kalau Izz tak lepas? Hafiy.. Hafiy.. penakut jugak rupanya.

“Hafiy.. all the best!” laungku. Bagi semangat.

Aku tengok Hafiy kayuh basikal. Nasib baik kawasan lapang rumah ni luas. Takdelah terhad sangat kawasan Hafiy nak belajar naik basikal. Hafiy nampaknya dah ada kemajuan. Bila Hafiy agak leka, Izz lepaskan pegangannya.

Daddy.. daddy cakap taknak lepas. Daddy tipu.” Hafiy sedar yang Izz dah lepaskan pegangannya. Hafiy hilang keseimbangan dan hampir jatuh. Nasib baik Izz sempat menahannya.

“Iya… iya.. daddy tak lepas.” Izz kembali berjanji.

Aku dan Hakimi yang melihat ketawa melihat gelagat mereka. Macam-macam si Hafiy ni.

“Sabar betul Izz ajar Hafiy,” pujiku. Sikit pun tak naik suaranya bila dia ajar Hafiy. Berbeza betul dengan Hakimi.

“Sebab tu saya dan abang Ngah berbeza.”

“Memang.. tengok pun dah tahu.” Aku mencebik.

“Abang Ngah tu terlalu baik orangnya. Mesti awak selalu buli dia, kan?” tuduh Hakimi.

“Mana adalah!” balasku geram. Suka hati je nak tuduh orang. Macam aku ni jahat sangat. Ada aku buli Izz ke?

“Haha.. saya tahu abang Ngah selalu kena buli kat rumah. Kalau tak, takde la dia nak komplain macam-macam kat pejabat.”

“Izz komplain apa?” tanyaku tak senang hati. Tajam aku tengok Hakimi yang tersengih-sengih kat sebelah. Belakang aku seronok kutuk-kutuk aku ya?

“Jangan la tengok saya macam tu, Kak Ngah. Takut saya tengok muka Kak Ngah yang garang tu.” Hakimi buat muka. Buatkan aku yang nak marah pun tak jadi. Kak Ngah.. mula-mula dia panggil dulu, terangkat jugak aku. Sebab aku tak suka. Macam tua je aku sedangkan aku lagi muda daripada Hakimi. Tapi, biasalah. Adik Izz Haikal ni memang tak makan saman macam abangnya jugak. Aku akhirnya dah lali dah dengan panggilan tu.

“Cakap.. kat pejabat, awak dengan Izz ada mengumpat saya, ya?” Aku desak Hakimi untuk buka mulut.

“Kalau saya taknak cakap, awak nak buat apa?” Dia bagaikan cuba naikkan darah aku.

“Kalau awak taknak cakap, saya letak ubat julap dalam makanan awak malam ni. Biar awak cirit-birit besok.”

Hakimi ketawa. “Bagus jugak. Tak pernah saya rasa ubat julap tu macam mana. Letak banyak-banyak, tahu?”

Haha.. dia sambung ketawa sebelum blah masuk rumah. Sengaja nak cabar aku. Aku letak karang, tak cukup tanah berkejar ke tandaslah kau. Daripada aku layan perangai tiga suku Hakimi, baik aku tengok Hafiy yang tengah gigih belajar naik basikal.

Pandanganku kembali terarah kepada Izz dan Hafiy yang tak habis-habis lagi dengan basikal. Aku jalan ke arah mereka.

“Hafiy.. bila nak pandai ni? Tak macho la lelaki tak pandai naik basikal. Mummy dulu empat tahun dah reti naik basikal, tahu?” kataku. Aku tipu yang bahagian empat tahun tu. Aku pun tak ingat bila aku pandai naik basikal. Tapi, yang pasti bukan empat tahun la.

“Hafiy takut daddy lepas.” Hafiy pandang ke arah Izz. “Daddy.. jangan la lepas.” Hafiy dah macam nak nangis.

“Mana ada daddy lepaslah. Daddy tengah pegang ni.” Izz yang baru berura-ura untuk lepaskan pegangannya terus tak jadi. Aku ketawa. Kelakar melihat situasi itu. Penyabar sungguh Izz. Kalau aku, rasanya dah lama dah naik suara. Geram!

“Dah.. tengok depan, terus kayuh laju-laju. Mummy nak tengok Hafiy pandai naik basikal. Cepat.. kayuh sampai tempat mummy berdiri ni.” Aku bagi semangat lagi.

Hafiy ikut cakapku. Dia mengayuh basikal ke arahku.

Daddy.. daddy pegang, kan?”

“Ya.. daddy peganglah ni.” Masa tu Izz dah lepaskan pegangannya.

“Cepat, Hafiy. Cuba kejar mummy.” Aku tepuk tangan sambil menambah jarak antaraku dengan Hafiy. Taknak bagi Hafiy berpaling ke belakang.

Daddy.. jangan lepas.” Tak habis-habis Hafiy menyuruh Izz supaya jangan lepaskannya. Tapi, dia tak sedar yang Izz dah lama lepaskan pegangannya.

Daddy tahulah,” jawab Izz. Kaki masih mengejar basikal Hafiy. Bersedia untuk menyambut Hafiy kalau-kalau kejadian yang tak diingini berlaku.

“Hafiy.. Hafiy dah pandai naik basikal,” jeritku sambil menepuk tangan beberapa kali. Terlebih excited la pulak aku ni.

Hoorey.. Hafiy dah boleh naik basikal sendiri.” Hafiy turut gembira bila sedar yang Izz dah lepaskan pegangannya. Izz yang dari tadi berlari mengejar Hafiy pun turut berhenti. Yakin yang Hafiy dah cukup pandai.

“Adoi.. penat daddy ajar Hafiy.” Izz turut senang melihat Hafiy meskipun rasa penat.

Hafiy bukan main seronok lagi. Dia mengayuh basikal mengelilingi kawasan itu. Tak berapa lama lepas tu, Hafiy jatuh basikal.

“Hafiy!” Aku dan Izz sama-sama jerit nama Hafiy. Sama-sama berlari ke arah Hafiy.

Izz angkat basikal yang menindih Hafiy. Hafiy jatuh tertiarap. Aku mengangkat Hafiy sebelum memeriksa keadaan Hafiy. Hafiy dah nangis.

“Hafiy, Hafiy okay?” soalku.

“Sakit..” Dalam air mata Hafiy tunjukkan lututnya yang dah berdarah. Nasib baik sikit je. Aku lap air mata Hafiy.

“Dah.. dah.. jangan nangis lagi. Buruklah Hafiy nangis. Kalau Hafiy nangis, lutut makin sakit. Lepas tu makin banyak darah keluar. Hafiy taknak sakit, kan?” pujukku sambil menakut-nakutkan dia supaya dia berhenti menangis. Entah teori daripada pakar perubatan mana yang aku ambik. Daripada doktor Qisya Iris la, daripada siapa lagi?

Daddy bawak Hafiy masuk dalam rumah ya? Kita letak ubat kat luka tu. Okay, sayang? Jangan nangis lagi. Dah… jom, masuk,” pujuk Izz pula. Tubuh kecil Hafiy yang masih duduk di atas jalan itu didukungnya.

“Sya bawak basikal tu masuk,” arah Izz. Aku cuma angguk.

  ------

“Dah.. siap.” Izz tampal plaster pada luka di lutut Hafiy. Daripada mula-mula Hafiy dibawa masuk sehinggalah Hafiy habis dirawat, kerja aku adalah sebagai pemerhati. Aku hanya memerhati tingkah laku Izz yang membawa kotak first aid, kemudiannya merawat luka Hafiy, kemudiannya memujuk Hafiy supaya menahan sakit dan jangan menangis. Semuanya Izz lakukan tanpa sikit pun rasa kekok dan canggung. Semuanya buatkan Izz terserlah dengan sifat kebapaannya.

Aku pandang muka Izz. Macam yang Hakimi cakap, Izz terlalu baik.

“Dah.. sekarang ni, jom daddy mandikan Hafiy. Hafiy busuklah.” Izz dukung Hafiy.

“Sya.. abang mandikan Hafiy dulu, ya? Tolong simpan kotak first aid, boleh?” Izz mintak tolong aku.

“Hah? Oh, okay,” jawabku gabra. Bimbang jugak dia perasan yang aku sedari tadi lagi dok usha wajahnya.

Izz senyum manis ke arahku. “Thanks.” Izz mendukung Hafiy untuk naik ke tingkat atas. Mata memandang langkah Izz yang semakin jauh.

Fuh, lega! Tak tahu kenapa boleh rasa semput tiba-tiba. Senyuman manisnya tadi, bukan kali pertama aku lihat. Tapi kenapa hatiku berdebar bila tengok senyuman versi pencair hati dia tadi? Aku pegang dadaku. Hati.. jangan kau tergugat! Aku cuba kawal perasaan.

Kembali ke alam yang nyata. Izz memang macam tu. Senyum dia untuk orang lain pun macam tu jugak. Apa ada pada senyuman? Senyuman je pun. Tapi, bukanke a smile is a curve that will bring things straight? Cewah.. mana pulak aku dapat english quote ni? Tiba-tiba je boleh terlintas dalam kepala.

Aku bawa kotak first aid tu ke tempatnya sebelum kepala berkhayal benda lain lagi.

“Ibu, nak masak apa?” Aku soal ibu yang tengah sibuk keluarkan barang dari peti sejuk. Turut membantu seorang bibik Indonesia yang tak pernah aku tengok sebelum ni. Hakimi panggil dia Bik Aini. Pengganti Mak Mah la kut sebab Mak Mahkan sekarang ni bekerja kat rumah Izz.

“Ibu nak masak mi sup untuk dinner malam nanti. Papa tu dah lama mengidam nak makan mi sup.”

“Boleh Qisya tolong?” Aku minta izin daripada ibu. Almaklumlah.. ibukan memang dah hafal dah ‘kepakaran’ aku dalam memasak ni. Sebab tu la kena tanya dulu sebelum bukak langkah. Hehe..

“Boleh.. tolonglah. Tolong potong sayur.” Ibu memberi izin.

Aku patuh. Bekas berisi sayur-sayuran itu aku capai sebelum basuh. Sebilah pisau di dalam bekas pisau aku ambik. Mula dengan sayur sawi, dan kemudiannya kobis dan kobis bunga. Aku potong ikut saiz yang sesuai. Buah tomato pulak aku potong empat.

Seronok jugak masak mi sup. Meskipun cuma jadi assistant berjaya, aku puas hati bila dapat membantu. Kagum aku tengok ibu memasak. Campak itu, campak ini dalam kuali besar. Bila rasa, perghh.. terangkat! Macam chef wo.. Memang thumbs up la.

Memasak benda ni memang kejap. Tak sampai setengah jam pun, sup dah masak. Cuma mi belum dicampurkan lagi. Kata ibu, mi akan dicampurkan bila nak makan nanti. Kalau masukkan sekarang, nanti mi jadi kembang sebab masa makan biasanya lepas maghrib ataupun isyak.

“Terima kasih, Sya,” ucap ibu. Aku senyum. Tak payah nak terima kasih sangat la. Segan aku. Macam la aku ni banyak menolong sangat.

“Setakat Sya potong sayur, tolong jadi tukang kacau, tukang basuh pinggan tu tak payahlah ibu nak berterima kasih. Bukannya berat pun.”

“Ibu berterima kasih bukan sebab tu. Ibu berterima kasih sebab Sya sudi terima Izz dan Hafiy seikhlasnya. Ibu boleh nampak yang Sya dah belajar untuk terima Izz dan Hafiy dengan sepenuh hati.”

Aku terdiam. Sedikit segan. Setakat aku sudi untuk hidup dengan Izz dan Hafiy tu, tak payahlah nak berterima kasih. Sepatutnya aku kena berterima kasih dengan Izz dan Hafiy yang sudi terima aku sedangkan aku dah banyak mengguris hati mereka.

“Sya dah ikhlas, ibu. Jujur.. Sya memang tengah belajar untuk terima Izz sebagai suami Sya sepenuhnya. Tapi, Sya perlukan masa. Soal hati dan perasaan tak boleh dipaksa. Dan sekarang, Sya masih belum cintakan Izz. Perasaan tu belum datang lagi, ibu. Sya pun tak tahu perasaan Izz pada Sya sebenarnya apa.” Aku berterus-terang dengan ibu.

Serius aku tak tahu perasaan Izz padaku apa. Dia selalu cakap dia sayangkan aku. Cintakan aku. Tapi, aku masih tak percaya. Aku takut apa yang Izz cakap semata-mata kerana Hafiy tak mahu lepaskan aku. Ataupun sebab kami dah kahwin jadi dia memang dah setkan hati dia untuk cintakan aku sedangkan sebenarnya mungkin dia cintakan orang lain. Dalam erti kata lain, sebab kami dah kahwin, dia paksa hati dia untuk cintakan aku padahal jika diberi pilihan, mungkin dia takkan memilih aku.

Atau mungkin jugak kalau aku cakap Izz paksa hati dia sebab tanggungjawab dia yang dah menikahi aku?

“Izz baik orangnya..”

Ya.. Izz sangat baik. Terlalu baik yang sebabkan aku rasa bersalah kalau aku pernah menjadi pernghalang cintanya dengan perempuan lain. Perkahwinan yang terjadi mungkin sebab terpaksa. Dan kebaikan Izz jugaklah yang buatkan aku makin lupa tentang punca macam mana kami terpaksa disatukan.

“..Dan ibu rasa yang Izz betul-betul sayangkan Sya. Apa yang naluri ibu cakap, daripada kali pertama Izz jumpa Sya lagi dia dah sukakan Sya,” kata ibu lagi.

Aku tak berani nak komen lagi. Tak mahu isu ni melarat-larat pulak.

   -----

Kali pertama makan malam dengan keluarga Izz. Aku turun awal lepas solat isyak untuk menolong ibu mengangkat pinggan ke ruang makan. Aku tolong sendukkan mi sup ke dalam mangkuk untuk setiap orang. Bau yang menusuk hidung, makin lapar aku jadinya.

Aku mengambil tempat di tepi Hafiy. Izz pulak duduk tepi Hafiy sebelah satu lagi. Maknanya, Hafiy duduk antara aku dengan Izz. Di bahagian bertentangan pulak tempat ibu dan Hakimi.

Lepas semua orang berkumpul, Hafiy baca doa makan.

“Waa.. nenek, sedapnya!” Hafiy hirup kuah sup. Hafiy ni memang. Apa-apa jenis sup dia suka.

“Makan, Qisya. Jangan malu-malu. Sedap tak ibu masak?”

“Sedap, papa,” jawabku jujur. Aku suap sesudu mi ke dalam mulut.

Nampak Hafiy terkial-kial nak kopek kulit udang guna sudu dan garfu.

“Meh mummy kopekkan kulit udang untuk Hafiy.” Aku terus ambik udang dalam mangkuk Hafiy. Macam yang selalu aku buat kat rumah bila makan udang. Tak sampai seminit, aku letakkan balik udang tanpa kulit ke dalam mangkuk Hafiy. Budak tu memang suka udang.

Mummy.. nak udang lagi.” Hafiy buat muka kesian sambil muncungkan mulutnya ke arah mangkukku. Tak cukup lagi? Hafiy.. Hafiy.. suka sangat dengan udang sampai-sampai aku punya pun nak dikautnya sekali?

Tapi tak kisah. Aku bukannya suka sangat pun udang ni. Aku kopek dulu sebelum letak dalam mangkuknya. Aku sambung makan. Ish.. banyak sangat la pulak sayur dalam mangkuk aku ni. Aku kuis-kuis ke tepi.

“Izz..” Dan macam biasalah, mestilah Izz yang aku cari tengah-tengah situasi macam ni.

“Sayur, nak?” Aku tunjukkan mangkukku. Sengih nak ambik hati.

“Tak berubah-ubah. Asyik abang je yang kena habiskan sayur,” rungut Izz. Tapi, tangan tetap sudukan sayur dalam mangkuk aku.

“Tak baik membazir,” balasku. Sengih makin lebar.

“Dah tahu tak baik membazir, bukannya nak belajar makan.” Izz membebel lagi.

“Belum dapat hidayah lagi. Ni.. kat tepi ni, ada lagi,” kataku. Habis licin mangkukku tanpa sayar. Terima kasih pada Izz.

Daddy.. Hafiy pun taknak sayur.” Hafiy pulak menunjukkan mangkuknya.

“Adoi.. sama je la dua orang ni. Kalau macam ni, memang boleh jadi vegie kut!”

Aku dan Hafiy ketawa lepas Izz cakap macam tu. Kelakar. Seronok kami berdua buli Izz. Buli? Teringat pulak kata-kata Hakimi petang tadi.

Bila bangkitkan nama Hakimi, aku bagaikan teringat sesuatu. Ni bukannya rumah kami! Aku pandang depan. Tiga pasang mata tak berkelip pandang kami. Macam tengah tengok filem kat Golden Screen Cinema pun ada.

Huk! Terus terhenti ketawaku. Diserbu perasaan malu tiba-tiba. Macam mana aku boleh lupa yang kami sekarang ada kat rumah ibu? Adoyai.. malu. Malu. Aku buat selamba sebelum suap mi ke dalam mulut.

“Amboi, mesranya! Jealous aku tengok. Bahagia rupanya abang aku sekarang ni. Tak gitu, Qisya?” Hakimi bersuara sambil tersengih.

Aku buat tak layan.
“Elele.. Kak Ngah malu la tu,” usik Hakimi lagi. Nak kena lempang dengan aku agaknya mamat ni. Aku bagi makal botol kicap malam ni baru tahu! Ke nak aku betul-betul letak ubat julap dalam mi dia?

“Dah.. dah.. jangan kacau Qisya makan, Kimi.” Ibu jadi orang tengah.

Tapi.. ibu senyum! Waa.. malunya. Aku jamin semuanya sekepala dengan Hakimi. Tak kisahlah. Sebab.. memang kemesraan tadi, serius aku cakap berlaku spontan seratus peratus. Langsung tiada niat nak berlakon ke apa. Ataupun sengaja nak menunjuk-nunjuk kemesraan depan orang.

--------

Aku masuk awal ke dalam bilik. Perkara pertama aku buat, bukak tudung. Adoi.. sebab serumah dengan Hakimi, aku terpaksa bertudung jugak dalam rumah. Rimas jugak. Tapi, apa boleh buat? Dia bukan mahramku. Kamcing tak kamcing, adik ipar tak adik ipar, aurat kena jaga.

Aku ambik laptop dan duduk bersila atas katil. Ada kerja yang harus aku siapkan. Kena hantar isnin nanti. Memang terkejar-kejarlah aku. Nasib baik kerja kumpulan. Empat orang satu kumpulan. Tugas dah dibahagi-bahagi tapi tetap jugak melambak. Nasib baik la kerja aku dah sembilan puluh peratus siap.

Izz jugak masuk awal. Bila dia bukak laptop, memang aku tahulah dia nak buat apa. Buat kerja dia la tu. Workaholic betul.

“Sya buat apa?”

Assignment. Awak buat apa?”

“Siapkan paperwork. Ada presentation isnin depan.”

Oo..” Tu je yang aku cakap. Sebenarnya aku nak tanya. Penolong pengarah pun kena buat paperwork ke? Kena buat presentation ke? Ingatkan serahkan kepada anak buah je. Tapi, sebab aku malas nak dengar dia berceramah panjang pasal kerja, baik aku jangan bukak mulut.

“Sya stay up ke?” soal Izz lagi.

“InsyaAllah. Sebab kalau boleh saya nak siapkan kerja malam ni jugak.”

“Kalau macam tu, abang pun nak stay up sekali la.”

Aku sambung buat kerja. Aku atas katil. Izz kat sofa. Ketukk.. ketakk.. Bunyi keyboard ditekan je yang kedengaran. Berselang-seli dengan Izz. Senyap antara kami. Masing-masing khusyuk dengan kerja masing-masing.

Lebih kurang dalam pukul sepuluh malam, Hafiy datang ke bilik kami.

Daddy..” panggil Hafiy.

“Kenapa tak tidur lagi ni?” soal Izz.

“Hafiy takut nak tidur sorang-sorang dalam bilik. Ada hantu. Hafiy nak tidur sini, boleh?”

“Ni mesti sebab tengok cerita hantu dengan Pak Su tadi, kan? Kan daddy dah cakap jangan tengok. Degil. Tengok.. dah takut sekarang ni,” bebel Izz.

Mummy.. Hafiy nak tidur sini dengan mummy.” Bila dengan daddy dia tak jalan, dia merengek dengan aku pulak.

Aku pandang Hafiy. Dah siap tarik selimut dengan patung arnab kesayangannya tu, memang dah nekad nak berkampung dalam bilik ni la tu. Memang dah takde harapan dah nak usir Hafiy balik bilik dia melainkan bergegar rumah ni dengan tangisan Hafiy. Percayalah apa yang aku cakap.

Mummy.. daddy.. please.. kali ni je. Hafiy tak pernah tidur sekali dengan mummy, dengan daddy,” rayu Hafiy lagi. Bila Hafiy tayang muka comel dia, ni yang aku lemah ni. Dan aku tahu ni pun kelemahan Izz jugak.

Aku dan Izz berpandangan.

Hmm.. yalah. Malam ni je, tahu?” Izz mengalah akhirnya.

“Dah.. pergi tidur atas katil dulu. Mummy dengan daddy ada kerja nak disiapkan. Don’t disturb us. Understand?” tegas Izz.

Okeh, sir. I won’t disturb both of you. Promise.” Hafiy melompat suka sebelum panjat tengah-tengah katil. Aku mengensot ke tepi sikit, memberi ruang kepada Hafiy untuk tidur. Kepala digeleng-gelengkan beberapa kali. Tak berapa yakin dengan janji Hafiy. Dan aku rasa Izz pun rasa apa yang aku rasa.

Senyap balik bilik tu. Hafiy mengiring ke kiri. Mengiring ke kanan. Kemudian pandang aku.

Mummy..” bisik Hafiy.

“Apa dia?”

“Hafiy bukan nak kacau mummy. Tapi, Hafiy nak tanya soalan.” Nak tergelak dengan Hafiy. Bukan nak kacau, tapi nak tanya soalan. Ada beza ke? Macam-macam budak ni.

“Apa dia?” Aku layan jugak Hafiy.

Mummy malam ni tidur sebelah Hafiy, kan?” soalnya. Pelik bila dia tanya macam tu.

“Kenapa tanya macam tu?”

“Sebab.. kat rumahkan mummy dengan daddy tidur bilik lain-lain. Malam ni, mummy tidur bilik lain jugak ke?”

Erk?! Rasa macam ada mentol lampu kat kerongkong. Tak sangka Hafiy cakap macam tu. Nasib baik kami bertiga je. Kalau depan ibu dengan papa? Mampus aku! Bahaya ni! Aku lupa yang Hafiy ni ada mata dan ada mulut. Aku pandang Izz. Dia pandang ke arah kami. Nampaknya dia dengar pertanyaan polos Hafiy.

Apa aku nak jawab ni?

“Ah.. tiba-tiba rasa mengantuk pulak.” Tiba-tiba Izz bersuara.

Aku pandang Izz. Izz dah tutup laptopnya sebelum atur langkah ke sisi katil. Dia duduk di sebelah Hafiy.

Daddy dah ngantuklah, Hafiy. Kita tidur, jom.” Izz baring sebelum tarik gebar menutupi separuh badannya.

“Sya.. taknak tidur lagi ke?” Izz pandang aku. Isyarat mata supaya aku turut sama tidur sebelum Hafiy jaja cerita macam-macam besok.

“Aa.. ya.. mummy pun ngantuk jugak. Nak tidur.” Aku turut tutup laptopku sebelum letak di atas meja kecil tepi katil.

Aku baring di sebelah Hafiy. Gebar turut ditarik melepasi tubuhku.

Yay.. Hafiy boleh tidur sekali dengan mummy dengan daddy.” Hafiy bersorak.

Good night kiss. Night mummy, night daddy.” Hafiy cium pipi aku dan kemudiannya pipi Izz. Kemudian kami sama-sama cium pipi Hafiy. Macam yang selalu dibuat kat rumah tiap-tiap malam.

Aku betul-betulkan gebar yang menutupi Hafiy.
Mummy dengan daddy tak kiss good night ke?” Nasib aku tak bersilat lepas dengar soalan luar syllabus Hafiy tu. Aku dan Izz saling berpandangan.

“Oh, lupa! Night, Sya,” ucap Izz. Aku tergamam bila rasa bibir Izz menyentuh pipi kiriku lembut. Naik semua darahku ke muka.

Mummy?”

“Hah?”

Aku pandang wajah Izz. Muka aku rasanya dah merah gila sekarang ni, sanggup ke aku nak bagi kononnya good night kiss kat Izz? Tak pernah-pernah aku bagi dia good night kiss sebelum ni, tapi malam ni tiba-tiba pulak kena.

Aku pandang Hafiy. Hai.. terpaksalah..

Good night, Izz.” Aku cium pipi kanan Izz.

Waaa.. aku rasa kaki aku dah takde darah sekarang ni sebab semuanya dah naik ke muka. Memang aku dah tak sanggup nak tengok wajah Izz sekarang ni. Sejarah tercipta! Malam ni merupakan kali pertama bibir Qisya Iris mendarat di pipi lelaki!

Dah, tidur! Aku terus baring dan tutup mata. Semoga salur darah kat muka aku ni cepat-cepat mengecut balik. Yang pasti, aku tak sanggup nak pandang Izz. Aku dan Izz yang kononnya nak stay up, terus syahid sampai pagi.

Monday, 25 February 2013

Suamiku Paling Sweet (BAB 26)

BAB 26

Bunyi mesej masuk. Aku buka inbox untuk baca mesej yang baru masuk. Daripada Izz.

Abg balik lambat ari ni. Abg keluar dgn Maya. Ad urgent meeting. Sorry x dpt bawa Sya keluar mkn..

Huh! Aku mendengus geram. Nasib je Blackberry tu tak mendarat kat dinding. Lebih-lebih lagi lepas nampak nama Maya. Nak jugak letak nama Maya. Boleh tak kalau aku nak balas balik, “Memang saya tahu pun akan jadi macam ni.”

Meeting konon. Yalah tu,” bebelku sendiri. Telefon tu aku letak balik tepi katil. Patah terus semangat aku nak makan. Hati membengkak entah berapa inci dah. Geram tak habis. Pergi scan dengan doktor sekarang ni, entah-entah kena tahan wad sebab suspect ada penyakit bengkak hati.

Begini ceritanya. Izz dah janji nak bawak aku keluar makan malam. Hari ni aku habis kuliah pukul 4.00 petang. Sepatutnya habis pukul enam, tapi entah kenapa sorang pensyarah aku tu batalkan kelas. Semua bebudak kelas aku tension tak puas hati. Sebab semuanya dah fikir bala bila kena ganti kelas hujung minggu ataupun malam sebab memang jadual semua orang pack.

Kalau zaman sem satu ataupun dua dulu, bila lecturer cakap cancel kelas, memang heaven gila. Bersorak-sorak semuannya. Lebih-lebih lagi kalau dalam satu hari tu, satu kelas je. Tapi, sekarang ni, bila dengar je lecturer nak cancel kelas, semua tayang muka kecewa. Itulah bezanya zaman senior dan junior. Waa.. rindu pulak zaman sem satu dulu. Huhu.. dah besar rupanya aku.

Oh, berbalik pada cerita Izz tadi! Aku cakap kat Izz yang aku habis kelas awal hari ni. Bila aku cakap nak keluar makan malam dengan Syuk, dia cakap dia nak bawak aku keluar makan. So, aku baliklah rumah dulu sementara nak tunggu malam. Tup-tup dia hantar mesej tak jadi pulak.

Hish… siapa je manusia normal yang tak geram?! Masa ni jugak la tiba-tiba ada meeting. Kenapa tak meeting awal-awal sepanjang hari ni? Nak jugak lepas waktu kerja. Cari alasan nak berdua dengan Maya la tu. Sesegar spritzer je aku menuduh. Tak suka betul bila ada Maya.

Kalau aku tahu, memang aku makan kenyang-kenyang dengan Syuk tadi. Apa orang kata, sediakan payung sebelum hujan. Isi perut penuh-penuh sebelum sebarang kejadian yang tak diingini macam ni berlaku. Dan sekarang ni, payung pun tak tahu ke mana, tapi hujan memang dah konfem turun! Lebat dan siap rebut petir kut! Memang reda je la.

Tapi, hati aku ni memang bengang tak habis. Nak tahu kenapa? Tolong la jangan cakap aku cemburukan Maya sebab aku memang tak cemburu pun, okay? Semuanya sebab sekarang ni aku tinggal sorang-sorang kat rumah besar ni. Pandang kiri kanan, memang krikk krikk betul! Hari ni, Mak Mah cuti. Hafiy pulak, sebab aku balik lambat, Izz pulak habis kerja pukul lima, jadi Hafiy balik rumah ibu sebab takde siapa nak jaga dia.

Dan sekarang ni aku lapar. Kriukk..

Haa.. tengok! Bukti dah ada dah. Nak request lagu apa sekarang ni? Aku rasa perut aku memang sudi dendangkan semua. Adoi.. laparnya. Aku gosok perut kempisku. Mana tak lapar? Lunch tadi tak sempat. Kali terakhir aku makan pun dalam dewan lecture pukul 9.25 pagi tadi. Haa.. waktu dan tempat siap aku bagi! Tu pun satu per lima biskut bulat Oreo yang kecik tu. Hasil daripada belas ihsan Syuk.

Nak makan, malas nak turun lagi. Apa la yang ada kat dapur? Aku rasa macam tak sedap hati je nak jenguk dapur. Buatkan aku lagi malas nak jejakkan kaki ke dapur. Maafkan aku, wahai perut. ‘Puasa’ la kau hari ni walaupun dah ‘sahur’ pukul 9.25 pagi tadi. Huhu..

Sekarang ni, apa mahu buat ya? Aku tahu nak buat apa. Asar pun dah solat. Badan pulak penat. Akhirnya aku baring balik atas katil. Ambik bantal, tutup muka. Sekarang ni, kita tidur dulu. Zzzz…

---------

Aku terjaga bila dengar azan berkumandang. Dah maghrib dah. Aku bangun dan buka lampu. Bilik yang gelap tadi akhirnya cerah balik. Aku intai porch. Hmm.. Izz belum balik lagi. Lepas habis je azan, aku sambar tuala ungu yang tersangkut di penyidai. Nak bersihkan diri dulu sebelum solat maghrib.

Sunyinya rumah ni. Aku pasang lampu depan. Terang-benderang rumah ni jadinya. Takut jugak aku dok sorang-sorang dalam rumah besar macam ni. Masa ni la aku rasa rindukan Hafiy. Kenapalah aku kena dok sorang-sorang hari ni? Kalau aku tahu jadi macam ni, memang aku lepak bilik Syuk dah sampai pagi besok. Entah pukul berapa la si Izz ni balik?

Satu je peneman aku bila sunyi-sunyi macam ni. Cik Vaio. Huhu.. nasib baiklah kau ada wahai cik Vaio. Apa lagi? Layan Running Man la. Tergelak bagai nak gila sorang-sorang. Entah berapa episod aku layan. Sedar-sedar dah pukul sebelas lebih. Aku tutup laptopku.

Nak tidurlah. Tapi.. kriukk.. kriukk.. Lapar yang tadi hilang kejap lepas tidur kembali menyerang. Lapar tahap dewa. Kali ni siap rasa pedih mula mencucuk-cucuk dinding perut. Nak tidur pun tak senang ni. Tak boleh jadi ni! Aku ni ada gastrik. Aku turun ke dapur. Nak cari makan. Peti ais dibuka. Kosong. Ada jus oren kotak je. Kabinet pulak dibukak. Krikk.. krikk.. habuk pun tarak.

Habis setiap sudut aku selongkar dapur tu. Macam orang nak mencuri pun ada. Takde apa-apa kat dapur sekarang ni. Telur takde, maggi pun takde. Nasib baik beras ada. Tapi, nak makan dengan apa? Mak Mah ni pulak, kenapalah tinggalkan aku dengan dapur kering-kontang macam ni? Sampai hati Mak Mah. Huhu.. Aku baru perasan sesuatu. Aku langsung tak ambik tahu tentang dapur ni. Kalau takde Mak Mah, apa orang kata? Memang tak berasap la dapur ni. Suri rumah tak guna betul aku ni.

Nak keluar makan pulak, nak pergi dengan apa? Kereta ada kat porch, tapi lesen pulak takde. Pak Ayub pulak rasanya lepas hantar Hafiy tadi, memang dah tak balik sini. Nak call pulak malas nak menyusahkan. Nak buat delivery pun malas sebab aku tak pernah buat delivery. Nak ajak abang keluar makan? Malas jugak. Sebab sekarang dah pukul sebelas malam lebih. Tak kena lempang, kena bebel sebakul. ‘Ada ke nak ajak abang makan malam tengah-tengah malam macam ni? Gila ke apa?’ Aku dah boleh agak dah skrip yang abang akan cakap kalau aku ajak. Tapi, kalau aku yang karang skrip sedih, sampai jugak abang depan pintu rumah aku nanti. Masalahnya aku malas nak kacau abang. Kalau pukul lapan ke, pukul sembilan ke memang aku dah buat dah. Abang pun nak berehat. Entah-entah sekarang ni tengah masuk dunia mimpi dengan Kak Hanum.

Sekarang ni, pokoknya adalah malas. Malas itu dan malas ini. Akhirnya perut aku yang lapar. Huhu.. Waa.. sedihnya hatiku sekarang ni! Sampai hati Izz dera aku macam ni! Ni aku rasa nak merajuk ni!

Aku tuang jus oren ke dalam gelas. Korek punya korek dapur ni, akhirnya aku jumpa kotak honey star. Aku goncang. Yes.. ada! Honey star ni Hafiy punya. Breakfast wajib Hafiy. Honey star pun honey star la. Janji ada benda nak makan. Sabarlah perut, sampai besok pagi je. Aku suap beberapa keping honey star ke dalam mulut. Maafkan mummy, Hafiy. Tapi mummy lapar gila ni. Nanti mummy ganti baru, ek? Hehe..

Aku dengar bunyi pintu tertutup. Izz dah balik la tu. Aku berdoa supaya Izz tak nampak aku kat sini. Sebab aku malas nak menghadap dia sekarang ni. Mood merajuk, okay? Tapi, apa yang aku hajatkan tu la yang tak jadi nyata. Sejurus selepas tu, Izz menjengah ke dapur. Aku buat tak layan.

“Sya?” Izz macam cuba mengecam aku.

Nak je aku balas. Hai.. seharian dengan Maya, takkan dah tak kenal saya kut? Tapi aku buat tak dengar. Mulut masih mengunyah honey star. Tengah-tengah lapar macam ni, kunyah orang pun rasanya sedap jugak. Dan kalau betul boleh makan orang, memang aku tahu la siapa yang nak dijadikan sajian perdana aku malam ni. Stik Izz. Macam sedap jugak bunyinya.

Izz menghampiriku sebelum bersandar pada peti ais.

“Sya dah makan ke?” soal Izz. 

“Tengah makan la ni.” Aku menjawab pendek. Buat-buat tanya pulak. Apa dia tengok aku tengah berenang ke apa sekarang ni?

“Maksud abang, Sya dah dinner ke?”

“Kan saya dah cakap. Saya tengah makan la ni.” Aku pandang dia. Nampak muka dia tak percaya memandangku. Kenapa? Tak percaya ke aku boleh hidup sampai sekarang meskipun dia tak bawak aku makan malam?

“Sya baru makan? Benda ni?” Jarinya ditunjukkan kepada kotak honey star depanku. Aku angguk.

“Kenapa baru makan sekarang ni? Kan dah lewat ni?” Suaranya macam nak marah aku pun ada. Siapa kena marah siapa sebenarnya? Haish.. tak puas hati betul aku!

“Yalah… benda ni je yang saya jumpa dalam rumah ni yang boleh dibuat makan. Mana ada apa-apa dalam rumah ni. Nak keluar makan pulak, nak keluar dengan apa? Jogging?” sindirku sedas.

“Saper jugak yang janji nak bawak keluar makan? Janji Melayu betul,” sambungku perlahan. Tak tahu la dia dengar ke tak. Tapi, bila dia jeling aku bila aku angkat muka, so aku boleh putuskan yang dia dengar. Aku tetap tayang muka tak bersalah.

“Kenapa tak call abang cakap Sya belum makan? Kalau tak, boleh abang tapaukan makanan untuk Sya,” tanyanya lembut.

“Tak payahlah. Awakkan ada meeting. Malas nak kacau.”

Aku habiskan sisa jus sebelum bangun untuk basuh gelasku. Kotak honey star pun dah kosong. Habis semuanya selamat masuk dalam perut aku. Tapi lapar tak hilang-hilang jugak. Malah rasa macam nak loya pulak tekakku. Petanda gastrik nak menyerang ni. Aku mula tak sedap hati, tapi tetap tayang muka tenang depan Izz.

“Ahh.. kenyangnya.” Aku gosok-gosok perutku depan Izz. Sengaja nak sindir dia. Memang menipu habis la kalau kenyang dengan honey star tak sampai suku kotak besar tu. Aku berjalan untuk tinggalkan dapur.

“Nak ke mana?” Izz tahan langkahku dengan tangannya.

“Nak tidur. Ngantuk.”

“Sya pergi siap, abang bawak keluar makan,” perintahnya.

Hish.. tak payahlah. Awakkan baru lepas balik meeting. Mesti penat, kan?” Aku tak tahulah aku serius ke tak berkata sebegitu. Yang pasti, memang ada 0.05 peratus niat nak menyindir.

“Abang tak penat kalau setakat nak bawak isteri abang keluar makan. Esok cuti. Abang boleh berehat sepuas hati besok.”

“Malaslah nak makan lewat-lewat macam ni. Tunggu besok je la.” Aku enggan. Malas pulak nak pergi bersiap. Malam-malam macam ni, ada ke kedai bukak? Mc’d je yang aku tahu bukak 24 jam.

“Tapi, tidur dalam keadaan lapar pun tak bagus, Sya. Dengar cakap abang kali ni. Kita keluar makan.” Kali kedua dia mengarah.

“Saya nak tidurlah.”

“Abang takkan izinkan Sya tidur tanpa makan. Sya ada gastrik, kan?” soalnya. Aku tak tahu sama ada dia main agak ataupun apa. Yang pasti kata-katanya memang tepat.

“Mana awak tahu?”

“Abang tunggu kat kereta. Ten minutes from now.” Dia tak layan pertanyaanku. Izz terus tinggalkan aku.

--------

Nak sangat tengok aku makan malam, ya? Hah.. tengok aku makan sekarang ni! Aku order nasi goreng belacan, sup cendawan, sotong dan udang goreng tepung dan air milo ais. Bagus punya aku order. Diet tak seimbang betul. Tengah-tengah malam macam ni makan berat-berat macam ni. Ada aku kisah? Lapar gila wei..

Izz pulak hanya order teh ais limau. Buat peneman aku makan la katakan. Orang dah kenyang makan kat restoran berbintang-bintang, mana nak layan kedai makan tepi jalan macam ni.

            Sebab dah tengah malam, ni je kedai makan yang kami jumpa sepanjang lima belas minit perjalanan. Memang reda dah bila masuk kedai makan yang masih ramai pengunjung ni. Ramai anak muda lepak kat sini. Sebab tu la kut kedai ni hidup waktu-waktu macam ni.

            Perkara pertama bila dapat makanan. Kuis sayur ke tepi. Aku suap nasi goreng belacan ke mulut. Sedap gila. Laju aku makan sebab lapar dan jugak sedap. Laju punya pasal, tak pasal-pasal tersedak. Terbatuk-batuk aku. Nasib baik depan Izz. Takdelah nak malu sangat. Tak senonoh betul aku ni!

“Cuba makan perlahan-lahan, Sya. Tak lari nasi goreng tu.” Izz menasihatkanku. Dia suakan air padaku. Laju je aku sedut. Lega. Aku berhenti kejap sebelum sambung makan.

“Makan macam orang sebulan tak makan,” komen Izz sebelum geleng kepala beberapa kali.

“Lapar.” Aku berkata sepatah. Sup cendawan pulak aku hirup. Jugak sedap.

“Makanan kat sini sedap-sedap la. Awak nak rasa?” soalku. Tanpa tunggu jawapan daripada Izz, aku suakan sesudu nasi goreng ke mulut Izz. Tolak pelawaanku, memang cari nahas la tu namanya. Bila Izz habis makan, aku senyum puas hati.

“Sedap,” puji Izz. Haa.. kan aku dah cakap.

Aku teruskan makan.

“Aik, satu sudu je?”

“Cukup la tu satu sudu. Buat apa banyak-banyak? Nanti saya tak cukup makan. Nak, pergilah order lain. Ni saya punya.” Aku sengih kat Izz. Nampak tak betapa tamaknya aku? Haha.. Menggeleng kepala dia denganku.

“Kalau bab makan memang takde kompromi betul.” Aku buat tak layan dengan kata-katanya. Nak sindir aku la tu. Bukan main aku taknak keluar makan malam tadi. Malas nak siap la. Malas nak makan tengah-tengah malam la. Dah kenyang la. Tup-tup sampai kedai makan, macam pelarian tak cukup makan aku melantak. Aku tak peduli dah apa Izz cakap. Buat tak kenal pulak aku ni macam mana. Hehe..

“Sayur nak?” Tu je yang aku murah hati nak bagi dia.
“Macam Hafiy. Bilalah nak mula makan sayur ni?” Izz membebel bila melihat sayur yang aku letak tepi pinggan.

“Saya makan kangkung je. Sayur lain tak sedap. Especially sawi. Pahit,” komenku selamba.

Demand.” Cebik Izz.

Demand tak demand, aku tak peduli. Aku pun tak tahu kenapa sayur dengan aku tak ngam. Memang aku murah hati nak sedekahkan sayur pada Izz. Macam sekarang ni, aku suapkan Izz sayur. Dia kunyah macam tengah makan mister potato. Selamba gila. Nampak sedap je.

“Ramai betul orang datang kedai ni.” Izz komen lagi sambil melihat sekeliling kedai. Ada anak-anak muda yang baru masuk. Huh.. melepak la tu kerjanya.

“Musim bola sepak. Makin ramai la yang melepak.” Aku turut komen. Jeritan gol berselang-seli aku dengar. Tapi, bila pandang skrin TV, satu gol pun tak masuk lagi. Manchester City vs Aston Villa. Huh.. tak layan. Kalau Chelsea yang masuk gelanggang, memang aku pun tumpang sekaki.

“Kenapa la bukan Chelsea yang lawan hari ni?” Kecewa.

“Sya minat bola sepak jugak ke?” Izz seakan-akan tak percaya. Terkejut ke? Aku rasa sekarang ni, perempuan minat bola sepak memang normal dah. Buktinya, tengok je kat setiap meja budak-budak bujang melepak. Bulat mata setiap makwe kat sebelah dorang pandang skrin TV.

“Chelsea dengan Real Madrid je.” Aku sengih. Kantoi dah rahsia tentangku.

“Awak sokong apa?” soalku. Orang kata, bukan lelaki kalau tak layan bola.

“Abang layan Barcelona.” Huh.. aku mencebik. Dia ni, memang sama macam abang Q la. Barcelona. Bila tiba perlawanan bola sepak Real Madrid vs Barcelona, memang tak pernah tak bergaduh aku dengan abang lepas perlawanan.

“Barcelona hebat, okay?” Izz macam tak puas hati bila aku mencebik. Marah la tu bila aku kutuk pasukan kegemarannya. Dua kali lima dengan aabang Qairul.

Whatever.” Aku malas nak layan.

“Abang mintak maaf sebab cancel dinner kita. Abang betul-betul tak boleh nak buat apa kalau meeting tiba-tiba macam tu.” Izz tiba-tiba bersuara. Macam biasa, perkataan maaf pasti diucap bila dia buat salah.

“Tak kisah la. Dah tak boleh nak buat apa. Nak buat macam mana? Kan awak bawak saya keluar makan jugak sekarang ni?” kataku. Tadi memang aku marah jugak. Tapi, bila fikir-fikir balik, memang bukan salah dia, kan? Dah meeting tiba-tiba nak ada, nak buat macam mana? Sekarang ni, aku pun dah dapat makan, perut pun dah kenyang.

“Siapa je yang pergi meeting tu?” soalku.

“Abang dengan Maya.” Dia pandang aku. Nak tengok respon aku agaknya. Tapi, aku buat muka tak kisah.

“Kimi pun ada jugak,” sambungnya lagi. Oo.. ada Kimi rupanya.

“Kesian awak. Tak sempat nak berehat dah bawak saya keluar makan. Mesti penat, kan?” kataku. Yalah.. lepas masuk rumah tadi, terus masuk dapur. Bertikam lidahseminit dua lepas t uterus keluar masuk kereta. Mana sempat masuk bilik. Briefcase pun main campak kat atas sofa je. Keluar sekarang ni pun dia masih pakai baju kemeja dengan seluar slack. Nasib baik tak pakai necktie ataupun kot.

“Penat abang hilang lepas tengok muka Sya.” Entah ayat dipetik daripada puisi cinta mana dia bagi aku. Izz menongkat dagu dengan tangan kanannya sambil mata tepat tengok aku. Buat aku tiba-tiba rasa segan nak makan.

“Iyalah tu. Bukannya boleh percaya sangat.” Aku tak percaya. Tak sanggup jugak nak tengok mata dia. Aku pura-pura suap sotong goreng tepung.

“Betullah. Abang tak tipu. Pahala ke atas isteri bila suami rasa tenang melihat wajahnya. Isteri yang selalu menyenangkan hati suami akan selalu dilindungi Allah.” Dah mula dah tazkirah dia. Dan memang terdiam teruslah aku sebab tiada apa yang nak dibangkang kalau kata-katanya itu semuanya betul. Sedikit sebanyak kata-katanya tu kena atas batang hidung sendiri. Sedar yang aku ni banyak kali jugak buat dia tak senang hati.

“Ahh.. kenyangnya!” Tukar topik. Jalan paling selamat.
Aku pegang perutku. Ayat yang sama aku ulang depan Izz kat dapur rumah tadi. Cuma bezanya aku memang betul-betul kenyang sekarang ni. Terlampau kenyang sampai-sampai aku tengok makanan pun dah tak lalu.

Aku angkat muka. Aku tengok Izz, Izz tengok aku.

“Izz.. saya kenyang.”

“Siapa nak habiskan semua ni?” soalnya sambil menunjukkan semua menuku yang hanya habis separuh. Aku sengih. Buat-buat tanya la pulak.

“Awaklah.” Aku sengih makin lebar. Izz tak suka pembaziran. Dia memang akan habiskan makananku. Aku jamin.

“Tulah.. order tak ingat dunia. Bila orang nak tadi, tak bagi. Tamak lagi. Ni la balasan orang tamak.” Izz membebel. Tapi tangan mencapai juga sudu dan garfu yang tersadai atas pinggan nasi goreng.

Membebellah Izz. Janji kau habiskan semua ni. Hehe..

Aku sedut air miloku sampai habis. Menunggu Izz menghabiskan makananku. Bosanlah pulak. Aku pandang sekeliling kedai makan ni. Ramai betul anak muda datang melepak. Aku pandang sebuah meja. Ramai gila yang lepak kat situ. Dan merekalah yang paling bising kat sini. Mat rempit ke apa semua ni? Lelaki aku tengok muka taiko je semua. Perempuan pulak, baju aku rasa kalau bukak dan bentang semuanya, aku rasa pengalas meja empat segi kedai ni lagi besar ukurannya kut. Ada banyak motor RXZ kat sebelah. Yalah tu agaknya.

Aku nampak seorang lelaki mencampak puntung rokoknya ke atas lantai sebelum dipijak-pijaknya. Ewah, sedara! Seronok buang puntung rokok kat situ? Mencemarkan pemandangan orang betul la. Suka hati je nak campak puntung rokok merata-rata. Ingat kedai nenek dia ke apa? Tapi, kalau betul kedai ni kedai nenek dia, apa aku nak cakap?

“Izz..”

Hmm..”

“Awak merokok?” tiba-tiba aku tanya Izz. Izz pelik bila pandang mukaku.

“Tak.” Dia sambung makan.

“Betul ke ni?” Aku minta kepastian. Lelaki suka menipu.

“Tak dan tak pernah. Abang sayang nyawa la,” tegasnya.

Hmm.. baguslah. Sebab saya memang tak suka orang merokok.”

Aku pandang lagi geng lelaki tu. Sorang lelaki tu meraup rambutnya. Hijau. Dah macam warna mata Izz dah aku tengok. Rakannya kat sebelah pulak warna merah. Perghhhighlight rambut kaler hijau dengan merah kau.. kau ada? Letak warna oren kat tengah-tengah tu, cukup syarat jadi traffic light.

“Izz..”

“Awak pernah highlight rambut?” Dia pandangku lagi.

“Kenapa?” soalnya balik.

“Pernahlah tu. Lelakikan suka kaler rambut,” cebikku.

“Mana ada la. Abang sayang rambut abang. Rambut abang perang ori, tahu?” Dia berkata bangga. Aku mencebik lagi. Tapi tak balas apa-apa sebab tu la kenyataanya.

Aku pandang lagi geng tu. Entah apa yang menarik. Mungkin kali pertama aku tengok geng mat rempit melepak live macam ni. Nak tengok jugak apa yang diorang buat bila lepak. Jarang boleh tengok live macam ni sebab aku ni bukannya kaki keluar malam kalau bukan ada kerja.

Ada sorang lelaki tengah cakap apa entah dengan makwenya kat sebelah. Berbisik-bisik entah apa. Lepas tu perempuan tu gelak manja. Mereka berbisik lagi dan lepas tu, lelaki tu cium pipi perempuan tu. Uih.. tergamam aku kejap! Gi-la! Live wei.. depan ramai-ramai macam ni. Tak pernah aku tengok live sekalipun sekadar cium pipi. Nasib baik pipi je!

“Izz..”

“Apa lagi?”

“Awak pernah kiss perempuan?”

Uhukk..” Aku terkejut bila dengar Izz yang tengah hirup sup cendawan tu tersedak. Cepat-cepat aku bagi air. Terkejut sangat ke dengan soalanku?

“Kenapa Sya tanya macam tu?” Izz lap bibirnya dengan tisu.

“Saja nak tahu. Lelaki tu kiss pipi perempuan tu.” Selamba je aku lapor. Izz menoleh untuk memandang ke arah kumpulan lelaki yang aku maksudkan tu. Izz geleng-geleng kepala sebelum sambung makan.

“Budak-budak zaman sekarang.” Itu je yang dia komen.

“Awak budak-budak zaman dulu ke?” sindirku. Izz buat tak layan.
Hmm.. budak-budak zaman dulu macam awak pernah kiss perempuan tak?” Aku nak tahu. Aku pun tak tahu kenapa aku tak rasa malu tanya soalan macam tu kat Izz.

“Perlu ke tahu?” Dia soal aku balik.

“Perlu. Sebab saya nak tahu sejarah awak.”

Izz hirup airnya sebelum berfikir sesuatu.

Hmm.. kiss kat mana?” soalnya lagi. Erk.. aku pulak yang tak tahu nak jawab apa. Dia bertanya macam dah biasa buat je?

“Kat mana-mana la.”

“Pernah. Kat pipi dengan dahi.” Aku terkejut. Tak percaya.

“Saper?” soalku. Jangan cakap Maya sudah.

“Ibu.” Dia sengih.

“Ada jugak nak kena pelangkung malam ni. Perempuan lainlah,” kataku bengang. Sengaja nak main-mainkan aku.

Hmm.. pernah.”

“Saper? Nenek? Moyang?” sindirku. Izz ketawa. Betullah tu yang dia nak jawab.

“Tu pun iya. Tapi, abang pernah jugak kiss perempuan lain.” Dia berkata mendatar. Macam dia nak cakap, tak kiss perempuan tu bukan Izz Haikal la.

“Saper?”

“Qisya Iris. Abang pernah kiss Sya kat dahi.” Dan aku tak tahu nak cakap apa. Err, pernah ke? Baru je aku nak bukak mulut, dia bersuara.

“Kalau Sya nak tanya abang pernah kiss perempuan tak sebelum kahwin, jawapannya tak pernah. Pegang tangan dengan perempuan pun abang tak pernah sebab abang tahu hukum-hakam Islam,” sambungnya lagi. Macam tahu-tahu je aku nak cakap apa.

Sebab dah dapat jawapan, aku senyap. Buat seketika, senyap antara kami. Aku tengok lagi kumpulan anak muda itu lagi. Bila mataku berlaga dengan salah seorang lelaki dalam kumpulan tu, dia kenyitkan matanya sebelum senyum gatal. Cepat-cepat aku larikan anak mataku. Terkejut jugak. Tapi aku buat tak tahu. Berani betul! Awek kat sebelah, tapi sempat main mata dengan perempuan lain? Tak sayang nyawa betul. Tiga kemungkinan yang mungkin akan berlaku. Tak kena lempang denganku, kena terajang dengan Izz. Tapi, probability yang paling tinggi adalah kena hempuk dengan makwe sebelah.

Eee..” Bila ingat-ingat balik, nak muntah pun ada.

“Kenapa, Sya?” soal Izz bila aku tayang muka geli.

“Lelaki tu kenyit mata kat saya. Gelilah.” Murah hati pulak aku bercerita pada Izz. Aku pandang Izz. Baik aku pandang Izz. Lagi handsome kut!

Izz gelak buatkan aku panas hati. Lelaki lain kenyit mata kat bini dia, boleh pulak dia gelak? Suka sangat ya kalau lelaki lain dekat dengan isteri dia?

“Kenapa gelak? Suka ke lelaki lain main mata dengan saya?” tanyaku geram.

“Mana adalah. Abang jealous tahu kalau lelaki lain berani usik isteri abang,” jawabnya. Boleh percaya ke dia ni? Oo.. baru aku tahu! Bila kita jealous, kita kena gelak dengan gembiranya. Kali pertama aku jumpa orang suka hati bila cemburu.

“Abang gelak bukannya apa. Kelakar bila Sya buat muka geli macam tu.” Izz tak habis-habis senyum. Suka hati nampaknya? Memang kena dengan pantun, gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati. Pantun darjah dua aku tu!

“Saya gelilah bila lelaki suka hati je nak kenyit mata kat anak dara orang. Cerminlah diri tu dulu. Kalau handsome tu takpelah jugak.” Selamba je aku kutuk. Bila aku pandang balik lelaki tu, sekali lagi dia kenyit mata. Nak muntah aku. Kang ada jugak yang jadi Kassim Selamat alaf dua puluh satu malam ni.

“Wow, pedas! Tapi Sya, bukannya pilihan dia nak jadi tak handsome.” Lembut Izz berkata tapi aku rasa ayatnya seribu kali lebih pedas daripada aku kut!

Aku diam. Sedar dengan kesalahan diri yang selamba kutuk rupa paras orang. Sedar yang aku tengah kutuk ciptaan Allah.

“Tapi, tak patut la buat macam tu. Mendorong orang nak kutuk. Kalau bukan saya, orang lain agaknya.”

“Yalah, Qisya. Tak patut dia buat macam tu. Tapi, dah tahu tak suka, jangan pandang sana lagi. Buat tambah dosa Sya dan dia je.” Izz suap pulak sotong goreng tepung. Menu terakhir yang kena habiskan malam ni sebelum kami boleh balik.

A’aa.. betul jugak kata Izz. Yang aku gatal nak tengok mamat tu kenapa? Salah sendiri rupanya. Adoyai.. Tapikan.. kalau lelaki suka kenyit mata kat perempuan lain, dalam erti kata lain kenyit mata sebab nak mngurat, maknanya Izz pun….

“Izz..”

“Abang tak pernah kenyit mata kat mana-mana perempuan sebelum ni.” Izz dah jawab sebelum aku tanya. Macam tahu-tahu je apa aku nak cakap. Aku sengih.

“Kenapa? Takut kena kutuk ke? Ke sebab takut perempuan geli?” Aku tanya soalan tak patut kepadanya. Ada ke perempuan kutuk kalau lelaki handsome gila macam Izz kenyit mata? Yang aku rasa, tiga hari tiga malam boleh kena angau.

“Sebab.. kalau abang kenyit mata kat perempuan, mesti perempuan tergamam tiga saat.” Huh.. yalah tu!

Izz habiskan sotong terakhir.

“Dah habis makan. Kita balik. Okay, sayang? Kalau duduk lama-lama lagi kat kedai ni abang rasa macam-macam lagi soalan pelik yang Sya akan tanya abang.”

“Abang pergi bayar dulu ya, sayang?” Izz kenyit mata dan senyum manis padaku sebelum bangun.

Terus aku pandang tempat lain. Tak tahu kenapa rasa macam panas je muka aku. Malu. Nasib baik Izz dah takde. Yang pasti, aku tak geli bila Izz buat macam tu. Boleh cair adalah.

“Dah, jom kita balik,” ajak Izz lepas bayar bil. Tanganku ditarik.


*** SORRY KALI NI ENTRY LAMBAT GILA GILA..HUHU..MAAF KEPADA 
YANG RAJIN BUKAK BLOG SAYA TAPI KECEWA BILA SY XUPDATE 
LG..HUHU