Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday, 19 February 2012

Eksperimen Cinta (BAB 25)

BAB 25

     Bosannya hujung minggu macam ni!! Damia merungut. Awal-awal pagi lagi biasanya Tengku Aron dah lesap. Pergi main badminton kot sebab dia terserempak dengan Tengku Aaron pagi tadi. Tengku Aaron berpakaian sukan dan membawa satu beg raket badminton. Malas dia nak bertanya kalau bukan lelaki itu sendiri yang memberitahunya. Bimbang kena cop penyibuk pulak. Pandailah Tengku Aaron nak jaga diri.

     Nak lepak dengan Suraya pun kena tunggu petang nanti. Entah urusan penting apa yang sangat nak diselesaikan. Dah lama dia tak keluar bersama Suraya. Maka, untuk mengisi masa lapangnya, Damia membuat keputusan untuk membeli barang-barang dapur. Nak harapkan Tengku Aaron, memang takkan berasap punya dapur tu. Dia pun taknak menyusahkan Mak Som, orang gaji separuh masa yang diupah Tengku Aaron.

     Shopping sorang-sorang memang tak best. Itulah yang Damia rasakan bila membeli-belah sendirian di Tesco Mutiara Damansara. Sengaja Tesco itu yang menjadi pilihannya memandangkan pasar raya itulah yang paling dekat dengan rumahnya. Selesai membeli barang, Damia meletakkan semua barang yang dibelinya dalam bonet kereta. Dia terpandangkan seorang wanita yang sepertinya menunggu seseorang. Tunggu suaminya kot sebab Damia nampak perempuan itu mengandung. Hai.. bahagianya hidup orang lain! Rasa jelous pulak lihat kehidupan pasangan lain yang bahagia. Tak macam dirinya!

     Damia ingin masuk ke dalam perut keretanya. Namun dibatal niatnya bila melihat wanita tadi bagaikan ingin tumbang. Nasib baik wanita itu sempat berpaut pada tiang. Atas dasar kemanusian, Damia merapati wanita mengandung itu. Bimbang terjadi apa-apa pada bakal ibu itu. Kesian.. nampak macam penat.

     “Assalamualaikum. Puan.. puan tak apa-apa?” tegur Damia. Dilihatnya wanita itu mengusap perutnya. Bimbang juga kalau apa-apa terjadi pada kandungannya.

     “Tak.. saya tak apa-apa…” Wanita itu mengangkat wajah. Ingin melihat siapa yang menegurnya. Namun, sebaik dia melihat perempuan yang sedang tersenyum ke arahnya itu, dia sedikit terkejut.

     “ Eh.. Damia?”

     Damia pula yang terkejut. Dia kenal aku ke? Damia pandang wanita itu. Rasanya dia tak kenal. Tapi kenapa macam pernah dilihatnya?

     “Puan kenal saya?” Damia bertanya.

     “Mestilah akak kenal. Akak, Seri. Isteri abang Andrean. Panggil Kak Seri je.” Seri tersenyum.

     Andrean? Macam pernah dengar. Damia cuba mengingat. Allah.. lupa pulak! Tengku Andrean, adik kembar Tengku Aaron la..

     “Sorry, kak. Tak cam.” Damia sengih. Agak rasa bersalah.

     Alahai.. free je dapat malu. Apa jahil sangat aku ni? Biras sendiri pun tak kenal ke? Apalah.. Nasib baiik jumpa hari ni, kalau tak sampai mati agaknya aku tak kenal. Damia kutuk diri sendiri. Kenapa masa majlis perkahwinannya dulu Damia rasa macam tak pernah nampak pun Seri? Kalau nampak pun, rasanya tak sempat nak cam sebab dia asyik melayan semua tetamu. Tapi.. sepatutnya dia kenal Seri sebab Seri kan keluarga paling dekat dengan Tengku Aaron. Adik ipar Tengku Aaron. Haish.. kenapa boleh tak perasan ni? Damia musykil.

     “Tak pe.. Kak Seri faham.” Seri senyum perit. Makin pelik Damia.

     Baru dia teringat peristiwa pertama kali dia bertemu dengan Seri. Ketika itu, Tengku Andrean pun ada. Saat Tengku Andrean dan Seri bertentang mata dengan Tengku Aaron, terus merah wajah Tengku Aaron. Terus dilanda mood monsoon tropika. Ketika itu, dah dapat diagak sesuatu yang tak kena dengan perhubungan antara tiga orang itu. Tambah-tambah lagi Tengku Aaron sendiri menafikan yang dia ada kembar. Mereka bergaduh ke?

     “Datang sorang ke? Mana Aaron?” soalan Seri membuatkan lamunan Damia melayang entah ke mana. Wajah penat Seri dipandang.

     “Datang sorang je, kak. Aaron keluar,” jawab Damia pendek. Berharap agar Seri tak dapat mengesan hubungan dia dan Tengku Aaron yang tak macam pasangan suami isteri yang lain.

     “Kak Seri tunggu siapa? Tunggu Tengku Andrean, ya?” Damia teka.

     “Tunggu teksi. Nak balik rumah. Kak Seri dah call abang Rean tadi, tapi dia tak boleh nak datang sebab ada kerja,” cerita Seri.

     “Alang-alang Mia dah ada kat sini, apa kata kalau Mia yang hantarkan Kak Seri balik?” Damia mempelawa.

     “Eh.. tak payah la. Nanti menyusahkan Mia pulak. Kak Seri taknak menyusahkan Mia.” Seri menolak budi. Damia senyum.

     “Apa yang menyusahkannya? Bukannya Kak Seri duduk London. Setakat area sini, kira boleh je. Kitakan keluarga. Apa salahnya? Bolehlah Mia kenal rumah Kak Seri.”

     “Mia tak kisah ke?”

     “Mestilah tak. Mesti Kak Seri nak cepat sampai rumah, kan? So, kalau nak cepat, biar Mia yang hantar. Mia nampak Kak Seri macam nak pengsan je tadi. Muka pun pucat macam tak larat. Kejam yang amat kalau Mia biarkan Kak Seri macam tu je. Dah.. jom! Kesian baby. Panas..”

     Damia berkeras. Beberapa beg plastic yang berada di tepi Seri diangkat. Akan dipaksa juga Seri supaya mengikutnya. Dia ingin mengenali Seri dengan lebih dekat. Sambil-sambil itu, dia akan cuba mengorek apa yang berlaku antara Tengku Aaron, Tengku Andrean dan Seri.

     Seri mengeluh. Akhirnya dia mengalah dengan kedegilan Damia yang tak mahu kalah tu. Dia hanya mengikut Damia ke kereta. Boleh tahan keras kepala isteri si Aaron ni. Memang sesuai dengan Tengku Aaron yang sama degilnya. Sempat Seri menilai Damia dalam diam.

     -------

“Mana satu rumah Kak Seri?” Damia bertanya ketika dia hampir tiba di depan dua buah rumah banglo dua tingkat semi-D. Rumah Seri terletak di Taman Desa di Mont Kiara. Takdelah jauh sangat dengan rumah Damia.

     “Yang sebelah kanan. Yang pintu pagar warna hitam tu.”

     Damia mengangguk faham. Keretanya dipandu mendekati pintu pagar besar yang berwarna hitam itu. Bila pintu pagar automatic itu terbuka, Damia memarkir keretanya di belakang sebuah kereta Honda Accord silver.

     “Cantik rumah Kak Seri.” Damia memuji sebaik sahaja dia melangkah keluar dari kereta. Tertarik dia dengan taman yang nampak macam hutan mini itu.

     “Takdelah. Biasa-biasa je.” Seri merendah diri.

     “Eh.. jemputlah masuk, Mia,” ajak Seri. Lupa pulak dia ingin menjemput wanita itu masuk ke dalam.

     Damia senyum.

     “Biar Mia yang tolong bawa.” Damia menyambar beg plastic di tangan Seri. Nampak macam susah Seri nak buka kunci rumahnya.

     “Terima kasih, Mia.”

     Damia letak barang-barang yang dibeli oleh Seri di cabinet dapur. Mereka berdua duduk di kerusi meja makan di dapur.

     “Mia nak air apa?” soal Seri. Dia tak tahu selera Damia. Bimbang pula tak kena dengan selera Damia jika dia main hidang. Damia bangun.

     “Kali ni Mia tak boleh tolong Kak Seri sebab Mia tetamu..” belum apa-apa Seri dah beri amaran. Damia sengih. Macam tahu-tahu je niatnya. Dia kembali duduk.

     “Air yang tak susahkan Kak Seri. Mia minum semua. Jangan hidang air paip sudah. Banyak klorin. Nanti tak pasal-pasal kena penyakit,” sempat Damia berlawak. Seri ketawa. Siapa sangka sekali bertegur-sapa dia sudah boleh beramah-mesra dengan birasnya itu.

     “Air anggur je la Mia..” Seri menuang air anggur ke dalam satu gelas. Disuakan kepada Damia.

     “Tak kisah. Thank you.”

     Damia meneguk air itu. Dahaganya.. Bak kata orang pucuk dicita, ulam mendatang. Lega rasa tekak bila air melepasi tekaknya.

     “Sunyi rumah Kak Seri. Takde orang ke? Anak Kak Seri mana?” laju Damia bertanya. Seri ketawa.

     “Kak Seri baru kahwin dua tahun. Ni baru yang first,” kata Seri sambil menggosok-gosok perutnya.

     “Oo.. ya ke? Mia tak tahu..”

     Damia sengih lagi. Sekali lagi rasa macam orang teramat bodoh. Rasa macam dia tak tahu apa-apa pun pasal keluarga Tengku Aaron ni! Adoi.. payah! Takpelah.. pandailah dia nak korek serba-sedikit nanti. Ada banyak masa lagi dia nak buat semua tu.

     “Macam mana hidup lepas kahwin ni? Seronok tak?” Seri bertanya sambil mengusik. Tapi, dalam kepalanya hanya dia sahaja yang tahu. Ingin juga dia tahu sikap Tengku Aaron di rumah.

     “Seronok? Hmm…” Damia berfikir sejenak. Memang jauh pluto dari matahari la jawapannya. Tapi, mana mungkin diceritakan kepada Seri.

     Damia gelak. Macam bahagia sangat la bunyinya.

     “Kak Seri seronok tak rasa lepas kahwin? Haa.. macam tu lah yang Mia rasa,” kelentong Damia. Jawapan yang dia rasakan paling selamat. Air dalam gelas diteguk sedikit.

     “Assalamualaikum…” ucap seseorang. Damia turut berpaling.

     “Waalaikumussalam. Abang.. dah habis kerja?”

     Seri menyambut riang suaminya yang baru pulang. Tangan Tengku Andrean disalam dan dicium. Kemudian, Tengku Andrean pula mencium lembut dahi isterinya. Sedangkan Damia yang melihat pulak yang naik segan. Romantiknya dua orang ni.. Untung Kak Seri.

     “Dah.. Sorry sangat sebab abang tak boleh ambik tadi.”

     “Takpe.. Mia yang tolong hantarkan Seri tadi. Kebetulan kami jumpa tadi,” kata Seri sambil menunjukkan ke arah Damia. Senyuman manis diberikan kepada wanita itu.

     Tengku Andrean memandang gadis bertudung itu. Sudah diagak siapa yang datang bila melihat kereta Audi yang cukup dikenali nombor platnya di laman rumahnya tadi. Tapi, masakan tuan punya kereta itu yang datang. Kalau bukan dia, sudah pasti isterinya.

     “Abang nak air?” tanya Seri.

     “Boleh jugak.”

     Tengku Andrean mengambil tempat di sebelah kerusi Seri. Seri pula bangun untuk mengambil gelas baru untuk dihidangkan air kepada suaminya. Damia lebih selesa mendiamkan diri. Suka dia melihat pasangan bahagia itu. Nak tunggu semunya berlaku antara dia dengan Tengku Aaron? Huh.. tunggu beruk bertanduk dulu agaknya.

     “Mia apa khabar? Sihat?” Soalan ditujukan kepada Damia.

     “Alhamdulillah.. sihat,” jawab Damia. Agak canggung dia dengan Tengku Andrean. Sebab dia rasa macam Tengku Aaron yang berada di depannya. Lagi, ini adalah pertama kali dia bercakap dengan Tengku Andrean.

     “Err.. sorry, Tengku. Saya tak sempat nak kenal sangat Tengku sebelum ni,” jujur Damia berkata.

     Kata-kata itu mengundang gelak nipis lelaki itu. Seri yang duduk di sebelah Tengku Andrean pun turut tersenyum.

     “Apalah Mia ni. Tak payah nak bertengku-tengku. Abang bukan anak Sultan Selangor la. Kita bukannya orang lain. Dah jadi keluarga pun. Panggil Abang Rean je,” kata Tengku Andrean sambil tersenyum manis.

     Damia mengangguk-angguk sambil tersenyum malu. Malu ditegur sebegitu. Serius dia lupa Tengku Andrean adik iparnya. Dia sama tua dengan Aaron. Maksudnya dia lebih tua daripada aku meskipun aku ni kakak ipar dia. Jadi, patutlah kalau aku panggil dia abang. Sempat Damia menimbang kata-kata Tengku Andrean.

     Dipandangnya wajah Tengku Andrean yang sedang tersenyum manis itu. Perghh.. sebijik muka macam Tengku Aaron! Kalau Tengku Aaron yang senyum gula macam tu, kut cair aku tiga saat. Ini tak.. senyum punyalah sinis. Sampai nak tengok pun bernanah kornea mata! Tengok Tengku Andrean yang senyum macam tu, serius boleh sampai takat lebur.

     Haish.. apa yang aku mengarut ni? Kat rumah tu nak campak mana? Bukan sama ke dua orang ni? Lupa pulak yang aku pun dah ada sorang la. Damia rasa nak tergelak sendiri. Kalau Tengku Aaron tahu ni, memang tak lihat bumi dia esok.

      Damia mula buat perbandingan antara kembar itu. Sempat dia melihat penampilan Tengku Andrean. Perbezaan yang ketara sekali ialah gaya rambut. Kalau Tengku Andrean buat gaya pacak, memang dia ingat Tengku Aaron yang berada di depannya. Bila Tengku Andrean tersenyum pula, letak lesung pipit yang membezakan mereka. Tengku Aaron mempunyai lesung pipit di sebelah kiri manakala Tengku Andrean sebaliknya.

     Damia tersedar sesuatu. Perghh.. mantap mata aku! Sempat usha sampai lesung pipit. Siap compare dengan Aaron pulak tu! Air muka diorang pun lain. Kalau tengok Aaron, aku boleh nampak ego yang tinggi kalah bangunan Burj al-Arab tu. Tapi, abang Rean pulak nampak lebih matang dan lebih tenang. Kontra betul kembar dua orang ni! Tapi.. kalau dipandang betul-betul, bagi aku Aaron lagi handsome. Haish.. apa aku demam ke? Tetiba je terpuji mamat tu?

     Tiba-tiba Damia teringat janji dengan Suraya. Dah tiba masanya dia balik. Dah puas dah buat perbandingan dua kembar itu. Banyak betul dosa aku dok puji suami orang. Damia cepat-cepat istighfar. Ampunkan dosaku..

     “Mia rasa Mia kena balik dulu.” Damia meminta diri.

     “Takut Aaron bimbang, ya?” Suara Seri seakan mengusik. Damia hanya mampu tersenyum. Angguk tak, geleng pun tak.

     “Ada janji dengan kawan lepas ni,” jawab Damia.

     “Mia balik dulu, Kak Seri, Abang Rean.” Damia bersalam dengan Seri.

     “Nanti kalau ada masa lapang, datang la lagi,” tambah Tengku Andrean pula.

     “InsyaAllah.. Assalamualaikum,” ucap Damia sebelum dia berlalu. Dihantar oleh pasangan itu ke kereta.

     Dari dalam kereta sempat Damia balas lambaian Seri dan Tengku Andrean. Sempat dia berkhayal sekejap. Bahagia je dia melihat hidup pasangan itu. Macam tu rupanya pasangan bahagia. Tambah pula cahaya mata yang bakal menyinari rumah tangga mereka nanti. Dah jadi bahagia kuasa dua dah.

     Teringat pula Tengku Andrean. Takdelah pulak perangai macam keturunan jin tanah. Baik je dia tengok. Kut berbeza bebenor dengan Tengku Aaron. Dan dia masih tertanya-tanya. Kenapa Tengku Aaron cukup pantang dengan pasangan itu..

     --------------

“Waa… Myvi baru! Beli kereta tak cakap kat aku.” Damia membebel setibanya di depan rumah Suraya. Keluar dari kereta, terus Suraya disemburnya.

     “Surprise..” Suraya ketawa.

     “Banyak la kau punya surprise. Patutlah cakap ada hal tadi. Kau pergi ambik kereta, ek?” soal Damia. Kereta Myvi yang berwarna pink berkilat itu ditilik.

     “A’a..” jawab Suraya pendek.

     “Patutlah bau kedai lagi,” usik Damia sebelum ketawa. Sakit lengannya bila dipukul Suraya.

     “ Sakit, ngeng…” Damia mengelak.

     “Tahulah sayang kereta lebih daripada aku. Tapi tak payah la nak dera aku macam ni. Report Aaron karang.” Damia tak habis-habis mengusik Suraya.

     “Menjadi-jadi nakal kau ni, ya? Aaron ajar kau ke?” giliran Suraya pula membalas. Damia buat muka. Cukup tak senang bila dengar nama Tengku Aaron.

     “Dah.. jom pergi. Tak sabar aku nak rasmi Myvi baru. Baru gaji, kan? Bolehlah belanja aku makan ni,” kata Damia.

     “Adoi.. pokai la aku lepas ni. Tiap-tiap bulan kena bayar ansuran kereta. Sewa rumah lagi. Kena berjimat-cermat ni..” Suraya dah fikir masa depan.

     “Ala.. nak berjimat pun lepas kau belanja aku la.” Damia sengih.

     “Untung le orang tu. Tak payah pening kepala fikirkan semua tu. Hidup dah macam tuan puteri. Kereta Audi. Free pulak tu. Manalah kita mampu nak beli kereta yang harganya dah macam boleh beli sepuluh buah Myvi kita ni. Duduk pulak rumah banglo. Tak layan dah rumah buruk kita ni…” Suraya buat-buat sedih.

     Damia yang mendengar pula yang sakit hati. Ada je buah fikiran Suraya nak kenakan dia.

     “Nak aku sign kereta kau guna kunci kereta ni?” ugut Damia sambil tunjuk kunci kereta dalam genggamannya.

     “Woi.. aku sayang ni! Dah penat aku kerja nak dapatkan Myvi sebuah. Ingat senang ke?” Suraya dah berapi. Tangan Damia ditolak cepat. Damia ketawa.

     “Tau pun takut. Aku pun cadang nak beli kereta la,” kata Damia tiba-tiba.

     “Tamak betul. Dah ada Audi pun nak rembat baru ke? Bagi aku la kalau kau taknak.”

     “Audi ke, apa ke.. Ni Aaron punya la. Dia bagi aku pinjam je,” balas Damia.

     Ada betul apa yang dikatanya. Kereta itu kereta Tengku Aaron. Macam mana kalau mereka bercerai nanti? Mestilah dia harus pulangkan semula. Baik dia beli kereta baru. Yang sesuai dengan jawatannya sekarang. Bawa kereta Audi, orang nak tumpang pun segan. CEO macam Tengku Aaron tu layak la! Tapi, nak buat sesuatu Tengku Aaron harus dipentingkan dahulu. Kena minta izin dulu.

     Kalau dia tak izinkan macam mana? Mesti dia izinkan la.. Atas sebab apa dia tak izinkan? Aku nak beli guna duit aku. Bukan duit dia. Lagi pun, dia bagi kereta ni sebab dia taknak aku pergi kerja dengan teksi. Jadi, mesti dia setuju punya!

     “Oit.. berangan pulak!” Suraya petik jari. Terus hilang apa yang difikirkannya.

     “Baru je berpisah dengan Tengku Aaron. Takkan dah rindu kot?” usik Suraya.

     Naik geram Damia dengan Suraya yang sengaja cari penyakit tu. Rasa nak hentak je Suraya. Takde maknanya nak rindu mamat tu. Jumpa pun belum hari ni. Dia pulang ke rumah tadi untuk menghantar barang-barang dapur yang dibelinya sebelum keluar balik. Itu pun Tengku Aaron tak balik-balik lagi.

     “Saper cakap aku berangan. Aku tengah fikir ni, nak soh kau belanja McD ke pizza, ek?”

     “Amboi..banyak cantik!” Damia ketawa.

     “Dah.. jom pergi!” ajak Damia.

     “Naik kereta saper?” soal Suraya.

     “Apa punya soalan ni? Of course la kereta kau. Tak sabar nak naik Myvi baru ni..”

     Damia pula yang terlebih gembira.

9 comments:

  1. aduss wanna to know damia's life wit Aaron@home -
    at least now damia dh kenal ngan adrean n seri!

    ReplyDelete
  2. comell je damia ni.. awat la aaron keras hati sgt.. tak lebur2!
    curious nak tau ape yg aaron mrh sgt kat rean.. dia mmg bcinta ngan seri ke dia btepuk sblh tgn je dlu

    ReplyDelete
  3. apa sebenarnya berlaku antara T.Rean, Seri dn
    T.Aaron ye...misteri sungguh...

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )