Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 10 August 2015

Hero Seorang Cinderella (BAB 22)


BAB 22

Mata Tengku Ian melilau di sekitar majlis itu. Dewan besar itu dah dipenuhi ramai orang tapi apa yang dicari masih tak jumpa. Beberapa saat kemudian, dia nampak meja VIP yang menempatkan keluarga Datuk Azizan dah dihuni orang.

Tapi, mana Medina? Dia tak datang ke? Hati Tengku Ian kecewa sendiri. Namun tak lama selepas itu, mata sempat menangkap susuk tubuh seseorang yang amat dikenalinya yang baru nak melangkah masuk ke dalam dewan besar itu. Tengku Ian terus senyum lebar.

Laju kaki diatur untuk melangkah ke arah gadis itu yang nampak agak tercengang-cengang mencari sesuatu. Keluarga dia mungkin.

“Medina.”

Panggilan itu membuatkan Medina menoleh. Nampak langkah bergaya Tengku Ian mendekatinya dengan senyuman manisnya. Medina turut membalas senyuman lelaki itu.

“Saya ingat awak tak datang,” kata Tengku Ian. Hati hampir-hampir nak kecewa tadi.

Kalau ikutkan hati, memang Medina taknak datang. Dia pun tak tahu kenapa kali ni kaki ringan mengikut papanya. Kebiasaannya dia memang malas nak pergi majlis-majlis macam ni. Duduk rumah, tengok movie lagi best.

“Kelas saya start petang besok. Esok pagi masih sempat nak balik,” jawab Medina. Dan kerana Tengku Ian yang mahu dia datang, maka dia datang. Pelikkan?

“Terima kasih sebab sudi datang,” ucap Tengku Ian lagi.

Mata meneliti Medina dari atas sampai ke bawah. Medina mengenakan pakaian yang diberikan semalam. Dia senyum sendiri. Seperti apa yang dikatakan semalam, Medina nampak cantik. Nampak feminin.

Beautiful. As expected. Because my eyes never tell lies.”

Berbahang rasa muka tiba-tiba dengan pujian Tengku Ian itu. Kenyataannya, lelaki itu pun sangat kacak pada malam ini. Segak dengan tuksedo hitamnya. Gaya rambut coklat tuanya diubah sedikit tapi yang pasti bertambah kacak.

Dan.. memang tak la dia nak memuji lelaki itu.

“Dah habis dah sesi puji-memuji? Dan sekarang, ada nampak papa saya tak?” soal Medina balik.

Tengku Ian tergelak sekejap.

Come. Let me show you.”

    ----------

Dewan besar itu gamat dengan tepukan para hadirin apabila nama Tengku Ismadi dipanggil untuk memberikan ucapannya. Semua teruja melihatnya dan ada juga yang memandang kagum. Pastinya kagum dengan kebolehan Tengku Ismadi dalam mencipta kejayaan di negara orang.

“Abang, tak sangka akhirnya dapat juga jumpa dengan Ku Is.” Datin Mawar berkata kepada suaminya. Hati gembira. Bakal besan tu!

“Yang awak gembira sangat ni kenapa?” Soalan Datuk Azizan itu berbaur sindiran. Tengok je la mata bercahaya isterinya itu, dah tahu apa dalam kepalanya. Semestinya dengan cita-cita nak bermenantukan Ku Zam.

Datuk Azizan gelengkan kepala beberapa kali. Tiap-tiap hari, sakit telinga dia dengan cadangan-cadangan isterinya untuk menjodohkan Puteri dengan Ku Zam. Ajak datang rumah la, suruh Puteri temankan Ku Zam la, macam-macam lagi la.

Dan dia bukannya nak ikut sangat. Ku Zam pun nampak macam tak berminat dengan Puteri. Tapi kalau dibandingkan dengan Medina, memanglah Ku Zam selalu luangkan masa dengan Puteri. Puteri pun selalu bercerita tentang kenangan mereka masa di Pulau Perhentian dulu. Medina? Hmm.. sepatah ditanya, sepatah dijawab. Macam biasa.

Sebut pasal Medina, terus wajah anaknya yang duduk didepannya itu dipandang. Agak pelik bila Medina datang ke majlis-majlis macam ni. Tengoklah sekarang ni. Muka Medina penuh dengan kebosanan. Tapi kenapa dia datang juga?

Kemudian, dia pandang Ian yang berada di meja paling depan. Sedang khusyuk mendengar bicara Tengku Ismadi. Sebelum majlis bermula, Ian temankan anaknya datang ke meja ini. Medina memang nampak agak rapat dengan anak angkat Ku Is tu. Masa Medina hilang di Pulau Perhentian dulu, lelaki itu juga yang beria-ia mencari. Ada apa-apa ke dua orang ni?

Tapi, kalau ada apa-apa pun, dia tak kisah sekalipun Ian cuma anak angkat Ku Is. Dia tak kisah kalau pun bukan Ku Zam jika dia mampu membuatkan anaknya gembira. Sekurang-kurangnya dia tak lakukan sesuatu yang membuatkan anaknya makin jauh dengannya.

Bunyi tepukan yang kuat itu buatkan Datuk Azizan kembali ke dunia nyata. Perasmian daripada Tengku Ismadi baru saja habis.

“Di kesempatan ini juga, saya dengan rasminya melantik putera tunggal saya menjadi wakil saya untuk sebarang pengurusan berkaitan dengan projek ini. Dan dengan ini juga, saya dengan rasminya menyerahkan tampuk kuasa saya di Malaysia ini kepada beliau. Saya yakin beliau berkebolehan untuk menguruskan IGNIUS Structures dan saya percayakan beliau.”

Tepukan sekali lagi bergema.

“Saya percaya beliau punya sepatah dua kata untuk diberikan. Saya menjemput tampuk pimpinan baru IGNIUS untuk memberikan sedikit ucapan.”

Sebaik sahaja Tengku Ismadi habis berbicara, Tengku Ian bangun dari tempat duduknya. Dengan langkah penuh berkeyakinan Tengku Ian menghala ke aras pentas. Dari tempat dia berdiri, dia dapat melihat betapa ramai yang hadir pada malam itu.

“Assalamualaikum dan selamat malam. Izinkan saya memperkenalkan diri kepada sesiapa yang belum mengenali saya. Nama saya Ian..”

Kedengaran suara-suara kecil segelintir hadirin sebaik sahaja nama Tengku Ian disebut. Yang mengenalinya pasti mempertikaikan keberadaannya di atas pentas itu.

 “Family and friends call me Ian and some might call me Ku Zam. Hello, everyone. My name is Tengku Ian Uzzam Tengku Ismadi and I’m the new chief executive officer of IGNIUS Structures. Tonight, I’m glad to greet all of you, officially.” Tengku Ian menundukkan sedikit tubuhnya sebagai tanda hormat.

Kedengaran hampir keseluruhan dewan itu meluahkan rasa tak percaya. Tak kurang juga yang memandang ke arah dia dan Farizzam secara bergilir-gilir. Farizzam cuma tenang di kerusinya. Sikit pun tidak gentar dengan pandangan khalayak.

“Mungkin ada yang pelik dan tertanya-tanya kerana sebelum ini saya dikenali sebagai anak angkat Tengku Ismadi. Ya.. selama tiga bulan ini, saya hidup sebagai anak angkat Ku Is dan anak angkat Ku Is hidup di sebalik identiti Ku Zam yang sebenar. Semua ini adalah salah saya sepenuhnya dan tiada sebarang kaitan dengan adik angkat saya, Farizzam. Jika ada yang rasa saya sangat keterlaluan dengan penipuan ini, saya Tengku Ian Uzzam dengan rasa rendah diri ingin memohon maaf.” Panjang lebar Tengku Ian memberi ucapan. Kemudian, tubuhnya ditundukkan sekali lagi sebagai tanda maafnya.

“Tiga bulan saya hidup sebagai orang lain banyak mengajar saya. Dunia ini kadang-kadang amat menggerunkan. Hypocrisy. Sebulan yang pertama, saya menjadi saksi bagaimana hidup seorang gadis yang tersepit dalam dunia yang penuh ketidakadilan. Dia rasa dia sendirian.”

Tengku Ian memandang ke arah meja keluarga Datuk Azizan. Medina tepat memandang ke arahnya. Dari jauh, tak dapat diagak riak wajah Medina. Kecewa? Marah?

 “Sincerity. Dua bulan saya di Malaysia, saya jumpa siapa yang sudi berkawan dengan saya walaupun saya bukan Ku Zam. True relationship. Mungkin dia akan marah saya sebab dah tipu dia, tapi saya ingin katakan yang saya betul-betul ikhlas berkawan dengan dia.” Sekali lagi mata menala ke arah Medina. Kedengaran bermacam-macam reaksi daripada tetamu.

Honesty. Bulan ketiga, saya melangkah ke IGNIUS. Saya tahu siapa jujur, siapa tak jujur. Motif seseorang yang mahu mendekati Ku Zam. Saya selesa menjadi pemerhati. Seronok nampak layanan baik diberikan di depan Ku Zam dan macam mana hakikatnya bila di belakang Ku Zam. Kejujuran itu penting dan mencarinya bagai mencari berlian dari timbunan kaca.”

Kali ini nampak ramai saling berpandangan dan berbisik-bisik. Mungkin terasa.

“Hari ini, saya akan akhiri semuanya. Terima kasih kerana sudi mendengar ucapan saya. Teruskan menyokong IGNIUS. And again, I apologize for my inappropriateness.”

Sekali lagi Tengku Ian membongkokkan tubuhnya.  Bersama itu, kedengaran tepukan gemuruh daripada hadirin. Sebaik sahaja Tengku Ian menegakkan tubuhnya, dia nampak kerusi Medina sudah kosong. Laju mata mencari. Nampak Medina sedang mengatur langkah seolah-olah mahu meninggalkan dewan itu.

Medina! Tengku Ian mahu mengejar. Namun, sebaik sahaja dia turun daripada pentas, langkahnya disekat oleh beberapa wartawan yang mahu bertanyakan soalan kepadanya. Terpaksa Tengku Ian batalkan niatnya. Bila sekali lagi mata melilau mencari, bayangan Medina dah tenggelam di balik orang ramai yang mula berdiri. Kecewa.

    --------------

“Kau nak apa ni?” Suara Medina berubah beku. Tengah-tengah emosi tak stabil ni, tolong jangan cari pasal dengan dia.

Puteri cuma senyum sinis bersama dua orang kawannya. Sempat disekat langkah Medina yang mahu meninggalkan dewan itu.

“Kau nak pergi mana? Majlis belum habis lagi.” Sakitnya telinga Medina dengar suara tak sedap Puteri tu. Suka hati dialah nak pergi mana pun. Ni bukan majlis dia. Sepatutnya dia tak payah datang. Menyesal!

“Sebelum gigi kau terbang, baik kau tepi!” Medina memberi amaran. Dia ingat dia bawak dua orang kawan tu, aku takutlah? Sekali aku hempuk, mahu bertukar gusi dua minah tu!

“Kau memang tahu, dia Ku Zam, kan?” soal Puteri.

Medina mendengus. Huh.. asal pasal Ku Zam je dia dan Puteri nak bergaduh. Ingatkan apa yang baru didengarnya tadi, tiba-tiba rasa sakit hati. Sakit hati sebab kena tipu. Sampai hati Tengku Ian tipu dia. Sengaja nak mainkan perasaan dia.

Memang dia tak tahu siapa Ku Zam sebenarnya. Tapi, depan Puteri, kalau jujur sangat bukan Nura Medina namanya.

“Memang pun. Dari hari pertama jumpa dia lagi aku tahu dia Ku Zam. Aku ni cerdik, tak macam kau. Kau ingat aku saja-saja ke nak dekat dengan dia kalau dia bukan Ku Zam?” Medina senyum sinis. Seronok tengok muka Puteri yang berubah merah itu. Marah barangkali.

Kurang ajar! Memang dia dah agak Medina tahu semuanya. Puteri rasa geram dengan Medina. Kenapa semua yang baik-baik berlaku pada Medina? Terkejut rasanya tadi bila Tengku Ian memperkenalkan dirinya yang sebenar. Tengku Ian yang tak pernah dia nak kisahkan itu adalah Ku Zam yang sebenar. Sekarang ni, Ku Zam yang sebenar rapat dengan Medina.

“Kau memang melampau, Dee!” Puteri geram.

“Makbul kata-kata kau. Kau jugak yang cakap aku Cinderella, kan? I’m Cinderella. So what? Lupa kau satu benda, Puteri. Cinderella akhirnya dapat putera raja. Bukannya kakak tiri dia yang perangai setan macam kau tu,” bidas Medina lagi.

Turun naik dada Puteri mendengarnya. Panas hati! Bencinya dia dengan Medina. Wajah Medina yang berdandan cantik di depannya ditatap benci. Medina cantik malam ni dan dia tak suka! Benci!

Let’s see what can your prince do to save his Cinderella.” Air oren di tangan kawannya dirampas Puteri. Dengan selambanya dia mencurahkan air itu ke baju putih Medina. Turut terkena hujung selendang Medina.

 “Apa kau buat ni, Puteri?” marah Medina. Bercampur dengan terkejut. Celaka kau, Puteri! Blouse putih Medina dah bertukar warna.

Puas hati Puteri tengok Medina dah tak cantik. Padan muka!

Sorry.. sorry.. aku tak sengaja, Dee.”

Dah mula dah drama queen kita!

“Tepilah!” Medina terus berlalu pergi. Sebelum orang ramai datang. Sah-sah orang tak nampak salah Puteri nanti. Nak-nak lagi ada dua babu kat sebelah yang menyokong.

Huh.. kalau tak fikirkan maruah papanya, memang dia dah mandikan Puteri dengan sebaldi air oren. Biar puas hati dia!

Sekarang ni dia kena bersihkan baju dia. Sedih betul dengan nasib diri. Dahlah kena tipu, mandi oren pulak tu!

   --------------

Lama Medina termenung di dalam bilik air. Merenung nasib diri. Hampir sepuluh minit bajunya dibasuh dengan air, tapi warna kuning pada bajunya tak juga hilang-hilang. Boleh tahan besar juga kawasan yang kena. Dan bila kena air paip, makin banyak kawasan bajunya yang basah. Terutama sekali di bahagian dada. Memang jadi tumpuan orang kalau dia keluar. Malulah dia!

Rasa nak menangis. Tak mungkinlah dia kembali ke majlis tu dengan baju basah macam ni. Nak balik? Tapi kena tunggu papa habis dulu. Nak buat apa ni? Takkan nak duduk dalam tandas ni sampai baju ni kering? Hai, pengering tangan, kenapalah kau rosak?

Akhirnya Medina membuat keputusan untuk keluar daripada tandas. Terkejut dia apabila melihat Tengku Ian yang sedang bersandar pada dinding. Apa dia buat kat sini? Dan.. macam mana lelaki tu tahu dia kat sini? Hati kembali menggelegak bila melihat wajah kacak Tengku Ian itu.

“Dee,” panggil Tengku Ian. Lega melihat Medina yang baru keluar. Hampir sepuluh minit dia resah menunggu di luar tandas wanita itu. Sehinggakan dia buat keputusan kalaulah Medina masih belum keluar dalam lima minit lagi, memang dia akan redah masuk. Dia risau Medina sedih. Dia takut Medina menangis.

Malas Medina nak peduli. Laju kaki ingin melangkah pergi. Namun laju lagi kaki Tengku Ian mengejar.

“Dee, dengarlah penjelasan saya.” Tengku Ian dah berada di depan Medina. Medina mendongakkan wajahnya untuk memandang Tengku Ian.

“Penjelasan apa lagi?” marah Medina.

I’m sorry,” ucap Tengku Ian ikhlas.

Huh.. bosan dengar kata maaf daripada mulut penipu ni! Sekali lagi Medina melangkah pergi.

“Dee!” Sekali lagi Tengku Ian jadi pengejar. Dan sekali lagi Medina berhenti.

“Kalau awak pergi lagi, saya peluk awak.”

Ugutankah itu? Medina ketawa sinis.

“Awak ingat saya nak duduk diam kalau awak peluk saya?”

Nampaknya mamat ni hampir-hampir lupa siapa Medina yang sebenar. Jangan ingat dia pakai skirt, kaki tak boleh naik ke muka orang.

“Ya.. saya tahu saya akan sakit. Saya rela sakit kalau itu yang boleh buatkan awak dengar apa yang saya nak cakapkan ni,” jawab Tengku Ian pula.

Terdiam Medina mendengarnya. Sedikit sejuk dengan ayat karangan Tengku Ian itu. Wajah bersalah lelaki itu dipandang. Dengar penjelasan? Baiklah, dia akan cuba. Dan setan-setan sekalian, sila main jauh-jauh! Jangan nak menghasut hati aku untuk membenci.

“Awak nak cakap apa?” Suara Medina berubah lembut.

“Saya nak minta maaf. Saya tahu saya dah tipu awak. Tapi, saya ikhlas berkawan dengan awak. Saya tiada niat lain. Demi Allah,” jelas Tengku Ian.

“Ada sesuatu yang saya tak sebutkan dalam ucapan saya tadi. Alasan kenapa saya buat semua ni. Saya buat sebab awak, Medina.”

Aku? Aku pulak yang kena? Haish.. mamat ni!

“Idea semua ni bermula lepas nampak apa yang terjadi pada awak, Dee. Masa malam saya datang rumah awak, dalam hati saya berkata, ‘Her eyes looked so sad. But why?’ Saya cuma nak kenal lebih rapat dengan awak. Saya tahu kalau saya Ku Zam, mesti awak takkan dekat dengan saya, kan?”

Tengok macam dulu. Bila Farizzam di depan Medina, memanglah nampak Medina bercakap baik-baik. Semuanya kerana hormatkan Ku Zam. Tapi, dia boleh rasa Medina sebenarnya sedang mencipta jurang supaya tak terlalu rapat.

“Makin lama kita berkawan, makin saya kenal awak siapa. Saya nak rasa kesedihan awak. Saya nak awak tahu sekurang-kurangnya saya ada kalau awak rasa awak tiada siapa-siapa.”

“Ya la tu. Dunia ni penuh dengan ketidakjujuran. Penuh dengan tipu helah. Bila dah kena fitnah, 99.9% pilih untuk percaya. Good scheme can even fool geniuses,” bidas Medina balik.

In the situation of 99.9% of distrust, I am your 0.1% that will trust you. Always. Good scheme can even fool geniuses, but not a genius who becomes a fool because of Medina.”

Terkedu Medina mendengar kata-kata Tengku Ian itu. Hati meresap sesuatu. Keikhlasan Tengku Ian sampai ke hati. Medina terdiam.

“Saya cuma berharap awak masih sudi berkawan dengan saya. Anggap semua ini tak pernah terjadi sebab saya janji tiada apa pun yang berubah lepas ni. Maafkan saya?”

Medina pandang mata Tengku Ian yang penuh mengharap itu.

“Ya ke? Sekali pun saya tendang Ku Zam?” Medina sengaja menguji.

“Ya.. saya terima semuanya. Treat me as Ian, your friend. Macam dulu juga. Saya tak kisah apa pun awak nak cakap, nak buat kat saya.” Tengku Ian berkata dengan bersungguh-sungguh.

Nafas ditarik dalam-dalam. Hati sebenarnya dah lembut selepas mendengar penjelasan Tengku Ian. Siapa Ian, siapa Ku Zam, dia dah tak peduli. Yang penting Tengku Ian adalah sahabatnya yang dulu.

“Saya maafkan awak. Dan antara kita, tiada apa yang berubah. Saya ikhlas berkawan dengan awak,” balas Medina. Sekurang-kurangnya dia tak hilang sahabat macam Tengku Ian.

“Tapi, jangan nak menipu lagi lepas ni. Ingat saya nak duduk diam ke?” Sempat Medina memberi amaran. Tengku Ian ketawa. Baru mampu nak ketawa.

“Ya.. saya janji takkan menipu lagi.” Tengku Ian bersumpah.

Medina turut senyum. Baru dia sedar ketawa Tengku Ian sangat sedap di telinga dia. Dia gembira melihat Tengku Ian gembira. Pelik.

“Kalau macam tu, jomlah kita balik dewan. Saya nak memperkenalkan awak kepada seseorang,” ajak Tengku Ian.

Medina mengeluh. Tengku Ian ni tak nampak ke baju dia yang dah takde rupa baju ni?

“Baju saya. Puteri..”

I know. I saw everything,” potong Tengku Ian. Dan kerana itulah kakinya terus laju berlari mengekori Medina ke tandas ini. Dalam diam, dia berterima kasih dengan Puteri kerana berjaya menghalang Medina daripada meninggalkan majlis ini.

Tengku Ian menanggalkan tuksedo hitamnya dan menyerahkannya kepada Medina. Medina pandang Tengku Ian dengan muka penuh tanda tanya.

“Pakailah. At least yang basah-basah tu dah tak nampak. Saya cuma nak lindungi aib awak, Medina,” kata Tengku Ian. Menjelaskan niat sucinya.

Teragak-agak Medina mencapai tuksedo hitam itu dan disarungkan ke tubuhnya. Besar tapi lebih baik daripada baju bau oren dia ni. Err.. Macam pernah jadi je?

“Tapi, awak..”

I’m fine. Sometimes, it’s simply okay to be informal in a formal function.” Tengku Ian senyum.

Bowtie hitam di leher ditarik dan digumpal masuk kocek seluar. Kemudian butang paling atas kemeja putih Tengku Ian dibuka. Cufflinks di hujung lengan pula dibuka dan turut disumbat ke dalam kocek seluar. Kedua-dua lengan baju kemejanya dilipat hingga ke siku mendedahkan lengan beruratnya. Mahu bergegar jantung anak dara yang tengok.

Medina cuma diam memerhati. Riak wajah lelaki itu cukup selamba. Tampan juga ya Tengku Ian dengan gaya kasualnya.

Perfect masculinity, hmm?” Tengku Ian senyum nakal.

Merah muka Medina. Mana ada dia fikir macam tu.

“Hei.. jangan nak mengarut, boleh?” Tak tahu nak gelak ke, nak marah.

Mereka mula berjalan.

“Awak tahu tak, saya ingatkan awak akan maki saya dan benci saya. Tak sangka kejap je kita dah berbaik. Saya ingat kita akan bergaduh lama.”

“Amboi, nak ke?” ugut Medina. Ingat ni apa? Drama sinetron pukul 4.30 pagi? Muka dia beku, tak bermaksud hati dia keras.

“Mestilah taknak.” Tengku Ian sengih. Tak sampai sehari jiwa dah merana. Kalau lagi lama, agaknya terus jadi separuh jiwaku pergi.

“Awak dah tahu saya Ku Zam. Lepas ni, bolehlah saya jemput awak pakai limo panjang menjalar,” gurau Tengku Ian.

“Kenapa tak pakai bas? Lagi panjang. Kapal terbang ke?”

Tengku Ian ketawa. That’s it! My Medina is back.

27 comments:

  1. Thank you soo much anjell..best sgt2 entry ni..akak suka
    Sgt..makin mena
    Rik

    ReplyDelete
  2. Sarcasm tahap gaban...i like the heroine...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..kak Anjell..
    It was so besttttt..hahhahah..cute couple... nak lg😅😅😅

    ReplyDelete
  4. Heroin tulisan Anjell sentiasa seorang perempuan yang KUAT....I LIKE......

    mmg couple yang cute

    ReplyDelete
  5. Cik Anjell. Semakin membaca semakin menarik. Nak lagi banyak banyak tau.

    ReplyDelete
  6. Bila nk publish ni....x sabar

    ReplyDelete
  7. Romantiknya la hai.. Kalaulah wujud sebenar-benarnya..

    ReplyDelete
  8. Thumbs up, ! Selalu tak menghampakan pembaca. Love your writing..

    ReplyDelete
  9. Besttttnya.......teruskan berkarya.....garapan yg dipersembahkan cukup menyentuh jiwa pembaca....

    ReplyDelete
  10. Xsbarnye nk tggu published novel nie...huhu

    ReplyDelete
  11. bila agak2 novel ni publish? smakin menarik novel ni. upload next entry please ~

    ReplyDelete
  12. Thank u!!! Best sangat cerita ni :-)

    ReplyDelete
  13. best sangat cerita ni.. sambung lagi tau...:)
    boleh tak nak tanya sikit? macam mana nak tulis Surat Akuan Karya?
    harap boleh tolong? :)

    ReplyDelete
  14. bestnyer !! sweet betol Ian ngan Medina nii ... x sbar next entry !! x sbr beli novel ni !! keep it up K.Anjell ^_^

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )