Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 16 August 2015

Hero Seorang Cinderella (BAB 23)


BAB 23

“Awak nak perkenalkan saya kepada siapa?” soal Medina ketika mereka menghampiri pintu masuk. Baru teringat apa yang dikatakan Tengku Ian tadi.

“Ayah saya. Dia nak sangat jumpa awak.”

“Hah, ayah? Taknaklah.” Medina terkejut. Gelabah.

“Jangan risau la. Ayah saya okey je. Kenapa nak gelabah? Bukannya nak jumpa bakal mentua pun.” Tengku Ian ketawa sekejap. Kelakar kalau tengok muka Medina sekarang.

Medina baru perasan. A’aa la.. yang aku gelabah macam nak jumpa bapak mentua ni kenapa? Medina cuba bertenang.

Mereka berdua melangkah masuk ke dalam dewan. Baru tiga langkah, Medina serius rasa nak lari keluar. Segan bila semua mata bagaikan sedang tertumpu kepadanya. Sebab dia berjalan dengan Ku Zam? Atau sebab tuksedo Ku Zam tersarung di tubuhnya? Atau seronok cuci mata tengok Ku Zam yang macho berjalan?

Medina pandang sebelah. Tengku Ian cuma selamba. Macam takde apa-apa yang berlaku.

Just ignore, Medina,” nasihat Tengku Ian perlahan.

Medina cuba mengikut nasihat Tengku Ian itu. Pedulikan semua orang yang memandang pelik kepadanya.

“Ayah,” panggil Tengku Ian.

Tengku Ismadi meminta diri daripada kelompok rakan sebayanya apabila mendengar panggilan anaknya itu. Bergilir-gilir wajah Tengku Ian dan Medina dipandang. Kenapa tuksedo anaknya itu dah bertuankan orang lain?

“Ayah, inilah Medina. Dan Medina, ni ayah saya.” Tengku Ian memperkenalkan mereka berdua.

Medina dan Tengku Ismadi bertukar senyuman. Dada Medina tetap berdebar. Takut ayah Tengku Ian tak sukakannya. Maklumlah sebab dia bukan jenis yang pemurah dengan senyuman. Kalau orang tak kenal dia akan cakap dia sombong.

“Assalamuaikum.. err..” Haa.. apa aku nak panggil ni? Lagi Medina gelabah.

Just panggil uncle Is.” Tengku Ismadi yang seakan-akan tahu menyampuk. Senyum manis lagi.

“Kalau nak panggil ayah pun, okey juga.” Sempat Tengku Ismadi bergurau sebelum ketawa.

Medina turut senyum. Lega dengan keramahan Tengku Ismadi. Sangkanya Tengku Ismadi seorang yang serius maut. Tapi melihat senyuman manis dan ketawanya, dia tahu dari mana Tengku Ian mewarisinya.

“Cantik kawan kamu ni, Ian,” puji Tengku Ismadi lagi. Sengaja mengusik anaknya. Tengku Ian cuma selamba.

Tengku Ian yang diusik, tapi muka Medina yang merah. Tengku Ismadi senyum lagi. Sejuk hati melihat raut Medina. Bagaikan tak percaya akhirnya dia dapat juga berjumpa dengan Medina. Selama ini dia cuba membayangkan bagaimana raut wajah anak gadis itu berdasarkan wajah Ayana. Ternyata kenyataannya lebih cantik daripada bayangannya. Punya senyuman seperti Ayana.

Tiba-tiba hati rasa sedih. Sedih mengingatkan Medina yang tak sempat merasa kasih sayang ibu kandungnya. Sedih kerana ibu kandungnya dah melupakan kewujudannya dan abang kandungnya pula tak pernah tahu kewujudannya. Suatu hari nanti, dia akan pastikan mereka bersatu.

Uncle tak tipu, Medina. Medina cantik, pasti ibu Medina juga cantik,” puji Tengku Ismadi lagi.

Medina tertunduk. Pasti ibunya juga cantik? Sayangnya dia tak pernah tahu rupa ibu kandungnya. Tiada foto, apatah lagi kenangan bersama arwah ibu. Hanya sebaris nama. Itu pun sebab termaktub dalam surat beranaknya.

Haip.. ayah! Dah.. dah.. report bonda karang!”

Ketawa Tengku Ismadi meletus dengan kata-kata anaknya itu.

Reportlah. Cakap kat sini ayah jumpa ramai perempuan cantik dan muda-muda. Lepas tu cakap ada yang cuba nak mengurat ayah. Dah lama ayah tak tengok bonda jealous. Rindu pulak nak dengar dia membebel.” Baik punya plan ayahnya kasi. Tengku Ian ketawa.

Medina di tengah-tengah turut tersenyum. Suka melihat kemesraan dua beranak itu. Kelakar betul ayah Ian ni. Patutlah anak dia macam tu.

“Zam mana, ayah?” soal Tengku Ian. Mata sedari tadi lagi mencari Farizzam. Tak jumpa-jumpa.

“Tadi dia cakap nak pergi toilet. Haa.. panjang umurnya. Itu pun dia. Kalau macam tu, ayah minta diri dulu la.”

Tengku Ismadi kembali menyertai kawan-kawannya. Tak lama selepas itu, Farizzam datang menyertai mereka pula.

“Gembira aku sebab dah tak payah pasang lima bodyguard bila nak pergi tandas.” Kata-kata Farizzam berbaur sindiran.

“Hiperbola la tu. Aku pun tak pernah pasang bodyguard.” Tengku Ian mencebik. Farizzam terus ketawa.

“Hai, Medina,” tegur Farizzam.

“Hai, Ku Zam. Eh..” Medina tepuk dahi. Apa aku nak panggil dia ni?

Farizzam cuma ketawa. Pasti Medina rasa janggal tidak memanggilnya Ku Zam.

Tengku Ian di tengah-tengah muncul idea baru.

Hmm.. korang dua orang berborak la dulu. Kejap lagi aku datang.”

Tengku Ian terus berlalu. Sengaja memberi peluang kepada mereka untuk berbual.

   ---------

It sounds a bit funny but I’m no longer be Ku Zam. And, the funnier is I’m still Zam. I’m Farizzam.” Farizzam memperkenalkan dirinya secara rasmi kepada Medina.

Medina cuma tersenyum manis. Terlucut je pangkat Ku Zam daripada Farizzam, anehnya dia rasa selesa dengan lelaki itu. Betullah apa yang Tengku Ian kata. Sebenarnya pangkat Ku Zam itu adalah satu halangan kepadanya untuk berbual mesra.

“Giliran saya pula untuk minta maaf sebab menipu selama ni. Walaupun Ian cakap semuanya salah dia, saya pun turut bersubahat. Sekali lagi saya minta maaf,” kata Farizzam pula.

“Takde apa yang perlu dimaafkan. Saya tak rugi apa-apa pun.”

Amboi, Medina.. pandainya kau bercakap. Padahal tadi rasa nak putar-putar je kepala Ian sebab menipu.

“Keluarga awak mesti marahkan saya, kan? Saya rasa saya kena officially minta maaf dengan mereka.”

Medina diam. Marah ke ayah dia nanti? Ayah dia tak tahu, tapi bini ayah konfem meledak punya. Menantu tak jadi bukan Ku Zam rupanya. Entah-entah besok meroyan menyanyi lagu bertajuk ‘Pelamin angan anakku musnah’. Masa Tengku Ian bagi ucapan tadi, bukan tak nampak luas mulut dia melopong. Kalau lalat masuk, grenti sesat dalam perut.

Puteri? Walaupun hati tengah marah tadi, sebenarnya dia puas hati tengok muka kalah Puteri. Itulah.. kalau dah niat tak bagus, jangan ingat senang-senang nak jadi nyata. Bukanlah nak bangga Ku Zam yang sebenar rapat dengan dia, tapi seronok bila dia maju bertapak-tapak dari kakak tirinya itu.

“Buat apa nak marah? Kalau marahkan awak, samalah macam marahkan Ian. Saya tak rasa mereka berani marahkan Ian. Lagipun, awakkan anak angkat Tengku Ismadi yang hebat.”

Dulu, selalu Tengku Ian cerita macam mana kasih sayang Tengku Ismadi kepada anak angkatnya. Macam mana tak percaya Ian anak angkat Tengku Ismadi kalau dia bercerita seakan-akan dialah anak angkat itu.

“Ya.. ayah memang hebat. Tengoklah Ian sekarang ni. Muda-muda dah berjaya. Like father, like son,” puji Farizzam.

Senyum dia memandang ke arah Tengku Ismadi dan Tengku Ian yang berada beberapa meter dari mereka. Sedang ketawa di tengah-tengah kelompok usahawan berjaya. Beberapa orang dia dah kenal hasil daripada menjadi Ku Zam dulu. Beberapa orang lagi baru diperkenalkan ayahnya tadi.

“Kenapa tak join dorang?” soal Medina yang turut menoleh ke arah yang dipandang Farizzam.

“Saya bukan salah seorang daripada mereka..”

Medina pandang Farizzam.

“Oh, ni bukan ayat melodrama atau apa ya. Maksud saya, saya kalau boleh taknak terlibat dengan business ni.” Farizzam berkata lagi. Takut Medina salah faham.

Menjadi anak angkat Tengku Ismadi tak pernah buat dia rasa terpinggir. Tengku Ismadi sangat sayangkannya. Sama seperti Tengku Ian. Sehinggakan dia rasa bersalah kepada Tengku Ian kerana terpaksa berkongsi kasih sayang yang serupa daripada ayah kandungnya. Tapi, Tengku Ian tak pernah kisah. Ya Allah.. sesungguhnya mereka sangat baik.

“Saya pun. Saya tak suka majlis-majlis macam ni sebenarnya. Baik duduk rumah, layan cerita,” jawab Medina.

“Tapi, kenapa awak datang juga?” soal Farizzam.

Kenapa dia datang? Sebab Tengku Ian nak dia datang. Takkan nak cakap macam tu kut?

“Sebab.. saja.”

“Saja atau Ian yang suruh?” Soalan menjerat daripada Farizzam.

Tengku Ian dan Medina bagaikan punya hubungan sesuatu. Tengoklah sekarang ni. Tuksedo Tengku Ian berada di tubuh Medina. Dan lelaki itu selamba cuma dengan baju kameja putihnya. Nak tanya, tapi macam bukan urusan dia. Pasti sesuatu dah berlaku pada Medina.

Medina tak tahu nak jawab apa. Farizzam pun tahu ke?

“Dalam ucapan Ian tadi, kawan yang dia maksudkan tu, mesti awak, kan?”

Medina angkat bahu.

“Entah. Tanyalah Ian.” Medina taknak mengulas. Bunyi soalan Farizzam dah lain macam. Macam syak dia dan Tengku Ian punya hubungan lain atau kalau nak lebih spesifik, tengah bercinta.

“Dan gadis yang dia maksudkan yang tersepit dalam dunia yang penuh ketidakadilan tu pun awak ke?” tanya Farizzam lagi.

Wajah Medina dipandang. Dibandingkan dengan kali pertama mereka bersua dulu. Medina sekarang nampak lebih mesra. Kalau dulu, wajah Medina bagaikan ada masalah. Kalau Tengku Ian maksudkan Medina, maksudnya hidup Medina tersepit. Tapi kenapa? Yang dia tahu Medina punya keluarga tiri. Memang nampak terang-terangan Medina tak sukakan kakak dan ibu tirinya. Baginya itu cuma biasa jika anak tunjukkan protesnya. Lagipun Medina pun pernah mengaku padanya dulu.

Atau sebenarnya ada sesuatu yang buatkan Medina jadi macam tu? Layanan keluarga tirinya yang teruk? Tapi dia nampak Datin Mawar dan Puteri sangat sayangkan Medina. Puteri pun selalu cakap dia sayangkan Medina. Tapi itu hanya di sebelah pihak. Di depan dia. Kalau belakang dia? Pasti ada yang tak kena. Kenapa baru sekarang dia terfikir?

“Saya rasa dia maksudkan orang lain. Saya pun tak faham apa yang dia maksudkan sebenarmya,” dalih Medina. Cukuplah Tengku Ian sorang yang tahu. Dia  taknak menjaja kisah keluarganya pada orang lain pula.

“Oo.. ya ke? Saya ingat awak.” Farizzam sekadar berbahasa. Dalam hati dia yakin Medinalah orangnya.

“Nak tahu satu rahsia tak?” tambah Farizzam lagi.

“Apa dia?”

“Ian ni ramai kawan perempuan. Sebab dia peramah, jadi ramai perempuan yang suka dia.”

So?” soal Medina. Ingat dia nak cemburu ke?

“Tapi saya tak pernah nampak Ian seserius ini bila berkawan dengan perempuan. I think he likes you, Medina.”

Tergamam Medina yang mendengar. Riak muka dikawal supaya tenang.

Please don’t tell him. He will kill me.”

Medina ketawa dibuat-buat.

“Buat apa nak cakap. Bukan betul pun. Kami kawan je la.”

Jam Rolex di tangan kiri dikerling. Farizzam terkejut bila dah pukul 11.45 malam.

I think I have to go now.

“Kenapa?”

Because I am Cinderella. I have to reach home before midnight.”

Kemudian Farizzam ketawa. Medina sempat sengih. Cinderella Cinderella jangan sebut ya! Lempang karang.

“Takdelah. Sebab besok saya kerja awal pagi,” jelas Farizzam.

Oh, lupa! Hari ni identiti mereka dah bertukar. Maksudnya Farizzamlah yang sebenarnya adalah juruterbang. Patutlah dulu di Pulau Perhentian, jarang-jarang dia ada. Tengku Ian pula yang selalu ada. Pernah juga dia bertanya kepada Tengku Ian. Tengku Ian cuma cakap dia cuti. Tapi, bila difikirkan balik, memang lelaki tu tak menipu pun.

“Terima kasih sudi berbual dengan saya malam ni, Medina. Takdelah saya kena layan mereka semua bercakap pasal business,” tambah Farizzam lagi.

“Sama-sama,” balas Medina.

Dia pun berterima kasih sebab Farizzam sudi layan dia. Kalau tak memang asyik fikir katil kat rumah je la. Bosan. Malas nak bergaul dengan orang kat sini. Tak kena dengan jiwa.

Tak lama selepas itu, Farizzam meminta diri untuk berlalu. Katanya nak memberitahu ayah dan abang angkatnya terlebih dahulu sebelum balik. Dan dia? Farizzam dah nak balik jadi dia tercengang-cengang di tengah-tengah alam ni. Bila pandang Tengku Ian, tengah seronok berbual dengan rakan-rakan perniagaannya. Pandang pulak keluarga dia, tengah bercakap dengan entah keluarga datuk datin mana.

Malas nak masuk campur. Bawak diri lagi bagus. Pandai la dia hilangkan kebosanannya. Kalaulah ni siang, memang dia dah merayap ke Pavillion.

   --------------

Medina cuma memandang sepi air kolam yang tenang itu. Cuma dia bersendirian. Yalah.. siapa je yang normal cari kolam bila jam menunjukkan hampir 12.00 tengah malam? Orang lain mungkin dah diulit mimpi. Tapi dia pula terpaksa menunggu sehingga majlis tamat.

            Tengah-tengah malam macam ni, tiba-tiba rasa sejuk bila angin malam bertiup. Terus Medina rapatkan tuksedo Tengku Ian ke tubuhnya. Semerbak bau aroma minyak wangi yang disembur Tengku Ian pada tuksedonya itu.

Medina mencium bau tuksedo Tengku Ian itu. Wangi. Wangian sama yang selalu dipakai Tengku Ian. Tertanya-tanya jugak dia, minyak wangi apa yang dia pakai? Sekali lagi Medina menundukkan wajahnya.

“Wangikan?”

Nasib baik tak terjun kolam lepas dengar suara itu. Kus semangat bila tiba-tiba suara garau datang menyergah. Medina urut dada. Bila pandang sebelah, nampak Tengku Ian yang tengah ketawakannya. Geram! Nasib baik Tengku Ian. Kalau makhluk lain?

Tapi.. Wangikan? Terus muka rasa merah. Err.. dia nampak apa aku buat tadi ke? Malu tapi Medina tayang muka selamba. Bahaya betul mamat ni. Selalu dia kantoi dengan Tengku Ian.

Tengku Ian duduk di sebelah Medina. Turut menghadap kolam renang.

“1 Million.”

“Hah?” Medina tak faham. Tengku Ian senyum lagi.

“Minyak wangi yang awak tak puas nak cium tu. Nama dia 1 Million. Wangikan?”

“Oo..” Medina tak tahu nak cakap apa.

Tapi.. minyak wangi yang awak tak puas nak cium? Grr.. Aku cekik jugak mamat ni karang! Ada je modal nak mengusik orang. Senyum.. senyum.. Sakit hati tengok!

I found you.” Tengku Ian mengerling jam di tangan kirinya. “Exactly at midnight, fortunately the prince found Cinderella, not her shoe.”

Tengku Ian senyum, Medina mencebik. Kenapa malam ni semua cakap pasal Cinderella dengan dia?

Am I that pity? To be called as Cinderella?” tanya Medina. Ingin tahu.

Siapa tak tahu kisah Cinderella? Jadi wayang dah berapa kali. Dalam buku cerita tak payah cakaplah. Macam-macam versi. Tapi semuanya pasti kisah yang sama. Cinderella, gadis yang kesian sebab dibuli oleh keluarga tiri. Hidup Cinderella yang sedih.

Macam kisah hidupnya yang sebenar. Cinderella alaf 21. Dia ni.. kesian sangat ke? Sampai mengundang simpati orang macam Tengku Ian?

Wrong question, Medina. Am I that lucky to be called as Cinderella? Tu baru betul. Sebab Cinderella adalah seorang yang cantik, baik hati dan yang penting akhirnya dia dapat kahwin dengan anak raja. Mungkin satu hari nanti, ada anak raja ketuk pintu rumah cakap nak kahwin dengan awak?”

“Bab mengarut nombor satu.” Medina mencebik. Nak tergelak pun ada. Yang nak sedih pun terus tak jadi. Tengku Ian turut senyum bila dapat mengubah mood Medina.

“Macam mana boleh ada kat sini?” soal Tengku Ian. Lupakan Cinderella.

Lega bila dah jumpa Medina. Dari tadi lagi dia mencari Medina. Medina ni selalu buat orang risau. Selamba datang merayau-rayau kat kolam renang ni seorang diri. Jumpa pulak budak ni jalan ke sini. Dan lepas pulak dia masuk sini.

“Saya bosan tadi. Saja jalan-jalan sementara menunggu nak balik. Anyway.. macam mana awak tahu saya kat sini?” Medina pelik. Hotel ni luas.

Tengku Ian senyum lagi. Macam mana dia tahu?

“Saya ikut bau saya ke sini.”

“Ya ke?”

 “Takdelah. Saya ikut sixth sense.”

“Cakaplah betul-betul.” Medina agak bengang.

 “Betullah. Naluri. Awak suka air. Awak suka tasik, awak suka pantai dan saya rasa awak pun mungkin suka kolam. Sebab tu saya cari awak kat sini,” jelas Tengku Ian. Dan tekaannya betul. Dia jumpa Medina.

Medina terdiam. Betul apa yang dikatakan Tengku Ian. Dia sukakan air. Tak tahu kenapa. Mungkin nampak tenang. Masalah pun boleh hilang. Sifat air itu sendiri adalah menyucikan. Tapi tak sangka Tengku Ian perasan.

“Awak tu pulak macam mana boleh ada kat sini? Majlis ni majlis awak. Awak tak boleh sesuka hati tinggalkan majlis. Saya takpe.”

“Dalam hotel besar ni, ada satu tempat yang dipanggil tandas. I excused myself. Mungkin dalam dua puluh minit?” jelas Tengku Ian.

“Habis tu kenapa datang sini? Sini tandas ke?” perli Medina. Pergi tandas sampai dua puluh minit? Aku yang perempuan ni pun tak macam tu.

“Saya cari awaklah, Dee.” Medina ni.. tak faham-faham lagi ke?

“Kenapa cari saya?” Medina pelik.

Kenapa cari Medina? Kalau Tengku Ian jawab sebab rindu, rasanya hari ni ubat rindu tu dah dinaik taraf jadi wadges kat dahi. Haha.

“Sebab saya risau la. Saya ingat awak dah balik. Tapi saya nampak keluarga awak masih kat dalam. Saya dah agak dah awak pergi merayau-rayau. Awak ni takde perasaan takut ke, Dee?”

“Nak takut apa? Hantu?” tanya Medina balik.

“Bukanlah. Awak tak takut ke kalau tiba-tiba je orang culik awak, bawak masuk mana-mana bilik hotel?”

“Awakkan ada. Awak mesti akan cari saya, kan?” Soalan itu sebenarnya adalah satu gurauan. Tapi bila matanya berlaga dengan mata cantik Tengku Ian, Medina jadi malu sendiri. Segan dengan pandangan Tengku Ian yang lain macam.

Of course I will.” Yakin!

I think he likes you, Medina.” Terngiang-ngiang pula kata-kata Farizzam tadi. Argh.. damn! Tak sukanya dia. Tengku Ian tak pernah cakap apa-apa pun jadi jangan nak fikir lebih-lebih.

“Eh, dah pukul berapa ni? Mesti majlis dah nak habis. Jomlah masuk dewan balik. Berdua-duan kat sini, tak pasal-pasal kena cekup,” ajak Medina. Berdua-duaan di tempat sunyi macam ni pasti mengundang fitnah.

“Biarlah kena cekup. Kalau kat Malaysia, lepas kena cekup dapat kahwin free, kan?” Tengku Ian berjenaka. Sekali lagi Medina mencebik.

“Awak kahwin sorang-sorang. Saya nak kahwin dengan anak raja yang datang ketuk pintu rumah saya.”

Tengku Ian melepaskan tawanya. Ada-ada je Medina ni.

Medina.. awak lupa satu benda. Saya ni pun anak raja, tahu?

------------
ALKISAH SATU CERITA YANG MENYAYAT HATI...:

Assalamualaikum.. Sy ingin memaklumkan sesuatu kepada pembaca-pembaca blog saya. Dengan dukacitanya saya ingin memaklumkan facebook ANJELL HOMOSAPIEN dah menjadi arwah. Bukan saya yang deac tp tak tahulah entah apa Mark Zucheberg tu dengki dgn saya. Haha.. Since ramai yang bertanya kenapa, meh sini saya cerita..

Suatu hari, di tengah hari yang tak berapa nak panas, sy buka fb n then tertera confirm name for FB Anjell Homosapien. Then, saya tertekan Confirm (ingatkan cam biasalah kan cam survey2 FB yg lain). Dijadikan cerita, tok confrirmkan, Abangda Mark td mintak kena upload ID, or lesen or pape identiti yang menunjukkan name Anjell Homosapien sbb katanya nak bagi kengkawan tahu depa tengah berhubung ngn orang betul. I feel like.... what the???? memang tak ah nak upload ic. Nak sama dengan name Anjell Homosapien plak dah. Dan, saya tahu lepas tu fb tu memang sodakallahulazim selagi saya tak confrimkan benda2 tadi.

Saya rasa macam nak menangis n feeling like, why asking me that sort of confirmation??? Aku ada buat jahat ka??? Politikus ka??? Hasutan ka?? DAMNNN... And now, i lost that FB. Sorry guyz.. especially yg add sy khas tok follow cerita2 saya. Janganlah ingat saya merajuk, apatah lagi berjauh hati sampai nk deac FB bagai. Just know that YANG DEACT ACC FB TU BUKAN SAYA HOKAYY???

Maka, dengan itu... facebook ANJELL HOMOSAPIEN II menjadi fb rasmi saya lagi. Feel free to add me to follow my stories or simply click like at my fb page, ANJELL NOVELIS...

Sedih?? Sy berjuta juta juta lagi rasa sedih. Tak hilang2 lagi rasanya.. And now, i feel like a new writer. Saya harap kengkawan fb tu terbaca blog ni. Maaf jika ada yang tercari2 n takleh nak tag saya..

Anyway, ada ke sesiapa yang pernah jadi macam saya?? FB minta confirm name? Sampai sekarang tertanya2, kenapa tetiba dia nak tanya??? Sedangkan my personal Fb (name sebenar tp tak guna nama sebenar pun) yang lebih lama dari fb tu takdak pulak nak tanya. Sakit ati aihh... Kalau sesiapa tahu ada cara untuk revive fb tu, tolong beritahu saya. SESUNGGUHNYA SAYA AMAT SAYANGKAN FB TUUUU...

Sekian..

21 comments:

  1. Seriously sweet habis citer ni...saya suka sgt2 tahap tak ingat<3..
    Kesian kak Anjell..maaf sy tidak dpt membantu :'(

    ReplyDelete
  2. Seriously best sngt n0vl2 akak . Kdang2 bca smpy 2/3 kaly n x b0sn klau nk ulang .

    ReplyDelete
  3. Anjelll akak sukaaa sgt2 HSC ni..semoga idea anjell mencurah2 utk siapkan cerita HSC ni

    ReplyDelete
  4. Fb jd cmtu sbb ada org yg cuba buka akaun fb anjell n ada jgak yg hantar report...report ttg apa..xtaw la kn...huhuhu...apa2 pown..kipidap...dont gibab...😁

    ReplyDelete
  5. salam anjell,
    i dont know how to revive, but ada artis i follow (Liam 1 direction) pernah faced this sort of things long time a go untk twitter or insta x egt, dia jd mcm tu sbb rmai fans try to be him (masuk email and guess the password, )
    then bila rmai sgt jd pswd error hence comes the confirmation tinggy.
    but if im not mistaken, he did gave his ID etc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. i can give the id if they want. But to match the id n Anjell Homosapien, mmg xde la. Sah2 la name kat id lain nanti. Kalau btol mcm yg awak ckp that someone tries to be me.. waa.. that's so shit!! Tau saper, siaplah

      Delete
    2. haha, tp tau lah if case tu same dgn awk tak..mcm dorg kan slalu kne hack kan.. tp if somebody tries to be u ape pon die boleh buat kan..readers msti lg tau ur way of writing ;-)

      Delete
  6. kalo sye tahu godam fb tu..sye dah buat dah... sabar ea...sangka baik..ade hikmahnye... ^_^

    ReplyDelete
  7. No wonder la can't see the latest entry from U dkt FB tu...
    Ape2 pn, mmg follow Ur blog n novel since Eksperimen Cinta till the latest one...

    ReplyDelete
  8. No wonder menyepi lma dr fb.. huu..nsib baik slalu bukak blog sis..kalu x.. tak tau crite kenapa menyepi..huu

    ReplyDelete
  9. sbb ada dua id anjell..klw nk buat fb, x boleh nama sama,,kawan saya pun buat 2 fb..cth Cik Sheila dan Cik Sheila II..yg dia, fb Cik Shiela II hilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya ke? Sy tengok ramai je yg buat macam tu yp okey je?? Tp sy ad perasan gak fb seorang tu lagilah sebijik nama macam saya Anjell Homosapien.

      Delete
    2. Nasib tak baikah tu. Nak kata apa lg ye.

      Delete
  10. nasib baik hari terjengah blog... pastu tgk dah 3 hari upload bab baru... dok fikir gak.. "dah lama sgt ke akak x bukak fb, rasanya tiap2 hari bukak" haha rupanye mmg x wujud pun dlm fb.. x pe anjel, everyday akak bukak blog lps ni.. hihi..
    bila putera raja nak ketuk pintu umah...??? :)

    ReplyDelete
  11. I really2 lke it!!!...sweet sesangat..

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )