Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Saturday 2 June 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 6)

BAB 6

Kaki aku yang terseliuh sudah sembuh sepenuhnya. Tak sabar rasanya aku nak sambung jadi orang gaji di rumah Aunty Fatmah. Yang paling lega mestilah Mak su. Mak su dah pening dah nak jaga Hafiy. Katanya nakal mengalahkan abang Qairul masa kecik dulu. Haha..

     “Yey.. kakak datang.” Hafiy bersorak riang menyambut kedatanganku. Rindu betul aku dengan Hafiy. Hafiy datang memelukku membuatkan aku agak terkejut.

     “Kakak.. Hafiy misses kakak.”

      Aku senyum sendiri.

     “Kakak also misses Hafiy,” ucapku ikhlas. Sambil mengosok rambut hitam perang aslinya.

     “Kakak.. jom kita main. Kakak janji nak main bola sepak. Jom..” Hafiy menarik tanganku.

     Aku geleng kepala. Apalah Hafiy ni. Aku baru je sampai, terus diajak main bola sepak? Hafiy.. Hafiy..

     “Hafiy.. not today, please?” Aku buat muka kesian pada Hafiy.

     “Ala.. nak main football. Nak main football.” Muka Hafiy dah masam. Merajuk bila aku enggan melayan kerenahnya. Bukan kakak taknak layan, Hafiy. Kaki kakak ni dalam quarantine lagi.

     “Kakak lies to Hafiy,” Hafiy dah merajuk. Apa aku nak buat ni?

     Kalau dulu, Hafiy merajuk aku pujuk dengan panjat pokok. Takkanlah nak panjat pokok lagi kut? Mana boleh! Tak sayang nyawa namanya tu.

     “Hafiy, menipu tu kan berdosa. Takkanlah kakak nak tipu Hafiy. Kakak taknak buat dosa,” kataku lembut.

     “Habis tu. Kakak cakap dulu nak main bola sepak dengan Hafiy,” Hafiy berkata dengan muka merajuknya.

     “Memang kakak nak main. Tapi, kaki kakak sakit lagi. Kalau main bola sepak, nanti kaki kakak jadi makin sakit. Kalau sakit, mama kakak tak bagi kakak datang sini. Nanti Nek su pulak yang datang sini. Hafiy nak main dengan Nek su?” soaku cuba mengumpan.

     “Taknak. Nek su tak best. Nek su garang.” Hafiy geleng kepala.

     Aku ketawa. Bila masa pulak Mak Su garang pun aku tak tahu.

     “Kalau taknak Nek su datang, Hafiy kena ikut cakap kakak.”

     “Ala.. boringlah tak main football.”

     “Kakak janji, minggu depan kita main bola sepak. Promise,” janjiku siap dengan gayanya lagi.

     “Selalu promise, lepas tu tak ingat. Macam yang selalu daddy buat,” bebel Hafiy. Aku sengih.

     “Hafiy kenala ingatkan kakak nanti. Pernah ke kakak menipu?” soalku lagi. Hafiy geleng kepala.

     “Habis tu, nak main apa?” soal Hafiy. Aku geleng kepala. Asyik nak main je budak ni.

     “Hmm… nak main apa, ya?” Aku berfikir seketika.

      --------

“Main cikgu-cikgu? Tak bestlah, kakak. Ni mainan budak kecik.” Hafiy tak berpuas hati. Aku tergelak sendiri. Sejak bila pulak kau besar, Hafiy oi?

     Memang tak best kalau aku yang jadi cikgu, dia yang jadi murid. Kenalah sebaliknya. Barulah seronok. Kanak-kanak biasanya selalu ingin menjadi orang besar. Bila diberikan peluang, pastinya mereka seronok.

     “Bestlah.. Hafiy jadi cikgu, kakak jadi murid.”

     Hafiy ketawa menampakkan kedua-dua lesung pipit di pipinya. Entah apa yang kelakar, aku pun tak tahu.

     “Hafiy keciklah, kakak. Mana boleh jadi cikgu.”

     “Laa.. tadi kata taknak yang budak kecik. Kakak bagi yang budak besar, taknak pulak.” Aku sengih.

     “Hafiy mana reti jadi cikgu.”

     “Hafiy try la. Apa kata Hafiy ajar kakak macam mana cikgu sekolah Hafiy ajar Hafiy dulu,” cadangku.

     Ada sebab aku nak dia jadi cikgu. Kalau orang tengok aku mesti dia cakap aku ni otak tak center sebab layan perangai budak. Tapi, sebenarnya aku cuma nak uji daya ingatan Hafiy terhadap pembelajarannya. Aku dapat rasakan yang Hafiy bukan sembarangan budak.

     “Kejap lagi kakak jadi cikgu, okay?” soal Hafiy dengan gaya ‘okey’nya yang sangat comel. Geram aku tengok. Aku tergelak. Aku jadi cikgu? Huh.. boleh terberak agaknya budak-budak dengan aku. Sebab aku ni garang sangat. Haha.

     “Okey..” Aku turut buat gaya okey.

     “Kakak.. nama kakak apa?” soal Hafiy. Aku sengih. Main dengan aku bukan main, nama aku pun tak kenal?

     “Qisya.”

     “Hafiy tahuah nama tu. Nama penuh apa? Nak tulis dalam buku kehadiran ni,” omel Hafiy.

     “Cakaplah nama penuh. Nama penuh kakak, Qisya Iris bt Khalid,” sebutku. Kau ejalah sendiri nama aku. Haha..

     Nama penuh.. Sebut pasal nama, aku terus teringatkan misiku. Aku angkat tangan.

     “Cikgu.. nama penuh cikgu apa?” soalku.

     “Nama cikgu.. Iqmal Hafiy bin Izzul Hanif,” sebut Hafiy dengan gembiranya.

     “Janganlah tipu kakak. Cakaplah betul-betul.”

     “Hafiy tak tipulah. Memang nama Hafiy, Iqmal Hafiy bin Izzul Hanif.” Hafiy agak bengang bila aku tuduh dia menipu.

     Izzul Hanif.. aku dapat tahu sesuatu hari ni. Izz Haikal bukan ayah kandung Hafiy. Mungkin Izz tolong jagakan Hafiy?

     “Selamat pagi, murid-murid,” ucap Hafiy. Kelas sudah bermula. Banyaklah murid-murid. Padahal aku sorang je. Haha.. ni mesti Hafiy copy and paste daripada sekolah dia ni.

     Kami bermain di meja makan memandangkan di situ je tempat ada kerusi dan meja. Sempat aku sengih pada Aunty Fatmah yang menggeleng kepala ketika melintasi meja makan. Pastinya tak percaya aku boleh layan perangai Hafiy.

     “Cikgu.. kita nak belajar apa hari ni?” Aku dah macam budak terencat menepuk tangan beberapa kali. Gaya budak-budak la kononnya. Nasib baiklah takde orang yang tengok perangai tiga suku aku ni.

     “Kita belajar matematik. Nah soalannya.” Hafiy menyerahkan sekeping kertas yang ditulis tangan. Tulisan Hafiy. Boleh tahan cantiknya. Cantiklah ni kalau level kanak-kanak.

     Aku pandang soalan yang ditulis Hafiy.

     1. 5+3
     2. 3-2
     3. 5+10
     4. 3x5
     5. 2x0

     Aku tertarik pada dua soalan terakhirnya. Hhmm.. darab. Dah belajar ke? Aku angkat tangan.

     “Cikgu, soalan nombor 4 ngan 5 tak reti la,” kataku.

     Hafiy panjat kerusi untuk duduk di sisiku.

     “Darab ni senang je la. Tunggu kejap, ek.” Hafiy menghilang entah ke mana. Hafiy datang semula dengan beberapa biji anak batu. Kutip kat mana pulak la budak ni!

     “Macam ni..” Hafiy letak tiga biji batu di depanku. Aku perhatikan dia. Nampak macam dia sedang mengingat semula.

     “3x5 ni macam ni. Ada tiga biji batu, dia ada lima kumpulan.” Hafiy bagaikan bercakap sendiri. Aku memerhatikan gelagat Hafiy yang meletakkan tiga biji batu sekolompok sebanyak empat tempat lagi.

     “Lepas tu kira. Satu.. dua.. tiga.. lima belas. Jawapan dia lima belas.” Hafiy seronok sendiri. Tangannya ditepuk beberapa kali. Buatkan aku tersenyum sendiri.

     “Cikgu pandai. Patutlah kakak tak boleh buat. Cikgu tak bagi batu,” kataku.

     “Kalau 5x3?” Aku putar-belitkan soalan. Sengaja menguji.

     “Apalah kakak ni. Sama je la. 5x3. 3x5.” Aku sengih. Aku tanya sebab biasanya kalau budak, terbalikkan soalan terus blur. Padahal sama je. Tapi, Hafiy ni nampaknya memang bijak.

     “Yang ni macam mana? Kalau kosong?” Aku macam orang dungu bertanya lagi.

     “Daddy cakap, apa-apa yang darab dengan kosong, jawapan dia kosong,” jawab Hafiy.

     Ooo.. maksudnya, darab ni daddy dia yang ajar la ya?

     “Waa.. cikgu bijak!” puji aku lagi.

     ----------

Aku menunggu abang Qairul di kerusi taman bersama Hafiy. Hari ni abang yang ambil aku untuk pulang. Hari dah menginjak senja. Penat rasanya seharian melayan kerenah Hafiy. Sampai aku nak masak untuk makan malam pun dikut Hafiy.

     “Hafiy tunggu saper?” soalku bila melihat Hafiy bagaikan menjengah-jengah kepalanya melihat pintu pagar.

     “Hafiy tunggu daddy. Daddy janji nak makan malam dengan Hafiy,” jawab Hafiy.

     Aku tersenyum sendirian. Kata Aunty Fatmah, senakal macam mana sekalipun si Hafiy ni, tapi dengan daddynya sahaja dia boleh tunduk. Sayang benar Hafiy dengan daddynya. Tapi, siapa Izz sebenarnya?

     “Kejap lagi daddy sampai la tu.” Aaku cuba sedapkan hati Hafiy.

     “Kakak pulak tunggu saper? Tunggu mama kakak ek?” Hafiy pula bertanya.

     “Taklah. Hari ni boyfriend kakak datang ambik.” Aku sengih.

     Kami terus menunggu. Tak lama kemudian, sebuah kereta Mercedes-Benz model CL class berwarna silver meluncur masuk ke perkarangan rumah. Bukan abang. Kalau dah bukan abang, memang daddy Izzlah gerangannya.

     “Daddy..” terus meluru Hafiy sebaik sahaja daddynya keluar daripada kereta. Badan Izz dipeluk sayang.

     “Hai, anak daddy! Nakal tak hari ni?” soal Izz sebelum mendukung Hafiy.

     “Hafiy tak nakallah. Hafiy budak baik, kan kakak?” soal Hafiy kapadaku. Aku senyum. Angguk je la.

     “Sebab Hafiy budak baik, daddy ada belikan cheese cake untuk Hafiy,” kata Izz sambil mengeluarkan sebuah kotak dari belakangnya. Hafiy bertepuk tangan seronok. Nampaknya cheese cake adalah kegemaran Hafiy. Sama macam aku.

     Aku lebih selesa menjadi pemerhati dari tempat dudukku. Suka aku melihat gelagat kedua-duanya. Aku memerhatikan Izz yang sikit pun tak kekok melayan Hafiy. Kalau bukan Hafiy yang beritahu nama penuhnya tadi, memang aku tak syak langsung mereka bukan anak-baranak kandung. Izz ni dah kahwin ke belum sebenarnya?

     “Hoorey.. dapat cheese cake. I love you, daddy.” Hafiy mencium pipi Izz.

     “Hai.. pipi kanan je?” soal Izz.

     “Malulah, daddy. Kakak tengok. Hilang macho,” jawab Hafiy. Izz ketawa. Aku pun nak tergelak mendengarnya. Dari mana pulaklah dia dengar ayat macam tu. Hilang macho..

     Izz turunkan Hafiy. Mereka berdua berjalan ke arahku sebelum duduk di atas kerusi.

     “Kakak.. jom makan cheese cake.” Bukan main semangat Hafiy membuka kotak cheese cake di hadapanku.

     “Hafiy pergi ambik sudu dan piring,” arah Izz.

     Hafiy patuh. Maka tinggallah aku dan Izz berdua. Canggungnya aku. Kalau depan orang aku tak rapat, memang pendiam tahap apa dah aku ni.

     “Kaki dah baik?” soal Izz.

     “Alhamdulillah dah,” jawabku.

     Dan senyap.

     “Daddy.. Hafiy nak banyak.” Aku lega bila Hafiy dah muncul.

     Izz memotong cheese cake dan diletakkan di atas piring Hafiy. Bersorak Hafiy gembira. Kemudian Izz menyuakan pula padaku. Ketika menjamu selera, ketika itulah kereta abang muncul.

     “Kakak.. boyfriend kakak dah datang,” kata Hafiy. Aku cepat-cepat habiskan cheese cake.

     “Letak je situ. Nanti saya basuh,” kata Izz bila melihat aku mengangkat piring. Bagaikan tahu-tahu niatku. Aku letak balik piring atas meja.

      “Bye semua. Hafiy, kakak balik dulu.” Aku minta diri.

     Aku melambai-lambai tangan pada Hafiy. Bila mataku memandang Izz, aku perasan matanya bagaikan mengekori langkahku. Atau aku je yang terlebih perasan?

27 comments:

  1. Haha aura cemburu dah tmbl ker?? :-)

    ReplyDelete
  2. hahaha... hep! da orang jeles lah.. :)
    gudboy hafiy.. jngn nakal2 ekh..

    ReplyDelete
  3. la igt kn da kwin rpe2 nye ank sdare je..pkwe la sgt kn pdhal abg sje je kn

    ReplyDelete
  4. makin seronok la

    ReplyDelete
  5. B.I.N.G.O

    My guess about daddy Izz betul!

    ReplyDelete
  6. Yeahhh!! Ai like! Gudboy la hafiy ni.. Tp awat dia xmo p skolah?
    Izz cemburru ke ape? Hehe

    ReplyDelete
  7. Hafiy ni comellah...hehehe...

    ReplyDelete
  8. Cumellll......
    Smbg lgi...

    ReplyDelete
  9. hahahahah ....nak gelak part main cikgu2 2..hahahah aura jeles dah mai dah..huuuu

    ReplyDelete
  10. haha terbaik r izz jeles..smbg ag plezzz..apakah tindakan izz lepas ni?..x sabar ai nk tng0k..hehehe

    ReplyDelete
  11. please sambg lg....
    cepat2... (^^)y

    ReplyDelete
  12. Go go! Tak sabar nak baca lagi.

    ReplyDelete
  13. suke2...sgt comel la hafiy...izz jeles ke dgn 'boyfriend' qisya...hehe...

    ReplyDelete
  14. izz da mle ske qisya.. jeles la 2... :P

    ReplyDelete
  15. sambung bab 7, bab 8, bab 9, bab 10 waahahaha demandnya..heheheh dah cerita tu menarikkan....jangan marah cik writer...

    ReplyDelete
  16. bile nk smbg nh?smggu da tggu..hukhuk.

    ReplyDelete
  17. <3 <3 <3...bila nk smbung nie???xsbar2 da nie...huhuhu

    ReplyDelete
  18. cik penulis,
    memang purposely tulis misses ke kat mula2 tu?bukan patut miss ke?kalau tak sengaja takpe :)

    ReplyDelete
  19. wahhhhh exited nk bca bab sterusnya...

    ReplyDelete
  20. oh..hafiy ni ank buah dia kut?

    ReplyDelete
  21. hahahaa .. "hilang macho" excellent betol la bagi budak umo 5 tahun mcm hafiy tu .. hhahaha.. ade ade je .. :D

    ReplyDelete
  22. Siapa papa HAFIY yg sebenarnye ye???...

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )