Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 4 November 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 22)

BAB 22

Aku cuma diam bila doktor lelaki muda itu memeriksa kakiku. Doktor ni la yang rawat aku masa aku kena rompak hari tu. Tak sampai dua hari, dia nampak muka aku lagi. Sabar je ek, doktor sebab kena layan kerenah pesakit macam saya ni. Huhu..

     Malu jugaklah aku kalau dia tahu kenapa aku datang kali kedua ni. Nasib baik Izz temankan aku. Takdelah nak segan sangat aku bila kena periksa dengan doktor ni. Sebab tu la aku tak suka ubat ke, hospital ke, atau apa-apa yang berkaitan dengan kedoktoran ni. Kalau tak, sekarang ni dah bergelar Doktor Qisya dah aku.

     “Macam mana kaki isteri saya, doktor?” Izz bertanya lepas doktor tu habis periksa kakiku. Aku yang sedang berbaring di atas plinth rawatan terus duduk. Izz bantu papah aku untuk duduk di atas kerusi yang disediakan.

     “Hmm… sepatutnya bengkak dah surut. Tapi, bila saya periksa tadi, saya nampak macam makin teruk pulak.” Itu yang doktor muda tu komen.

     Hai, doktor ni! Sebab bengkak ni makin teruklah Izz paksa aku datang sini. Kalau sebab tak teruk, takdelah aku nak gigihkan hati datang klinik dia untuk kali kedua ni. Aku bersungut dalam hati. Malas pulak nak bukak mulut.

     “Boleh saya tahu kenapa kaki nampak makin bengkak?” soal doktor tu lagi.

     Aku senyap. Malas pulak nak cakap. Malu sebenarnya. Takkanlah aku nak cakap yang aku lompat dari kerusi sebab lipas kejar aku. Err.. lipas kejar aku ke? Okay, tu cumalah ilusi aku sebab aku takut binatang kecik tu. Tapi, memang haramlah aku nak cerita macam tu dekat doktor ni. Mahu dia guling-guling gelakkan aku. Memalukan diri je. Lipas pun takut ke? Apa daa..

     “Dia jatuh tangga, doktor. Tertindih pulak atas kaki dia yang sakit ni. Sebab tu la saya bawak dia pergi klinik hari ni. Takut jadi makin teruk pulak.” Izz auta apa entah. Jatuh tangga pun boleh, Izz..

     “Kenapa boleh jatuh tangga, Puan Qisya? Puan Qisya ni, boleh pulak dia cuai tengah-tengah sakit macam ni. Tak sabar nak jalan sendiri ya? Lain kali hati-hati ya, Puan.”

     Banyak cakap pulak doktor ni. Aku lempang karang, baru tahu. Aku tahu la. Aku pun tak tahu kenapa emosi aku tak berapa stabil. Nak mengamuk je aku rasa. Tapi aku tetap sabar. Tapi, tak sukanya aku bila dia panggil aku Puan Qisya. Buruk je bunyinya kat telinga aku.

     “Takde apa-apa yang terukkan, doktor?” soal Izz lagi. Nasib baik jugak ada Izz yang jadi jurucakap tak bergaji aku. Kalau tak, memang jadi filem bisu untuk tontonan umum la kami berdua. Aku pun tak tahu sejak aku sakit ni, aku malas nak bercakap banyak. Buat penat mulut je. Err.. ya ke? Ahh, pedulilah! Aku ni kalau nak jadi pendiam, senang je. Hantar pergi jumpa doktor. Pendiamlah aku jadinya. Sebab aku tak suka jumpa doktor.

     “Tak ada.. nasib baik takde internal bleeding or bruise. Tapi, bengkak yang sepatutnya dah surut takkan baik lagi. Sepatutnya kaki Puan Qisya ni kena kurangkan movement kalau nak cepat sembuh. Apatah lagi kalau vigorous movement. Should be avoided. Lompat ke, lari ke, tu dah dikira vigorous movement la tu..”

     Aku rasa macam doktor tu nak sindir aku padahal doktor tu tak tahu apa-apa pun. Aku je yang perasan sendiri.

     “Mungkin beberapa hari lagi surutlah bengkak tu. Tapi, lepas ni, Encik Haikal jangan biarkan isteri encik jatuh lagi. Mungkin akan jadi lebih teruk. Sebab bila jatuh, healing process terganggu. Bila lama-lama, saya takut ada infection pulak. Bahaya jugak. Makin lambat kaki puan nak baik.” Doktor tu terangkan kesan dan akibat kalau aku jatuh lagi sekali.

     Aku cuma tadah telinga.

     “Baiklah, doktor. Saya akan pastikan benda ni tak berulang,” kata Izz.

     Emm.. yalah tu. Tinggalkan aku sorang-sorang lagi kat dapur tu. Jumpa lipas lagi sekali, bukan setakat lompat dari kerusi, pecut seratus meter pun mungkin akan terjadi. Dah involuntary reflex. Manalah otak mampu kawal? Semuanya angkara makhluk perosak rumah tangga tu!

     “Saya akan berikan ubat baru kepada puan Qisya. Nanti ambik kat luar, ya?” kata doktor tu lagi. Tangannya lincah menulis sesuatu di atas sekeping kertas. Lalu dikoyakkan dan diserahkan kepada Izz.

     “Terima kasih, doktor,” ucap Izz.

     “Hmm.. thanks, doc.” Akhirnya aku juga turut bersuara. Mentang-mentang nak blah dari sini kan? Haha..

     “Sama-sama. Hati-hati ya, Puan Qisya. Bila saya kata no vigorous movements on affected foot, doesn’t mean no movements at all. A little movement is important to avoid joint stiffness and to promote healing process. Bila ada movement, jangan sampai sakit. Kalau sakit, stop the movement. Sebab sakit tu salah satu muscle reflex to protect the healing process.” Sempat doktor tu bagi nasihat kat aku.

     Aku cuma angguk. Dah keluar dah bahasa doktor dia tu.

     Izz papah aku keluar daripada bilik doktor itu. Ramai jugak yang menunggu giliran di ruangan menunggu. Tak heranlah kalau ramai yang datang klinik ni sebab doktor kat sini memang kacak. Haha.. Sempat aku usha. Baik diam dalam hati dahlah. Nak kena lempang dengan orang sebelah ni ke?

      Izz dudukkan aku di salah sebuah kerusi.

     “Sya duduk sini dulu. Abang pergi ambil ubat, ya? Jangan pergi mana-mana pulak. Tunggu abang,” katanya. Aku cuma angguk.

      Aku hanya melihat Izz yang berlalu ke kaunter ubat. Kaki yang sakit diperiksa. Nampaknya makin lambat la kaki aku nak baik. Nasib baik jugak tangan dah tak berapa nak sakit dah. Huh!  Makin bertambah ubat yang aku kena makan. Ee.. bencinya aku! Boleh tak aku nak skip makan ubat? Mana mungkin kalau dah ada Izz jadi nurse tak bergaji aku. Dia tu.. serba-serbi nak jadi orang tak bergaji aku.

     Pandanganku beralih pada orang sebelah. Seorang perempuan muda, rasanya dalam peringkat tiga puluhan kot. Tengah tunggu giliran diperiksa. Aku senyum padanya.

     “Terjatuh ke?” ramah wanita itu menegurku. Pasti sebab nampak kaki aku ni. Aku senyum lagi.

     “A’aa.. cuai sikit kat rumah. Ni la jadinya. Akak datang klinik ni kenapa?” giliran aku pulak bertanya.

     Kakak tu senyum.

     “Demam sikit. Kerja kuat sangat kut. Sebab tu la boleh demam. Rasanya kalau jumpa doktor, mesti dia cakap tak cukup rehat dan macam-macam lagi,” cerita kakak tu lagi. Aku cuma senyum. Memang pun. Tapi, kena gigihkan hati datang jumpa doktor sebab nak MC. Ala.. macam student jugak. MC tu sangat penting kalau taknak kena tuduh ponteng. Bila rasa kepala macam malas sangat nak ambik test, memang MC la benda pertama orang akan fikir nak skip test.

     “Student UKM ke?” Kakak tu bertanya. Aku angguk. Tak pelik kalau dia boleh agak. Sebab memang UKM la yang paling dekat dengan kawasan ni.

     “Ambik course apa? Semester berapa dah?”

     “Civil and structural engineering. Dah sem tujuh.”

     “Oo.. bakal engineer la ni. Kakak suka tengok perempuan ambik civil engeneering.”

     Aku senyum dengan komennya. Memang ramai perempuan yang ambil kejuruteraan awam ni. Sebab ni je aku rasa bidang kejuruteraan yang paling sesuai dengan perempuan.

     “Hmm.. datang dengan abang, ya?” soal kakak tu lagi.

     Abang? Adakah Izz yang dia maksudkan? Kenapa kakak tu cakap Izz abang aku? Bukan muka kami memang jauh beza ke? Tengok mata dan rambut hitam perang Izz dah cukup nak bezakan aku ni orang apa, Izz tu orang apa. Atau kakak ni taknak tuduh yang pelik-pelik, jadi abanglah yang paling selamat. Boleh jadi jugak. Lagipun,  abang tak semestinya abang kandung, kan? Abang angkat pun boleh. Abang tiri pun boleh. Abang ipar pun boleh. Mungkin jugak sebab dia dengar Izz bahasakan diri dia abang taadi. Mesti kakak ni nak aku sambung abang apa Izz pada aku.

     Tapi.. masalahnya, none of the above la..

     “Suami saya, kak.” Aku mengaku. Aku tak tahu kenapa aku masih berat hati nak mengaku yang Izz suami aku. Belum biasa lagi kut. Berat hati, tak berat hati, sekurang-kurangnya aku mengaku.

     Kakak tu nampak terkejut dengan kenyataanku. Tak sangka aku dah kahwin kut. Aku tayang muka gembira. Takkanlah nak tunjuk kat orang yang aku ni kena paksa kahwin.

     “Dah lama kahwin?” tanyanya.

     “Baru lagi, kak. Tak sampai sebulan pun lagi.”

     “Oo.. pengantin baru la ni?”

     Aku cuma senyum. Orang baru kahwinkan, kenalah tunjuk muka bahagia.

     “Sekarang ni ramai yang kahwin muda. Sepupu akak pun ada yang kahwin masa belajar. Tak kisah la. Janji bahagia. Kan, dik?” Aku angguk lagi. Hmm.. bahagia sangat la.

     “Suami adik pun nampak baik je orangnya. Caring dan bertanggungjawab.” Dia puji Izz. Dia yang baru nampak Izz pun dah cakap Izz caring dan bertanggungjawab tu. Kakak ni memang betul-betul judge the book by its cover ni. Okay.. aku setuju jugak la lapan puluh peratus dengan kata-kata kakak tu.

     Bila sebut pasal Izz, baru aku teringat sesuatu. Mana pulak si Izz ni? Lama pulak dia ambik ubat. Ambik ubat ke, jual ubat dia ni? Dah pukul berapa ni? Nak ambik Hafiy kat sekolah lagi.

     Macam tahu-tahu aku seru dia, Izz datang menghampiriku. Ada satu beg plastik di tangannya.

     “Jom,” ajak Izz. Bila matabya dan kakak sebelah ni berlaga, mereka saling berbalas senyuman. Masa tu jugaklah, seorang jururawat keluar memanggil kakak tu.

     “Nama akak dah dipanggil. Seronok berbual-bual dengan adik. Rasanya masih belum terlambat akak nak ucapkan selamat pengantin baru.”

     “Terima kasih,” hanya tu yang mampu aku cakap. Aku perasan mata Izz yang melirik ke arah aku. Tapi aku buat tak nampak. Mesti dia pelik bila kakak tu ucap selamat pengantin baru kepadaku. Untuk dia jugak kut.

     Kemudian, dia masuk ke dalam bilik doktor dan Izz pula papah aku keluar dari klinik.

     “Siapa kakak tu?” Izz tanya aku ketika kami berjalan keluar.

     “Entah. Baru kenal tadi,” jawabku. Baru aku perasan. Sepanjang kami bercakap tadi, aku tak tahu nama dia dan dia pun tak tahu nama aku. Nak jadi peramah, siapa cakap kena kenal nama, kan? Tulah Malaysia.

     “Dia tanya siapa awak. So, saya cakap la awak suami saya.” Aku menambah lagi. Sebelum dia tanya atau salah sangka, baik aku cakap terlebih dahulu.

     Izz senyum. Buatkan aku rasa pelik.

     “Kenapa senyum?” soalku. Masa tu kami dah berada dalam kereta. Dan aku pulak, kenapa tiap kali dia senyum, aku akan tanya soalan yang sama? Kenapa senyum? Orang nak senyum pun salah ke, Qisya? Suka hati akulah!

     “Nothing. I’m just glad. Sya sudi jugak mengaku abang suami Sya.”

     Aku terkedu. Err.. kenapa jugak ya aku mengaku dia suami aku? Sebab.. Malaslah nak menipu. Bukannya aku kenal kakak tu. Lepas ni pun bukannya jumpa lagi.

     “Dah tu nak cakap apa? Cakap abang bukannya orang percaya.” Aku cakap dengan muka selamba. Kawal ego wei.

     Aku kemudiannya mengeluh. Sambil tangan memegang kaki yang sakit.

     “Kenapa, Sya?” Izz soal lembut.

     “Kaki macam ni, apa nak cakap kat mama ngan papa?”

     “Don’t worry. Abang takkan cakap pasal malam tu. Sya jangan bimbang. Biar abang yang handle.”

      Bukan tu je. Aku rasa berat hati. Tak tahu kenapa.

     “Saya macam tak sedia lagi nak balik rumah. Saya takut papa marahkan saya.” Aku luahkan yang terbuku dalam hati.

     “Sya jangan fikir macam tu. Mama dengan papa sangat rindukan Sya. Sya percayalah. Papa dah tak marah Sya dah. Sepanjang Sya menghilang ni, papa diam tak bermakna papa tak pedulikan Sya. Semuanya sebab abang yang dah janji nak bawak Sya balik. Hari ni, izinkan abang tunaikan janji abang. Kita balik. Any bad thing will not happen. Trust me.”

      “Sya jangan bimbang. Abang selalu ada di samping Sya. In whatever condition,” janji Izz lagi. Tangan kananku digenggam kemas. Bagaikan ingin mengalirkan semangat untukku. Yang anehnya, tak pulak keluar tae kwon do aku nak tepis pegangannya. Aku biarkannya, sehinggalah dia sendiri yang mengalihkan tangannya.

     “Sekarang ni, jangan fikir apa-apa yang negatif lagi. Kita ambik Hafiy, kita balik Shah Alam. Okay, Sya?” Suara Izz seakan-akan memujukku.

    Aku angguk. Izz senyum melihat anggukanku. Tali pinggang ditarik. Izz 
 mengundurkan keretanya. Destinasi kami terlebih dahulu adalah, ke sekolah Hafiy.

     -----------

Bukan main seronok Hafiy bila melihat kami berdua yang menjemputnya pulang dari sekolah. Makin berganda rasa seronoknya sebab kami nak balik rumah nenek mummynya.

     Hafiy dah terlelap kat tempat duduk belakang. Kami dah nak sampai kat rumah banglo milik orang tuaku. Makin berdebar dadaku. Macam nak pergi rumah mak mentua pulak. Padahal nak balik rumah sendiri.

     Rumah banglo dua tingkat itu makin hampir pada pandanganku. Sesungguhnya aku amat rindukan rumah ni. Halaman rumah yang selalu kami sekeluarga melepak. Taman bunga kesayangan mama. Rindunya aku!

     Aku nampak kereta papa dan abang ada di halaman rumah. Mereka tak pergi kerja ke hari ni? Oh, lupa! Hari ni hari jumaat. Sekarang pun dah tengah hari. Lepas ni solat jumaat. Tak pelik la kalau papa dan abang ada di rumah. Memang kebiasaannya mereka akan pulang ke rumah dulu sebelum keluar solat Jumaat.

     Dada rasa berdebar. Apatah lagi bila aku nampak mama keluar. Rindunya aku dengan mama. Pastinya mama terkejut dengan kepulangan Izz yang tiba-tiba ni. Mungkin sebab Izz parking kereta membelakangi rumah, mungkin mama tak perasan kewujudan aku.

     “Hafiy, bangun, sayang. Kita dah sampai rumah nenek.” Izz kejutkan Hafiy.

     Terpisat-pisat Hafiy bangun sambil menggosok kedua-dua belah matanya. Terus segar matanya bila melihat di mana kami sekarang. Hafiy terus buka pintu kereta dan meluru ke arah mama.

     “Nenek..” gembira Hafiy menegur mama. Kemudian, aku tak dengar dah apa yang mereka berbual.

     “Jom, Sya.” Izz ajak aku.

     Izz keluar terlebih dahulu.

     “Assalamualaikum, mama.” Izz menegur. Aku nampak dari cermin sisi Izz salam tangan mama.

     “Waalaikumussalam. Izz, kenapa tak cakap nak balik?”

     “Nenek.. nenek... Hafiy bawak balik mummy. Mummykan.. diakan dah baik dengan daddy.” Aku dengar Hafiy becok bercerita.

     “Hah? Mana mummy Hafiy?” soal mama.

      “Tu mummy..” Hafiy tunjuk padaku yang baru lepas tutup pintu kereta.

     Mama pandang aku. Aku pandang mama. Tiba-tiba kakiku rasa macam dipaku. Pegun.

     “Sya? Sya?” Mama bagaikan tak percaya aku berdiri depan dia.

     “Mama..” Sesungguhnya aku sangat rindu nak ucap perkataan tu.

     Mama terus meluru ke arahku. Tubuhku dipeluk. Kemas sangat-sangat macam aku ni taknak dilepaskan lagi. Buatkan aku rasa sangat bersalah pada mama. Aku turut balas pelukan mama. Juga kemas.

      “Mana Sya pergi? Kenapa tinggalkan rumah ni? Mama rindukan Sya sangat-sangat. Sya buat mama risau sangat-sangat dengan Sya. Jangan buat macam ni lagi, sayang.” Mama dah menangis.

     “Sya mintak maaf sangat-sangat mama. Semua salah Sya. Tak sepatutnya Sya lari rumah. Sya mintak maaf sangat-sangat. Sya berdosa dengan mama, papa dan abang,” pohonku. Air mata dah keluar meleleh-leleh.

     “Mama pun mintak maaf andaikata mama dah memaksa Sya sebelum ni.” Mama berkata lagi.

     “Mama tak salah. Sya yang salah sebab terikutkan darah muda Sya. Sya janji Sya takkan buat mama sedih lagi,” janjiku.

     Aku menangis lagi dalam pelukan mama. Mama leraikan pelukan kami.

     “Kaki Sya ni kenapa lagi? Izz.. apa dah jadi dengan anak mama?” Mama baru perasan kakiku yang berbalut.

     Tiba-tiba rasa keras lidah nak cakap.

     “Sya terjatuh, mama. Masa kat universiti. Maafkan Izz sebab tak dapat jaga anak mama dengan baik.” Izz menjawab bagi pihakku.

     “Macam mana pulak boleh jatuh? Sya ni buat mama risau je. Teruk tak?” Mama bersuara lagi. Nadanya penuh dengan kerisauan.

     “Mama jangan risau. Tak teruk pun. Doktor cakap dalam beberapa hari ni, okaylah tu.”

     “Kenapa tercegat kat luar ni? Kenapa awak tak ajak menantu dengan cucu kita ni masuk?” Aku dengar pula suara papa.

     Papa..

     “Bang, Sya dah balik. Sya dah balik.” Mama beritahu papa.

     Aku yang nampak papa terus berjalan terhincut-hincut ke arah papa. Aku peluk papa.

     “Papa.. Sya mintak maaf. Sya mintak ampun atas segala salah Sya kat papa sebelum ni. Sya dah malukan papa. Maafkan Sya.” Aku menangis meminta keampunan daripada papa. Tangan papa aku salam dan cium.

     “Dah.. dah.. Sya. Papa tak pernah marahkan Sya. Takde apa yang perlu dimaafkan. Sya tak salah dengan papa. Papa yang mintak maaf sebab dah bertindak tanpa izin Sya. Papa dah paksa Sya. Papa nak Sya tahu yang papa lakukan ni sebab nak jaga nama baik keluarga kita.”

     Papa gosok kepalaku. Mata memandang kakiku.

     “Kaki Sya ni kenapa?” soal papa pulak.

     “Dia jatuh, bang.”

     “Dah pergi klinik ke?”

     “Dah, papa. Izz dah bawak Sya pergi klinik.”

      “Dah.. jom masuk. Kaki kamu tu kena rehat, Sya. Hafiy dengan Izz pun kesian. Tengah-tengah panas ni la terpaksa tonton drama swasta. Kalau tercalon dalam anugerah skrin tu takpelah jugak.” Papa berlawak. Aku tergelak. Semua ketawa kecuali Hafiy. Lawak orang dewasa, mana la budak-budak nak faham?

     Papa lepaskan aku daripada pelukannya. Sewaktu nak masuk rumah, aku rasa macam lupakan sesuatu. Oh, abang Qairul!

     “Abang.. Sya nak mintak maaf dengan abang.” Aku mintak maaf dengan abang pulak.

     “Dahlah.. tak payah nak fikir dah. Benda dah lepas. Cuma..”

     “Cuma apa?” soalku balik.

     “Cuma… mari sini kejap.” Abang panggil aku.

     Aku patuh. Aku berjalan dekat dengan abang.

     “Cuma rasa nak luku kepala orang. Ee.. sengajakan buat onar? Sengajakan nak buat orang risau? Nak lari rumah segala bagai. Ingat ni slot samarinda ke apa?” Abang peluk leher aku macam yang biasa dia buat kat aku. Nak lemas aku rasa.

     “Adoi, sakit la.” Aku meronta lepaskan diri. Boleh pulak dua penonton setia gelakkan aku. Siapa lagi kalau bukan Hafiy dan Izz. Like father like son betullah. Izz ni.. bagi pulak abang dera isteri dia. Cis!

     Abang lepaskan aku.

     “Sakitlah. Habis senget tudung. Adik dia balik buat macam tu pulak. Bukannya nak bentang karpet merah ke, buat pulut kuning ke apa.”Aku membebel. Muka aku dah masam. Tudung aku betul-betulkan.

     “Oo.. tahu pun sakit ya? Yang terajang abang hari tu ingat tak sakit ke? Senak perut ni, tahu tak?” Abang mengungkit. Baru aku ingat pasal aku terajang dia hari tu. Aku tersengih sendiri. Siapa dulu yang cari nahas?

     “Err.. sakit sangat ke?”

     “Mestilah.. sakit, tahu tak?” Abang pegang perutnya. Konon-kononnya nak cakap effect kena hari tu masih lagi terasa sakitnya. Trauma la kononnya.

     “Kena sembelit seminggu, tahu tak?” tambah abang lagi. Nak auta aku la tu! Geramnya!

     “Hih.. mengarut la tu. Nak kena lagi sekali? Kut-kut sebulan pulak sembelit, sekali package dengan buasir. Nak?” Aku gertak abang. Tak padan dengan kaki sakit. Bila dengan abang, yang sakit pun boleh jadi tak sakit. Layan perangai tak matang dia tu, buat penat jiwa je. Agaknya sebab tu la tak kahwin-kahwin lagi dengan Kak Hanum. Kak Hanum pulak, boleh dia tahan layan karenah tiga suku abang aku ni. Kalau aku, memang dah lama dah tinggal.

     “Wife kau ni garang sangat la. Tak padan dengan kaki sakit. Macam mana la kau nak hidup dengan dia nanti? Aku rasa kau kena start cari cara nak jinakkan dia.” Abang berbisik pada Izz. Berbisik sangat la, kan? Sengaja dia kuatkan suara supaya aku dengar sekali. Kurang asam betul!

     Izz cuma gelak. Aku malas layan. Bila lelaki bertemu lelaki, aku yang perempuan ni memang kalah. Baik aku masuk rumah. Berehat lagi bagus.

     --------

Seharian meluangkan masa bersama keluarga memang menyeronokkan. Baru aku sedar yang aku sangat betuntung sebab ada keluarga yang harmoni dan bahagia. Dua minggu tanpa keluarga buatkan aku rasa sangat sunyi. Sesungguhnya semua yang terjadi tu ada hikmahnya.

     Tapi, bila malam menjelma, akulah manusia yang paling runsing. Satu sebab aku sangat runsing. Kena sebilik dengan Izz! Pada mulanya lega jugaklah sebab Hafiy tidur sekali dengan kami. Sekurang-kurangnya Hafiy boleh jadi orang ketiga antara kami. Tapi, bila abang masuk campur, sudah! Hancur ana punya program!

     “Hafiy, jom tidur bilik Pak Long. Pak Long ada beli mini i-pad untuk Hafiy. Ada banyak game. Pak Long tunjukkan cara-cara nak main, nak?” Dengan ayat tu je abang gunakan, Hafiy terus angkat bantal dan selimutnya ke bilik abang.

     Aku memang geram sangat dengan abang. Abang macam sengaja nak biarkan aku tidur berdua dengan Izz. Hii… bencinya aku.

     Akhirnya, jadi macam ni la! Dia di hujung sana, aku di hujung sana. Izz baca buku entah apa kat atas katil, aku pulak mengadap laptop kat meja jepunku. Senyap antara kami. Aku buat-buat tak nampak kewujudannya. Wei.. manalah aku biasa sebilik dengan lelaki! Siapa tak terkena kejutan budaya? Gundah di hati tak siapa yang tahu. Sebab tu la aku tayang muka tenang je.

     Aku pandang jam kat atas meja kecil tepi katil. Dah pukul 12.03 tengah malam dah. Mata dah rasa aura mengantuk. Tapi aku gigihkan hati untuk pertahankan 360 darjah mata aku. Aku pandang Izz. Izz, awat hang dok atas katil? Takde port lain ke nak lepak? Waa.. aku nak tidur. Tapi aku taknak tidur sebelah dia. Rasa nak jerit je kat semua orang yang aku taknak tidur sekatil dengan Izz. Izz memang takkan lakukan apa-apa padaku. Aku rasa aku boleh percayakan dia pasal tu. Tapi, masalahnya aku tak selesa. Faham tak? Tak selesa.

     “Hmm… Sya tak ngantuk lagi?” Tiba-tiba Izz bersuara. Dia tutup bukunya. Dah nak tidur ke? Wei.. janganlah! Aku nak tidur mana kalau dia tidur atas katil? Takkanlah nak merayap kat bilik tetamu yang lain? Bilik yang lain semua kat tingkat atas. Lagipun, nak kena penampar mama kalau tahu aku buat macam ni kat suami?

     Huhu.. tak tidurlah aku malam ni. Maaf ya, mata. Nasib kaulah!

     “Belum ngantuk lagi. Tak boleh nak adapt dengan bilik baru lagi kut.” Aku beralasan padahal mata dah mengantuk nak mati. Harap-haraplah dia tak nampak aku yang dah menguap beberapa kali sebelum ni.

     Lagipun, alasan aku memang kena. Sebab aku sekarang memang bukan berada dalam bilik aku. Bilik aku kat tingkat atas. Mamalah beria-ia nak aku tidur tingkat bawah sebab kaki aku sakit. Akhirnya, terpaksalah aku tidur bilik tetamu tingkat bawah ni.

     Aku sempat tangkap Izz senyum. Entah kenapa, aku rasa dia senyum sebab tak percaya dengan kata-kataku. Huh! Suka hati kau la.

     “Betul ke tak ngantuk lagi ni?” Haa.. kan aku dah cakap. Dia macam tak percaya kata-kataku tadi. Huh! Okay.. aku akan buktikan yang aku tak ngantuk lagi! Nak jugak aku pertahankan ego.

     “Betullah.. saya memang susah nak lena kalau kat tempat baru.” Aku auta lagi.

     Aku kena lakukan sesuatu supaya aku tak ngantuk. Kena gelak. Apa ya yang kelakar? Mestilah layan Running Man. Layan benda tu, memang gelak tak henti. Makan putu mayam pun boleh tersembur keluar.

     Aku pasang external hard disk pada laptopku. Nekad nak layan Running Man. Aku pilih episod dua puluh tujuh. Dalam episod ni, ahli DBSK jadi artis jemputan dalam Running Man. U-know Yunho dan Max Changmin. Dah berapa kali layan. Tapi, setiap kali layan, aku mesti gelak gila-gila. Tak pernah nak bosan.

     “Sya tengah buat apa?” soal Izz. Pasti dia dengar muzik pembukaan cerita Running Man.

     “Layan Running Man. Bosanlah.. Tak tahu nak buat apa tengah-tengah tak ngantuk macam ni,” kataku. Nak jugak aku cakap pasal ‘tak ngantuk’. Haha..

     “Awak dah ngantuk ke?” Aku bertanya kepada Izz. Aku nampak mata dia masih segar. Alah.. diakan kaki tidur lambat. Apa sangat la pukul dua belas lebih tu? Malam masih muda..

     “Abang belum ngantuklah. Bosan jugak. Hmm… boleh abang tengok Running Man sekali? Macam yang Sya cakap. Tak tahu apa yang nak buat apa tengah-tengah tak ngantuk macam ni,” pinta Izz.

     Hampir ternganga aku dengar permintaannya tu. Belum sempat aku bagi jawapan, dia dah datang menghampiriku. Aku terpaksa mengensot sedikit, beri ruang padanya untuk duduk di sebelahku.

     Kami duduk bersandar pada dinding sambil melunjurkan kaki di bawah meja jepunku. Kedudukan kami agak rapat. Sampai bahu kami bersentuhan. Aku rasa agak tak selesa, tapi macam biasa,  muka cool wajib kena tayang.

     “Running Man ni cerita apa?” soalnya.

      “Korea. Ni bukan movie. Running Man ni TV shows.”

     “Hmm.. kenapalah perempuan minat korea?”

     “Sebab.. artis diorang memang cantik-cantik dan handsome-handsome. Lagipun, orang korea takdelah seksi melampau macam artis barat.” Aku bela hujahku sebagai fanatik cerita korea.

     “Cerita ni seronok sangat ke?” Izz bertanya sambil mata menala ke arah skrin laptopku. Ni mesti kali pertama dia menonton Running Man. Tak up to date la dia ni. Sekarang ni semua kenal Running Man la. Abang Qairul pun layan Running Man, tahu?

     “Sangat seronok. Boleh buat kita gelak gila-gila. Sangat kelakar.”

     Kami layan Running Man. Tiba part draw in rows, aku gelak gila-gila. Ada ke patut bila mula lukis kangaru, akhirnya teka Mona Lisa? Mahu tak gelak aku.  Nasib baik tak terbalik meja jepun ni. Kenapa lawak sangat ni? Izz kat sebelah pun ketawa bukan main.

     “Kelakar la diorang ni,” komen Izz sambil tahan ketawa.

     Kami terus layan, akhirnya tamat satu episod. Aku pasang episod yang seterusnya. Kelakar. Tapi, mata dah mengantuk sangat-sangat. Aku dengar Izz gelak.  Tapi aku dah takde mood nak gelak. Aku gagahkan jugak mata walaupun dah berat sangat.

     Aku menguap.

     “Sya dah nak tidur ke? Pergilah tidur,” suruh Izz.

     “Saya nak tengok episod ni sampai habis.” Aku berdegil.

     Aku bersandar pada dinding sambil bersilang tangan di dada. Dengan mata separuh terbukak aku tengok cerita tu. Aku menguap lagi.

     Hmm.. pejam mata kejaplah! Mulut menguap lagi. Kemudian, aku tak ingat apa-apa dah lepas tu.

33 comments:

  1. Hahahha sya...sya... X ngantukla sangat kan?

    ReplyDelete
  2. rindunya kat budak nakal ni hehehehe sib baik lappy org tu dah ok bleh sambung cerita .... tq tq tq tq angle... heheheh :) best

    ReplyDelete
  3. haha :D lawak....tido kat bahu izz la hahaha :D

    ReplyDelete
  4. Running man episode bigbang best,,, ekeke,,,,
    Sambung la lagi...

    ReplyDelete
  5. Haha sy pon tak up to date la kannn... Coz sy pon tak tau pa benda running man tu. Jap lg nak google la

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus google...sbab sgt kelakar,haha...takdelah..maybe ikut orang kut..huhu

      Delete
    2. Saya pun enjoy running man gak.. Dah download sampai ep. 100 tp x leh nak layan coz baru lps operate perut so x leh nak gelak, sakit!! Hehehehehe.. Suka Joong-Kuk si Harimau..

      Delete
  6. yey!!!ade pun n3 br...mmg kelakar la sya ni..tp bgs la dia dh bleh xcept izz tu...so sweet...

    ReplyDelete
  7. Ego betul sya ni. Izz cepat cari 'ubat' utk 'jinakkan' sya ni.

    ReplyDelete
  8. Salam. Tak nagntuk sgt laa tuu. Bila laa nak cair Qisya Nie.

    ReplyDelete
  9. Hahaha.......nak jaga ego punye pasal sanggup tahan ngantuk......mesti sha lentok kat bahu izz kan....nal lg ye anjel...rindu lorh...

    ReplyDelete
  10. anjel tlg la siapkan cpt2 cite ni then leh kuar novel.. teruja sgt2 nak baca smpi abis...

    ReplyDelete
  11. nk lg....
    tp kali ni cpat la.....
    tgh lyan nie

    ReplyDelete
  12. Betul macam Abang Q cakap... Izz kena cari cara untuk jinakkan Sya ....
    hehehe.... so sweet Izz dan Sya...
    sekurang-kurangnya sekarang Sya dah kurang meninggikan suara pada Izz...
    Sya boleh buka hati sedikit-sedikit... kena ada yang menyedarkan Sya tentang hati Izz yang ada pada Sya selama ini....

    ReplyDelete
  13. best
    lepas ni kena la izz angkat sha...
    apa kata sha kalo izz peluk sha eak..

    ReplyDelete
  14. tgk running man sampai terlelap si sya.. mesti nnt izz yg tlg dukongkan ke atas katil.. he he he
    running man dah tunjuk kat astro channel 391.. mmg klakar giler...

    ReplyDelete
  15. ya Allah xsabarnye nk tggu novel ni. setiap episod best2 sweet sgt. bila la sya ni nk suka kt izz

    ReplyDelete
  16. wah!!!!! saya da tgok yg epi yunho n changmin hahahhaha..... lwak gler.... yu ho si comel....hahhah (tetiba melalut dkt cni heheheh) anyway best... hehehhe trtunggu2 ble nk start part yg romantika de amour hahhaha :D
    -Song Hyun Sun-

    ReplyDelete
  17. bile nk sambung lagi...nk lagiiiii...hehehe..

    ReplyDelete
  18. cepat lahh smbungg

    ReplyDelete
  19. dah rindu kat iz, sha & haffiy... anjell plsssss...

    ReplyDelete
  20. Sambunglah lagikk

    ReplyDelete
  21. hari-hari buka nk tgk..tapi bab baru belom sambung lagi..

    ReplyDelete
  22. bila nak sambung ?? tertunggu tunggu bab seterusnye..

    ReplyDelete
  23. Bila nk kuo kan versi cetak ye?.......penat hati menunggu new n3..hehe

    ReplyDelete
  24. Berlagak x ngantuk..skali ha...lelap

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )