Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Saturday 16 March 2013

Suamiku Paling Sweet (BAB 28)

BAB 28

Huh! Esok dah hari isnin. Malasnya aku! Bermula sudah kehidupanku yang sangat sibuk. Esok kena pergi kerja kat pejabat Izz. Tension betul!

“Sya buat apa?” Izz tegur aku.

Dia nampak aku khusyuk tenung laptop. Ingat aku tengok movie la tu! Tak pun sebagai salam nak join kalau-kalau aku tengok Running Man. Nak-nak aku nampak ketara benar betapa bosannya muka Izz malam ni. Atau sebab stres kerja?

Maaf le sedara. Saya tengah sibuk sekarang ni.

“Tengah siapkan report. Jumaat ni nak kena hantar.”

Aku tengok Izz. Apa yang sedang dia buat? Ooo.. Izz pun tengah tenung laptop kesayangannya itu. Tengah meniarap di atas toto. Sejak jadi roommate baru aku ni, memang situlah tempat dia beradu malam-malam.

Ooo.. lupa nak cakap. Sekarang ni aku dan Izz dah tidur sebilik. Jangan teruja sangat! Nama je sebilik. Tapi bukan sekatil. Ni semua sebab Hafiy. Hampir-hampir je kantoi masa kat rumah ibu dulu.

Teringat balik macam mana aku boleh setuju dengan idea ni.

-----------

“Sya, we need to talk,” bicara Izz sebaik sahaja dia heret aku masuk bilik. Siap heret aku masuk bilik senyap-senyap ni, ada konspirasi besar la tu!

About what?” soalku balik.

“Pasal kita.” Aku diam.

“Kenapa?” Buat-buat tak tahu.

“Abang rasa mulai sekarang, kita kena fikirkan sesuatu. Abang tak sanggup nak tanggung risiko macam tadi,” katanya. Mengeluh kejap.

Bila teringatkan apa yang jadi pagi tadi, memang aku pun nak mengeluh berat-berat.

Tadi.. masa tengah breakfast ramai-ramai kat ruang makan, Hafiy turun dengan cerianya macam biasa. Yang luar biasanya bila Hafiy mula bukak mulut. Nasib jantung aku tak melompat kat situ jugak.

“Nenek.. semalam Hafiy tidur dengan mummy, dengan daddy dalam bilik daddy..”

Tu tak kisah.

“..Kalau kat rumah..” Bila Hafiy mula sambung ayatnya, laju je tangan aku tutup mulut Hafiy. Tak boleh jadi ni! Rasa macam tak selamat. Rasa macam ada tanda seru besar jatuh di depanku. Awas!

Lambat sesaat aku rasa mati aku hari ni. Aku  rasa yang Hafiy bermurah hati nak cerita kat semua orang yang aku tidur dalam bilik lain.

Semua mata pandang aku bila aku tiba-tiba tutup mulut Hafiy. Sengih je aku mampu nak kawal keadaan. Aku pandang Izz. Rasanya Izz pun boleh agak apa yang bakal Hafiy cakap.

Emm.. rasa segar je suasana pagi ni. Kat luar pun nampak cantik Apa kata kita breakfast kat tepi kolam renang hari ni, nak? Bosanlah asyik breakfast kat sini je. Lama betul tak makan ramai-ramai kat luar rumah. Pagi-pagi macam ni, udara pun segar. Hafiy mesti suka makan kat tepi kolam, kan?” Izz selamatkan keadaaan.

“Nak.. nak..” Dan macam tu je, apa yang Hafiy nak cakap tadi terus lupa. Orang lain pun bagaikan lupa.

Fuh! Aku memang tarik nafas lega. Lega sebab Hafiy tak terlepas cakap. Lega sebab orang lain tak syak apa-apa. Terima kasih pada Izz yang selamatkan keaadan. Terlepas. Tapi, terlepas kali ni tak bermakna boleh terlepas untuk kali kedua. Tu yang Izz maksudkan agaknya. Kena lakukan sesuatu sebelum kantoi.

Tapi.. apa je yang boleh dilakukan sekarang ni?

“Fikirkan apa?” Aku kembali ke dunia realiti. Wajah Izz dipandang.

“Fikirkan apa yang kita berdua kena lakukan sebelum Hafiy cerita semuanya. Abang tak tahu apa ibu akan cakap kalau tahu kita berdua tak tidur sebilik.” Izz bagaikan cuba menakut-nakutkan aku.

Tapi, kenyataannya memang menakutkan pun. Suami isteri, tapi tak tidur sebilik? Memang menantu kena caci agaknya aku ni. Ibu tahu, mungkin tak berapa nak gerun. Tapi, kalau sampai kat rumah satu lagi tu macam mana? Kalau mama tahu, tak tahu la apa nak jadi. Tak boleh nak bayang! Aku rasa mahu mama berkampung kat rumah kami sana. Jadi spy.

Yang tahu rahsia kami sekarang ni cuma Mak Mah dan Hafiy. Mak Mah aku boleh percaya. Tapi, kalau Hafiy..

“Habis, nak buat apa? Takkan nak tidur sebilik, kot?” Izz pandang aku. Wait.. jangan cakap tu la yang dia fikir sekarang ni?

No.. saya taknak tidur sebilik dengan awak,” tegasku sebelum dia bukak mulut. Jawapan muktamad!

“Pindah bilik abang. Abang bukannya nak paksa Sya atau nak ambik kesempatan. Tapi, abang rasa dah tiba masanya kita tinggal sebilik macam pasangan suami isteri yang lain.”

“Tu suami isteri yang lain. Kita ni masalahnya lain daripada yang lain. Saya taknaklah. Awakkan dah setuju kita tidur bilik lain-lain dulu?” Aku tak puas hati.

“Situasi dah berubah. Apa abang boleh buat?”

“Awak lelaki. Saya perempuan. Kalau jadi apa-apa kat saya, macam mana?” Bimbang aku fikirkan itu.

“Syakan ada tae kwon do. Sya tendang je la abang. Apa susah?” Ewah! Mudahnya dia cakap. Tendang dia? Tak sayang nyawa ke apa. Dia ingat kena tendang ni sedap macam makan kek ke apa?

 “InsyaAllah dah tak kantoi kut. Lagipun kat rumah tu, bukannya ada orang tahu.” Aku masih enggan.

“Hafiy makin besar. Dia bukannya bodoh. Kita sama-sama sibuk. Memang banyak masa dia habis kat rumah ibu. Potensi untuk ibu korek rahsia daripada Hafiy memang besar. Yang tu kalau ibu yang tanya. Kalau mama?”

Bila dengar nama mama, anti-gravity jugak semua bulu roma aku. Meremang. Tapi aku buat selamba.

“Hafiykan tak tahu apa-apa.” Masih berdegil. Nampak tak betapa taknaknya aku tidur sebilik dengan dia?

“Memang dia tak tahu apa-apa. Tapi, rasanya dia tahu nak cakap, mummy tidur bilik lain dan daddy tidur bilik lain kat rumah. Atau, mummy dengan daddy tak tidur sekali kat rumah.”

Aku diam bila dia cakap macam tu. Mengiakan. Tapi, hati masih berat. Kalau sebilik dengan dia, privasi aku terganggu. Macam mana nak tukar baju? Macam mana nak mandi? Lecehlah.

“Abang janji abang tidur bawah, Sya tidur atas katil.” Mudah Izz mengalah.

“Tidur bawah? Takpe ke?” soalku tak selesa. Dahlah ceroboh bilik dia. Tuan bilik pulak yang kena tidur bawah.

Better daripada kena tendang sampai jatuh katil.” Nak sindir aku la tu!

“Abang janji takkan usik Sya.” Izz berjanji lagi. Janji tak janji. Boleh jalan ke tak masalahnya.

“Boleh percaya ke tak?” Aku ragu-ragu.

“Ingat abang ni apa?” Suara Izz dah naik. Marah la tu aku dah fikir bukan-bukan.

“Tapi…” Aku masih berat hati.

Please..” Aku pandang mata dia. Jelas mengharap aku bersetuju. Huh.. keluhan berat dilepaskan.

Okaylah kalau macam tu.” Dengan berat hati aku bersetuju. Takpelah. Anggap ni caranya mahu ringankan beban Izz.

Okay.. deal.” Izz senyum puas hati.

“Awak tak kisah ke tidur kat bawah? Tak sakit ke badan awak nanti?” soalku. Nak dia fikirkan balik.

Izz geleng kepala. Tak kisah. “Takkan abang nak suruh Sya tidur bawah. Abang yang ajak Sya. Mestilah abang kena mengalah. Takpe. Abang kuat.”

“Sampai bila?”

“Sampai Sya boleh terima abang dan izinkan abang tidur bersama.” Dia pandang aku.

Dan aku terus senyap. Tak tahu nak cakap apa. Sampai aku boleh terima dia? Bila?

  ------

Bilik yang tiba-tiba gelap buatkan aku kembali ke dunia nyata. Terus hilang apa yang jadi minggu lepas. Terkejut jugak aku bila bilik yang terang-benderang tadi tiba-tiba menjadi gelap-gelita. Takdela gelita sangat kalau dah kena suluh dengan dua buah cahaya laptop.

“Allah.. Kenapa ni?” Aku dengar suara Izz bagaikan bersungut sendiri.

Aku nampak dia bangkit dari tempat dia bertapa tadi. Aku turut sama bangun. Tiba-tiba panas bila aircond dah tak berfungsi. Izz berjalan ke tepi tingkap. Langsir diselak. Ingin melihat sekeliling kut.

“Satu taman ni blackout,” komen Izz. Aku turut sama melihat rumah-rumah jiran. Semua dah gelap. Lampu jalan pun turut padam.

“Ada torchlight?” soalku.

Dalam kegelapan, aku nampak Izz geleng kepala. Adohai.. memang laptop la jadi torchlight malam ni.

“Haikal.. Sya..” Aku dengar suara Mak Mah memanggil kami. Pintu turut sama diketuk.

Aku berjalan ke arah pintu untuk membuka pintu. Nasib baik jugak ada cahaya daripada skrin laptop yang bantu aku jalan dengan yakinnya keluar bilik. Kalau tak, memang ada je yang patah hidung tak pun benjol kepala sebab tersadung jatuh. Sebaik buka pintu, aku nampak Mak Mah sedang memegang lilin di luar bilik.

Blackout, Mak Mah,” kataku sebaik sahaja buka pintu. Tu pun nak cakap padahal dah terang lagi bersuluh lilin lagi yang rumah ni gelap.

“Mak Mah tahu tak kenapa tiba-tiba blackout? Mak Mah ada dengar apa-apa pasal blackout ke sebelum ni?” soal Izz pula. Bila pulak dia datang sini. Tiba-tiba je rasa dia terpacak belakang aku ni.

“Entahlah. Rasanya takde pulak Mak Mah dengar apa-apa pasal nak blackout. Notis pun tak dapat,” jawab Mak Mah.

Aku mengeluh. Tak dapat notis ni maksudnya memang tak tahulah sampai bila nak blackout. Aku harap kejap je. Buatnya sampai pagi besok macam mana? Berkhemah jugak aku tepi swimming pool malam ni. Mana tahan dowh nak tidur dalam bilik. Panas. Tambah nyamuk lagi. Memang berpesta sakanlah kalau panas macam ni. Ni pun dah rasa bahang-bahang kepansan mula menyerang. Padahal tak sampai beberapa minit aircond mati.

“Hafiy macam mana, Mak Mah?” soal Izz.

“Mak Mah nak pergi tengok dia la ni. Takut jugak kalau-kalau dah terjaga. Menangis pulak dia tak pasal-pasal. Mak Mah cuma nak cakap, kalau nak lilin ada kat dalam kabinet dapur.”

“Awak pergilah cari lilin kat dapur. Takkan nak guna laptop buat lampu suluh kut? Bateri laptop saya pun dah nak nazak tu. Saya nak tengok Hafiy kejap,” kataku pada Izz.

Hmm.. yalah.”

Izz turun ke dapur. Aku masuk bilik kejap untuk tutup laptop sebelum pergi ke bilik Hafiy.

------

“Panasnya..” Tak habis-habis aku merungut. Dah nak dekat setengah jam dah. Blackout lagi!

Panas punya pasal, aku akhirnya turun lepak kat taman rumah. Jam dah pukul dua belas lebih. Berani ke aku keluar rumah tengah-tengah malam macam ni? Mestilah berani kalau berteman. Ya tak? Saper lagi kalau bukan cik abang Izz.

“Sabar je la, Sya. Kejap lagi ada la tu.” Dia macam cuba memujukku.

“Tapi, panas sangat,” rungutku lagi. Benci betul. Majalah business Izz dah selamat aku jadikan kipas untuk mengibas mukaku. Tu pun masih panas. Ikutkan hati, nak je aku terjun ala-ala penerjun profesional ke dalam kolam ikan koi depanku sekarang ni. Biar hilang panas.

“Api neraka lagi panas. Apalah sangat panas malam ni kalau nak dibandingkan dengan api neraka?”

Aku diam. Tak tahu nak balas apa. Aku pandang Izz. Dia pun turut mengibas-ngibas wajahnya. Tapi takdelah sekerap aku.

“Awak tak panas ke?” soalku padanya. Tak pernah lagi rasanya aku dengar dia merungut.

“Panas. Tapi tahan je la. Nak buat macam mana?” selamba dia jawab.

Dahlah panas, bosan pulak tu. Sunyi je rasa malam ni. Nak tengok bintang pun, bintangnya takde. Bulan pulak purnama penuh. Seram je aku tengok. Nak tengok ikan koi pun gelap. Tak nampak apa-apa. Semuanya agaknya dah tidur. Apa yang aku boleh buat sekarang ni, duduk di atas buaian berdua dengan Izz ditemani dengan bunyi cengkerik yang dah macam-macam pitch dah aku dengar.

“Bosannya.” Aku mengeluh. Lepas satu, satu lagi aku merungut. Patutnya sekarang ni aku dah tidur sebab esok kena bangun awal. Nak pergi kerja. Cewah.. macam kerja bebetul je gayanya.

“Ngantuknya.” Aku menguap pulak.

“Nak tidur ke?” Dia tanya aku.

“Kalau boleh tidur.”

Izz tepuk pahanya.

“Meh, tidur atas paha abang.”

Aku gelak. Segar kejap.

“Buat lawak la tu. Ingat saya ni Hafiy ke?” Tak tahu sama ada dia serius ataupun tak. Kadang-kadang aku rasa dia layan aku macam Hafiy.

“Sya dengan Hafiy sama je.”

Aku dengan Hafiy sama? Apa yang sama?

“Apa yang sama?” soalku. Nak jugak aku tahu persamaan aku dengan Hafiy.

Emm…” Izz bagaikan sedang berfikir.

“Dua-dua suka cheese cake.”

“Lagi?” Takkan tu je kut. Aku rasa yang tu semua orang pun tahu.

“Dua-dua kuat merajuk.”

“Bila masa saya kuat merajuk?” Naik jugak darah aku bila dengar dia cakap macam tu. Boleh aku buat-buat tanya? Saja taknak mengaku yang aku ni kuat merajuk.

“Ada pen dan kertas? Boleh abang listkan,” sindirnya.

“Tak payah. Lagi?” Tak makan hati pun aku dengar. Biasa je. Lumrah apa perempuan merajuk?

“Dua-dua boleh mencabar kesabaran abang.” Senyap. Taknak pulak aku tanya tang mana pulak aku cabar kesabaran dia. Terlalu banyak rasanya. Yang ni aku sedar.

“Dan yang paling penting, dua-dua abang sayang. Kadang-kadang abang rasa abang kena layan Sya macam abang layan Hafiy.” Aku mencebik bila dengar perkataan sayang.

“Ya la tu. Minggu lepas ada orang cakap kat saya yang awak nak bertunang dengan Maya. Betul ke?” sindirku.

Memang berita hot kat pejabat minggu lepas. Ada khabar angin entah dari benua mana tiba-tiba melanda. Cakap Izz dan Maya nak bertunang. Terkejut jugak aku dengar berita tu daripada Syuk. Dari mana entah dia korek rahsia tu. Syuk memang hebat kalau bab-bab mengorek rahsia orang. Tak sampai sebulan dok kat pejabat tu, rahsia big boss pun boleh dikoreknya. Tabik spring aku dengan Syuk. Nasib baik la dia tak tahu lagi yang Izz dah kahwin. Dengan siapa? Kalau tahu dengan aku, tak boleh nak bayang reaksi Syuk nanti.

Aku memang lama dah nak tanya pasal benda ni. Tapi takde masa yang sesuai. Malam ni nampaknya masa yang paling sesuai meskipun tengah-tengah blackout campur pulak dengan bunyi cengkerik dan nyamuk berduet buat konsert.

“Siapa yang cakap?” Tajam hujung mata pandang aku.

“Adalah. Mana boleh cakap.” Aku sendiri pun tak tahu siapa yang mulakan.

“Betullah tu.” Aku sengaja memprovok Izz.
“Abang dah kahwin dengan Sya. Gila apa nak bertunang dengan perempuan lain.”

“Tapi, Maya suka awak, kan?” tekaku. Dah dua minggu aku kerja kat sana. Aku boleh nampak yang Maya suka Izz. Mungkin sebab aku dah setkan kepala aku yang Maya suka Izz, jadi apa yang Maya buat semua aku nampak Maya suka Izz. Tapi, kalau Syuk pun nampak benda yang sama, aku rasa memang bukan sekadar firasat. Maksudnya Maya memang sukakan Izz la kan?

“Mana Sya tahu?”

Mana Sya tahu? Maksudnya memang betullah! Ha.. kan aku dah agak!
Bila aku tengok lain macam kat dia, dia bersuara, “Maya memang suka abang. Tapi abang anggap dia sebagai kawan je.”

“Lepas tu saya dengar satu benda lagi. Masa dekat UK dulu, Encik Haikal adalah bekas kekasih Cik Maya. Kalaulah Encik Haikal tak balik Malaysia, mesti sekarang ni mereka dah sah jadi pasangan kekasih tak pun dah kahwin.”

Yang cerita pasal kat UK tu, memang aku ada dengar jugak. Tapi, bila part balik Malaysia tu, yang tu aku sendiri yang menambah cerita.

“Mana dapat cerita-cerita macam ni? Hai.. abang kena cari ni siapa yang rajin sangat jadi reporter tak bertauliah ni. Masa kerja dok sibuk bergosip ya?”

“Abang tak pernah bercinta dengan Maya. Kami cuma rapat je kat UK dulu. Bukannya ada apa-apa pun.” Izz menafikan cerita tu.

“Abang pun ada dengar gosip jugak kat pejabat.”

“Apa dia?”

“Abang dengar ada sorang budak ni minat dekat Sya. Lepas habis projek Sya, budak tu nak ajak Sya couple. Betul ke?” Dia macam nak balas dendam.

“Siapa cakap? Haish.. saper jugak yang tak sayang nyawa ni! Nak masuk ICU agaknya,” kataku geram. Siapa punya kerja la ni!

“Betullah ni, kan? Siapa nama budak kesian tu?”

“Mana adalah. Saya tak pernah layan si Helmi tu. Orang lain je yang lebih-lebih.” Nak ajak couple bagai pulak dah! Bentang jambatan emas dari kutub utara ke kutub selatan dulu la wei baru aku terima.

Oo.. Helmi, ya?” Dia macam bercakap dengan dirinya sendiri. Macam tengah fikirkan strategi macam mana nak ajar si Helmi tu. Haish.. takkan la Izz fikir macam tu kut. Tak matang namanya kalau fikir macam tu. Izzkan profesional.

“Cerita orang bawah. Mana nak hot kalau dibandingkan dengan cerita skandal terhangat penolong pengarah. Entah-entah memang betul. Mayakan punya ciri-ciri perempuan idaman lelaki. Cantik, menarik, kau memang kebaboom,” bidasku balik. Cuba mengapi-apikan keadaan.

“Abang ada ciri-ciri perempuan idaman abang sendiri la. Tak semua taste lelaki tu sama.”

“Yak ke? Apa dia? Kita tengok. Ada tak yang Maya takde.”

 “Abang suka perempuan yang yang belajar tae kwon do.” Aku ketawa. Betul ke tak kepala Izz ni?

“Hantar je la si Maya tu ke kelas tae kwon do. Nak saya tolong ajarkan pun boleh.” Tae kwon do, semua orang boleh belajar.

“Abang suka perempuan rambut panjang dan lurus.” Aku mencebik.

“Suruhlah Maya rebondingkan rambut ikal dia tu.”

“Abang suka perempuan bertudung.”

“Kalau macam tu, suruhlah si Maya tu pakai tudung.” Selamba je aku cakap. Macam nak sangat kalau Izz tu suka Maya.

“Abang suka perempuan cantik…” Huh! Dasar lelaki. Cantik jugak yang dipilihnya. Habis yang tak cantik macam mana? Tak adil betul!

“Maya pun cantik. Kenapa la semua lelaki tengok kecantikan luaran je? Habis, kalaulah saya ni cacat, macam mana?”

“Abang suka perempuan cacat.” Eh, dia ni! Nak cakap semua ciri-ciri perempuan dia suka tu ada pada aku ke?

“Kalau saya buta?”

“Abang suka perempuan buta.”

“Kalau saya ni bisu?”

“Abang suka perempuan bisu.”

“Huh.. cakap bolehlah,” ejekku. Kalau aku betul-betul cacat ke, bisu ke, buta ke, memang dia akan setia dengan aku ke?

“Kalau sebab perempuan bernama Qisya Iris, apa-apa pun boleh.”

“Kalau macam tu, suruhlah Maya tukar nama jadi Qisya Iris.”

Aku kipas mukaku yang panas. Senyap. Pelik bila Izz tak balas apa-apa. Aku berpaling ke arahnya. Meskipun hanya bercahayakan sebatang lilin yang hanya tinggal separuh je lagi, aku dapat melihat dengan jelas matanya yang tepat merenungku.

Lain macam. Kenapa ni?

“Sya memang nak abang betul-betul perg dekat Maya ke?” Soalan maut keluar daripada mulutnya.

Dia marah ke? Dia kecil hati ke? Tiba-tiba rasa bersalah sehingga sebabkan dia keluarkan ayat macam tu. Aku tak bermaksud apa-apa pun. Aku betul-betul nak dia pergi pada Maya ke?

Bila melihat aku masih berdiam diri, dia menyambung kata.

“Sya nak tengok abang dengan Maya bercinta ke?” Soalan maut yang lain keluar daripada mulutnya.

Aku serba-salah. Tapi masih diam. Dalam hati aku dah menjerit taknak. Tak rela rasanya hatiku melihat Izz dengan Maya.

“Saya tak bemaksud macam tu..”

Habis, maksud macam mana? Entahlah.. aku pun tak tahu nak cakap apa sekarang ni. Arghh.. kusutnya kepala tiba-tiba. Tension bila bab hati dan perasaan dibangkitkan.

“Sya memang langsung takde perasaan pada abang ke?” Soalan maut yang ketiga keluar daripada mulutnya.

Hish.. tak boleh jadi ni! Sebelum banyak lagi soalan maut yang keluar, baik aku blah cepat-cepat. Tu je jalan paling senang yang aku nampak sekarang ni.

“Nak masuklah. Banyak nyamuk la kat sini.” Aku bangun. Nak berlalu daripada tempat ni. Pergerakanku terhenti bila Izz turut bangun daripada buaian dan memegang tanganku.

Aku dah macam patung. Bila dia pusingkan tubuhku menghadapnya, aku hanya mengikut. Jarak kami dirapatkan sebelum dia memegang kedua-dua belah bahuku. Daguku didongakkan supaya memandangnya. Aku masih hanya mampu mengikut.

“Qisya..” Dia seru namaku. Aku senyap. Dia pun turut senyap. Mata je ralit merenungku.

Cakaplah weh.. apa dia? Jangan tenung aku macam sepuluh hari tak jumpa macam ni.

“Siapa abang pada Sya?” soalnya lembut.

Dadaku tiba-tiba berdebar sebaik sahaja mendengar soalannya itu. Bibir bagaikan lumpuh sebab aku takde jawapan untuk soalannya itu. Hanya mampu memandang matanya yang macam mengharapkan sesuatu daripadaku.

A friend? A brother? Or even worse a stranger?” soalnya lagi.

Aku rasa nak lari sekarang ni. Tapi kaki macam dah kena gam gajah kat sini. Tak sanggup nak jawab soalan yang aku tak sedia nak jawab tu. Don’t ask me anymore, please! Because I just can give no answer! Nak je aku jerit macam tu.


Or a husband?” Izz mula mengusap pipiku. Lembut sehingga buatkan aku terbuai sekejap. Beralih pada bibirku, tangannya berhenti di situ.

Bila Izz mendekatkan jarak wajah antara kami, makin hebat jantung berdegup. Aku tahu apa yang cuba Izz lakukan sekarang ni, tapi aku tak tahu nak buat apa sekarang ni. Otak macam dah hilang data apa yang perlu dilakukan kalau berdepan dengan keadaan macam ni.

Nak side kick? Turning kick? Back kick? Double punch? Dah keluar habis  dah segala-gala yang aku belajar dalam tae kwon do. Tapi, tetap jugak aku keras kat situ. Nak lari? Nak terajang? Nak tolak Izz? Satu pun tak aku buat. Otak dah bagi arahan, tapi jasad aku pulak yang enggan mengikut.

Sehinggalah Izz betul-betul dekat dengan wajahku, sehinggakan dapatku rasa nafas hangatnya menyentuh hidungku. Aku pejam mata. Tawakal.

Tidakk.. akhirnya aku palingkan wajahku sedikit, buatkan bibir Izz jatuh pada pipi kiriku. Rasa merah mukaku sekarang ni. Malu yang amat.

“Siapa abang pada Sya?” Perlahan sekali suaranya mengulang soalan yang sama. Bibirnya betul-betul dekat dengan telinga kiriku.

Dan ketika itulah rumah yang gelap-gelita tadi tiba-tiba menjadi terang-benderang. Aku bagaikan turut tersedar. Izz yang begitu dekat denganku ditolak kasar. Terundur dia dua tapak gara-gara tolakanku.

“Sya.. Abang..” Izz juga bagaikan baru tersedar.

Tak sanggup dah aku nak mengadap dia sekarang ni. Macam-macam rasa ada. Malu. Bengang pun ada. Bengang dengan tindakan berani Izz dan juga bengang dengan kebodohan diri. Tanpa memandang wajah Izz, aku terus berjalan dengan lajunya masuk ke dalam rumah.

Arghh.. bodoh kau, Qisya! Rasa macam nak hantuk-hantuk je kepala kat sinki sekarang ni. Nasib baik aku palingkan muka tadi. Kalau tak? Tak boleh bayang! Menyesali kebodohan diri. Kenapa aku boleh terbuai kejap tadi? Kenapa Izz begitu romantis malam ni?

64 comments:

  1. ayoyoyo klau tdakkkk....

    ReplyDelete
  2. we want more. . . . . luv it >_<

    ReplyDelete
  3. Qisya still keliru dgn perasaan dia pada Izz....
    Kesian pula pada Izz.... -_-#

    ReplyDelete
  4. Hai bosan pulak dgn Sya yg masih x blh terima kenyataan dah jadi isteri org...x suka perempuan yg berciri muslimah tp hakikatnya x terima qada' & qadar yg ditentukan...tak redha dan x tau nak jadi isteri sebenar smpi sanggup derhaka kepada suami tanpa disedari....
    Bila agaknya Sya ni nak sedar....jgn suka mencabar lelaki nnt kalau dia dah bosan ...baru padan muka Sya ni.....

    ReplyDelete
  5. ahhhh swettnyeeee... boleh kne diabetes lepas ni... hahahhaa... takpe anjell!! kalau lambat post cite, it's okay.. asalkan sekali post,, kebaboom!! hahaha.. sweet!

    ReplyDelete
  6. Hiii
    .sweet nye....nape la sya ni blur sgt dgn perasan sendiri...klu izz layan maya kang.cemburu..tp tak nk ngaku suka..ishhh..geram jugak kt sya ni...cpt smbg lg anjell...

    ReplyDelete
  7. Sigh.... Hehh... Sikit lg izz. Lembab btul ko ni. Lain kali ngap sj

    ReplyDelete
  8. Cpt ar bg sya lembut ati kt izz...

    ReplyDelete
  9. ksian izz...teruskan usaha.org mcam Sya ni kena ajar sket sbenanya..ego je yg lbih

    >>k<<

    ReplyDelete
  10. Sian izz... Cptla sikit sya sedar

    ReplyDelete
  11. alah sya ni la hai... knp keras sgt hati tu... bukak la hati tu utk izz...

    ReplyDelete
  12. bila nak keluar versi cetak? huhu cepat2 sambung

    ReplyDelete
  13. qisya..qisya kalau tak nak izz terlepas ,cepat2lah ubah sikap tu dan terima dia sebagai suami dgn hati terbuka

    ReplyDelete
  14. nak lg please selalu lah update ya tq.

    ReplyDelete
  15. Alaa qisya knp ckap kat izz mcm tu? Lpas ni hafiy kena msuk cmpur la, tolong mummy dgn daddy..

    ReplyDelete
  16. Alahai Qisya Iris...

    ReplyDelete
  17. Owh sya..please la jgn layan izz mcm tu.. klu x nak,,,bg kat saya!! Kak anjell,, SPS xnk keluar versi cetak ke??best Sgt ;D

    -Athirah -

    ReplyDelete
  18. Bila nk sampai masa sya nk terima izz ni? Hrp2 cpt la skt yer

    ReplyDelete
  19. Bila laa Qisya nak sedar diri nih. adessss. sikit punya baik laa Izz tuh. betul couple dgn Maya baru gigit jari. nyesal tak sudah plak.

    ReplyDelete
  20. apa la qisya ni... sakit jiwa pulak baca.. syg tp x ngaku.. btl2 izz layan maya nnt meroyan abis pulak! sabar je la izz, tp lelaki blh sabar sampai bila? qisya cepat le sedar kn diri awak tuuuuu!!!!!!

    ReplyDelete
  21. hish..spoil betul lh,ala sya rase di ati leh peram ker lelama...soal hati nih leh wat sendri meroyan sya so layan lh suami tuh yg seharus nyer.tk takut dosa ker sya...kena kebas ngan maya hah nangis tk de lagu dah...

    ReplyDelete
  22. Izz niii.....slow motion la pulak.biasa tangkas dan tuntas. Hai laaa...kan nk kena ulang lg sekali babak ni. Hahahaha. Well, hafiy & paksu, sila mainkan peranan anda. Heheeh

    ReplyDelete
  23. yeay yeay yeay dah ada sambungan!!!!! keep it uppp ^o^
    p/s: cepat2 lah habiskan SPS ni hehehe

    ReplyDelete
  24. Berdebar-debar baca entry nie....nk lagi cik writer! Btw, you're really good.

    ReplyDelete
  25. Qisya ni jeles sbnr nyer tp x nk ngaku

    ReplyDelete
  26. nk lgi!!!!!!
    wau!!!
    tk sbr rsa.....

    ReplyDelete
  27. waaaaaaaaaaaaaaa............... nk part izz yg romantika de amour lagi.... hahahhha... asal cpat sngat ad lampu??? klau x msti smpt tggu sya ckp dia suka jgak dkt izz... :D hahhahaha...
    -Syira Azmi-

    ReplyDelete
  28. alahai qisya . please la faham hati sendiri . sayang tapi tanak ngaku . sya , please terima izz [syira_apple]

    ReplyDelete
  29. Hmmm...izz..lain kali..ngap terus..jgn le slow sgt..qisya tu mahu tapi malu2. ..ego...anjell tq..nk lagi dan lagi.. (hazalina)

    ReplyDelete
  30. semua orang ada kelemahan termasuk sya ngan izz,tapi x bleh la kalo camni,x terima qada dan qadar...tapi memei tajuk tu agak sesuai dgn citer...i luv it.....X PROPA OK

    ReplyDelete
  31. pls qisya... buka mata hati.. iz luv u. jgn smpi iz berubah hati.. nak lagi...

    ReplyDelete
  32. Qisya sayang cuba fikir dangan tenang fikiran terbuka dan buat solat siapa Izz dihati Qisya .... Izz terlalu sayangkan Qisya...
    Izz pun kena tegas juga dipejabat dan berterus terang dengan Maya yang Izz betul-betul x ada hati pada Maya.... dan x lah Maya mengharapkan Izz selamanya.... IZZ demi rumahtangga juga serta hati Qisya yang terlalu muda... hehehe

    ReplyDelete
  33. steadylah...
    memang tidak menghampakan, tak rugi tggu n3.
    bila nak sambung lagi ni...

    ReplyDelete
  34. sweet....sweet....sweet.....
    best nye......
    sambung plzzz.....

    ReplyDelete
  35. wahhh......best2...
    x sbar nk tnggu rn3 baru..

    ReplyDelete
  36. next plzz... :D

    ReplyDelete
  37. So sweet.. Xnak buat novel ke? Kalau dah ad kat pasaran memang ramai yang beli punya.. Syok giler laa!

    ReplyDelete
  38. gelak cinta baca mmg sweet la...sesgt

    ReplyDelete
  39. Emm mane bab 29 ?? X de ke ???

    ReplyDelete
  40. Cik writer, Pls terbitkan novel SPS :(

    ReplyDelete
  41. x sbr nk tau next story lovely married couple ni...pls miss anjell terbitkn novel ni...

    ReplyDelete
  42. Bila nak sambung bab 29

    ReplyDelete
  43. dh ada dipasaran lom? rindu niiiii

    ReplyDelete
  44. sambung laa bab strusnye kak anjell,, nk lagii

    ReplyDelete
  45. Mana bab29?? Please.. tak sbo nak baca ni.

    ReplyDelete
  46. this part mcm ada iras2 aa+bb hlovate, addin shah and benz alif. coincidence maybe. but, nvrmind. i love it anjell ! how sweet... i tak sabar nak beli novel ni

    ReplyDelete
  47. Mne smbgn....smbg lh lgi..bab29 xbest bc separuh2..hrp2 cpt2 lh ye wat bab 29 ni..novel ni best sgttt2

    ReplyDelete
  48. Bab 29 xde ke????best sgt cerita nie....kalau ade sape2 yg sudi nk bagi saya pinjam novel nie????x seronok baca separuh jalan

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum saya Diana asal Indonesia, saya minat sangat dengan novel ini, bisa diinfokan ke saya dimana saya bisa beli novel ini?
    Saya banyak suka dengan novel-novel Malaysia tapi saya tak tahu dimana dapat saya beli novel-novel tersebut, bisa bantu saya?
    Terima kasih
    ☺😊

    ReplyDelete
  50. Akak mencari bab 29 ni..uhuhu..sama mcm akak baca novel hero seorang Cinderella separuh jalan je...drama kat tv tak sama baca dlm novel,tu yg tak syokk nyee..pleaseeeee bab 29

    ReplyDelete
  51. ANNOYING BETUL SI QISHA NI... SEKALI SI IZZ TU LARI TERUS DARI KAU BARU NK MENYESAL!!!!

    ReplyDelete
  52. Salam semua. Sudah lama. Kiliki novel ini. Memang amat menarik sekali. Dah baca berulang kali. Salam👌👍

    ReplyDelete
  53. Hi anjell.. Boleh smbung bab 29 tk? Pleaseee😢 nk sngt tau ape jadi..

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )