Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 27 May 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 3)

BAB 3

Aku tenung kertas bersaiz A4 di atas meja studyku sambil mengetuk-ngetuk pen biruku. Masa untuk menganalisis jadual kerja.

     6.30 pagi-sediakan breakfast

     Yang ni memang aku dah dikecualikan sebab aku tak tidur situ. Aunty Fatmah dah cakap yang ni adalah tugasnya sendiri untuk sediakan keluarga dia makan.

     8.00 pagi- kemas bilik tidur. Kalau ada laundry, basuh dulu.

     Yang ni Bik Santi cakap kena kemas bilik Hafiy je. Sebab mengikut apa yang Bik Santi cakap, hanya tiga bilik je yang selalu digunakan. Bilik Aunty Fatmah dan Uncle Manaf, bilik Hafiy dan juga bilik daddy Hafiy. Mengikut apa yang dikata Bik Santi lagi, Aunty Fatmah biasanya mengemas sendiri kamarnya. Daddy Hafiy pun sama.

     Apalah.. seharian dok dengan Bik Santi, dah jadi minah indon dah aku. Haha.. So, it means that aku cuma kena kemaskan bilik budak nakal tu je. Awal pulak budak tu bangun. Aku sambung menganalisis.

     8.30 pagi- kemas rumah dan dapur

     Kemas rumah bermaksud sapu lantai, mop lantai, lap semua perkakas dalam rumah. Ada masa kena vacuum. Letak dalam bracket sikit. Kalau rajin. Haha.. Masa ni kalau Aunty Fatmah larat, dia tolong sebab dia pagi-pagi dah berperang dengan cucunya. Sebenarnya ni la part agak penat sebab rumah Aunty Fatmah besar.

     10.00 pagi- siram pokok bunga.

     Yang ni wajib. Sebab Aunty Fatmah sayang sangat dengan taman dia tu. Mengikut cerita Bik Santi tadi, Aunty Fatmah pernah menangis senyap-senyap bila dulu Hafiy pernah karate pokok bonsai kesayangannya. Tinggal akar je yang selamat dalam pasu. Macam mana Bik Santi boleh tahu? Wallahualam.. Tapi, kalau mengikut cerita ni, aku boleh nampak yang Aunty Fatmah taknak cucu dia tahu dia sedih dengan perangai cucunya.

     10.30 pagi- Masa rehat.

     Yang ni pulak, kata je rehat. Tapi, sebenarnya masa nilah kena jadi body guard Hafiy. Kena kejar Hafiy ke mana dia pergi sebab Hafiy ni suka buat kerja yang menyusahkan orang. Dah banyak menda yang ranap gara-gara Hafiy. Kalau sehari takde barang jahanam, maksudnya ada something wrong dengan Hafiy. So, mendengar barang pecah adalah salah satu petanda yang Hafiy dalam keadaan normal.

     11.30 pagi- Masak untuk lunch.

     Haa.. ni yang aku lemah. Tengah hari tadi adalah pengalaman pertamaku memasak. Waa.. terkial-kial aku. Nak siang ikan naik loya tekak aku. Nasib baik berjaya jugak misi aku. Bik Santi dah seronok gelakkan aku. Aunty Fatmah juga yang sabar menolongku. Ahh.. malu gila aku! Apa punya perempuanla tak reti kerja-kerja dapur macam tu? Tak boleh jadi ni. Aku mesti belajar.

     1.00 petang- serve for lunch.

     Kata Bik Santi, kalau lunch biasanya Uncle Manaf dan anaknya akan pulang untuk makan tengah hari. Tapi petang tadi, hanya Uncle Manaf yang pulang. Anaknya kena melawat tempat projek. Baru aku kenal siapa Uncle Manaf. Sikapnya sama dengan Aunty Fatmah. Peramah. Dan betullah tanggapanku. Rupa-rupanya Hafiy mewarisi mata hijau-birunya daripada datuknya. Uncle Manaf seorang muallaf rupa-rupanya (hasil daripada cerita yang aku korek daripada Bik Santi).

     1.30 petang sampai masa nak balik rumah- layan karenah Hafiy, tidurkan Hafiy, bila petang masakkan diner.

     Yang ni paling mencabar stamina. Sebab dekat rumah tiada orang lain. Hanya ada aku dan Hafiy. Aunty Fatmah ke butiknya lepas Zohor dan lusa pulak Bik Santi dah nak balik ke kampung halamannya. Kalau tadi, Hafiy mengamuk nak ikut Aunty Fatmah ke butiknya. Resah betul Aunty Fatmah sebab takut cucunya buat hal kat butik. Akhirnya, Aunty Fatmah mengalah tapi aku ikut sama.

     Melayan perangai budak tu, betul-betul buat aku rasa macam nak humban je budak tu dalam lombong. Tak pernah nak dengar cakap. Semua cakap aku dia buat tak endah je. Sepak-menyepak aku tu dah biasa dah. Nasib baik la aku dah belajar tae kwon do. Tahu jugak macam mana nak mengelak. Hehe..

     Sebelum maghrib, Aunty Fatmah menghantarku pulang. Hari pertama pun dah penat. Macam mana la esok dan seterusnya? Tugas aku ni bukannya susah sangat sebenarnya kalau tak perlu layan karenah Hafiy. Jadi, secara kesimpulannya semua masalah adalah berpunca daripada Hafiy. Kalau aku baik dengan Hafiy, semuanya selesai.

     Hmm.. jadi sekarang ni, tugas aku adalah mencari cara macam mana nak dekat dengan Hafiy. Kena buat strategi ni. Cara-cara nak mengeratkan hubungan dengan Hafiy. Mesti boleh punya sebab Mak Mah boleh je rapat dengan Hafiy. Mesti boleh punya. Kena yakin! Aku mengangguk-angguk sendiri.

     -------

“Angguk-angguk macam burung belatuk nak tebuk pokok ni pehal?” tanpa salam Abang Qairul menegur. Terkejut beruk aku. Aku mengurut dada.

     “Abang ni! Masuk bilik orang bukannya reti nak cakap assalamualaikum. Tak lumpuh mulut tu kalau bagi salam,” marahku geram. Abang gelak sebelum duduk di atas katilku.

     “Apa ni?” soal abang Qairul. Aku terkejut bila kertas di tanganku ditarik. Sepanjang-panjang alam abang gelakkan aku selepas dia membacanya. Gelak lagi. Gelak..

     “Oh.. jadual kerja rupanya. Ecehh… dah macam jadual lecture dah.” Abang serahkan balik kertasku.

     “Dah puas gelak?” sindirku.

     “Dah.” Abang pula jawab dengan selamba.

     “Macam mana first day?” soal abang pula.

     “Penat. Tak senang nak buat kerja ni. Sya lebih rela berkurung dalam bilik study untuk dapat 4 flat daripada jadi orang gaji. Penatla bang layan cucu Aunty Fatmah,” aduku.

     “Apa yang budak tu dah buat?”

     “Dia nakal sangat. Nakal sangat-sangat. No wonder la bibik sekarang ni nak berhenti,” aku bercerita.

     “Nakal budak apalah sangat.”

     “Tak sangat ke kalau hari-hari ada barang pecah?” Kali ni kening abang terangkat.

     “Mungkin bila dah pecah semua barang dia duduk diam?” Abang sengih. Di samping kariernya sebagai lawyer sedang nak naik, loyar buruk pun turut sama naiknya.

     “Abang!” Dia gelak.

     “Dia bosan kot. Sebab takde orang nak main dengan dia?” Abang buat andaiaan.

    “Entahlah, bang. Maybe kot. Tapi, bila Sya nak main dengan dia, dia asyik nak menyepak Sya je kerjanya. Susah nak didekatilah budak tu. Entah doktor mana la yang bagi ubat allergic orang kat budak tu.”

     “Dia kurang kasih sayang mak dan ayah dia?” Abang mengutarakan andaiannya yang kedua.

     “Wallahualam. Sya baru first day. Kalau ikut mama cakap, Hafiy tu takde mak. Ayahnya pulak Sya tak kenal lagi.” Memang aku tak kenal siapa ayah Hafiy. Namanya pun aku tak tahu.

    “Budak sedang membesar ni memang banyak dugaannya. Apatah lagi dia sekarang ni dah boleh nak fikir tentang sedih, disayangi dan menyayangi. Sya tak tahu ke mak dia ke mana? Syakan jaguh kalau bab-bab mengorek rahsia orang.”

     “Tak berkesempatan. Melampau la kalau Sya dah menyibuk masa hari first. Nanti-nantilah Sya korek.”

     “Oh.. dah ada niatlah ni nak jadi kaki sibuk?” Aku sengih.

     “Niat tu memang ada. Sya tak bolehla kalau dalam tertanya-tanya ni. Tak tenang selagi tak tahu semua benda.”

     “Huh.. memang tu la Sya yang abang kenal. Mana pernah makan saman dengan Curiosity kills the cat,” sindir abang. Aku sengih.

     “Ala.. demi kebaikan semua orang. Bang.. kalau abang jadi Sya, what should you do?” soalku.

     “I come with a conclusion that ‘Hafi feels desolated’. Then, I’ll ask myself, ‘what should I do to cope with this problem?’. Jadi, kalau abang jadi Sya, abang cuma perlu lakukan sesuatu untuk jawab soalan tu.” Aku hanya mendengar.

     “Kalau nak kawan dengan kucing, kita mesti pandai mengiau. Kalau kita tahu kucing suka ikan, kita kena bagi ikan baru kucing sayangkan kita. Kalau kita taknak kucing kecing merata, kita kena ajar dia macam mana nak kencing dalam toilet. Baru kucing tu belajar.”

     Aku ternganga sebelum ketawa. Falsampah dia dah keluar dah. Entah apa yang dia membebel. Ada ke bagi nasihat macam tu. Mengarut tak habislah abang ni!

     ------

Abang betul. Idea abang memang boleh dipakai bila aku perlukannya. Aku pun rasa sesuatu yang sama. Hafiy sebenarnya kesunyian. Dia selalu berkelakuan macam tu sebab dia sunyi dan perlukan kawan. Dia nak orang lain beri perhatian pada dia. Kalau dia nak kawan, kenapa Hafiy tak pergi sekolah? Kalau nak kawan, kenapa aku ke, orang lain ke, nak dekat semeter pun asyik nak naik penyepak je? Tak faham betul aku.

     Ke macam ni? Sebenarnya Hafiy ni kena penyakit keturunan. Penyakit hyperactive yang diwarisi. Entah-entah perangai daddy Hafiy sama masa dia kecik-kecik dulu. Sebab tu Aunty Fatmah immune dah. Aku buat kesimpulan sendiri. Tak baik betul. Selamba iguana je nak tuduh daddy Hafiy. Kenal pun tak.

     Senang cerita macam ni. Esok aku cuba dekati Hafiy. Okeh.. misi kita esok hari adalah ‘Mencari Peribadi Hafiy’.

     ----------

“Hafiy, Hafiy nak Cadbury tak? Kakak ada bawak ni.” Aku melancarkan misiku. Ketika tu Hafiy sedang berperang dengan PSIIInya. Nak melayang aku tengok controller di tangannya. Mentang-mentang wireless, sampai berdiri-diri main game Yakuza. Agaknya sebab tu la perangai ganas. Terpengaruh dengan game.

     Hafiy buat tak endah dengan kata-kataku.

     “Hafiy!” aku panggil kuat. Kesabaran cuba ditebalkan lagi. Sejak kenal spesis bernama Hafiy ni, aku dah jadi makin penyabar.

     “Bising la kakak ni. Hafiy nak lawan game la!” Hafiy marah aku. Ee.. aku tutup jugak game tu baru tahu. Sabar.. sabar..

     “Kakak bawak coklat ni. Sedap tau. Nak tak?” umpanku lagi.

     “Daddy cakap kalau makan coklat, nanti gigi kena makan dengan ulat. Nanti gigi rosak. Cikgu dulu pun cakap macam tu. Kakak ni tak pergi sekolah ke?”

     Grr.. nak cekik je rasanya si Hafiy ni! Mulut menjawab boleh tahan. Selamba je kutuk aku tak pergi sekolah. Dalam rasa geram yang membara, aku rasa gembira. Sekurang-kurangnya ada respon jugak daripada dia buat aku ni macam bercakap dengan lantai.

     Budak ni.. cakap daddy dia boleh pulak dia ikut. Jadi anak yang patuh pulak. Entah-entah Hafiy takut dengan daddy dia sebab daddy dia garang. Aku terus terbayangkan daddy Hafiy bermuka ketat dengan misai bergulung tiga lapis. Hih.. ngerinya! Tak sanggup aku nak apa-apakan Hafiy kalau macam ni.

     Aku tertarik dengan ayat kedua terakhir Hafiy. Cikgu dulu pun cakap macam tu? Hmm.. maksudnya dia pernah pergi sekolah. Tapi, kenapa dia taknak sekolah sekarang ni? Aura misteri betul budak ni.

     “Saper cakap kakak tak sekolah? Kakak sekolah, okey. Sebab tu kakak bijak.” Aku dah berlagak sebelum ketawa.

     “Not funny,” selamba dia bidas. Terus terdiam aku.

     “Sedapnya coklat ni. Emm.. yummy!” Aku sambung makan coklat dengan penuh nikmat sambil cuba memancingnya. Manalah tahu kot-kot dia jeling aku. Kononnya jual mahal. Tapi gagal!

     “Betul taknak ni? Kakak habiskan, ya?” soalku sambil memegang coklat sebesar ibu jariku. Sekali ngap, memang terus hilang dalam mulut.

     Dia tak jawab. Aku rasa aku dah macam halimunan depan Hafiy. Nampak gayanya usahaku sia-sia. Dia betul-betul tak berminat dengan coklat. Padahal coklat la paling diminati semua kanak-kanak.

     Usaha pertama, gagal dengan sedikit perkembangan. Keputusannya kali ini, Hafiy tak sukakan coklat.

     -------

Selepas Zohor, macam biasa Aunty Fatmah mahu keluar ke butiknya. Seperti hari semalam, Hafiy menegamuk lagi. Meronta-ronta dia nak ikut neneknya. Aunty Fatmah resah sendiri. Dia tak boleh bawa Hafiy kerana dia ingin berjumpa dengan client pentingnya. Masakan mahu dibawa Hafiy yang tak kenal erti tak tu? Nak bawak aku sekali? Macam semalamlah jadinya. Berkejar-kejaran dengan Hafiy depan pelanggannya.

     “Hafiy duduk dengan Kak Sya, ya? Nenek keluar kejap je,” pujuk Aunty Fatmah lagi.

     “Taknak.. Hafiy nak ikut. Hafiy boring dok rumah. Hafiy tak suka.” Hafiy mengamuk lagi.

     “Hafiy..”

     “Semua tak sayang Hafiy. Daddy pun sama. Daddy promise nak balik temankan Hafiy makan tadi. Daddy tipu.” Hafiy dah mula menangis. Pertama kali aku tengok Hafiy nangis.

     Ooo.. baru aku tahu kenapa muka Hafiy masam mencuka masa makan tengah hari tadi. Semua makanan dia taknak. Rupa-rupanya tengah marahkan daddynya yang memungkiri janji.

     “Hafiy, nenek sayang Hafiy. Semua sayang Hafiy. Nenek keluar kejap je. Nenek janji nenek balik awal.” Aunty Fatmah tak habis-habis memujuk cucunya.

     “Hafiy, Hafiy tinggal dengan kakak, ya?” pujukku pula. Tak reti sungguh kalau bab pujuk anak orang ni.

     “Taknak. Hafiy taknak tinggal dengan kakak. Kakak tak best. Kakak tak seronok macam Nek Mah.”

     Apalah aku nak pujuk budak ni? Aku mencari akal. Kalau budak lain, boleh jugak aku sogok dengan gula-gula atau mainan. Masalahnya budak Hafiy ni lain sikit. Hafiy budak ganas. Aku pandang sekeliling rumah.

     “Tak best duduk dengan kakak kat rumah. Kakak tak reti main,” kutuk Hafiy lagi.

     Tiba-tiba aku teringat kata-kata abang semalam.

     “Kalau nak kawan dengan kucing, kita mesti pandai mengiau…” Aku rasa aku faham apa abang nak cakap. Kalau aku nak kawan dengan Hafiy, aku mesti ikut kepala dia.

     Masa tu la idea gila datang!

     “Saper cakap tak best duduk dengan kakak? Kalau Hafiy duduk dengan kakak, kakak boleh ajar Hafiy macam mana nak panjat pokok jambu depan rumah tu,” kataku selamba.

     Kalau kita tahu kucing suka ikan, kita kena bagi ikan. Baru kucing sayangkan kita. Apa yang abang maksudkan, kalau Hafiy suka sesuatu yang mencabar, aku mesti bagi dia rasa sesuatu yang mencabar jugak. Baru kena dengan jiwa Hafiy.

     Thanks, abang. Abang selalu je jadi penyelamatku. Kata-kata abang memang berguna.

     Aunty Fatmah tak percaya dengan apa yang aku cakap. Aku cuma tenang. Aku tahu apa yang aku lakukan. Kali ni, Hafiy memandangku dengan pandangan berminat.

     “Tipu.. kakak tak reti panjat pokok.”

     “Kakak reti la. Kalau nak tengok kakak panjat pokok, kenalah duduk ngan kakak kat rumah,” umpanku lagi.

     “Kalau Hafiy duduk rumah, kakak promise ajar Hafiy panjat pokok?” Umpan dah mengena.

     “Iya, kakak promise.”

     Berjaya jugak akhirnya aku memujuk Hafiy untuk tinggal di rumah. Beginilah perangai budak-budak. Tadi bukan main mengamuk nak ikut Aunty Fatmah. Tapi sebab nak memanjat punya pasal, begitu seronok dia melambai-lambai neneknya supaya cepat pergi. Nak tergelak aku.

     Aku menghantar Aunty Fatmah ke keretanya.

     “Biar betul, Sya ni?” Aunty Fatmah masih tak percaya.

     “Don’t worry, Aunty. Sya tahu nak buat apa. Takkanlah Sya ni gila sangat nak ajar budak lima tahun panjat pokok.”

     Hehe.. sebenarnya aku ada strategi sendiri.

7 comments:

  1. hahaha.nakal je hafiy nieyh. Ngee. comel la pulak cter nie. x sabar nak tggu next en3. :DD

    ReplyDelete
  2. Hahahaha....sya ko mmg lawak la....tergolek2 dah gelak ngan idea sya ni....terbaikkkkk

    ReplyDelete
  3. Aiii like! Hehehehehehhe.. Cmtu cara nak pikat hafii ekkk.. Besh!

    ReplyDelete
  4. Hahaha bijak2 camtu rupanya nk trk mnt budak..

    ReplyDelete
  5. skali ko panjat pokok x reti turun naya la sya oi...

    ReplyDelete
  6. kenapa tak buat novel je? :( jalan cerita menarik lah.. :DD

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )