Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Friday 20 July 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 12)

BAB 12

Aku ikut Aunty Fatmah sekeluarga ke KLIA. Hari ni merupakan hari kepulangan anak bongsu Aunty Fatmah. Anak bongsu Aunty Fatmah akhirnya berjaya pulang dengan segulung ijazah ke Malaysia. Semestinya yang paling gembira adalah Aunty Fatmah. Yalah.. anak bongsunya dah pulang ke tanah air. Pasti lepas ni Aunty Fatmah berasa tenang sebab anak-anaknya semuanya berada dekat dengannya. Lupa pulak nama anak bongsu Aunty Fatmah ni apa. Rasanya dulu Izz pernah sebut. Apa ek? Aku tepuk dahi. Adoyai.. pelupa tahap gaban betullah. Aku ni memnag faillah kalau ingatkan nama orang ni. Huhu..

     “Flight Kimi pukul berapa, bu?” Aku dengar Izz bertanya.

     Ya.. Kimi. Izz ni macam tahu-tahu je aku tengah perah otak fikirkan nama adiknya. Nama budak tu Kimi. Hakimi. Ilham Hakimi kalau tak salah aku. Budak ke? Ahaks.. suka hati je nak panggil budak. Padahal lebih tua daripada aku.

     “Sepatutnya dah sampai.” Aunty Fatmah menjawab sambil melihat jam di tangan.

     Semua sabar menanti. Aku pun cuma diam. Boring menunggu, sempat pulak aku pergi beli komik Lawak Kampus. Tersengih sorang aku baca. Kalau dah dapat komik, terus lupakan keadaan sekeliling.

     “Mummy..” Hafiy datang duduk di tepiku. Dia merengek sambil menarik blouse yang aku pakai.

     “Apa dia?” Aku pandang wajah comel Hafiy yang pakai cap itu.

     “Hafiy dahagalah!” Hafiy mengurut tekaknya yang dahaga.

     “Jom kita beli air.” Aku bangun.

     Aku memimpin tangan Hafiy ke kedai runcit berdekatan. Ni sebabnya aku malas beli dalam airport. Harga sekotak air soya berganda-ganda harganya. Aku heranlah. Kalau airport ke atau R&R mesti mahal. Nasib baiklah Hafiy tak mengamuk nak beli mainan yang terhias cantik depan pintu masuk kedai tu. Kami berjalan keluar selepas selesai membeli air.

     “Mummy.. cepatlah jalan. Hafiy nak jumpa Pak Su.” Hafiy tarik tanganku supaya aku jalan cepat.

     Aku nampak beberapa orang manusia pandang pelik padaku. Pasti pelik bila aku seorang mummy untuk kanak-kanak sebesar Hafiy. Aku cuma senyum. Malu jugaklah. Jatuh saham aku bila Hafiy panggil aku mummy.

     Mesti pelik bila Hafiy panggil aku mummy, kan? Jangan pulak nak ucapkan tahniah atau selamat pengantin baru sebab aku dah kahwin dengan daddy Hafiy. Hakikatnya bukan macam tu, okay? Panggilan ni baru je sebenarnya. Tak sampai seminggu pun lagi. Mengingatkan macam mana Hafiy boleh panggil aku mummy buatkan aku mengeluh sendiri. Huhu.. semuanya salah aku. Kata orang, terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata-kata? Macam yang aku rasa sekarang ni lah. Huhu..

    -----

Sedar tak sedar dah lebih sebulan aku menjadi orang gaji merangkap babysitter si Hafiy. Banyak benda yang terjadi sebulan ni. Yang paling mengejutkan adalah Hafiy dah mula bersekolah. Bila ditanya kenapa, dia jawab dia nak berjaya dan jadi macam daddy dia. Semestinya semua lega bila Hafiy mula bersekolah.

     Aku datang ke rumah Aunty Fatmah macam biasa. Cuma kali ni agak lain sikit sebab rumah tu dah sunyi tanpa Hafiy. Hafiy dah pergi sekolah la. Serius aku cakap yang aku sangat bosan tanpa Hafiy. Huhu.. tulah. Ada budak tu, dibuat gaduh. Dia takde, aku pulak yang kebosanan. Hanya laptop je jadi peneman aku dikala aku takde apa-apa untuk dibuat. Aku mengaku yang hari-hari kerja aku tunggu Hafiy balik dari sekolah. Hafiy balik sekolah dalam pukul 12.30 tengah hari.

     Kali ni Aunty Fatmah kena demam teruk. Agak penat kerja aku sebab semua benda aku kena lakukan tanpa Aunty Fatmah. Kesian Aunty Fatmah kena demam. Musim demam agaknya sekarang ni. Aunty Fatmah buat permintaan padaku. Dia minta tolong aku untuk gantikan tempatnya ke sekolah Hafiy. Tak tahu pulak aku yang hari tu merupakan hari sukan sekolahnya. Kata Aunty Fatmah, kesian Hafiy kalau tiada siapa yang datang sebab Izz takkan datang sebab sibuk.

     Aku terus setuju. Aku pun memang tengah bosan kuasa infinity dah ni. Driver Aunty Fatmah yang hantar aku ke sekolah Hafiy. Sampai saja di sekolah Hafiy, mestilah si comel tu dulu yang aku cari. Sekolah Hafiy memang cantik. Maklumlah, sekolah untuk anak orang kaya, tempat belajar mestilah setimpal dengan yuran yang dibayar. Aku nampak ramai ibu bapa yang datang. Akhirnya aku nampak Hafiy bersama tiga orang budak. Comel betul dia dengan baju sukannya. Alah.. budak comel. Pakai apa pun mesti comel.

     Aku nampak muka comel Hafiy macam nak nangis. Kenapa? Aku merapati Hafiy yang sedang membelakangi aku. Mesti sedih sebab takde orang datang hari ni. Don’t worry, Hafiy. Kakak yang cun dah datang. Haha..

     “Mama ngan papa Hafiy tak sayang dia. Sebab tu takde orang datang tengok dia main. Haha.. padan muka.”

     Aku dengar budak yang takde gigi tu mengejek Hafiy. Dua orang kawannya bertepuk tangan menyokong.

     “Hafiy takde mama. Hafiy takde mama.” Mereka ejek Hafiy lagi.

     “Hafiy ada mummylah!” Hafiy marah mereka. Silap-silap hari bulan, memang makan penyepak Hafiy aku rasa budak bertiga tu.

     “Tipu… tak pernah nampak pun mama kau? Hafiy memang takde mama. Kitorang ada mama.”

     Aku yang mendengar mengeluh. Bukan yang macam aku fikirkan rupa-rupanya. Hafiy sedih bukan sebab tiada siapa yang datang tapi Hafiy sedih sebab kena ejek dengan kawan-kawannya sebab takde mummy. Haish.. budak-budak zaman sekarang. Asyik membuli je kerjanya.

     Jaga korang. Nak kena dengan aku ni. Berani betul buat adik kesayangan aku sedih ya? Hehe.. tanduk dah mula tumbuh. Tahulah aku macam mana nak ajar budak-budak hingus tak kering tu macam mana. Jangan risau. Takkanlah aku nak bagi penumbuk sebijik sorang. Tak pasal-pasal free je makan penampar dengan mak budak-budak tu. Aku ada cara aku sendiri macam mana nak ajar. Budak-budak ni tak perlukan cara kasar nak ajar mereka. Cukup hanya dengan kata-kata je. Percayalah.

     Sebelum kaki Hafiy singgah kat muka budak-budak tu, aku merapati Hafiy.

     “Ehem.. ehem..” aku berdehem. Budak-budak yang seronok membuli Hafiy terhenti. Semua pandang aku.

     “Hafiy, kenapa nangis ni?” Aku peluk Hafiy. Aku jeling budak tiga orang depan aku. Muka serius ditayang.

     “Apa kamu semua dah buat dengan anak aunty, hah?” Aku bersuara serius. Sengaja bagi jelingan maut pada mereka. Biar longgar skru lutut. Aku ni kalau dah tayang muka garang, yang melihat nak kencing pun tak jadi.

     “Kakak ni saper?” Budak botak sebelah budak takde gigi tu bertanya.

     “Aunty ni mummy Hafiy. Apa yang korang buat sampai-sampai Hafiy nangis ni?” soalku lagi.

     Selamba je aku mengaku sebagai mummy Hafiy. Haha.. lantak kaulah budak nak percaya ke tak. Sebab, kenyataannya aku memang muda. Saja je berlagak tua hari ni. Ni je la cara-caranya nak bagi pengajaran kat budak-budak tu. Jangan berani nak buli Hafiy lagi lepas ni. Lagipun, bukannya Izz ada sekarang ni. Kalau ada dia, memang haramlah aku nak mengaku sebagai mummy Hafiy. Malu kot kalau dia tahu. Nanti dituduhnya aku gilakan dia. Huhu.. tak sanggup den. Nasib baiklah Aunty Fatmah cakap Izz takkan datang hari ni. Fuh..

     “Tipu.. Hafiy mana ada mummy.”

     “Saper cakap? Aunty ni memang mummy Hafiy. Aunty yang lahirkan Hafiy.” Aku cuba tahan gelak. Mantap sungguh drama aku hari ni. Siap lahirkan Hafiy, ya? Haha..

     “Tak pernah nampak pun mummy Hafiy?” Budak tu tak puas hati. Tak percaya agaknya Hafiy ada mummy muda macam aku.

     “Selalunya daddy Hafiy yang hantar, memanglah tak nampak Aunty. Hari ni dah nampak Aunty, kan? Kenapa anak Aunty nangis? Korang buli dia ya?” gertakku.

     “Kita.. kitorang bukannya buli. Kitorang ingatkan Hafiy takde mummy.” Sampai tergagap-gagap budak tu dibuatnya. Aku nampak budak botak tu ketakutan. Haha.. nak tergelak aku tengok. Macam nilah budak. Pantang gertak sikit. Mesti nak terkencing dalam seluar.

     “Tak baik buat macam ni dekat Hafiy. Kalau Allah tahu, mesti DIA marah. Kalau Allah marah, nanti dapat dosa. Bila dapat dosa, nanti masuk neraka. Semua nak masuk syurga ke neraka?” Aku berlagak macam ustazah bagi kuliah free pada mereka.

     “Taknak.. Ustazah cakap neraka ada api. Neraka untuk orang jahat. Amin taknak masuk neraka.” Budak botak yang bernama Amin geleng kepala. Haa.. tahu pun takut.

     “Kalau macam tu, jangan gaduh-gaduh lagi. Minta maaf sekarang. Salam dengan Hafiy. Datang sekolah nak belajar. Bukan nak gaduh-gaduh.” Aku membebel macam mak nenek.

     “Amin, Ijat ngan Aus mintak maaf. Kita janji tak buli Hafiy lagi.” Mereka salam Hafiy.

     “Ha.. macam tu la. Sekarang dah jadi kawan.” Aku berpuas hati. Sengih melebar aku. Berjaya jugak aku baikkan mereka. Bangga.. bangga..

     “Mummy Hafiy ni muda dan cantiklah,” puji Amin lagi. Aku sengih lagi. Cantik ke? Hafiy ada mummy cantik, kau ada? Timer kasih, dik. Haha.. boleh kembang hidung lepak dengan budak-budak bawah umur ni.

     “Aunty, daddy Hafiy tak datang ke?”

     Aku sengih lagi. Mestilah  tak datang dik oi.. Kalau datang, memang tak mungkinlah korang semua jumpa mummy Hafiy sebab memang kakak tak mungkin nak ngaku jadi mummy Hafiy hari ni. Hehe.. tua pulak rasanya bila dia panggil aku Aunty.

     Baru je aku berura-ura nak jawab pertanyaan budak tu, aku dengar satu suara menyampuk dari belakang.

     “Mestilah daddy Hafiy datang hari ni. Hari ni kan Hafiy ada main sukan. Takkanlah uncle taknak tengok anak uncle main.”

     Izz!!

     “Daddy!” Hafiy gembira bukan main. Terus dia meluru pada Izz yang berjalan menghampiri kami. Hafiy melompat ke dalam dukungan Izz. Izz berdiri tepi aku. Aku pulak rasa macam nak lompat terjun je dalam kolam ikan depan kami. Aku rasa malu yang amat sangat. Oh, tidak!! Bila masa pulak dia muncul? Izz memakai kameja ungu muda bersama seluar slack hitam. Lengannya dilipat hingga ke siku dan tali lehernya sudah ditanggal entah ke mana. Pastinya dia datang dari tempat kerjanya. Dan mungkin dia takkan balik ke pejabatnya.

     “Hoorey… Daddy Hafiy datang. Mummy Hafiy pun datang.” Kawan Amin bersorak. Aku rasa macam tercekik guli bila dengar ‘mummy’ daripada mulut budak tu. Tak berani aku pandang Izz. Malunya aku. Manalah aku nak sorok muka aku. Rasa nak letak dalam handbag je kalau muat.

     “Jom, Hafiy. Main kejar-kejar..”

     Kawan-kawan Hafiy kemudiannya lari meninggalkan kami. Maka tinggallah kami bertiga. Rasa canggung giler. Aku pandang muka Izz. Dia tetap tenang macam tiada apa-apa yang berlaku. Bila bertentang mata, dia senyum. Aku cuba sengih. Tapi rasa macam kena gam gajah je mulutku.

     “Betul kakak nak jadi mummy Hafiy? Hafiy boleh panggil kakak, mummy?”

     Aku ingat isu mummy dah tamat. Rupanya baru nak bermula! Hafiy bangkitkan isu itu, buatkan aku rasa serius nak terjun dalam kolam. Ya Allah.. ghaiblah aku ke Namibia sekarang ni! Malunya aku tak terkata. Kalau diluahkan melalui tulisan rasanya nak dekat sepuluh kajang kertas. Soalan bertubi-tubi Hafiy membuatkan aku terkelu habis.

     “Hafiy, pergi main dengan kawan-kawan.” Izz turunkan Hafiy daripada dukungan.

     “Boleh Hafiy panggil kakak, mummy?” Hafiy desak lagi. Aku tak tahu nak jawab apa.

     “Hafiy..” Suara Izz seakan memaksa Hafiy untuk pergi.

     “Okay, mummy, daddy. Hafiy pergi main dulu..”

     Suara Hafiy riang meninggalkan kami berdua. Tak perlu persetujuan aku, Hafiy dah memanggilku mummy. Begitu cepat status diriku berubah. Daripada kakak jadi mummy. Kaku. Beku. Itulah yang aku rasa sekarang ni bila berdua dengan Izz. Kenapa tinggalkan aku dengan dia berdua ni?

     “Maafkan Hafiy, ya?” Izz minta maaf. Aku senyum.

     “Pasal mummy tu, saya..”

     “Don’t worry. Saya faham. Saya dengar apa yang awak cakap kat budak-budak tu..”

     Aku rasa makin malu. Apatah lagi mengenangkan ayat aku yang mengatakan akulah yang lahirkan Hafiy. Tak pernah aku rasa malu macam ni seumur hidupku. Macam nilah padah kalau lakukan sesuatu sesuka hati.

     “Saya faham niat awak. Saya mintak maaf sebab Hafiy dah terlanjur panggil awak mummy. Tak pasal-pasal orang ingat awak betul-betul mummy Hafiy,” sambung Izz lagi.

     --------

Maka sampai sekaranglah panggilan itu melekat padaku. Nak dihalang Hafiy, semuanya dah terlanjur. Sekarang semua orang dah tahu Hafiy panggil aku mummy. Yang paling sakan gelakkan aku tak lain dan tak bukan. Kekanda aku tu la. Seronok betul dia. Katanya, baru kena bila Hafiy panggil dia Pak Long. Aku macam biasa la. Hanya mampu tadah telinga.

     “Nek.. tu Pak Su.” Kata-kata Hafiy menyedarkan aku daripada lamunanku. Aku tutup komik yang terhenti separuh pembacaannya sebelum sumbatkan dalam handbag. Nasib baik muat. Aku berdiri daripada dudukku. Sampai jugak akhirnya orang yang ditunggu-tunggu.

     Aku nampak seorang lelaki berjaket kulit, memakai cermin mata hitam dan tinggi macam model sedang menolak troli bagasi. Tangannya melambai-lambai ke arah kami. Lebar senyumannya. Agaknya itulah putera bongsu Aunty Fatmah. Aku nampak banyak mata memandang ke arah lelaki itu. Yalah.. bergaya dan kacak. Siapa yang taknak tengok?

     “Home sweet home. Welcome Malaysia..” jeritnya sebaik sahaja sampai di hadapan kami.

     “Assalamualaikum, ibu,” sapa lelaki itu.

     “Waalaikumussalam. Ya Allah.. rindunya ibu dekat Hakimi.” Aunty Fatmah peluk anak terunanya itu. Terlerai sudah rindu dua beranak itu.

     “Kimi pun rindu ibu. Rindu nak makan masakan ibu.” Dia meleraikan pelukan.

     “Papa.. Papa sihat?” Kali ini Hakimi beralih pada Uncle Manaf. Mereka berpelukan.

     “Alhamdulillah, sihat. Kimi sekarang papa nampak makin matang. Baguslah. Ada hikmah rupanya campak budak ni study oversea.” Hakimi sengih.

     “I’ll take it as a compliment, papa.” Dia pandang Izz.

     “Bro.. lama tak jumpa. Kau sihat? Hafiy macam mana?” Dia dan Izz berpelukan.

     “Alhamdulillah. Macam yang kau nampak sekarang ni la. Tu Hafiy,” jawab Izz.

     “Hafiy.. my beloved nephew. How are you? Dah besar rupanya anak saudara Pak Su ni. Rindu Pak Su tak?”

     Kimi dukung dan cium pipi Hafiy. Menggeliat Hafiy cuba menolak ciuman bertubi-tubi Pak Sunya itu.

     “Hafiy pun rindu Pak Su. Pak Su, apa hadiah yang Pak Su janji nak kasi Hafiy?”

     “Tunggu sampai rumah la Hafiy oi. Apa da claim hadiah tengah-tengah KLIA ni.” Hakimi ketawa sendiri dengan keletah anak saudaranya itu. Semua turut tergelak.

     Hakimi pandang aku.

     “Ngah, ni saper? Takkan kakak ipar aku kot?” soalnya pada Izz. Dia ketawa sendiri.

     “Pak Su, ni la mummy Hafiy.” Hafiy menyampuk.

     “Seriously? Bila kahwin? Tak cakap kat aku pun?” Bulat mata Hakimi. Tak percaya mungkin bila lawaknya jadi nyata.

     “Hish.. mengarut habis kau ni. Ni anak kawan ibu la. Dia sementara waktu ni gantikan Mak Mah. Hafiy panggil dia mummy,” jelas Izz.

     “Oo… Hai, Kak.” Dia sengih padaku.

     Kak dia panggil aku? Tak cukup sifat sungguh! Aku ni muda pada kau, okay? Muka aku ni tua sangat ke? Mentang-mentang Hafiy panggil aku mummy.

     “Apa kak-kak? Dia muda daripada kau, tahu tak?”

     “Oo.. ya ke? Dah agak dah sebenarnya. Sebab cantik sangat. Sorry.. sorry.. nama apa?” Hakimi soal aku.

     “Qisya. Qisya Iris.” Aku perkenalkan diri.

     Dia bagi senyuman versi pencair hati.

     “No wonderlah.. cantik umpama bunga Iris. Hye, I’m Kimi. Ilham Hakimi.” Hakimi buka cermin mata hitamnya dan selitkan di kolar baju t-shirtnya. Berlagak macho pulak dah.

     Aku cuma senyum. Boleh tahan ayat mamat ni. Ada ciri-ciri playboy berjaya ni! Nampak gaya mamat ni pun dah tahu. Berbeza sungguh dengan Izz meskipun wajah sama kacak. Ya ke? Kenapa aku rasa Izz lagi kacak? Hehe..

     “Bak lagu Man Bai, ku ilhammu,” sambungnya lagi buatkan aku akhirnya tergelak. Entahlah.. aku rasa kelakar.

     “Jangan dilayan sangat budak ni Sya. Pantang nampak perempuan cantik, mulalah dia nak mengayat.” Aunty Fatmah memberi amaran padaku. Aku sengih.

     “Ala.. ibu ni. Potong stim betullah. Kalau Kimi ayat pun, melekat nanti jadi menantu ibu jugak. Ya tak,  Ngah?” Hakimi angkat kening pada Izz. Semua gelak kecuali aku dan Izz. Aku tak rasa lucu pun. Izz pun sama kot.

     “Okay.. okay… just a joke. Takkanlah aku nak ambik mummy Hafiy. Kan?” Hakimi pandang Izz. Kenapalah aku rasa dua orang ni gunakan bahasa yang dorang je faham?

     “Kimi ni.. dah bosanlah tu sampai-sampai dia usik Abang Ngah dia pulak.” Aunty Fatmah geleng kepala.

     “Kimi dah berkenan dah kalau Kak Qisya jadi menantu kedua ibu. Ibu pulak macam mana? Tak gitu, ngah?” Hakimi kenyit mata padaku sebelum sengih pada Izz.

     Aku rasa nak siku je mamat tu. Kenapalah orang suka sangat kenankan aku dengan Izz? Adakah semuanya sebab aku rapat dengan Hafiy? Izz mesti dah ada buah hati sendiri la. Kecik hati buah hati dia kalau tahu nanti. Aku nampak Izz macam nak cekik dah si Hakimi ni. Mesti dia pun tak suka dengan lawak tak lawak Hakimi tu.

     “Kimi pun dah ada pilihan hatilah.”

     “Kimi ni bukannya boleh percaya sangat kalau dah layan permpuan. Taknaklah ibu dapat menantu kalau tahu nasib dia macam mana.”

     “Ala.. ibu ni. Kecik sebelah ginjal Kimi bila ibu cakap macam tu. Macam tak percayakan Kimi pulak. Kimi dah berubah la ibu.” Hakimi buat muka merajuk. Nak ketawa aku melihatnya. Tak matang langsung.

     “Sebenarnya, Kimi tak balik sorang. Kimi bawak balik seseorang yang istimewa bersama Kimi.”

     “Siapa?” Uncle Manaf turut teruja nak tahu.

     “Haa.. mesti suspen, kan? Hehe..”

     “Eh, budak ni. Nak main-main pulak.”

     “Kimi bawak balik bakal menantu ibulah.” Hakimi sengih.

     “Kalau rambut macam mandi sungai Klang, lepas tu kuku colour pelangi, baik kita balik rumah sekarang.”

     Aku ketawa dengan kata-kata Aunty Fatmah yang nampak agak bengang tu. Aku rasa, mesti si Kimi ni pernah bawak balik perempuan pelik-pelik jumpa Aunty Fatmah.

     “Kali ni taklah, ibu. Mesti ibu suka dia.” Hakimi berkata yakin.

     “Siapa?” Semua berminat ingin tahu. Hakimi nampaknya sedang memikirkan sesuatu.

     “Haa.. tu dia!”

     Semua pandang ke arah yang ditunjukkan Hakimi. Aku turut ternganga. Keciknya dunia. Dia?



***** SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK SEMUA.. SORRY LAMBAT ENTRY KALI NI. APA=APA PUN, SELAMAT MENGEJAR PAHALA DUNIA DAN AKHIRAT..
    : )


31 comments:

  1. salm Ramadhan jugk & bribadah..
    wt suspen btl....sape ksh hilmi? nk tau jugk..hish...
    dh naik pangkt jd mummy bile lg diorg nk kawin..

    -ara-

    ReplyDelete
  2. Lorh...siapakah itu???

    ReplyDelete
  3. Sape tu??? Hohoho... =) Saspens zazzzz

    ReplyDelete
  4. Salam Ramadhan. jeng..jeng...jeng..... Siapa ituuuuuuu

    ReplyDelete
  5. Kalau Allah tahu, mesti DIA marah >>> mana boleh guna ayat macam ini..Allah itu Maha MENGETAHUI, tak perlu ber'kalau' kerana Allah Maha Mengetahui..harap diperbetulkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas komennya...
      ya..semua orang tahu Allah maha mengetahui...tapi anda harus mengerti bhawa si Qisya sedang cakap dengan kanak-kanak brumur lima tahun.. : )
      kadang-kadang ayat macam tu digunakan untuk budak2.btul tak??maaflah kalau anda tak bleh nk trima..

      Delete
  6. Salam Ramadhan...#^_^
    Siapa kekasih Hakimi tu???
    Qisya kenal ke???

    ReplyDelete
  7. Chumell jer hafiy panggil mummy.. ;)
    Sapa plak tuuuu

    ReplyDelete
  8. hahahahah bdak2 yg buli hafiy tu pown mcam taiko je.. mummy hafiy? comel le awak ne hafiy.. nak cubit2 je pipi tu.. geramm!

    ReplyDelete
  9. Siapa lg tue? Buat suspen jerr.... I have no probs with hafiy calling qisya as mummy it's just cute. Can't wait for next n3

    ReplyDelete
  10. suspen la...
    nk taw spa...
    cpt2 smbung..hihi

    ReplyDelete
  11. x sabar ni.. sape yea???

    ReplyDelete
  12. lama menanti,,, hmmm.. mummy hafiy
    spa 2

    ReplyDelete
  13. ooohhh tidak sape tue.....huhuhu x sbr nk tngu smbungan

    ReplyDelete
  14. x sabar nk tgu sambungannya..

    ReplyDelete
  15. siapa tu????? haha. kawan qisya dulukah? musuh qisya kah? adoii... haha..

    ReplyDelete
  16. siapa dia tu... Ala..suspen tul la..ni yg xsbr nk tunggu next n3 ni...

    ReplyDelete
  17. Sweet lh Hafy ni...mesti musuh si Qisya ye x? he he..

    ReplyDelete
  18. Best ! Next n3 please :D
    Btw , selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  19. aduhhhh!!!
    xsabar nk tau...
    saper awek kimi 2??
    qisya kenal ke???
    cpt2 update n3 baru ek??
    selamat berpuasa jgk utk cik penulis...

    ReplyDelete
  20. Waaaaaaaaa bestlah n3 kali ni,,,,,,,nk lagii,,,,,,,, Salam Ramadhan jugak :)

    ReplyDelete
  21. salam ramadhan...wah best la entry kali ni....cepat2 la sambung lagi hehehehe

    ReplyDelete
  22. Kawan Qisya atau musuh Qisya.... biarlah kawan sama kepala dengan Qisya....
    Izz malu nak mengaku suka kan Qisya tu..... tapi dalam hati ada taman bila orang cakap macam tu.... hehehe.....

    ReplyDelete
  23. dah follow citer ni, besst sgt. keep it up writer. suke watak qisya

    ReplyDelete
  24. Dia tu si Qisyakan? Suspend..

    ReplyDelete
  25. writerrrr.cepattttttttt cepattttttttttt update pleaseeee.sy nk kne blek kmpg kamis nh!kt kmpg tade internet!!!!arggggg!!!!!plisssssssss sgt2 writer sy nk sgt bce cite nh sblom blk kmpg dh..hikssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai...keciannya..sy bru bca komen anda..huhu..honestly sy xsmbung pape pon lg dgn chap 13..kalau smpat sy update.tp sy xjnji tau..tp mcm xsmpt..huhu

      Delete
  26. hmmmm . next pls ? apa sambungan dia . dah x sabar nak tunggu sambungan dia ,, hehe . best cita ni . tiqah suka ~

    ReplyDelete
  27. next? saspen lh.. urmm.. biar sy je yg meramalkan chapter seterusnya.. hoho. mne thu, idea sye d trima akal... sya rsa, prempuan tu, musuh sya... tu je idea sya.. hehe.. memain je..

    ReplyDelete
  28. oh..mummy..hehehe..x malunyer sya...
    iktiraf diri mummy hafiy tp ye la..bdk2 lain pemikiran,...

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )