Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday, 27 February 2012

Eksperimen Cinta (BAB 28)

BAB 28 

Usai solat maghrib bersendirian di kamarnya, Damia mula bersiap. Tengku Aaron dah berpesan awal-awal yang mereka akan berangkat ke rumah Mak Su pada pukul 7.45 malam. Nak pakai baju mana ya? Damia buka almari bajunya. Baju kurung moden yang berwarna merah jambu berbunga oren dan siap bergosok itu dicapai.

     Tengku Aaron yang dah siap lebih awal terlebih dahulu keluar bilik. Melihat Damia yang masih tiada di luar bilik membuatkan dia yakin wanita itu belum siap lagi. Tengku Aaron pandang jam Rolex di tangan. Dah pukul 7.43 malam.

     Hih! Ni yang aku lemah kalau nak tunggu perempuan bersiap. Kalau dah perempuan tu memang. Dia cukup tahu. Mummy dengan adiknya sorang dah cukup membuktikannya. Kalau nak pergi pukul 8.00 malam, memang daddynya sengaja cakap nak pergi 7.30 malam.

     “Woi.. lambat lagi ke? Aku tunggu kau kat bawah!” Tengku Aaron ketuk bilik Damia. Ketika itu Damia sedang membelit selendangnya.

     Tengku Aaron turun tangga. Dia menunggu Damia di ruang tamu, berdepan dengan tangga.

     “Perempuan memang… Nak sapu sana. Calit sini..” Tengku Aaron tak habis-habis membebel. Kunci kereta di tangan dipusing-pusing dengan jari telunjuk kanannya.

     “Sorry.. saya lambat,” ucap Damia sambil kakinya laju menuruni tangga. Bimbang Tengku Aaron yang sedang membelakanginya marah.

     Mendengar suara Damia dari belakang membuatkan Tengku Aaron serta-merta berpaling menghadap Damia. Ketika itu Damia sudahpun berada di anak tangga paling bawah. Tinggal beberapa langkah lagi mendekati Tengku Aaron.

     Cantik.. desis hati kecil Tengku Aaron. Bagaikan terpukau dengan penampilan Damia yang agak berlainan dengan sebelum ini, kunci kereta yang diputar tadi turut sama terjatuh. Wajah Damia yang bermekap tipis dipandangnya. Namun, kecantikannya aslinya tetap terserlah. Turun pada bibir terbelah Damia yang dikenakan lipstick pink muda membuatkan mata Tengku Aaron terpaku di situ.

     Melihat Tengku Aaron yang memandangnya bagaikan tak pernah tengok perempuan itu membuatkan Damia sedikit segan. Terus tertunduk Damia. Melampau sangat ke cara dia bermake up? Bedak terlalu putih ke? Ke lipstick comot?

     “Awak pandang saya macam tu kenapa?” soal Damia.

     Tengku Aaron tersedar. Kantoi.. tapi cuba dikawalnya. Kunci kereta yang terjatuh tadi diambil. Cuba mengawal rentak jantungnya yang dah macam overtime tadi.

     “Saper tengok kau, perasan? Aku tengok baju kau. Cantik betul. Tak sia-sia aku beli dari Milan,” jawab Tengku Aaron berlagak.

     Sememangnya baju yang dipakai Damia itu dibuat oleh sepasang kain yang dijadikan salah satu barang hantaran untuk perkahwinan mereka dahulu. Tengku Aaron membelinya di Milan. Kerana tidak mahu digelar penipu, syarat Damia yang inginkan semua barang hantarannya dari barangan luar negara telah dipenuhi meskipun dia tak tahu Damia betul-betul maksudkannya dulu atau tak. Janji apa yang telah dijanjikan dilaksanakan.

     Cis! Baju aku dipujinya? Bukannya nak puji aku cantik. Sedikit-sebanyak dia kecil hati Tengku Aaron tidak memujinya. Apa kau mengarut ni, Damia? Kenapa pulak kau nak nampak cantik di depan Tengku Aaron? Gila betul!

     “Dah.. jom pergi.”

     --------

Rumah mereka dengan rumah Mak Su memakan masa lebih kurang sejam lebih perjalanan. Sewaktu tiba di rumah Mak Su, Mak Su dan Pak Su telah bersedia menjemput mereka. Tangan kedua-dua orang tua itu disalam. Gembira mereka dengan kedatangan Tengku Aaron dan Damia.

     “Woi, pengantin baru! Lama gila tak nampak kau. Sombong ya sekarang.” Tengku Aaron tergelak mendengar suara itu.

     “Macam ni ke sambut tetamu? Takde adab langsung.” Tengku Aaron turut membalas.

     Kemudian, kedua-duanya saling ketawa sebelum berpelukan.

     “Welcome home, buddy,” ucap Tengku Aaron.

     “Yeah.. really miss Malaysia,” balasnya.

     “Dua orang ni kalau jumpa memang macam ni. Kot ya pun, ajaklah Aaron ni masuk dulu. Kesian dah isteri dia ni,” Tengku Rosmah, Mak Su Tengku Aaron mencelah sambil menggeleng kepala.

     Kedua-dua lelaki itu sengih.

     “Excited, ma. Lama gila tak berborak dengan Aaron ni,” jawab Tengku Danish.

     Tengku Danish mengajak pasangan suami isteri itu masuk. Mama dan papanya dah menghilang entah ke mana. Dipandang Tengku Aaron dan isterinya. Lupa pulak yang Tengku Aaron dah ada isteri.

     “Hye.. lupa nak perkenalkan diri. Saya Danish. Panggil Dean. Nak panggil Abang Dean pun okey jugak. Tapi kena jeling orang sebelah dululah. Kalau tak, tak pasal-pasal lebam biji mata ni.” Mesra Tengku Danish memperkenalkan diri pada Damia. Sempat pulak dia begurau.

     Damia ketawa mendengar kata-kata Tengku Danish. Rasanya, sepupu Tengku Aaron yang sorang ni memang tak pernah dilihatnya sebelum ni. Kelakar la sepupu Tengku Aaron ni. Happy-go-lucky.

     “Damia.” Senyuman perkenalan diberikan pada Tengku Danish.

     “Eh.. nama kita sama-sama start dengan D la. Ada jodoh ni,” sempat Tengku Danish buat lawak lagi bagaikan Tengku Aaron tak wujud di situ. Damia ketawa lagi. Serius lawak sepupu Tengku Aaron ni!

     Tengku Aaron yang melihat pula yang bengkak hati. Geram rasanya melihat Damia yang ketawa dengan lawak sepupunya yang tak berapa nak lawak itu. Dengannya sendiri rasanya tak pernah Damia ketawa seikhlas itu.

     Si Dean ni nak kena cepuk agaknya. Ada ke cakap macam tu. Apa A dengan D takde jodoh ke? Jelous punya pasal, Tengku Aaron berfikir macam budak-budak. Terasa hati bagaikan dicucuk melihat Damia yang senang dengan lelaki lain. Macam ni ke rasa cemburu? Serius Tengku Aaron tak pernah rasa cemburu kerana perempuan. Sekali pun dengan Seri dulu.

     “Bro, jelous ke?” soal Tengku Danish pada Tengku Aaron. Tengku Aaron berlagak cool.

     “Tak jelous pun. Sebab aku memang kenal perangai kau yang mesra alam dengan tak kira orang,” jawab Tengku Aaron berlagak tenang. Wajah tak berperasaan cuba ditayangnya.

     Tengku Danish ketawa lagi. Asyik ketawa je lelaki itu. Bibir tak henti-henti daripada manis tersenyum. Sebab itulah Tengku Danish memang disenangi ramai tak kira di mana dia berada.

     Damia di sebelah hanya memerhati. Dipandang muka Tengku Aaron yang macam tiada perasaan. Huh! Dah agak dah. Tak mungkin dia jelous. Aku berani potong kukula kalau dia jelous. Kalau jelous tu, rasanya memang bukan Tengku Aaron depan aku sekarang ni.

     “Mia nak pergi tolong Mak Su kat dapur.” Damia meminta izin daripada Tengku Aaron. Sengaja ingin tinggalkan lelaki dua orang tu yang dah lama tak berjumpa. Pasti banyak cerita nak dikongsi. Tengku Aaron mengangguk.

     -----

“Mak Su, kenapa sunyi je rumah ni?” soal Damia sambil membantu Tengku Rosmah mengelap pinggan dan gelas di dapur. Hanya mereka berdua di dapur. Orang gaji keluarga itu pun tak tahu menghilang ke mana.

     “Mak Su buat makan adik-beradik. Kecil-kecil je. Yalah.. Mia kan tahu Pak Su dengan daddy Aaron tu dua beradik je. Adik-beradik Mak Su pulak ramai yang duduk Johor. Jadi, Mak Su ajak keluarga Aaron je la,” jelas Tengku Rosmah.

     Damia baru faham. Oo.. macam tu. Tapi, kenapa Tengku Aaron je yang ada?

     “Tapi.. yang lain mana? Tak nampak pun orang lain?” soal Damia.

     “Aaron je yang free. Daddy dan mummy Aaron takde kat Malaysia. Diorang pergi melawat Ammelisa kat Australia.”

     Oh, lupa! Damia baru teringat. Sememangnya mak dan bapa mentuanya dah cakap awal-awal yang mereka akan pergi melawat puteri bongsu mereka. Baru je minggu lepas mereka berangkat. Dia dan Tengku Aaron sempat melawat mereka sebelum itu.

     “Mak Su adalah jugak ajak Rean ngan Seri. Diorang cakap okey je. Lepas tu, last-last minute cancel pulak sebab Seri tak sihat. Maklumlah.. orang mengandung la katakan,” sambung Tengku Rosmah. Damia hanya mendengar.

     Kemudian, Tengku Rosmah mengeluh. Tangannya yang baru basuh dilap di tuala yang tersangkut di tepi sinki. Tengku Rosmah duduk di depan Damia.

     “Kenapa, Mak Su?” soal Damia.

     “Dah lebih dua tahun dah Aaron dengan Rean ni bergaduh. Pantang jumpa, nak bertekak. Mak Su nak jugak tolong baikkan hubungan diorang tu. Sedih hati Mak Su tengok diorang tu. Kalau dulu, diorang selalu bersama. Rapat. Yalah.. kembar la katakan. Mak Su ingatkan lepas Aaron kahwin ni. Bolehlah dia lupakan semua. Maafkan Rean dengan Seri.” Tengku Rosmah meluah rasa lagi.

     Damia terus mendengar. Hatinya turut berfikir. Kenapa Tengku Aaron terlalu marahkan Tengku Andrean dan Seri? Apa yang dah berlaku dua tahun lepas? Cinta tiga segi ke? Ke cinta Tengku Aaron tak bersambut? Ke Seri menolak Tengku Aaron dan menerima Tengku Andrean? Damia buat andaian sendiri.

     “Sebenarnya.. apa yang dah terjadi dua tahun lepas?” soal Damia.

     Tengku Rosmah memandang wajah Damia. Nampaknya Damia belum tahu lagi hal itu. Eloklah dia jangan cerita. Kalaupun yang bercerita, haruslah daripada tuan punya diri, iaitu Tengku Aaron sendiri.

     “Tengku, makanan dah siap semua.” Lela, orang gaji di rumah Tengku Rosmah memberi laporan.

     “Lupakan semua. Benda dah jadi. Tak payah nak dikenang. Dahlah.. jom kita makan. Lela dah siap hidang tu. Pergi panggilkan Aaron dengan Danish. Mak Su nak pergi panggil Pak Su kamu ni,” arah Tengku Rosmah kepada Damia. Cuba mengelak daripada menjawab soalan Damia. Berterima kasih pada Lela yang mencelah tadi.

     Damia mengangguk. Terus lupa pertanyaannya pada Tengku Rosmah. Kakinya mengorak langkah ke ruang tamu, tempat di mana Tengku Aaron dan Tengku Danish sedang rancak berborak. Asyik ketawa je dua orang tu. Sampai dapur tadi pun boleh didengarnya.

     Nak panggil Tengku Aaron? Ni bukan rumah dia. Kalau kat rumahnya memang dihentamnya panggil nama. Tak pun saya awak je. Tapi ni rumah orang. Dahlah Abang Dean pun ada sekali. Tengok.. kalau Abang Dean pun aku panggil abang, takkan la Aaron aku nak hentam nama je? Kena berlakon ni. Nak panggil apa? Ayang.. anja.. darling.. mana satu aku boleh tahan loya sikit?

     Kaki makin merapati mereka. Hmm.. terpaksalah..

     “Abang.” Rasa macam anak tekak Damia nak luruh. Terus terhenti ketawa Tengku Aaron dan Tengku Danish. Arghh.. taknak tengok senyum Tengku Aaron yang sinis sekali!

     “Ya, sayang?” Sarkastik sekali suara Tengku Aaron menjawab. Boleh tak aku nak pergi Afrika malam ni? Taknak tengok senyum sinis dia!

     “Dinner dah siap. Jomlah.. ajak Abang Dean sekali,” separuh ikhlas Damia mengajak. Hati cuba menahan rasa sakit hati dengan senyuman Tengku Aaron. Nasib baik ada Tengku Danish. Kalau tak memang masaklah dia kena dengan Tengku Aaron.

     “Aku pun dah lapar ni. Jomlah..”

     Tengku Danish terlebih dahulu membuka langkah. Tengku Aaron mengekori dari belakang. Ketika melintasi Damia, sempat pulak dia berbisik.

     “Tiga wayar dah terputus ke?” Suara yang cukup perlahan. Hanya cukup didengari oleh mereka berdua. Tengku Aaron tergelak sinis.

     Muka Damia bertukar merah. Malu dan geram. Ingin saja dia terajang kepala Tengku Aaron. Biar kepala dia pulak yang putus. Sakit hati Damia mendengar ketawa sinis Tengku Aaron meskipun perlahan.

     Okey.. memang patutnya aku tambah ‘ngang’ kalau nak panggilnya lain kali biar jadi abangang!

     ------

Meja makan itu hanya dipenuhi oleh keluarga Tengku Amin. Itupun hanya tiga orang sebab Tengku Danish merupakan anak tunggal dalam keluarga. Campur dengan Tengku Aaron dan Damia, baru lima orang. Meskipun agak kecil tapi itu tak menghalang mereka semua menjamu selera dengan riang.

     “Aaron, Mia. Jemputlah makan. Jangan malu-malu,” jemput Tengku Amin.

     “ Ya lah, Pak Su. Wah.. nampak sedap betul lauk Mak Su masak ni,” puji Tengku Aaron.

     Damia memandang hidangan atas meja. Macam yang Tengku Aaron cakap. Nampak lazat betul. Lapar pulak rasa perut. Sedang Damia asyik melihat hidangan itu, tiba-tiba rasa macam tangannya digenggam Tengku Aaron yang duduk disebelah. Terkejut Damia dibuatnya. Nasib baik tak terbalik kerusi.

     Apa kena dengan mamat ni? Mengigau ke? Main-main pegang tangan orang bawah meja pulak. Damia cuba tarik. Tapi makin kemas rasa tangan Tengku Aaron. Hish.. tak boleh jadi ni!

     Damia terus tegak berdiri. Tengku Aaron yang turut terkejut dengan tindakan Damia terus lepaskan tangan Damia. Perempuan ni… aku usik sikit pun dah terangkat. Damia lega bila tangannya dilepaskan. Tapi, itu tak penting! Apa yang penting sekarang ni adalah semua mata memandangnya yang tegak berdiri tiba-tiba. Tengku Danish yang ingin menyuap terus berhenti. Tengku Rosmah yang sedang melayan Tengku Amin pun turut terhenti.

     Damia sendiri pun turut tergamam. Err…

     “Abang nak rasa lauk apa dulu? Blackpaper beaf atau siakap tiga rasa?”

     Tengku Aaron dipandang. Kau ni memang, Damia! Janji boleh lepas, main hentam je! Damia tak peduli dah. Nak control keadaan la kononnya. Kononnya nak bagi Tengku Aaron layanan superb daripada isteri la ni! Sebab tu sampai terbangun Damia. Kononnya la.. Entah kenapa idea tu muncul bila melihat Tengku Amin dan Tengku Rosmah tadi.

     “Yang mana terbaik untuk isteri abang, itulah yang terbaik untuk abang. Abang makan apa yang tangan isteri abang hidangkan…”

     Perghh.. ayat! Kalau Ahmad Idham dengar ni, memang tak teragak-agak nak tawarkan watak hero dalam filem romantic terbaru ni! Entah dipetik daripada agaknya ayat berbunga tak berapa nak kembang tu. Berguru dengan A. Samad Said tiga hari tiga malam agaknya.

     Sekali ayat keluar daripada mulut Tengku Aaron memang jiwang habis. Ayat daripada playboy sejati la katakan. Tengku Aaron dah mainkan wataknya. Sekarang gilirannya pula. Damia tersenyum malu. Malula kononnya didengari oleh seisi rumah ni. Kononnya dia dan Tengku Aaron adalah pasangan paling bahagia dalam alam Galaksi Bima Sakti ni.

     “Kalau macam tu, abang ambil siakap tiga rasa.” Damia meletakkan siakap tiga rasa dalam pinggan Tengku Aaron sebelum dia kembali duduk.

     “Tengokla, ma.. pengantin baru. Bahagia macam dalam syurga,” sakat Tengku Danish. Tengku Aaron ketawa.

     “Apa yang barunya. Nak dekat dua bulan dah kahwin. Nampak macam kena ada pengantin baru yang bakal menyusul. Ya tak, Mak su? Dean, Mak Su dah teringin tu,” giliran Tengku Aaron pula menyakat sepupunya sorang tu.

     “Aku lambat lagi la. Nampak macam kena cari wife macam wife kau la. Package.”

     Damia yang mendengar pula yang malu. Carilah wife macam aku. Hari-hari bertikam lidah je kerjanya. Hehe..

     ------

“Mana Aaron?”

     Damia tersenyum mendengar teguran Tengku Danish. Ketika itu mereka berada di luar rumah. Tiada sesiapa di situ. Hanya Damia yang sedang menunggu Tengku Aaron yang sedang menjawab panggilan telefon. Entah apa yang sulit sangat sampai nak kena jauh sepuluh batu baru boleh jawab telefon. Ketika itu memang mereka dah nak pulang.

     “Dia jawab call,” jawab Damia pendek. Nasib baik lampu di situ terang. Takde la nampak mencurigakan mereka sedang bercakap berdua.

     “Aaron bertuah sebab dapat isteri macam Damia. Damia juga bertuah sebab dapat husband macam Tengku Aaron,” kata Tengku Danish tiba-tiba.

     Damia yang mendengar tersenyum. Ek? Ayat pertama Tengku Danish dia setuju. Tapi ayat kedua itu, dia tak berapa nak setuju.

     “Kenapa Aaron bertuah? Mia rasa Mia biasa-biasa je. Ada mulut satu, hidung pun bukan dua. Macam perempuan lain jugak. Tiada apa-apa keistimewaan pun,” jawab Damia. Bukannya nak merendah diri ke apa. Tapi, itulah kenyataannya.

     “Salah. Abang Dean tak tahu samaada Mia dah tahu atau tak tentang masa lalu Aaron. Tapi, Mia memang istimewa sebab dah berjaya lembutkan keras kepala dia dan bawa dia kepada perkahwinan.”

     Hendak tergelak Damia mendengarnya. Oo.. macam tu ke semua orang nampak pada dirinya sebelum ni? Berjaya bawa Tengku Aaron yang buaya darat tu ke alam perkahwinan? Padahal Tengku Aaron la yang heretnya. Tertanya-tanya dia tentang masa lalu Tengku Aaron.

     “Kisah lalu Aaron? Apa yang dah jadi?” Damia ingin tahu. Ada kaitan dengan Tengku Andrean dan Seri ke?

     “Haa.. yang tu saya tak berani nak bukak cerita. Tanyalah Tengku Aaron sendiri..” damia kecewa mendengarnya. Kenapa semua orang tak pernah nak cerita padanya? Nak tanya pada lelaki tu sendiri? Memang cari nahas la tu.

     “..Tapi, nampak macam Aaron makin lupakannya sebab tu la dia cintakan Mia,” sambung Tengku Danish.

     Cinta? Kalaulah tiada Tengku Danish depannya sekarang ni, nak je dia menari kuda kepang. Serius lawak! Kelakar tahap dewa. Kalaulah itu yang semua orang nampak, memang bemutu sekali lakonan dia dan Tengku Aaron.

     “You are so lucky to have Aaron.”

     “Why?”

     “Sebab.. bila Tengku Aaron jatuh cinta, wanita itu akan menjdi wanita paling beruntung dalam dunia ni.”

     Damia diam. Ya ke? Tapi bukan dia orang bertuah itu. Tidak lama kemudian, Tengku Aaron muncul. Pelik dia melihat Tengku Danish dan isterinya.

     “Aku balik dulu, Dean.” Tengku Aaron bersalam dengan Tengku Danish

     Tengku Aaron dan Damia meminta diri.

     -----

“Kau cakap apa dengan Dean? Rancak nampak,” soal Tengku Aaron ketika mereka dah lima belas minit perjalanan. Damia disebelah dijeling.

     “Adalah..” Damia berdalih. Masakan nak cerita kepada Tengku Aaron yang Tengku Danish cakap dia bertuah ada suami macam Tengku Aaron? Huh! Mahu kembang hidung lima inci. Baik dia tak payah cerita.

     “Mengumpat aku la tu! Cepat cakap apa yang Dean cakap tadi.” Tengku Aaron menuduh. Dan memang tepat pun.

     “Dah nama pun mengumpat, mestilah awak tak boleh tahu. Barulah namanya cakap belakang,” jawab Damia. Langsung tak menjawab persoalan Tengku Aaron. Makin bengang Tengku Aaron.

     “Pandai menjawab ya sekarang?” Tengku Aaron menjeling Damia.

     “Dah awak tanya, saya jawab la,” jawab Damia yang tak mahu kalah.

     “Oo.. kalau aku tanya kau cintakan aku, kau jawab ya la?”

     “Kenapa nak jawab ya kalau masih ada jawapan tidak?” laju Damia balas. Cinta cinta jangan main ya.

     Tengku Aaron pula yang panas hati dengan jawapan Damia. Tak puas hati rasanya. Kenapa dia rasa geram Damia jawab tak?

     “Malas aku nak cakap dengan kau. Aku pun taknak tahu apa yang kau mengumpat pasal aku dengan Dean tadi. Tak nak cakap sudah. Kalau dah taknak cakap baik tak payah cakap terus. Dah..sekarang ni diam. Jangan nak ganggu konsentrasi aku nak drive kereta,” arah Tengku Aaron.

     “Kenapa pulak saya kena diam?” Damia pula tak puas hati. Kenapa pula dia yang kena? Lelaki tu yang mulakan segala-galanya. Senang-senang je nak suruh mulut orang diam.

     “Betulla kau ni tak sayang nyawa. One more word out, I’ll kiss you,” ugut Tengku Aaron.

     Main ugut-ugut pulak! Melampau. Macam la dia berani nak buat. Tengah drive pulak tu. Damia mencebik. Ingat aku takut ke?

     “Cubalah kalau…” kata-kata Damia berhenti. Dipandang Tengku Aaron dengan pandangan tak percaya. Tergamam dua saat.

     “Tu baru pipi. Kalau bising lagi, aku cium tempat lain pulak! Ingat aku tak berani ke? Jangan cabar aku,” ugut Tengku Aaron.

     Damia tak berani buka mulut. Kali ini dia takut dengan ugutan Tengku Aaron. Damia memejam mata sambil membelakangkan Tengku Aaron. Nak tidur. Dada tetap berdebar dengan ciuman itu.

     Tengku Aaron tersenyum puas melihat kebisuan Damia. Tahu pun takut.

     ------

Hampir pukul 12.00 tengah malam barulah Tengku Aaron dan Damia tiba di rumah mereka. Bila dijeling di tepi, Tengku Aaron melihat Damia yang masih belum bergerak. Tidur lagi ke? Tengku Aaron membuka tali pinggang keledarnya.

     “Wei.. bangunlah!” Tengku Aaron memanggil Damia. Tapi Damia tetap kaku.

     “Wei.. bangunlah!” suara dikuatkan. Tangannya mula mengoncangkan sedikit bahu Damia yang sedang membelakanginya itu. Damia menggeliat sikit. Tapi, kemudian dia kembali diam.

     Tengku Aaron garu kepalanya yang tak gatal. Ee.. dia ni kalau dah tidur aku letak bom pun tak sedar! Bukannya Tengku Aaron tak tahu. Damia kalau dah tidur memang liat nak bangun kalau bukan dia bangun sendiri. Tengku Aaron teringat balik ketika malam mereka tidur di rumah orang tuanya. Melihat Damia yang menggigil sejuk di atas sofa membuatkan dia tak sampai hati. Suhu aircond dah dinaikkan paling tinggi, tapi Damia tetap menggigil sejuk. Karang demam susah! Jadi, dia bertukar tempat dengan Damia. Sewaktu mendukung Damia ke atas katil, langsung Damia tak tersedar. Kalaulah dia tak boleh kawal diri malam tu, agaknya memang Damia takkan sedar juga kalau terjadi apa-apa.

     Tapi.. ni dalam kereta. Tidur lena jugak ke? Tengku Aaron tak faham. Letih sangat agaknya. Kan macam-macam jadi hari ni.

     “Bangunlah.. aku tinggal dalam kereta ni karang, barulah menyanyi lagu keroncong tak cukup tajwid kau besok!” Tengku Aaron mula bengang. Dia merapati Damia. Tangannya menggoncang bahu Damia agak kuat.

     Kali ini Damia bergerak sedikit. Mungkin terasa ada sesuatu bagaikan mengganggunya, Damia memusingkan badannya menghadap Tengku Aaron. Tengku Aaron tergamam. Terus terhenti gerakan tangannya. Terpaku dengan wajah Damia yang betul-betul tak sampai seinci dengan wajahnya. Dada Tengku Aaron berdebar bukan main. Diteliti wajah Damia yang betul-betul berdepan dengannya. Turun pada bibir Damia, Tengku Aaron meneguk liur. Sekali dia bergerak, memang dia akan mencium gadis itu. Jantung makin berdebar bila perlahan-lahan dia menggerakkan wajah.

     Ketika itulah Damia perlahan-lahan membuka mata. Bagaikan terasa nafas hangat seseorang yang begitu dekat dengan wajahnya, terus meluas mata Damia. Memang tindakan reflex. Dada Tengku Aaron yang dekat dengannya ditolak kuat.

     “Awak buat apa ni?” Damia cuba mengawal dada yang bagaikan nak pecah.

     “Adoi.. sakitlah!” marah Tengku Aaron. Gara-gara ditolak Damia, kepalanya terhantuk pada cermin tingkap kereta bahagian tempat duduknya. Kuat betul. Sampai-sampai sakit kepalanya.

     “Nak bunuh aku ke? Nasib baik tak pecah cermin kereta aku ni!” Tengku Aaron mengurut kepalanya.

     “Dah awak tu dekat sangat dengan saya kenapa?”

     “Dah lama sampai. Puas aku kejutkan kau. Kau tu yang tak bangun-bangun. Jangan nak perasan sangat yang aku nak apa-apakan kau la. Gelilah..” bebel Tengku Aaron.

     “Sorry,” ucap Damia.

     “Aku ngantuk dah. Nak tidur.”

     Tengku Aaron keluar daripada kereta. Dalam hati dia menyumpah seranah dengan dirinya yang hampir saja mencium Damia. Menyesal kerana dia hanpir gagal mengawal keinginan yang tiba-tiba muncul. Gila betul! Nasib baik Damia tersedar.

18 comments:

  1. abangang! sound nice.. heheheh.. haaiii.. awat ngan aaron r.. ape jd dulu.. curious nak tau.. bkn ngan seri ke

    ReplyDelete
  2. bila tengku nk tersungkur ni?
    cepat la

    ReplyDelete
  3. seyus klaka..lebih2 time damia tetibe bangun dri meje makan tuh..hahaha..

    ReplyDelete
  4. siyes klakar dorg ni... beshnye...

    ReplyDelete
  5. kemon le aaron ... don try to deny it!
    coz u already fall for Damia!
    really like n luv Damia character -
    cepat update new n3 k ....

    ~ جزمين ~

    ReplyDelete
  6. best giler..klakar btol 2 org ni..haha

    ReplyDelete
  7. best2... nk lg...tg danish kelakar jgk....:)

    ReplyDelete
  8. best la...cite ni
    teringin nak tgk tengku aaron jealous dengan damia..
    sambung lagi..

    ReplyDelete
  9. serius best giler!!!!x sabar nak tunggu new n3 ;-)

    ReplyDelete
  10. best sangatttttttttttttttttt...next please..hehe

    ReplyDelete
  11. bestt....
    baru je jupe blog ni ari nie..huhuu..
    dh tangkp citan cerita nie kt pnulisn2u..mnghiburkn,klakr..
    cpt smbng....

    -aRa-

    ReplyDelete
  12. salam , wah . bez3 entry kli nie ,. sukew3 !! cpt2 skit bgy dorang bercnta . ekeeke !

    ReplyDelete
  13. bile nk update cite ni??? x sbr ni

    ReplyDelete
  14. best nye.........suke sngt...

    ReplyDelete
  15. best sangat2....ngee~
    klaka lha diowg...
    abangang!!

    ReplyDelete
  16. why so funny ? i love this novel .. OMG !

    ReplyDelete
  17. bestnyee cite niee...

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )