Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 24 August 2015

Hero Seorang Cinderella (BAB 25)


BAB 25

Medina ingatkan Tengku Ian cuma bergurau. Namun betul-betul tepat dua puluh minit selepas panggilan mereka dimatikan, Tengku Ian berdiri di depan rumahnya bersama Farizzam. Manis senyuman kedua-dua lelaki itu kepada tuan rumah.

“Eh, ada apa hajat datang sini, Ian, Zam?” Datuk Azizan juga turut terkejut apabila melihat tetamu yang tak diundang itu.

Tengku Ian senyum dulu.

“Saya nak jemput Medina.” Selamba Tengku Ian menjawab.

Medina yang dengar terus luaskan matanya. Memanglah Tengku Ian dah cakap sebelum ini. Tapi, gaya mamat itu cakap tadi macam dia yang minta dijemput. Kalau Tengku Ian tak pekak, rasanya dia ada juga cakap papanya tak izinkan dia keluar.

Datuk Azizan kematian kata. Dipandangnya Tengku Ian dan Medina silih berganti.

“Saya nak minta izin daripada uncle untuk keluar dengan Medina. Saya dengar uncle tak bagi Medina keluar sebab takut Medina keluar dengan lelaki pelik,” jelas Tengku Ian lagi.

Medina dari jauh rasa nak baling je pasu bunga ke muka mamat tu. Tak pasal-pasal papa ingat aku mengadu kat dia! Bila bertentang mata dengan Tengku Ian, lelaki itu cuma selamba. Buat tak tahu bila Medina dah macam nak gigit dia hidup-hidup.

“Ehemm..” Datuk Azizan berdehem dulu untuk mencari ayat. Nampaknya anaknya tak berbohong tadi. Memang betul mahu bertemu dengan Tengku Ian. Dia dan isterinya dah salah sangka rupanya.

Uncle izinkan saya keluar dengan Medina? Medina anak gadis yang baik-baik dan saya takkan sesekali buat apa-apa yang tak patut pada Medina. Saya juga berjanji akan jaga Medina sepanjang dia keluar dengan saya dan saya akan lindungi dia seperti saya lindungi nyawa saya. Uncle boleh percayakan saya.”

Semua yang mendengar terus terkelu. Medina apatah lagi. Ternganga. Banyak betul janji ditabur. Weh.. nak ajak keluar ke, nak ajak kahwin ni?

“Kalau itu yang Ian cakap, uncle nak cakap apa lagi? Uncle izinkan Medina keluar dengan Ian,” jawab Datuk Azizan akhirnya.

Datin Mawar di sebelah dah masam mukanya. Sakit betul hatinya. Bukan main tadi dia gagalkan rancangan Medina dan Tengku Ian untuk keluar bersama. Tapi tak sangka pula Tengku Ian sanggup datang ke rumah mereka senata-mata untuk meminta izin. Sangat-sangat sakit hati! Tapi depan suaminya dan semua orang, mana mungkin ditunjuknya.

“Terima kasih, uncle. Saya janji saya akan bawa pulang Medina dengan selamat,” janji Tengku Ian lagi. Datuk Azizan cuma angguk.

“Apa lagi, Dee? Pergilah ikut Ian. Kata nak keluar tadi, kan?” Datuk Azizan pandang pula anak daranya itu. Rasa bersalah sebab tak percayakan Medina tadi.

Err.. Dee pergi ambil beg Dee dalam bilik dulu.” Teragak-agak Medina menapak ke arah tangga untuk ke biliknya. Kenapa rasa macam baru lepas buat jahat ni? Serba-salah.

“Medina, kami tunggu dalam kereta. Uncle, aunty, kami pergi dulu.” Tengku Ian dan Farizzam bersalam dengan Datuk Azizan.

   ---------

“Amboi, kau! Bukan main. Gatal anak tekak.” Farizzam memerli Tengku Ian. Ketika itu mereka dalam perjalanan menuju ke kereta Tengku Ian.

Tengku Ian yang dengar terus ketawa. Gatal anak tekak? Mampu ke nak garu? Haha. Itu baru sikit ayat dramatisnya, tahu?

“Aku ingat ada apalah kau heret aku tadi. Nak datang culik anak dara orang rupanya,” bebel Farizzam lagi. Sekali lagi Tengku Ian gelak.

“Mana ada culik? Aku mintak izin bapak dia. Kau pun nampak tadi, kan?” Tengku Ian menjawab.

“Bapak dia izin. Mak dia aku nampak macam tak ikhlas je tadi,” kata Farizzam pula.

Tengku Ian terdiam. Dia perasan juga. Muka Datin Mawar masam mengalahkan segala jenis asid. Ukur dengan skala pH mahu cecah kosong. Tapi.. Farizzam perasan?

“Kenapa cakap macam tu?” uji Tengku Ian.

“Yalah.. aku nampak muka aunty tadi macam tak suka je Medina keluar dengan kau.”

“Sebelum ni okey je Medina keluar dengan aku. Muka aunty pun ceria je aku tengok. Tapi, semuanya berubah lepas aku dah jadi Ku Zam. Kau agak-agak sebab apa?” Tengku Ian berteka-teki.

“Mesti sebab dia nak bermenantukan kau la tu. Tapi kecewa sebab Medina cuma anak tiri dia. Dia mungkin nak kau dengan anak dia.” Farizzam bijak meneka.

Tengku Ian tak beri apa-apa komen. Mungkin. Malas nak bersangka buruk dengan orang.

“Ian, boleh aku tanya satu soalan?”

Tengku Ian pelik. Sopan pulak si Zam ni. Musykil.

“Apa dia?” Tengku Ian tetap menjawab.

“Kau dah lama kenal Medina, kan? Mesti kau dah tahu macam-macam pasal Medina. Medina.. mesti dia ada sebab kenapa dia tak sukakan keluarga tiri dia, kan?”
Tengku Ian senyap.

Hmm.. apa kata kau tanya dia sendiri? Lepas ni kan kita nak spend masa bersama. Kau tanyalah soalan banyak-banyak kat dia.” Tengku Ian sengih.

Dia ada motif sendiri kenapa dia mahu Medina keluar hari ini juga. Sebab dia dah ajak Farizzam sekali. Susah nak bawa Farizzam dan Medina keluar bersama. Kalau Medina tak cuti, Farizzam pula yang kerja. Kalau dah kerja tu, faham-fahamlah. Bukan sehari dua. Jadi, dia akan pastikan apa yang dirancangkan terlaksana hari ni.

“Kau ni, macam la dia nak jawab kalau aku tanya. Aku ni bukan mulut manis macam kau.” Sempat Tengku Ian disindirnya.

“Mana tahu mulut aku manis? Kau pernah cium aku ke?”

“Cium-cium jangan sebut. Geli la!”

Tengku Ian ketawa. Nasib baik tak ada orang yang dengar. Kalau tak mesti kena tuduh lelaki berhaluan kiri. Haha.

Farizzam diam bersandar pada pintu kereta sambil menghadap rumah agam itu. Senyap.

“Kenapa, Zam?” Tengku Ian pelik. Dia ada perasan juga. Kali pertama Farizzam datang rumah ni dulu pun Farizzam buat benda yang sama. Berdiri sambil menatap rumah keluarga Datuk Farizzam itu untuk beberapa saat.

“Rumah ni cantik, kan?”

Tengku Ian tak angguk, tak juga geleng. Menanti Farizzam teruskan kata-katanya.

“Kenapa aku rasa aku macam pernah datang rumah ni, Ian? Bila aku tengok pintu pagar, kenapa aku rasa sedih?” luah Farizzam. Dua kali dia datang rumah Datuk Azizan, dua kali dia rasa benda yang sama. Perasaan apakah ini?

Tengku Ian pula terdiam. Farizzam ada ingat sesuatu ke? Mungkin Farizzam pernah tinggal di rumah ini sebelum mereka keluar. Entahlah.. dia pun tak tahu.

“Mungkin.. rumah ni, ada apa-apa ikatan dengan aku ke, Ian?” Farizzam pandang Tengku Ian.

Terkedu Tengku Ian. Langkah Medina yang mendekati mereka itu menyelamatkan suasana. Senyum mereka berdua menyambut kedatangan Medina. Hati Tengku Ian tiba-tiba rasa gundah.

Farizzam.. dia mula ingat sesuatu ke?

  ----------------

“Kita nak ke mana ni?” soal Tengku Ian ketika mereka mulakan perjalanan.

“Kenapa tanya saya pulak? Awaklah nak ke mana? Kan saya cakap hari ni saya nak belanja awak.”

Tengku Ian berfikir sekejap. Farizzam di kerusi penumpang hadapan cuma senyap.

Hmm.. makan dululah. Laparlah. Lepas ni kita fikir balik apa ya saya nak awak belanja saya,” jawab Tengku Ian.

“Kalau macam tu, saya belanja makan je la. Biar saya belanja awak dengan Farizzam sekali.”

“Taknak. Saya nak awak belanja benda lain. Hari ni Zam cakap dia nak belanja makan. Kan, Zam?” Selamba dipetiknya nama si kawan sebelah.

“A’aa.. iya.” Farizzam iya kan aje apa yang dicakap abang angkatnya itu. Malas nak bertanya banyak.

Medina terus terdiam. Pulak dah.

“Kalau macam tu, let’s go. Teringin nak makan tom yam la. Jom kita makan tom yam,” ajak Tengku Ian. Kereta dipandu ke sebuah restoran yang terkenal dengan kesedapan tom yamnya.

   ------------

Suasana restoran itu agak meriah dengan ramai pelanggan. Mungkin kerana kesedapan masakannya, restoran itu selalu penuh. Nasib baik ada meja kosong. Tercapai juga hasrat Tengku Ian untuk makan tom yam hari ni.

Bila pelayan datang menghidangkan semua oder yang ditempah mereka, Tengku Ian mula menadah tangan. Bersedia untuk membacakan doa makan untuk mereka bertiga. Setelah diaminkan, terus Tengku Ian mula makan.

Baru beberapa suap, Tengku Ian berhenti. Mak oi.. pedasnya! Rasa lidah macam kena salai. Terus dia cari air.

“Itulah.. dah tahu tak boleh makan pedas, gatal jugak nak makan. Aku rasa betullah kau ni gatal anak tekak.” Farizzam menyindir. Sengih pandang Tengku Ian yang dah merah mukanya.

Tengku Ian berhenti sekejap. Rehatkan lidah. Memang dia tahu pedas. Tapi dia suka. Medina di depannya dipandang. Sibuk menguis-nguis mangkuk tom yam. Macam Farizzam.

“Kenapa tak makan lagi?” soal Tengku Ian.

Medina angkat muka. Terbantut rutin biasa tiap kali nak makan tom yam.

“Buang bawang. Saya tak makan bawang,” jawab Medina.

Farizzam nampak terkejut.

“Eh, sama la kita. Saya pun tak makan bawang. Tak suka,” sampuk Farizzam.

“Kan.. tak sedap langsung. Kenapalah letak bawang banyak-banyak?” Medina teruja. Gembira jumpa geng. Belia benci bawang.

“Wah, tak sangka korang berdua tak suka benda yang sama.” Tengku Ian pula teruja.

“Alah.. ramailah yang tak suka bawang. Papa saya pun tak suka bawang. Kalau Mak Jah masak, kalau boleh jangan bagi nampak rupa bawang tu. Sebab tu la kut saya pun tak suka bawang. Ikut papa,” cerita Medina.

“Kau pulak Zam, ikut siapa?” uji Tengku Ian.

Farizzam angkat bahu. Bukan ibu. Ayah dia? Sah-sah tak tahu. Mungkin dia tak ikut sesiapa kut.

“Macam mana kau tahu kedai ni, Ian? Boleh tahan sedap juga masakan dia,” puji Farizzam.

“Haa.. sedap, kan? Inikan Ian. Mestilah tahu kat mana tempat makan yang sedap-sedap.” Tengku Ian puji diri sendiri. Sememangnya dia suka makan. Pasti dia tahu di mana tempat makan yang sedap. Murah tak semestinya tak sedap. Mahal tak semestinya sedap. Janji kena dengan tekaknya, Tengku Ian tak kisah.

“Inilah kerjanya bila kau kena kerja dulu. Aku kat sini sorang-sorang. So, bila bosan, aku carilah tempat makan yang best-best,” tambah Tengku Ian lagi.

“Lepas ni kita nak pergi mana?” tanya Farizzam lagi.

Tengku Ian berfikir sekejap. Beberapa perkara terlintas dalam kepalanya.

Hmm… memandangkan aku stres sangat-sangat, apa kata kita main bowling? Dah lama aku tak main bowling. Dee, awak belanja saya main bowling. Boleh?”

“Saya tak kisah.” Medina menjawab. Dia dah janji. Lagipun main bowling bukannya mahal sangat. Nak pergi pun senang. Mana-mana pusat beli-belah pasti ada tempat bermain bowling. Cuma masalahnya, dia bukannya pandai sangat main bowling.

“Kau, Zam?” Tanya pula pendapat Farizzam.

“Aku okey je.”

    -------------

Mereka bertiga mengatur langkah ke dalam pusat bowling yang terletak di dalam Berjaya Times Square. Sengaja mereka memilih pusat beli-belah itu kerana tempat itu yang paling dekat. Ramai juga anak muda yang datang secara berkumpulan. Yang datang sekeluarga pun ada. Mungkin sebab hujung minggu, sebab itulah ramai agaknya.

“Siapa lagi yang nak main?” soal Tengku Ian. Mata bergilir-gilir memandang Medina dan Farizzam.

“Kau mainlah, Ian. Aku tak reti la. Aku tengok je,” jawab Farizzam.

“Saya pun taknak main. Dah lama tak main. Awak main sorang-sorang je la kalau macam tu. Ambil satu lane je,” jawab Medina pula.

Haish.. tak seronoklah main sorang-sorang. Tak kira, korang berdua kena main jugak!” arah Tengku Ian.

“Kita lawan.” Tengku Ian senyum lebar.

“Hoi, tahulah kau tu dah star. Nak lawan, sah-sah la kau menang. Dua orang main pun belum tentu dapat kalahkan kau, tahu?” Farizzam tak puas hati. Bukan dia tak tahu kepakaran Tengku Ian tu bawah sikit je daripada pemain profesional.

Tengku Ian ketawa. Bangga la jugak.

“Kalau macam tu, kau dua orang bergabunglah. Cuba kalahkan aku,” cadang Tengku Ian. Keningnya diangkat beberapa kali. Mencabar.

Farizzam dan Medina saling berpandangan. Kalahkan Tengku Ian?

“Aku cabar ni. Takkan takut kalah kut?” Tengku Ian sengaja memprovok.

“Berlagak betul.” Medina mencebik.

“Berlagak-berlagak pun, hakikatnya memang saya hebat daripada awak.” Tengku Ian senyum macho. Panas hati Medina.

“Eleh, saya boleh kalahkan awak la. Kalau awak kalah, nak buat apa?” tanya Medina. Kalah takde denda ni tak best!

“Kalau saya kalah, apa-apa yang awak nak di mall ni, saya akan belikan.”

“Sekali pun rantai berlian sejuta ringgit?” Sengaja menguji.

“Ya. Apa-apa je.” Tengku Ian menjawab yakin.

Medina mencebik. Huh.. mentang-mentang kaya, berlagak. Berkobar-kobar semangat nak kalahkan Tengku Ian.

“Okey.. saya akan main. Zam, awak?” Medina pandang Farizzam. Berharap Farizzam bersetuju. Kalau dua tak pakar bergabung, manalah tahu tiba-tiba jadi pakar? Betul tak?

“Okey. Saya join.” Farizzam bersetuju. “Kita kena menang, Medina. Kena kasi mamat ni ingat daratan balik,” tambah Farizzam lagi. Dijelingnya Tengku Ian yang tersengih-sengih tu.

“Betul.. betul.. saya dah nampak dah rantai sejuta ringgit yang bakal dibawa balik lepas ni,” jawab Medina. Turut dijelingnya Tengku Ian.

Tengku Ian terus ketawa. Bukan main semangat dua beradik ni nak kalahkan dia.

“Jangan yakin sangat. We’ll see, friends.”

Tengku Ian terus meninggalkan mereka berdua yang tengah mengatur strategi untuk mengalahkannya itu.

   -------------

“Ya.. ya.. saya dah kalah.” Tengku Ian bersuara bila Medina datang ke tempat duduk mereka dengan senyuman lebarnya. Secara rasminya permainan dah tamat bila Medina mendapat strike untuk pusingan itu. Dia kalah.

“Itulah.. berlagak lagi. Kan Allah dah tunjuk.” Sempat Medina membebel pada Tengku Ian. Tengku Ian cuma selamba.

“Tapi.. kami dah menang. Yes.. kita dah menang, Zam.” Medina berkongsi kegembiraannya dengan Farizzam, rakan seperjuangannya. Lelaki itu cuma senyum. Turut gembira.

“Saya harap awak ingat janji. Jangan nak mungkir pulak!” Medina senyum jahat. Puas hati betul dapat kalahkan Tengku Ian. Tak sangka kombinasi dia dan Farizzam menjadi. Siapa kata Farizzam tak hebat main bowling? Tadi rasanya Farizzam yang banyak dapat strike.

“Saya ingatlah. Jangan risau.”

Tengku Ian turut senyum. Gembira melihat Medina yang bersinar-sinar wajahnya. Betul-betul puas hati dapat kalahkan dia nampaknya.

“Rasa dahagalah. Saya nak pergi cari air kejap.” Medina minta diri sebelum dia berlalu. Mata Tengku Ian mengekor langkah Medina. Tak sedar Farizzam yang sedang memerhatikannya itu.

“Kau sengaja kalah tadi, kan?” soal Farizzam bila Medina dah jauh dari mereka. Tengku Ian pandang Farizzam.

“Mana adalah. Kau dengan Dee yang hebat.” Tengku Ian beralasan.

“Alah.. aku tahulah kau sengaja main-main je tadi. Kalau kau main betul-betul, aku rasa mahu semua strike, kan?” selidik Farizzam lagi.

“Aku serius la tadi. Dah lama tak main kut sebab tu jadi macam tu,” jawab Tengku Ian mudah.

Farizzam mencebik. Tak percaya. Bukan dia tak kenal Tengku Ian. Sengaja buat-buat kalah sebab Medina la tu. Saja nak Medina gembira. Berlagak macho! Tapi.. bila tengok Medina gembira tadi, dia pun rasa gembira. Tak sampai hati nak matikan kegembiraan itu.

Dari jauh, mereka berdua melihat Medina datang ke arah mereka dengan tiga botol air mineral. Senyuman manis masih tak lekang di bibir. Tengku Ian mahupun Farizzam, kedua-duanya memandang ke arah Medina.

“Dia cantikkan bila dia senyum?” soal Tengku Ian.

“A’aa.. senyum dia cantik.” Farizzam turut mengakuinya. Mengingatkan dia kepada seseorang. “Macam ibu.”

Tengku Ian pandang wajah Farizzam.

“Dia senyum macam ibu, kan? Kau tak perasan ke?” soal Farizzam pula.

“A’aa.. memang sama pun.” Tengku Ian mengiakan. Memang senyuman Medina persis Ayana. Wajah lebih kepada Datuk Azizan, tapi senyumannya milik Ayana.

“Tengok apa?” Medina yang baru sampai bertanya sambil menghulurkan air kepada Tengku Ian dan Farizzam. Kemudian turut berpusing ke belakangnya. Nak tahu juga apa yang dilihat oleh dua jejaka itu sampai tak berkelip mata.  Kutlah tengah usha perempuan seksi ke, memang ringan jari nak cucuk mata dua orang tu.

“Takde apa-apa la. Jom la keluar,” ajak Tengku Ian.

   ------------------

Puteri menghempaskan badannya ke atas tilam. Terus disambarnya anak patung teddy bear sebelum ditekupkan ke mukanya. Terbayang kembali adegan-adegan yang menyakitkan mata yang disaksikan tadi.

Tak sangka hari ini dia ternampak Medina keluar bersama Tengku Ian dan Farizzam. Itu dia tak kisah lagi. Apa yang menyakitkan hati adalah apabila melihat senyum Medina bersama Farizzam ketika mereka bermain bowling tadi. Bukan main lagi mereka berdua bergelak ketawa.

Farizzam pun nampak ceria. Tak pernah Farizzam tunjuk wajah seceria itu dengannya dulu. Mereka bagaikan sudah kenal lama. Nampak sangat mesra. Gara-gara itulah patah moodnya untuk berhibur bersama kawan-kawannya. Terus dia pulang ke rumah. Anak tak sedar diri tu betul-betul menyusahkan oranglah! Benci betul rasanya sekarang ni.

Puteri menukar posisi kepada duduk. Dendamnya pada Medina kini meruap-ruap. Sakit hati yang tak payah diukur. Kalau di depan mata, nak je tampar laju-laju. Dia masih boleh terima kalau Medina dapat Tengku Ian. Dia masih tak kisah kalau Tengku Ian rapat dengan Medina. 

Tapi, dia tak boleh terima kalau Medina dekat dengan Farizzam. Dia tak rela kalau perasaan Farizzam mula berputik pada Medina. Farizzam hak dia. Tiba-tiba rasa cemburu datang meluap-luap. Apa lebihnya Medina sampai semua orang sukakan dia?

Kalau semua orang suka Medina, dia akan buat semua orang bencikan budak tak guna tu. Dia akan buatkan semua orang jijik dengan Medina. Malah Tengku Ian yang percayakan Medina pun mungkin akan tinggalkan Medina.

Ini Puteri la. Kau ingat kau dah menang ke, Dee? Dia tahu dia takkan dapat Tengku Ian. Tapi jangan ingat dia akan biarkan Medina bersama Tengku Ian. Dan dia akan pastikan Medina juga takkan dapatkan Farizzam. Medina tak berhak memiliki salah satu pun. Tak layak.

Puteri senyum jahat. Bermacam-macam rancangan jahat dalam kepala. Kau tunggu je, Dee.





  -------
SEKIAN DULU.. SETAKAT INI SAJA ENTRY UNTUK HSC. TENGAH GIGIH SIAPKAN FULL MSS.. ADA REZEKI INSYAALLAH PUBLISH TAHUN DEPAN.

SEKALI LAGI PEMBERITAHUAN. SAYA DAH TAK GUNA FACEBOOK ANJELL HOMOSAPIEN. KEPADA KAWAN2 FACEBOOK INI YANG TERCARI-CARI SAYA,  DAN MAHU TAHU SEBARANG UPDATE, PERKEMBANGAN ATAU CERITA2 BARU SAYA, BOLEHLAH ADD DI FACEBOOK BARU ANJELL HOMOSAPIEN II ATAU LIKE PAGE ANJELL NOVELIS.

TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA SEMUA...

25 comments:

  1. Keluar time PBAKL ke
    Rindu Kat medina

    ReplyDelete
  2. Harap yg terbaik utk anjell.
    Can't wait for that HSC soon. *excited* Keep it up anjell.

    ReplyDelete
  3. saya akan tunggu HSC sampai publish.

    ReplyDelete
  4. gambar ian tu gambar sapa ek? hehe, robert pattinson ke?

    ReplyDelete
  5. Waahhh ! Cant wait ! Tak sabaaaarrr nak tggu bab seterusnya !. Nak nangis rasa sbb best sgttt ..

    ReplyDelete
  6. Deborrr . Uhuhu . hope publish time pbakl cm tpi. Gdluck !!

    ReplyDelete
  7. hebat...cepat cepat siapkan HSC ye ...tak sabar nak tunggu ni

    ReplyDelete
  8. Thanks anjell.....x sabar nak tunngu publish

    ReplyDelete
  9. Update cerpen pls huhu dptlerr hilangkan bosan sbb dah takleh baca HSC huhu

    ReplyDelete
  10. tk sabar nk pegang HSC. Kak Anjell cepat2 siapkan tau.. hehe. aja.. aja.. fighting!

    ReplyDelete
  11. ok buat baik2. pastikan buat yang tbaik. jgn tension2.

    ReplyDelete
  12. Buat yg terbaik! Goodluck! Hope cpt publish.. wink2.. hehe.. Papepun smoga berjaya!

    ReplyDelete
  13. Hi Anjell,bila nk keluar buku ni... x sabar nk tahu citer Tengku Ian dgn Medina.

    ReplyDelete
  14. Tak sabar nak tau ending... huwaaa

    ReplyDelete
  15. Ian ni btul2 wujud ke ?
    Hehe just nk tahu

    ReplyDelete
  16. cerita ni sampai sini jer ker? sambungan dia...apa kesudahan cerita Medina? dia dpt jumpa ibu dia tak? apa reaksi farizam bila dpt tahu Medina adik kandung dia? aduhai.... :( tak sabar nak tunggu ending ni

    ReplyDelete
  17. Tak sabar nak tahu kesudahan cerita ini

    ReplyDelete
  18. tak sabar nak tegok episot baru malam ni

    ReplyDelete
  19. Salam. Saya telahpuna miliki novel ini 3 tahun lepas. lepas habis saya khatam saya pun sumbangkan kepada pusat sumber Jabatan saya. Tetapi malangnya novel ini telah dipinjam oleh orang lain dan dia telah buatnya macam harta sendiri. Salam :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )