Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Wednesday 8 August 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 15)

BAB 15

Perlahan-lahan aku buka mata. Kepalaku rasa berat semacam tapi aku gagahkan juga mata agar terbuka. Persoalan pertama terlintas dalam kepala. Kat mana aku sekarang? Aku terbaring di atas sebuah katil empuk. Bilik aku ke? Bukan.. Aku perhati bilik ni. Sangat asing.

     Apa dah jadi padaku? Aku kembali mengingat. Aku tunggu abang, lepas tu tiba-tiba ada orang tarik aku dan tutup mulut dan hidung aku. Lepas tu aku tak ingat apa-apa dah. Macam mana aku boleh ada kat sini? Kenapa aku dibawa ke sini? Apa orang tu nak? Aku kena culik ke? Macam-macam dalam kepalaku. Buatkan aku cemas dan takut.

     Macam mana kalau ada orang cuba nak rogol aku? Aku pandang tubuhku. Nasib baik lengkap berpakaian. Tudung pun ada lagi atas kepala meskipun aku tak tahu dah macam mana bentuknya. Kat tepi aku pun ada handbagku. Aku tarik nafas lega.

     “Awak dah sedar, Qisya?”

     Aku terus terduduk daripada baring bila dengar suara garau itu. Suara seakan-akan familiar denganku. Aku pandang ke arah suara itu. Izz!! Aku terkejut sebaik sahaja melihat wajah tenang Izz yang sedang duduk di sofa berdekatan dengan katil aku baring.

      Kenapa Izz ada kat sini? Hanya satu perkara yang terlintas dalam kepala aku. Entah-entah ni semua kerja Izz? Entah-entah yang pengsankan aku tadi adalah Izz? Kalau tak, mana dia tahu aku ada kat sini? Kenapa dia bawak aku ke bilik hotel? Aku pandang curiga pada Izz. Apa dia nak sebenarnya ni? Jangan-jangan dia ada niat tak baik padaku.

     “Izz?”

     “Lama awak pengsan, Qisya. You make me worry,” ujarnya selamba. Dia bangun dan melangkah ke arahku.

     Makin curiga aku dengannya. Makin aku yakin dengan firasatku. Gaya dia cakap macam dah lama dia tengok aku pengsan. Selamba. Macam dia tahu semuanya!

     “You.. the one who did that, right?” soalku sambil pandang dia dengan pandangan yang tajam. Tak peduli dengan ayat prihatin tiga puluh sen dia tu. Aku langsung tak terharu la!

     “Did what?” soalnya balik. Muka macam tak bersalah. Arghh.. pandai betul dia berlakon. Tak boleh dipercayai.

     Aku senyum sinis.

     “You took me here but then you ask me you did what?” Aku pandang dia. Wajahnya tak berubah. Tetap tenang.

     “Where the hell is this place? What do you want from me?” Aku lepaskan marahku pada Izz. Bilik ni diperhatikan. Agak sepah. Permaidani nampak macam dah lari kedudukannya. Lampu bilik tidur pecah. Macam kena pecah masuk je aku tengok. Arghh.. pedulilah. Tak penting keadaan bilik ni. Yang penting sekarang adalah kenapa aku kat sini?

     Dia senyap. Buat aku rasa makin berang.

     “Saya nak balik.”

     Aku tarik handbag aku yang berada di atas katil. Aku tak tahu aku berada di mana sekarang ni. Tapi aku tetap nak keluar. Aku berjalan ke arah pintu. Tapi, belum sempat aku pulas tombol pintu, tanganku ditarik oleh Izz. Aku kembali terdorong ke belakang sehingga tubuhku berlaga dengan dada Izz.

     Aku bengang.

     “Apa awak buat ni?” marahku. Bagiku tindakan Izz tadi sangat melampau.

     “I’m sorry,” ucapnya seraya melepaskan tanganku.

     Aku mengundur jauh ke belakang. Cuba jarakkan diri daripada Izz. Izz di depanku bukan macam yang aku kenal. Aku takut dia cuba mengapa-apakan aku. Kami cuma berdua dalam bilik ni. Apa-apa boleh jadi. Aku cuma perempuan. Tenaga Izz lebih sepuluh kali ganda daripada kudrat perempuanku.

     “Awak nak apa daripada saya?” Untuk kesekian kalinya aku bertanya. Aku masih tak tahu motifnya membawaku ke sini. Perlu ke dia culik aku? Entah pukul berapa sekarang ni aku pun tak tahu. Entah berapa jam aku pengsan.

     “Abang Ngah nak yang mana, mana awak tahu? Dia tu sanggup buat apa-apa demi Hafiy. Bercinta sakan tapi kalau Hafiy tak suka perempuan tu, abang Ngah sanggup putus dengan perempuan tu. Awak pun tahu Hafiy sayang awak, kan?..”

     “I promised Hafiy to have you as his forever mummy and I won’t break it. I’ll do anything to take you as wife, Qisya Iris..”

     “Anything!”

     Entah kenapa tiba-tiba ayat Hakimi dan janji Izz beberapa hari lepas terngiang-ngiang di telingaku. Lutut rasa macam terketar-ketar. Gerun. Takkan sebab tu dia sanggup culik aku dan paksa aku kahwin dengan dia? Lepas tu kalau aku taknak, dia nak rogol aku ke? Aku takut dengan pemikiranku sendiri. Boleh jadi jugak! Dalam bilik ni macam-macam boleh jadi. Belum lagi ditambah dengan hasutan setan yang jadi penyokong tambahan.

     Tapi takkan sampai macam tu sekali kot? Aku tak percayalah Izz sanggup buat macam tu. Dia tu bukannya yang jenis takde iman. Separuh hatiku cuba membela Izz. Aghh.. apa aku nak buat ni?

     “Saya bukannya nak apa-apakan awak, Qisya.” Izz bersuara. Mungkin dia taknak aku rasa takut padanya. Tapi, hakikatnya aku dah mula rasa takut padanya. Takut apa yang dalam kepalaku jadi nyata.

     “Then get me out of here, Izz. Saya nak balik.” Aku cuba merayu pula.

     “Hafiy really wants to see you,” kata Izz tiba-tiba. Langsung dia tak endahkan permintaanku. Dia keluarkan nama Hafiy pulak dah.

     “If you took me here for ‘that’ reason, I’m sorry, Izz. I can’t help.” Aku tahu Izz faham maksud ‘that’ yang cuba sampaikan. Sudah tentulah tentang permintaanya tempoh hari. Permintaan yang menuntut aku menjadi mummy Hafiy dalam erti sebenar-benarnya.

      “I love you, Qisya..”

     Aku pandang Izz. Ikhlas ke tak? Aku tak tahu nak mentafsirnya. Tapi, bila ingatkan hubungannya dengan Maya, aku baru sedar. Perlahan-lahan aku gelak sinis. Jangan mentang-mentang dia cakap macam tu, aku akan perasan dia cintakan aku? Aku tak buta, Izz.

     “Tolonglah, Izz. Tolong jangan ucapkannya kalau you didn’t mean it. Poor Maya.” Aku cuba ingatkan dia tentang Maya.

     “I..”

     “Three reasons why I can’t be Hafiy’s mummy. First, I don’t love you. Second, you do love Maya. And third, Maya is gonna be a good wife for you and good mummy for Hafiy.” Aku balas yakin.

     Izz pandang aku.

      “Enough chatting, Izz. Saya nak balik.”

     Aku dah tak peduli dengan Izz. Jangan sebab nak bahagiakan orang lain, kebahagian sendiri kena korbankan? Aku tak sebaik itu lagi. Aku masih muda. Takkan nak kahwin dah kot? Nak jadi mak orang? Diri sendiri pun tak terurus lagi macam mana nak urus anak orang? Hafiy anggap aku mummy tapi hakikatnya bukan aku yang uruskan Hafiy. Aku cuma penjaganya dan juga tempat dia mencurahkan kasih sayang. Hanya itu.

     “Wait Qisya..”

     Izz tarik tangan kiriku. Cuba untuk menghalangku daripada buka pintu. Sekali lagi kakiku terundur ke belakang bila direntap Izz. Aku jatuh dalam pelukan Izz. Tapi aku sempat tarik tombol pintu menggunakan tangan kanan sebelum aku jatuh tadi. Pintu bilik sedikit terbuka.

     “Assalamualaikum..” Aku dan Izz tergamam bila melihat ke muka pintu.

     Rasa macam nak pengsan bila melihat beberapa orang lelaki berserban putih berdiri tegak di depan pintu bilik hotel ni. Terus aku tolak dada Izz. Namun, semuanya bagaikan terlambat. Hakikatnya mereka dah nampak keadaan aku dan Izz macam mana. Keadaan yang menambahkan lagi prasangka mereka meskipun apa yang terjadi adalah sebaliknya.

     “Walaikummussalam. Ya.. ada apa ya, Encik?” Izz cuba berdiplomasi. Tenang dia berbicara. Dadaku dah berdebar. Dapat aku rasakan aura negative yang memenuhi bilik ni.

     “Kami dari Jabatan Agama…”

     Tak sanggup dah aku dengar apa yang dia cakap lepas tu. Aku pejam mata. Rasa macam dah nak nangis. Ya Allah.. matilah aku! Matilah aku..

    --------

Papa mengamuk. Uncle Manaf geleng kepala. Mama dan Aunty Fatmah berpelukan. Abang Qairul dan Hakimi lebih senang berdiri sambil berpeluk tubuh tanpa mengeluarkan apa-apa komen. Aku dan Izz pula bagaikan pesalah yang bakal menjalani hukuman gantung sampai mati di tengah-tengah ruang tamu rumahku tu. Entah berapa liter dah air mataku keluar. Kalau tadah, dah cukup satu baldi agaknya.

     “Apa yang Qisya buat ni? Qisya dah malukan papa, tahu tak?” marah papa lagi. Seumur hidupku, aku tak pernah tengok papa sebegini marah. Merah muka papa sampai-sampai nampak habis urat di muka. Macam mana papa tak marah? Bila tiba-tiba anak daranya ditangkap khalwat di hotel.

     Dan aku masih tak percaya. Aku kena tangkap khalwat?

     “Nak tercabut jantung papa masa orang pejabat agama call papa tadi. Tak sangka Qisya sanggup buat papa begini. Mana papa nak letak muka?” amuk papa. Aku faham kenapa papa mengamuk. Aku dah menconteng arang ke muka papa. Apa orang akan cakap nanti? Anak majistret terhormat kena tangkap basah?

     “Papa.. kan Qisya dah cakap tadi. Kitorang bukannya buat apa-apa. Papa kenal Qisya, kan?” Aku cuba bela diri.

     “Takde apa-apa ke sampai-sampai Ustaz Zainal cakap siap berpelukan lagi?” sindir papa.

     Arghh.. tensionnya aku rasa! Sedihnya rasa bila orang tak percaya kata-kata kita sedangkan kita betul! Bila masa aku berpeluk dengan Izz? Uztaz tu bijak punya timing datang depan bilik hotel. Kenapa dia tiba-tiba muncul depan bilik hotel tadi? Siapa yang buat aduan. Izz? Kalau Izz, kenapa dia sendiri nampak terkelu habis. Tak tahulah kalau Izz cuma berlakon. Huh! Sakit kepala aku fikir benda yang memang takde jawapan ni!

     Masa kat pejabat agama tadi pun pedih telingaku kena bebel. Kena sindir dengan semua orang kat situ. Diorang cakap takde guna kalau pakai tudung tapi buat maksiat. Malah, aku ingat lagi kata-kata Ustaz Zainal kepada papa tadi.

     “Masa saya tangkap, anak Tan Sri berdua-duaan dengan anak Datuk Manaf ni. Tengah berpeluk. Kalau berpeluk tu macam dah biasa, yang lebih-lebih tu saya tak tahu la. Wallahualam..”

     Masa tu jugak aku rasa nak terajang mulut ustaz tu! Kurang ajar sangat. Suka hati moyang dia je cakap aku berpelukan tu macam biasa je. Ingat aku ni takde agama ke? Nak je aku tanya dia. Tak tahu ke kalau cakap tanpa bukti sahih tu dah jatuh hukum fitnah dan hukum orang menfitnah tu macam mana? Nama je ustaz tapi mulut boleh tahan. Nasib baik ada papa. Kalau tak, memang dah keluar dah aura lawyer aku tadi. Tak peduli dah ustaz ke perdana menteri ke apa. Yang penting aku tak salah!

    “Kitorang tak buat, papa.” Aku berkata lemah. Rasa macam tak guna nak tegakkan benang yang kering sekali pun. Semua dah nampak aku jahat. Maruah aku dah tercalar. Selama ni aku hanya tengok dalam TV kena tangkap basah. Bila betul-betul terjadi padaku, baru aku tahu macam mana rasa. Teraniaya!

     “Habis macam mana Sya boleh ada berdua dengan Izz dalam bilik hotel tu?” Papa pandang curiga.

     Aku terdiam. Kalau aku jawab Izz culik aku dan bawak aku ke situ, papa percaya ke? Kalau aku cakap Izz pengsankan aku guna chloroform, papa terima tak alasan aku? Semua orang takkan percaya. Aku yakin. Sia-sia kalau aku cakap sekali pun. Yang ada malah aku kena bebel dengan papa sebab karang cerita novel baru. Silap-silap kena lempang dengan Aunty Fatmah sebab dah burukkan anak lelaki kesayangan dia tu.

      “Papa tak faham dengan kamu ni Sya.” Papa geleng kepala kesal.

     “Kamu pun sama Izz. I’m really disappointed with you, son.” Bila papa senyap, Uncle Manaf pulak yang ambil syif bebelkan Izz. Suaranya juga penuh dengan kekesalan.

     Izz cuma diam. Wajahnya masih tenang. Aku yang tengok rasa macam nak sepak-sepak je. Keadaan macam ni pun dia masih boleh tenang ke? Entah-entah ni pun salah satu rancangan dia. Huh.. benci aku!

     “Abang.. jangan salahkan Izz. Mungkin mereka berdua cuma kebetulan ada kat situ. Kita mana tahu? You know our son, abang. Izz bukannya jenis macam tu. Kalau Kimi yang kena tangkap macam tu takdelah saya pelik sangat.” Aunty Fatmah bela anaknya tu.

     “Apa ibu ni? Kimi pulak? Kecik hati Kimi ibu cakap macam tu.” Hakimi yang dari tadi senyap bersuara. Kelat mukanya bila ibunya berkata sebegitu.

     “Then, Izz must explain this. Macam mana boleh ada dalam bilik tu dengan Qisya. Son, you have words to say?”

     “Izz minta maaf. Memang Izz salah. Memang Izz berada berdua dengan Qisya. Hanya kami berdua,” kata Izz.

     Makin geram aku rasa. Dia mengaku. Tak tahu ke pengakuan dia tu buat orang tua kami makin berprasangka terhadap kami? Atau memang dia nak semua ni terjadi? Dia nak orang tua kami fikir kami memang kena dikahwinkan?

     Kahwin? Oh, no! Itulah perkara yang dibincangkan kat hotel tadi. Jangan disebabkan hal ni, aku kena kahwin dengan Izz dan rancangan Izz akan berjaya. Tolonglah jangan terlintas langsung dalam kepala papa dan Uncle Manaf. Aku rela naik turun mahkamah.

     “Khalid, we can’t let people know about this. This is our family matter. We must prevent press from spreading the news.” Uncle Manaf berkata pada papa.

     “Don’t worry, Manaf. I’ll handle it. I swear you that nobody will know this.” Papa berkata yakin. Aku tahu papa akan gunakan kuasanya sebagai majistret untuk halang semuanya daripada tersebar.

     “But, before that, in order to clear every mess they did, we must do something to both of them.”

     Papa jeling aku dan Izz. Dadaku berdebar. Apa maksud papa?

     “Do what?” soal Uncle Manaf.

     “Izz must marry Qisya.”

     Oh, tidak! Perkara yang paling aku takutkan akhirnya keluar daripada mulut papa. Bila keluar daripada mulut papa, boleh ke aku ingkar?

     “Sya taknak!” bentakku. Aku taknak kahwin. Tolong.. aku taknak kahwin. “Mesti ada jalan keluar yang lain. Kena tangkap basah tak semestinya kena kahwin, kan?”

     “No. Sya dah malukan papa, then you should take responsibility. Kahwin dengan Izz malam ni jugak.”

     Lagi aku terkejut dengan arahan papa. Aku telan liur. Pahit. Parah kalau macam ni!

     “Papa.. papa selalu cakap kita kena bertanggungjawab pada benda yang kita buat je. Tapi, masalahnya sekarang, Sya tak salah dalam hal ni. Sya taknak kahwin. Sya muda lagi. Sya nak habiskan study dulu.”

     “Any objection is rejected!” putus papa.

     “Mama.. Sya taknak kahwin. Sya tak salah. Sya taknak kahwin dengan Izz.” Aku merengek pada mama pula.

     “Sya jangan buat papa lagi marah,” lembut mama berkata. Tapi bukan tu yang aku nak dengar daripada mama.

     “Abang.. Sya taknak kahwin.” Aku beralih pada Abang Q pula. Hanya abang yang aku harapkan untuk bela aku. Abang cuma pandang aku.

     “Go marry him, Sya. I trust Izz. He will take a really good care of you, dik.”

     Arghh… abang pun sama! Tak percayakan aku. Kenapa dia percaya pada Izz tapi bukan aku? Air mata keluar lagi. Kenapa semua orang taknak dengar cakap aku? Aku taknak kahwin. Kalau aku kahwin maknanya aku mengiakan semuanya. Masalahnya aku tak salah.

     Aku pandang Izz. Semuanya dia punya pasal. Aku merapatinya dengan air mata laju keluar.

     “Izz.. tolonglah! Saya taknak kahwin dengan awak. Saya masih muda. Saya nak habiskan study saya dulu. Think of the one you love, Izz.” Aku merayu pada Izz. Dia tak rasa bersalah ke dah heret aku ke dalam masalah ni?

     “How about you, Izz? Papa harap sangat Izz bertanggungjawab pada Qisya.” Uncle Manaf tanya Izz lagi.

     “Izz akan kahwin dengan Sya, papa. Izz minta maaf sebab dah malukan keluarga kita dengan keluarga Uncle Khalid. Izz akan bertanggungjawab atas apa yang kami dah buat,” putus Izz.

      Aku rasa macam leher kena jerut. Bertanggungjawab atas apa yang kami dah buat? Buat apa? Kitorang tak buat apa-apa. Kenapa Izz cakap macam tu? Bencinya aku!

     “What the hell are you talking about? Kita tak buat apa-apalah. Jangan nak buat cerita la. Kalau kau tak bawak aku kat hotel tu, semua ni takkan jadi Ni semua kau punya pasal. Dasar jantan tak guna!” marahku.

     Marahku bukan sikit. Hilang semua bahasa. Hilang semua adabku. Nyaris-nyaris aku tendang Izz kalau bukan abang Qairul datang tarik aku. Aku mengamuk tapi pegangan abang terlalu kuat untuk aku lawan. Abang pun sama. Aku tendang kaki abang. Memang dah keluar semua skill tae kwon do aku. Abang terduduk jatuh. Semua isi rumah bagaikan tergamam dengan tingkah lakuku yang berubah ganas.

     “Qisya Iris!” kuat suara papa memanggil nama penuhku.

     Aku terhenti. Aku nampak abang mengerang kesakitan atas permaidani. Padan muka! Langsung aku tak rasa bersalah sebab dah pukul abang.

     “Sya taknak kahwin!”

     “Papa tak perlu izin Sya untuk kahwinkan Sya. Sebagai wali, papa ada hak untuk kahwinkan Sya tanpa persetujuan Sya sekalipun.”

     Aku terkaku. Memang aku tahu kenyataan itu. Aku pernah belajar masa sekolah menengah dulu. Wali (hanya ayah dan datuk sahaja) dibenarkan untuk mengahwinkan anak perempuannya tanpa persetujuan anak perempuannya dengan syarat anak perempuannya itu belum pernah dikahwinkan sebelumnya.

     “Go upstairs and prepare yourself. Now!” Papa keluarkan arahan lagi.

     Aku enggan. Berat kakiku untuk melangkah.

     “Mama..” Aku nak nangis. Rasa macam duniaku bagaikan dah kiamat.

     “Go Qisya!”

     “Semua orang dalam rumah ni tak sayang Qisya!” laungku semasa kakiku berlari ke bilik.

75 comments:

  1. nape izz wat gitu? kalau betul izz yg wat gitu... waaaa taktik kotor...:'( :-D ..suspen suspen..:-D

    ReplyDelete
  2. Betul ke izz yg buat ni? Huhu gila gempak

    ReplyDelete
  3. cian qisya..tp pape pn best..leh hafiy dpt adik br..hehe..cpt2 update n3 br ek...

    ReplyDelete
  4. not a brilliant idea from Izz ... or is there smthing happen b4 they are in the hotel?
    If this is Izz plan - then i would say ... it's totally stupid plot!
    terus terang I benci this kind of tangkap basah & kawen ... pls writer think of smthing else! from the beginning i love reading this but when it comes to tangkap basah .... lebur terus rasa teruja ku selama 13 bab ... pls tell us writer yg ini bukan Izz punyer plan sebenar - tolong le cakap ini hanya mimpi Sya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh .. penulis ini bukan plot Izz kan???
      x kan Izz punye akal sgt pendik macam tu je -

      Delete
    2. i wont say yes, i wont say no..i know my own plot.hehe..may be you should read at the novel cover i made, written... "DIA YANG TERBAIK... KERANA DIA YANG TAHU.." Actually that words are specially for Izz..mestilah sy akn buat plot yg kena dgan nov sy.. SUAMIKU PALING SWEET....
      Nice guess everyone...hehe
      thanks for reading n dropping comments
      : D

      Delete
    3. did kimi plan all the incidents 2 happen? from chloroforming qisya to kidnapping her to leaving her in d hotel room with izz to contacting the pejabat agama fellas?

      jeng,jeng,jeng... suspicion, suspicion..

      Delete
  5. O.o nape izz buat mcm tu?? Kecuali dia plan dgn kimi atau yg lain?? Cth familly diorg dah tahu then tpaksa buat cr tu pasal nak paksa sya kawen dgn beralasan?? Ye ke?? Ke ada cerita sblm qisha kene kidnap??

    ReplyDelete
  6. Sy yakin bkn izz yg buat.. Tp dia yg slmtkn sya.. Btl x ? Sbb msa sya sdr dia tngk blk hotel bersepah. Klu izz yg culik knp dia nk sepahkn blk 2??

    ReplyDelete
    Replies
    1. izz pch msuk blk 2 sbb nk slmtkn sya..

      Delete
    2. Rasa cmtu jgk.. Mcm bukan perangai izz jer.. Sape nama kwn baik dia tu.. Diaa tu la agaknya!

      Delete
    3. rasanye la kan.. iz nmpk org culik sya, pastu dia selamatkan kat hotel tu... pastu kebetulan org jbtn agama dtg.. dah alang2 leh buat sya kawin dgn dia, so dia diamkan je.. x sabar nak tau next..

      Delete
  7. Mak aii.. Xsangka izz senekad itu??? Aduhaiii.. Byk cara lg izz oiii..
    Siann qisya.. Tp asal abg dia cm tenang jeer! Ptt la qisya marah sgt.. Kalo ai pon naik hantu ;p

    ReplyDelete
  8. Emmm..betul ke izz senekad tu tapi rasanya bukan izz kut yang culik qisya,maybe kebetulan izz ada berhampiran and izz yang selamatkan qisya.Lagipun izz kan memang nak kahwin dengan qisya,kira macam hajat tercapai lah walaupun bukan dengan cara baik...huhuhu..wahhh...betul ke tak..cik anjell je yang boleh jawab ek..apa pun memang best ..x saabr nak tunggu nex chap qisya da kawin dengan izz.

    ~Eila~

    ReplyDelete
  9. Hmmm Plot yang menarik walaupun ramai yang x suka. There must me an explanation why writer wrote this type of plot. Meaning to make all readers to think what will be next and what could had happened before....Guest..guest....
    Writer seolah-olah mengajak pembaca semua bersama-sama berfikir. mungkin melalui komen-komen semua menambahkan idea untuk penulis menulis plot yang lebih menarik selepas ini. caiyok..caiyok...

    ReplyDelete
  10. Kak Sue rasa bukan Izz yang buat .... tapi Izz yang selamatkan Sya.... kalau Izz hantar Sya masa pengsan tentu lagi banyak soalan yang kena jawab.... tentu Kimi dan Abang Q dah tahu Izz jumpa Sya di hotel..... sebab tu Izz terkejut masa orang pejabat agama datang .... dan Abang Q x kisah bila Izz nak bertanggungjawab.... sebab dia percaya Izz akan bahagiakan Sya...... amboi banyaknya andaian kan....hehehe

    ReplyDelete
  11. Dlm firasat i, ni keja abang long dan kimi... btol tak writer? Memang idea kawin tangkap basah tak best.. dah byk dlm novel... tapi tak apelah.. Now kita tgok mcm mn writter terbitkan rasa cinta Sya dgn Iza. (klu bleh biar something diff. dr kebykkan novel tapi yg menyentuh kalbu)..Besar harapan kami pada writer.

    ReplyDelete
  12. alahai keciannye kat qisya.. rase mcm izz punya rancangan, tapi...rase mcm izz yg selamatkan qisya.tapi pelik gak yg izz boleh tenang je..tak sabar nak nak tau qisya ngan izz slps berkahwin. bahagiakah? ke kuar segala taek wan do si qisya. hihihi...

    ReplyDelete
  13. Arghhhh knp jadi cmni plak....nnti mesti lepas ni qisya lagi marah kt izz and xdapat trima izz....waaaaa suspen giler kot

    ReplyDelete
  14. I don't think Izz punya kerja semua ni.
    Kesian Qisya. Kalau aii, memang meroyan dah tengok Izz boleh steady jee.

    ReplyDelete
  15. So, itu sebabnya Qisya kena kahwin dgn Izz. Mesti Hafiy suka sbb mummy dia ialah Qisya. Dan of course yg paling gembira sgt tentulah Izz kan? lepas ni mesti perang besar antara Qisya dan Izz.. heheeee x sbr nk tggu n3 baru. Thnaks Anjell.

    ReplyDelete
  16. Best. Go on. Walau cite tangkap basah. Xsemestinya olahan seterusnya akn sama dgn cerita2 lain. X sabar tunggu next chapter. . -hasni

    ReplyDelete
  17. hadoyai ,
    tak sabar2-nyee nk tnggu next update ,
    camner laa Izz nk tndukkn kmrhan Qisya erk ?

    ReplyDelete
  18. ble nk bab sweet niey ? xsabo2 >,<

    ReplyDelete
  19. cian kat Qisya..nape jdi mcm ne..
    tntu Qisya lagi mrh kat Izz..
    tp pa2 pn cepat2kanlah smbungan yer

    ReplyDelete
  20. Terbaek....cecepat smbg....
    Nak yg sesweeet je....

    ReplyDelete
  21. rasebukan macam izz la yg buat macam tu.. rase2 kan izz cume nk selamatka qisya.. xkan sampai bersepah bilik tu kan..

    ReplyDelete
  22. sian dkat qisya... . anjell please smbung next n3 sblum rya ..please
    jiwa x tnang nk tngu smbungannye T____T

    ReplyDelete
  23. Assalamu'alaikum. Cik Anjell~~~Saspens la citer nih....Kalau boleh sambung cepat2 taw...At least satu episod b4 raya, n wktu 7 hari syawal awal tu ada post entri terbaru jugak. *Demand* lolsss :p Thumbs up!

    ReplyDelete
  24. cian qisya.... izz mmg cri gdo!!!!!!!

    ReplyDelete
  25. cik penulis,

    rasa mcm ada salah sikit.cuba check balik ye.at last paragraph.bukan ke patut mcm ni "semua orang dalam rumah ni tak sayang qisya"?..penggunaan atas rumah or dalam rumah yang betul?

    ReplyDelete
  26. Hmmmm.....xrasa izz yg culik qisya smpi guna klorofom...phsyco la sgt kl izz y buat
    Rasanya izz yg slamatkan qisya sbb bilik tue mcm kesan org br lps bergaduh, tumbuk etc
    Tp mmg izz amik kesempatan incident nie utk kawin dgn qisya sbb kl pinang cr baik kompem qisya reject

    ReplyDelete
  27. adooi...mmg xcaya la izz yg wat cam tu..mayb dia yg selamatkan sya kot..berdebar2 bc novel ni.. ni yg xsbr nk tunggu next n3 ni..tp mmg sian la kat sya..xpasal2 kene kawin.. tak kisah la org lain xsuke n3 ni..tp sy sgt suke... god job writer..

    ReplyDelete
  28. macam abang q berkomplot je..sebab aper...dia kata nak amik qisya...qisya tunggu dia lepas tu qisya kena culik...then mesti kalau abang q betul2 nak amik qisya balik, abang q akan pi tempat bustop tu carik qisya..tapi peliknyer bila qisya kena tangkap basah then kahwin, abang q tak tanya mana qisya pi abang q carik qisya sebab nak amik qisya balik umah...
    finin finin mau speculate sapa wat pengsan kat qisya..heheheeeee :)

    ReplyDelete
  29. Mesti ada orang yang cuba perangkap Izz dengan Sya ni...-_-#

    ReplyDelete
  30. Suspense level 10! Can't wait for the next entry. Whatever it is, this story is getting more interesting! Congrats to Anjell!

    ReplyDelete
  31. tolong lah cepat2 sambung anjell... plsssss.. merayu tahap guling2 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe betul2, kami ni tahap guling2 tunggu next entry..hehee

      Delete
    2. tu la... eksperimen cinta x kuar lg.. so SPS jgn lambat2 tau... nnt nipis badan kitaorg ni asyik guling2 je...

      Delete
  32. ohh..suspennya... kesian qisya...

    ReplyDelete
  33. plot citer yg mnarik...tp sy rase bkn izz yg buat kn???lau x nape blik hotel 2 brsepah2..msti izz yg slamatkn qisya kn??lps 2 sbb izz mmg cintakan qisya so dia diam je mse papa qisya suh diowang kawen kn??huhu...
    cpt2 update n3 br ye cik pnulis...xsbar nk tngu kisah selanjutnye...

    ReplyDelete
  34. waaaa.. i smell something fishy here.. permaidani beralih kedudukan, lampu tido pecah.. , nape abg Q x marah pon bila adik sampai kena tangkap khalwat.. byk clue dah ni.. neway, x sabar2 nak tggu next n3... u mmg best cik anjell..

    ReplyDelete
  35. best giler... cpt2 sambung ye... i'm really luv it

    ReplyDelete
  36. cepat sambung ...best sangat..:)

    ReplyDelete
  37. MusicsportLife :)11 August 2012 at 01:48

    mesti ade kne mngene ngan Ikram kan ? rse mcm ade yg tak kne je . maybe dy yg culik and call pejabat agama sbb nk kawen ngan qisya . tpi izz nmpak and ikot dy smpai hotel pastu serang ikram , and tnggu qisya smpai sedar . qisya plak slh sngke and izz pon tak thn laa , dy trik tgn qisya pastu terpeluk . time tuh jgak laa pejabat agama tuh nk dtg , so dorg kawen laa ! bgi sy , plot cte niey sgt best ! <3 :)

    ReplyDelete
  38. Omg they r gonna get married. I wonder apa actually yg terjadi is it izz's plan or what? Sambung3

    ReplyDelete
  39. I think Ikram's doing. Sebab he's acting weird kan bak kata si Qisya...hoo..continue continue :)

    -Afi^^

    ReplyDelete
  40. knp lmbt sgt update??sy bukak blog nh tiap2 hri.sabar aje nh!!huish!!!(sory kalo tekasar bhase tp sy agak bengang nh!asyik2 tadee next n3 pon..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..maybe anda blom tahu.actually sy dh post kat fb sy yg next entry akn lmbt skit coz tgah busy skang ni..sy ada ckp yg maybe lpas raya..huhu

      Delete
  41. dah lebih 3x baca n3 ni utk memahaminya...x mungkin Izz punya plan...sebab..:
    1. Bilik hotel bersepah - mungkin ada tanda2 pergelutan berlaku (btwn si penculik - dunno who la and hero penyelamat sya - Izz)

    2.kenapa Izz terkejut bila org dari Jabatan Agama datang

    3. bila sya tuduh izz yg buat benda tu, izz mcm x tahu menahu apa2 pun...


    tapi kan...apa yg buat benda ni mcm plan izz adalah kerana:

    1. izz terlalu tenang

    2. jawapan dia yg nekad nak jadikan sya mummy utk anak dia tu kesayangan dia tu pun mencurigakan juga

    3. izz sanggup bertanggungjwb...mcm suka jer...mengaku lagi tu...mengaku memalukan keluarga dia dan keluarga sya..mcm la "something happen"


    apa2 jer la.... yg penting saya x sabar sudah ni tunggu next n3...huhuhu...
    semuanya bergantung dgn angel..sebab dialah author, director, editor & owner utk cerita ni...
    champion betul la angel ni....gua salut sama lu

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi..banyak betul predictionnya..haha..terkejut ana baca komen dah ala-ala sherlock holmes nak mnyiasat.hehe..

      Delete
    2. peminat serius ni beb...hehehe...miz angel ni memang suka buat org suspen jer la...tp kite suke...ahaks..

      Delete
  42. bila kakak nak share bab 16? tak sabar nak tunggu apa seterusnya.. hehe

    ReplyDelete
  43. nak tanya.. novel ni dari penerbit mana? kakinovel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni blum dinovelkan..ada kat blog je.bkn under mana publisher buat masa skrg..

      Delete
    2. iya ke? waahh.. kalau dh dnovelkan pasti saya nak beli :D cayalah kakak ni dh ada karya tersendiri ;D

      Delete
    3. iyalah.. sebab tu saya tanya dari penerbit mana mula2, kalau tak dah saya beli hehe.. tpi tetap nak jadi peminat blog ni ;D

      Delete
    4. tme kasih...hehe..1st nov sy blm siap lg,sy xnk pk psal yg scond..huhu

      Delete
    5. kasihnya dh saya terima ;) apa2pun semangat2 myiapkannya dsana ye kak anjell hehe.. jgn lupa beritahu orgsni bila ceta ni dh dnovelkn ;)

      Delete
  44. Ughhh! Kenapa jahat sangat Izz?! Aiyarkk . ( Benci awaakk Izz , tp saya masih minat awak. LOL )

    ReplyDelete
  45. Kind of common plot; tangkap basah. But then, tak habis lagi so tak boleh nak judge. Nice story btw. But then miss writer, please check your english grammar. Ada banyak yang salah. Your story will be better without those grammatical errors.

    Anyway, keep it up! Cerita yang sangat fun untuk dibaca. :)

    ReplyDelete
  46. Daebak lah, Kak Anjel! :D nak lagi, nak lagi! (nn)

    ReplyDelete
  47. cpt2 update next chapter !!!! x sabar ni.. :)

    ReplyDelete
  48. eeee.... terasa geram sangat2!!! sape punye angkara neh!! ustaz celup mana pulok diciloknye!! haiyaaaaa... tensionnnnnnn

    ReplyDelete
  49. saya rsa kemungkinan bsar org yg bersalah:

    1)deena

    2)maya

    3)izz

    4)kimi(xmngkin sbb kimi dh ada pilihan hati

    5)ikram

    ReplyDelete
  50. sian qisya...izz ni plak ambik kesempatan btul

    ReplyDelete
  51. hah sudah! menangis aku bakhang! btw, to izz y u so setupid?? buduh betingkek :'( xbest ah cmni :( aku skali baca menjiwai gegiloo haa.. haha.. xpasal² mngaku diri sndiri "Qisya" haha..

    ReplyDelete
  52. Nak tanya novel ni dari penerbit mana?

    ReplyDelete
  53. knape izz uh bodoh sngd,, huish,, gune taktik kotor,, x gunee

    ReplyDelete
  54. Watak dlm novel ni ada dlm novel tundukan playboy itu

    ReplyDelete
  55. Izz why you pull Qisya tu this problem??What does Izz wanted too??

    ReplyDelete
  56. Salam. Saya dah beli novel ini dua tahun lepas. Saya juga dah khatam novel ini banyak kali. Memang terbaik. Tahniah cik puan penulis Anjell. Keep it your courage. God Bless. Salam

    ReplyDelete
  57. Salam. Saya dah beli novel ini dua tahun lepas. Saya juga dah khatam novel ini banyak kali. Memang terbaik. Tahniah cik puan penulis Anjell. Keep it your courage. God Bless. Salam

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )