Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 27 May 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 4)

BAB 4

“Hoorey… boleh belajar panjat pokok. Cepatlah, kakak.” Hafiy semakin excited.

     “Kejaplah.. kakak nak ready dulu. Pertama, nak panjat pokok, you must get ready.” Entah petua mana yang mengarut aku turunkan pada Hafiy.  Haha..

     “I’m ready. I’m ready.” Hafiy dah melompat-lompat kegembiraan. Aku membetul-betulkan tudungku, baju dan seluar. Tak kena gayanya, mahu terselak semuanya. Nasib baik jugaklah rumah jiran takde orang. Kalau tak, mahu dapat heart attack diorang tengok gadis betudung panjat pokok jambu.

     “Kakak.. lambat lagi ke?” Hafiy dah tak sabar-sabar.

     “Sabarla dulu. Bersabarkan separuh daripada iman.” Aku sengaja melengah-lengahkan masa. Di samping itu, boleh jugak aku nak berkenal mesra dengan Hafiy.

     “Hafiy.. nak panjat pokok ni, daddy Hafiy tak marah ke?” Aku cuba menggertak Hafiy. Manalah tahu kot-kot dah beralih hati lepas dengar nama daddynya.

     “Mummy kakak tak marah ke kakak panjat pokok?” soal Hafiy balik. Nasib baik aku tak panjat pokok lagi. Kalau tak dah sembah bumi dah aku. Tak pasal-pasal rancangan aku terlaksana belum masanya.

     Aku sengih kat Hafiy. Mahu aku kena kejar dengan parang kalau mama tahu aku panjat pokok. Tak cukup dengan tu, mungkin mahkamah dalam rumah turut mengambil tindakan.

     “Kakak dah besar. Mestilah mama kakak tak marah. Hafiy tu kecik lagi.”

     “Kakak ni bisinglah. Cepatlah kakak,” gesa Hafiy lagi.

     “Yalah.. yalah..” aku menurut. Karang budak ni boring, lain pulak jadinya.

     “Hafiy, kalau akak tanya Hafiy jawab tau. Jangan diam pulak,” pesanku. Hafiy buat tanda okay dengan jarinya. Comel betul!

     Ada sebab aku nak dia jawab semua persoalanku. Sebab aku taknak dia diam. Bila seseorang budak diam, maknanya dia sedang fokuskan sesuatu. Sebab aku taknak dia fokuslah aku nak dia jawab soalan aku. Hehe.. bijak jugak rancangan aku.

    “Hafiy, are you ready?” soalku gembira.

     “I’m ready.”

     “Ala.. excited la sikit Hafiy. Kuat lagi. Are you ready?”

     “Yeah.. I’m ready!” Hafiy melompat-lompat gembira.

     “Sure ready?” jeritku.

     “Sure ready!” Hafiy jerit sama.

     “Okey.. let’s go!” Aku tergelak sendiri. Sejak bila la aku terlebih makan gula ni? Haha.. sengal betul!

     Aku mula memanjat. Pokok jambu air ni boleh tahan tingginya.

     “Hafiy, cuba Hafiy tengok ada tak buah jambu.”

     Bila aku melihat mata Hafiy melilau mencari jambu, aku terus memanjat secepat mungkin.

     “Takde, kakak,” jawab Hafiy. Ketika Hafiy kembali berpaling pada aku, aku dah hampir ke atas pokok. Memanglah takde sebab sekarang ni bukan musim jambu. Haha.. sengaja aku nak auta Hafiy.

     “Dah sampai atas. Macam tulah caranya nak panjat pokok.” Aku sengih kat Hafiy.

     “Wah.. kakak betul-betul pandailah. Hafiy nak panjat jugak. Hafi nak panjat jugak.” Hafiy menepuk tangan beberapa kali. Gembira benar dia.

     “Nampak tak macam mana kakak panjat tadi?” soalku. Dia diam.

     “Tak ingatlah, kakak. Kakak suruh Hafiy cari jambu tadi.” Muka Hafiy dah masam.

     “Ala.. Hafiy ni. Penat kakak panjat, tahu tak? Masa cari jambu, masa tu pun boleh tengok kakak.” Aku pura-pura marah.

     “Jangan marah Hafiy. Sorry. Kakak tunjuk sekali lagi, boleh tak? Boleh la.. boleh la..” Hafiy cuba membodekku dengan gaya comelnya. Alahai.. comelnya budak ni! Nak cubit-cubit je rasanya pipi dia.

     “Kakak tunjuk sekali lagi. Tapi, kali ni kalau Hafiy pandang tempat lain, kakak merajuk. Taknak ajar Hafiy lagi.”

     Aku turun daripada pokok. Nampak gayanya semuanya berjalan dengan lancar kali ni. Tinggal misi last je iaitu buat-buat jatuh dari pokok. Sebab bak kata abang, 

    “….Kalau kita taknak kucing kecing merata, kita kena ajar dia macam mana nak kencing dalam toilet. Baru kucing tu belajar.”

      Maksudnya, kalau aku taknak Hafiy panjat pokok dan membahayakan diri sendiri, aku kena tunjukkan bagaimana panjat pokok boleh membahayakan. Baru Hafiy boleh belajar. Kanak-kanak harus belajar daripada pengalaman.

     “Kakak start ni,” kataku. Kali ni Hafiy betul-betul focus. Aku kena buat sesuatu yang mengganggu focus dia.

     “Hafiy, Hafiy tak takut daddy marah ke panjat pokok?” soalku balik.

     “Tak. Sebab Hafiy dah call daddy.” Aku terkejut. Boleh pakai ke kata-kata Hafiy ni? Entah-entah dia sengaja nak auta aku. Orang cakap kanak-kanak tak reti menipu, ya ke?

     “Habis, daddy tak marah?” selidikku. Gila sporting kalau tak marah anak kecil dia nak panjat pokok.

     Aku dah sampai atas sambil bertenggek atas dahan pokok. Penat!

     “Tak.. daddy cakap dia nak balik tengok Hafiy panjat pokok. Daddy suruh tunggu dia.” Aku ketawa. Waras ke tak daddy Hafiy ni. Entah-entah ni pun satu peperangan psikologi. Hafiy takkan panjat pokok kalau daddy dia takde. So, selagi daddy Hafiy tak balik, selagi tulah Hafiy takkan panjat pokok. Macam tulah agaknya. Biar Hafiy terus menunggu sampai malam. Betul jugak. Takkanlah dia nak balik.

     “Hafiy nak tunggu daddy Hafiy balik dulu ke?” soalku.

     “Mestilah. Daddykan nak tengok Hafiy panjat pokok.”

     “Kalau macam tu, kakak turun dulu. Kita tunggu daddy Hafiy sama-sama.” Aku mula memanjat turun. Masa untuk jalankan misi! Kenalah sampai kat tempat rendah dulu, baru buat-buat jatuh. Kalau tak, mahu patah aku kalau tak kena gayanya. Tak pasal-pasal dikelasifikasikan sebagai bunuh diri.

     “Hafiy!”

     Suara asing yang garau itu membuatkan aku betul-betul terkejut. Malaun mana pulak yang buat aku terkejut sakan ni? Setahu aku abang je yang selalu buat aku macam tu. Terkejut punya pasal, keseimbangan badan aku mula hilang. Tangan yang menggenggam dahan pokok tak sempat berpaut balik. Gravity bagaikan menarik aku.

     “Mama..” aku menjerit ketika jatuh.

     “Hey, watch out!” Pada masa yang sama suara garau itu menjerit.

     Terasa badan melayang-layang sebelum jatuh ke bumi. Bukan! Ada tangan asing yang cuba menyambutku. Tapi tindakannya sedikit terlambat sebab akhirnya kedua-duanya turut sama terjatuh. Aku jatuh terhempap atas dada lelaki itu.

     “Daddy.. kakak..” Aku mendengar Hafiy memanggil.

     “Are you alright?” soal lelaki itu.

     Aku angkat muka. Perkara pertama yang aku nampak. Matanya! Terpanah seketika dengan tusukan lembut anak mata hijau-birunya. Cantiknya mata dia! Begitu secocok dengan raut tampannya. Aku terus mengalihkan pandangan mata. Baru tersedar yang aku masih di atas dadanya. Bila cuba bangun, tangannya masih memeluk pinggangku.

     Ewah, sedara! Best peluk pinggang anak dara orang? Segera aku berdehem sebelum dia cepat-cepat mengalihkam tangannya. Aku terus duduk atas tanah.

     “I’m okay.”

     Dia turut bangun sambil menepuk-nepuk baju kemeja ungu mudanya dan seluar slack hitamnya yang dah kotor.

     “Kakak.. kakak okey? Kakak sakit?” Hafiy tanya aku. Terharu aku dengan keprihatinan Hafiy.

     “Kakak okey.”

     Shit! Hancur ana punya program. Patutnya aku jatuh masa nak sampai tanah dah. Lepas tu buat berkerut-kerut muka macam menahan sakit yang melampau untuk buatkan Hafiy takut untuk panjat pokok. Hancur.. hancur.. memang aku jatuh, tapi tak seperti yang aku rencanakan. Aku pandang atas pokok. Gila tinggi masa aku jatuh. Nasib baik tak jadi arwah je aku tadi. Semuanya daddy Hafiy punya pasal.

     Aku cuba bangun. Arghh.. kaki aku! Aku kembali terjatuh.

      “Kakak..” Hafiy memanggilku.

     “Kaki kakak sakit, Hafiy. Aduh..” aduku. Serius sakit! Berkerut-kerut mukaku menahan sakit. Kali ni bukan lakonan drama queen.

     “Jom saya bawa awak masuk.” Daddy Hafiy menawar budi. Dia cuba mendukungku sebelum aku mengelak.

     “Takpe.. Hafiy, panggilkan Bik Santi,” arahku. Cuba menolak budi. Ee.. taknak la aku kena dukung. Selagi ada cara lain, selagi tulah aku takkan benarkan dia dukung aku. Dia ingat dia tu abang aku ke?

     Hafiy patuh. Terkocoh-kocoh dia berlari memasuki rumah. Maka, tinggallah aku dan daddy Hafiy berdua. Terasa suasana agak tegang.

     “Awak ni takde kerja lain ke nak buat selain ajar anak saya panjat pokok? Nasib baik saya cepat sampai, kalau tak memang nasib anak saya sama macam ni.” Dia memarahi aku.

     Rasa nak cekik je mamat ni. Dia yang datang tersalah timing. Kalau tak mesti dah lancar semua rancangan aku.

     “Saya tahu apa yang saya buat, sedara. And you, spoil my plan,” balasku geram. Oleh sebab aku tak tahu nak panggil apa, aku bahasakan dia sebagai sedara je.

     “My mom gave me a very beautiful name. Izz Haikal. My name is Izz Haikal. And not sedara. Do call me Izz. I’m Hafiy’s daddy.” Dia memperkenalkan diri.

     Aku senyum. Kalau dah daddy Hafiy begini kacak, no wonderlah Hafiy comel sangat. Tapi, kenapa aku nampak muka Hafiy dengan daddynya tak sama? Oo.. mungkin Hafiy ikut mummy dia. Mesti mummy Hafiy juga cantik orangnya. Tapi aku tertanya-tanya. Mummy Hafiy ni sebenarnya masih hidup atau dah meninggal? Kalau hidup lagi, kenapa bercerai? Suami bukan main handsome, kalau aku jadi isteri dia, nak lepas pun sayang. Entah-entah daddy Hafiy ni curang tak? Dah macam-macam persepsi buruk aku tanamkan dalam kepala.

     “Kalau anak saya jatuh masa panjat pokok nanti, tahulah saya nak buat apa.” Lelaki bernama Izz itu mengugutku. Rasa gerun? Haha.. sikit pun tak. Bukan akulah wei..

     “Don’t worry. Hafiy takkan panjat pokok. Percayalah.” Aku menjawab yakin. Overconfident betul aku ni.

     “Awak belum kenal macam mana sikap Hafiy. Dua hari awak kenal dia tak cukup.” Izz membalas.

     “I promise you that Hafiy will never talk about climbing up the tree soon. Trust me.”
     “Yakin sangat kenapa?” soal dia dengan dahi berkerut.

     Ketika itulah Hafiy bersama Bik Santi datang.  Lega betul rasanya. Nasib baik ada Bik Santi. Kalau tak menangis aku kalau ada mamat tu je. Aku lebih rela call abang daripada didukung Izz.

     “Waduh.. gimana bisa jatuh, non?” Bik Santi membebel panjang.

     “Kakak.. sakit lagi ke? Mesti sakitkan kalau jatuh?” Hafiy menyoal siasat.

     “Memang sakit, Hafiy. Tiap kali panjat pokok, memang selalu jatuh. Sakit sangat. Hafiy nak belajar panjat pokok, kan? Daddy Hafiy dah sampai. Hafiy pulak panjat pokok, ya?” Aku makin mengaduh kesakitan. Sengaja.

     Bulat mata Izz mendengar kata-kataku. Pastinya tak senang duduk kalau Hafiy bersetuju. Memang kena bersedia untuk menyambut Hafiy yang konfem akan terjatuh.

     “Taknak.. Hafiy taknak jatuh. Sakit. Hafiy taknak sakit macam kakak. Kesian kakak. Taknak belajar panjat pokok dah. Nanti jatuh.” Hafiy menggeleng-geleng kepala.

     Aku senyum. Tak sia-sia aku jatuh. Penakut jugak budak ni rupa-rupanya. Nasib baik jugak dia takut sakit. Kalau tak? Memang matilah aku kena kapak dengan daddy Hafiy. Aku nampak wajah Izz kelegaan.

     “Memang sakit. Lain kali, jangan nak cuba panjat pokok,” nasihatku.
     Bik Santi menolongku bangun. Sebelum melangkah pergi, sempat aku berpaling ke arah Izz.

     “Because he learnt something precious,” kataku. Hanya kami berdua yang faham. 

24 comments:

  1. nak lagi....plisssss

    ReplyDelete
  2. Chumelllnyerrrrr!! Pandai la kakak niii ;) tp sebok betulla izz nii

    ReplyDelete
  3. comelll.next entry please ^_^

    ReplyDelete
  4. harap citer neh abis kn kat blog - jgn smpai bab 40 henti!

    -hafiyah izat

    ReplyDelete
  5. Best...
    Ajar budak dengan orang besar memang lain caranya....#^_^

    ReplyDelete
  6. suka sgt.... cool sya..tq

    ReplyDelete
  7. best sangat, asyik senyum sorang-sorang je ni
    adik kat sebelah pun dah tengok pelik ni

    ReplyDelete
  8. best2~ hihi tak sabar nak bace next entry ^^

    ReplyDelete
  9. besttt.... suka dengan kata-kata ----- "Kalau kita taknak kucing kecing merata, kita kena ajar dia macam mana nak kencing dalam toilet. Baru kucing tu belajar.” ...terbaikkkk

    ReplyDelete
  10. besttt.....
    nk lgi....pnjg2 yer..

    ReplyDelete
  11. Bagus2 idea yg bernas hahahaha

    ReplyDelete
  12. A'salam , cik writer boleh saya nak promote blog cik ni ? HARAP MAKLUM !

    ReplyDelete
  13. suka sngt...terbaiklah...

    ReplyDelete
  14. lagi.... nak baca yg seterusnya ^_^

    ReplyDelete
  15. haha.. best!!! terbaik la sya! idea menjadi!

    ReplyDelete
  16. handsome gile ke daddy hafiy ni, nak tengok, hehe

    ReplyDelete
  17. ha, kan dh kt,,jatuh....tp nasib baik hafiy learn something

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )