Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 18 November 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 23)

BAB 23

Rasa macam ada sesuatu atas pinggangku. Tapi, aku hanya biarkan je sebab aku malas nak bukak mata. Terasa sangat selesa sehinggakan aku rasa malas sangat nak bangkit daripada katil yang empuk ni. Aku mengalih posisi tidurku. Daripada mengiring sebelah kiri, bertukar mengiring sebelah kanan. Terus peluk bantal peluk. Tapi.. kenapa pulak bantal peluk ni keras semacam.

     Aku mula rasa pelik. Bila rasa macam ada benda bergerak di bahagian pinggangku, terus aku bukak mata. Otak macam baru kembali berfungsi. Baru sedar bila lihat aku sedang berbaring di atas katil empuk bilik ni. Bila masa aku naik atas katil ni? Terus aku pandang sebelahku. Meskipun dalam cahaya yang samar-samar, tapi aku boleh nampak dengan jelas. Nak terkeluar biji mata aku bila nampak susuk tubuh Izz yang berbaring sebelahku. Aku pulak? Mak oi.. chantek je kepala landing atas lengan dia macam takde bantal je gayanya. Tangan siap peluk dada dia pulak tu!

     Aku terkejut maha hebat. Bulat mataku tak percaya. Oh, tidak! Macam mana boleh jadi macam ni? Kenapa kami boleh tidur sekatil ni? Terus aku angkat tanganku daripadanya. Kepala juga turut dijauhkan daripada Izz. Yang mengantuk terus jadi tak mengantuk. Pergerakanku tu la yang sebabkan Izz tersedar. Izz kat sebelah buka mata memandangku.

     “Sya..”

     Belum sempat Izz habiskan ayatnya, aku tolak dia menjauhiku. Kuat. Bukk! Izz jatuh katil. Serius aku tak sedar apa yang aku buat. Yang aku tahu, aku nak dia duduk jauh-jauh daripada aku. Bila ingatkan macam mana dia peluk aku tadi, rasa nak terajang dia sampai masuk almari pun ada. Malu!

     “Adoi..” Aku dengar Izz mengaduh kesakitan. Berkerut muka bila jatuh atas permaidani. Nasib je kepala tak terhantuk kaki meja. Tapi aku tak peduli.

     Aku terus terangkan lampu tidur. Bilik yang agak malap tadi bertukar menjadi sedikit terang. Cukup untuk aku nampak mukanya yang berkerut menahan sakit.

     “Kenapa awak ada atas katil ni? Nak ambil kesempatan ke?” bengang aku menuduh Izz. Aku pandang tubuhku. Nasib baik cukup semuanya. Kalau tak.. tak boleh aku bayangkan. Memang teruk dia aku kerjakan. Tengoklah kalau tak percaya!

     “Apa Sya cakap ni? Abang cuma tidur atas katil ni je. Abang tak buat apa-apa la,” suara Izz agak bengang jugak menjawab. Tambah pulak serak-serak basah, suara baru bangun tidur. Lagilah keras bunyinya. Yalah.. baru bangun tidur, terus tersungkur ke lantai bilik. Siapa je yang tak bengang? Dia yang tadinya macam mengantuk terus segar matanya.

     Izz bangun daripada lantai. Tangannya mengurut-urut pinggangnya yang terhentak kuat ke lantai tadi.

     “Betul tak buat apa-apa ni?” tanyaku lagi. Masih kurang percaya. Berjaga-jaga aku pandang Izz yang berdiri dengan tangan mengurut pinggang di depanku. Dahlah tak berbaju. Cari nahas betul! Pergi jauh-jauhlah!

     “Betullah. Ingat abang ni apa?” tajam matanya memandangku. Marah kut sebab aku tuduh dia macam-macam. Atau sebab tidur dia terganggu?

     Rasa bersalah jugak aku sebab dah berkasar dengannya. Tapi, bibir macam enggan nak mengaku salah. Pedulilah! Siapa suruh cari pasal dengan aku. Dah tahu aku ni tak suka dia, buat macam tu memang kenalah.

     “Ganas betul. Tak boleh agaknya kalau jadi perempuan sikit.” Cukup perlahan suara Izz membebel. Macam untuk dirinya je. Tapi aku sempat dengar.

     “Apa dia?” soalku. Nak dia kuatkan sikit suaranya yang mengata aku tu. Panas jugak telinga yang mendengar. Dia ingat aku bukan perempuan ke sebelum ni?

     Hai.. pagi-pagi lagi hati dah rasa panas. Aku… ganas? Tu bukan ganaslah. Tu refleks bila seorang gadis yang tak pernah tidur dengan lelaki tiba-tiba tertidur dengan lelaki. Apa lagi aku nak buat bila terkejut selain tolak dia jauh-jauh dari aku? Peluk dia? Huh! Gila namanya.

     Kalau aku ganas, aku tak tolak macam tu. Aku tolak dia memang sampai terpelosok bawah katil. Tak pun macam aku cakap tadi, terajang sampai masuk almari baju. Ke nak lebih tragis lagi? Terajang sampai masuk kabinet dapur. Tu baru dia boleh cakap aku ganas. Pedulilah kaki tengah sakit ke apa. Yang sakit sebelah je. Sebelah lagi masih normal fungsinya termasuklah menerajang orang.

     Mungkin salah aku jugak. Okay.. memang aku agak melampau bila tolak dia tadi, tapi aku bukannya sengaja pun.

     “Manalah saya tahu. Tiba-tiba je ada awak kat sebelah saya. Mana tak terkejut?” Aku bela diri. Tak nak kalah.

     “Sya tertidur masa layan Running Man semalam. Abang angkat la Sya atas katil. Takkan abang nak biar Sya tidur atas bahu abang je.” Izz keluarkan pulak kenyataan ekslusif.

     Merah terus muka aku bila dia cakap macam tu. Wei.. perlu ke cakap yang aku terlelap atas bahu dia semalam? Aku pun satu hal! Kenapa boleh terlelap semalam? Nyenyak sangat sampai-sampai aku langsung tak sedar dia dukung aku. Arghh.. jangan dia ingat aku sengaja tertidur semalam sebab nak dia angkat aku dahlah. Buat malu je aku ni.

     Tak cukup dengan tu, dia peluk aku pulak tu. Macam aku bagi izin je gayanya. Kau jangan lupa Qisya. Kau pun peluk dia jugak! Suara hati pulak bersuara. Masalahnya bukan setakat aku peluk dia, tapi siap rasa selesa sampai-sampai taknak bangun daripada katil lagi. Arghh.. betul-betul buat malu kalau dia tahu ni!

      Lain kali jangan tertidur lagi, Qisya! Tulah padahnya. Kau pulak yang lebih-lebih apa kes? Peluk lepas tu tidur atas lengan dia lagi. Nasib je takde air liur basi meleleh. Rasa macam nak ketuk-ketuk je kepala kat dinding mengenang kebodohan diri. Hai.. tak boleh jadi ni! Aku akan pastikan benda ni takkan berlaku lagi.

     Tiba-tiba bunyi alarm telefon Izz sebelum dia matikannya. Terus terbang apa dalam kepalaku. Tak sampai beberapa saat kemudian, telefon aku pulak berbunyi. Bunyi alarm jugak. Aku matikannya. Maksudnya dah pukul 6.00 pagi.

     Izz menggeliat kecil.

     “Abang nak solat Subuh. Terima kasihlah sebab dah jadi alarm bergerak abang hari ni,” kata Izz. Sindir aku satu round tu yang tak boleh blah. Aku buat muka tak bersalah.

     “Sya boleh solat?” soalnya. Aku angguk. Kalau tak boleh solat, takde maknanya aku nak set alarm pukul 6.00 pagi. Baik aku tidur puas-puas.

     “Abang ambik wuduk dulu, lepas tu baru Sya. Kita jemaah sama-sama,” sambungnya lagi sebelum menghilang di balik bilik air.

     Aku diam. Tak angguk dan tak jugak geleng. Sebab aku rasa bunyinya dah macam arahan kepadaku. Nak taknak memang kena ikut. Malasnya nak solat dengan dia.

     Haish.. Qisya! Astaghfirullahalazim… Jemaah dengan suami sendiri pun malas? Orang ajak solat berjemaah, nak tambah pahala pun taknak ke? Kiranya aku beruntung sebab Izz ambil berat tentang ibadat isterinya. Aku geleng kepala sendiri. Insaf kejap aku. Jahil betul aku ni.

     Izz keluar dari bilik air. Aku pulak masuk untuk mengambil wuduk. Bila aku keluar, sejadah dah siap terhampar. Untuk aku sekali. Rasa bersalah jugak. Sebab.. bukanke tu tugas isteri jugak ke? Ah, pedulilah! Aku capai telekong solat sebelum Izz membaca iqamat.

     Kali pertama solat berjemaah dengan lelaki bergelar suamiku. Rasa macam lain sangat. Rasa ketenangan dalam hati yang aku sendiri tak reti nak cakap macam mana. Entahlah..

     ------

Aku capai telefon bimbitku. Seronok sangat duduk rumah sampai-sampai aku lupa nak periksa telefonku. Ada missed call atau mesej ke? Oo.. ada satu missed call dan juga satu mesej yang belum dibaca. Rasa macam dah boleh agak siapa. Mesti Syuk. Sebab minah tu je yang ada nombor baru aku ni. Hmm.. bila aku view pemanggil bertuah tu, memang Syuk pun. Kenapa pulak minah ni telefon aku? Aku tekan inbox. Daripada Syuk jugak.

     What?! Bulat mataku seketika lepas baca mesej tu.

     Sya, aku nk p rumah hang ni. Kau dok Shah Alam skrg ni kan?

     Syuk nak datang rumah aku sekarang ni? Bila mesej ni dihantar? Aku tengok masanya.10.38 pagi. Sekarang ni dah pukul 10.45 pagi. Maksudnya mesej ni baru dihantar. Terus  aku call Syuk.

     “Hello, Syuk. Aku baru baca mesej kau la.”

     “Hello.. Haa, aku pun baru je nak call kau ni..”

     “Kau serius nak datang rumah aku ke?” Aku terus tanya dia. Mana la tau kot-kot dia bergurau ke apa? Syuk ni kadang-kadang bukannya boleh dibuat kira sangat. Lagipun sini dengan Bangi bukannya dekat sangat. Rajin pulak dia nak drive sampai sini.

     “Serius la. Aku nak tengok kawan aku yang sakit ni. Kau cakap kau balik Shah Alam, kan?” Ah, sudah! Dia memang nak datang sini la!

     “Yalah.. kau datang sini rajin pulak? Kau kat mana sekarang ni?” soalku.

      Syuk gelak.

     “Aku nak jumpa kawan lama aku kat UiTM Shah Alam. Alang-alang dah sampai, terus je la pergi rumah kau. Lagipun memang dekat, kan? Aku pun ada benda nak cakap. Pasal kelas Dr. Abdul Razi. Ada kerja baru. Huh.. lecehlah!”Aku dengar Syuk mengeluh. Lain macam je, mesti ada benda berat. Bila keluar nama Dr. Abdul Razi tu pun aku dah boleh agak dah. Sebab pernsyarahku yang sorang tu memang tak boleh nak dijangkau pemikirannya.

     “Kenapa wei?”

     “Nantilah aku cakap lepas datang rumah kau. Aku tengah jumpa kawan aku ni. Kejap-kejap lagi aku sampai. Bila dah nak sampai, aku call kau, okay? Okaylah.. bye, assalamualaikum.”

     “Walaikumussalam.” Talian diamtikan.

     OMG! Kejap lagi Syuk sampai. Izz dan Hafiy ada kat rumah. Apa aku nak jawab kalau dia tanya pasal Izz dan Hafiy? Kawan abang aku? Boleh tak diterima jawapan tu? Kalau Hafiy panggil aku mummy macam mana? Kalau Hafiy pecahkan rahsia semua, macam mana? Aku nak auta apa lagi?

     Tak boleh jadi ni! Kaki terus berjalan keluar dengan laju. Aku cari mama.

     “Mama..” Aku cari kat ruang tamu. Mana pulak mama ni?

     “Mama..” panggilku lebih kuat.

     “Apa dia?” Mama muncul dari dapur. Lupa pulak yang mama tengah sediakan bahan-bahan masakan untuk makan tengah hari.

     “Mama.. Syuk nak datang sini. Macam mana ni?” Aku tayang muka cuak kat mama.

     “Laa.. dia nak datang, datanglah. Kenapa pulak?” balas mama selamba.

     Arghh.. mama ni! Buat-buat tak ingat pulak.

     “Mama.. apa Sya nak jawab kalau dia nampak Izz dengan Hafiy?”

     “Cakap je la yang Izz tu suami Sya. Habis cerita.” Senang mama jawab. Bila pulak mama jadi macam abang ni? Simple minded!

     “Mama..” Aku tak puas hati. Aku belum bersedia lagi la nak mengaku kat Syuk yang aku ni dah kahwin. Mama ni buat-buat tak faham pulak.

     “Kan papa dah cakap biar sampai Sya habis study dulu baru nak hebohkan yang Sya dah kahwin,” kataku. Aku pun tak tahu la, bolehke bertahan rahsia ni sampai aku habis belajar?

     “Dah tu nak buat apa? Takkan nak halau dorang keluar pulak?” Mama tanya aku pulak. Aku diam. Mama macam tahu-tahu apa dalam kepala aku. Aku memang nak dorang keluar pun.

     “Kalau cakap kawan abang bolehkan, mama?” Tiba-tiba idea dalam bilik tadi muncul. Bolehlah daripada takde tak tahu nak cakap apa-apa langsung. Lagipun belum tentu Syuk perasan kewujudan Izz. Belum tentu Syuk tanya, kan?

     “Terserah.” Mama jawab senang.

     Izz aku tak bimbang sangat. Kalau Hafiy tu macam mana? Bukannya aku tak tahu. Si Hafiy tu memang  nak melekat dengan aku je kalau boleh. Mati aku kalau isu mummy pulak berbangkit. Cakap je la yang Hafiy ni budak yang aku jaga hari tu dan dia panggil aku mummy. Lagipun Syuk memang tahu cuti semester hari tu, aku memang tolong kawan mama.

     Tapi, kalau Hafiy cerita yang pelik-pelik macam mana? Budak tu bukan boleh percaya sangat. Arghh.. complicatednya aku rasa. Aku lebih senang kalau dua orang tu keluar rumah sebentar. Aku kalau boleh taknak Syuk kenal dorang sekarang. Bukan nak menghalau ke apa, tapi ni demi kepentingan bersama. Err.. kepentingan aku sorang kut!

     “Ahh, susahnya! Si Syuk ni pun, masa ni la nak datang,” bebelku sendiri. Rambut diraup. Kusut kejap rambut aku. Pening bila fikir yang Syuk mungkin sekarang dalam perjalanan ke rumah aku.

     “Kenapa ni?” Izz yang datang dari lubang mana entah tiba-tiba menyampuk. Mesti dia pelik dan tertanya-tanya kenapa muka aku macam ni.

     Aku diam. Tak tahu nak cakap apa.

     “Entah si Sya ni. Kawan dia nak datang. Entah apa yang dia bimbangkan.” Mama berkata selamba. Buat-buat tak faham pulak.

     “Malas cakap dengan mama.” Tiba-tiba je emo. Aku berjalan ke dalam bilikku.

      Izz mengekoriku.

     “Bila kawan Sya datang?” soal Izz.

     “Sekarang.”

     Hmm.. can you do me a favor? Keluar dari rumah ni kejap, boleh? Kalau boleh bawak Hafiy sekali. Nak je aku cakap macam tu kat dia. Tapi, bunyi macam melampau sangat. Tak berani aku!

     “Sya taknak kawan Sya tahu pasal abang?” tekanya.

     Aku diam. Rasa bersalah pun ada. Nampak sangat ke? Memang la nampak kalau aku siap marah mama tadi. Dia kecik hati ke?

     “Takpe. Abang faham. Sya memang taknak tahu yang Sya dah kahwin sampai Sya habis study, kan?”

     Aku diam lagi.

     “Sya jangan bimbang. Abang nak keluar kejap lagi. Hmm.. terpaksalah bawak Hafiy sekali.”

     Aku rasa bersalah.

     “Awak marah dengan saya ke?” soalku dengan rasa bersalah. Jangan sebab aku, dia terpaksa keluar rumah walaupun aku memang nak dia keluar rumah.

     Tapi Izz cuma senyum.

     “Abang tak marah pun. Buat apa nak marah? Kalau kawan Sya tak datang pun, memang abang nak keluar. Cuma bezanya, kalau kawan Sya tak datang, Hafiy tak payah ikut abang.”

     “Habis tu, Hafiy tak kacau kerja awak ke?” soalku lagi.

     “Tak kacau pun. Dia bukannya nakal sangat. Abang boleh bawak Hafiy jalan-jalan jugak. Lagipun dah lama kami tak keluar jalan-jalan.” Lega hati lepas dengar dia cakap macam tu.

     “Awak nak keluar pergi mana?” tanyaku sekadar nak tahu.

     “Abang nak keluar dengan Maya.”

     Zapp! Sebaris nama tu keluar daripada bibirnya, tapi cukup buatkan hati rasa sesuatu. Kenapa dengan aku ni? Yang pasti aku tak suka.

     Muka tenang tetap aku tayang. Kononnya tak rasa apa-apa. Aku diam.

     “Hmm.. Kak Maya dah tahu yang kita dah kahwin?” soalku.

     Dia geleng kepala.

     “Nobody knows other than our families members.” Oo.. jadi Maya ingat dia bujang lagi la ni? Patutlah tak putus-putus telefon Izz. Hati tengah mengharap agaknya.

     “Awak tak takut Hafiy terlepas cakap ke pasal kita?” Aku menduganya.

     “Don’t worry. Hafiy is under my control. Pandailah abang nak buat supaya Hafiy tak terlepas cakap. Lagipun Mayakan memang tahu yang Hafiy panggil Sya mummy.

      Memanglah dia tahu yang Hafiy panggil aku mummy. Tapi, dia tak tahu yang aku ni dah jadi mummy sebenar Hafiy.

     “Maksudnya, kalau Hafiy tak ikut, memang awak keluar berdua dengan Maya la kan?” Aku tak tahu kenapa sempat pulak aku fikir pasal tu. Sebenarnya tu cuma suara hati aku, tapi tak sedar pulak yang aku dah keluarkan suara hati.

     “Abang dengan Maya keluar sebab ada benda nak bincang. Urgent.” Dia jelaskan lagi. Mesti taknak aku salah faham.

     “Tak tanya pun.” Aku terus keluar daripada bilik. Suka hati kau la nak bincang apa pun. Kau dengan Maya mana pernah tak urgent. Bengkak jugak hati rasanya.

     Rasa macam ada hikmah jugak Syuk datang. Kalau tak, memang Izz dating berdua dengan Maya agaknya. Huh.. padan muka Hafiy kacau daun hari ni. Agaknya, kalau aku korek sesuatu daripada Hafiy lepas mereka balik nanti, boleh tak? Aku sempat fikir jahat.

     ---------

Mummy.. kenapa tak ikut keluar jalan? Tak seronok la keluar takde mummy.” Hafiy tarik muncung. Alala.. comel betul. Geram aku tengok.

     Masa tu, Izz dan Hafiy memang dah nak keluar.

     “Kawan mummy nak datang la, Hafiy. Lain kali kita keluar sama-sama, ya?” Aku janji. Cuba pujuk budak tu.

     Hafiy angguk.

     “Nanti belikan mummy cheese cake yang sedap sangat-sangat, okay? Malam nanti kita makan sama-sama.”

      Hafiy angguk lagi sebelum salam tangan aku. Dia masuk ke dalam kereta.

     “Abang pergi dulu.” Aku cuma angguk. Macam nak keluar jauh je gayanya.

      Aku tak tahu nak buat apa. Salam tangan dia ke? Tapi hati rasa macam berat. Bila aku pandang jelingan maut mama kat sebelah, baru aku faham yang aku memang kena salam tangan Izz kalau rasa taknak kena Clorox kaw-kaw lepas ni. Dengan berat hati aku salam tangan dia. Mama senyum senang.

     Izz cium dahi aku. Tu yang buat aku nak melompat habis. Nasib baik sempat control. Suka hati je nak cium dahi orang. Salam dahlah! Macam lepas solat Subuh tadi. Nasib baik lepas solat dia cium dahi aku, takdelah aku nak mengamuk. Kali ni pulak, sebab ada mama yang jadi tukang tonton, aku terpaksa simpan je semuanya dalam hati. Buat muka cool macam benda tu dah biasa terjadi.


     Izz bukak pintu kereta. Masa tu la aku nampak kereta Syuk masuk ke laman rumah. Cepatnya! Timing yang cukup menarik. Izz undur kereta dan Syuk baru keluar dari perut kereta. Yang aku pasti, Syuk sempat nampak Izz dan dengar dengan jelas kata-kata Hafiy.

     “Bye, mummy!” Hafiy lambai padaku. Aku turut melambai sehinggalah kereta Izz hilang dari pandangan.

     Syuk salam dengan mama sebelum dipelawa masuk rumah. Aku ajak dia duduk di taman. Lebih seronok dan pemandangan pun cantik. Udara pun segar.

     “Siapa yang datang tadi?” Macam yang aku agak, tu la soalan pertama yang akan ditanya Syuk.

     “Kawan abang aku. Anak kawan mama aku.” Aku rasa aku tak bohong. Izz memang kawan abang aku dan memang anak kawan mama aku.

     “Wah.. handsome! Nama apa wei?” Syuk gelak gatal. Kawan aku ni memang tak boleh tengok orang kacak. Mulalah tu! Dia tak tahu yang dia tengah puji suami aku. Maksudnya, memang dia nampak la muka Izz tadi.

     “Nama dia Haikal. Tadi yang comel tu anak dia.”

     “Laa… dah kahwin ke? Tapi, dia panggil kau mummy, kan?” Macam yang aku agak, Syuk memang dengar.

     “Tu la budak yang aku jaga masa cuti hari tu. Kau ingat lagi tak yang aku pernah jadi bibik kat rumah kawan mama aku? Tu la orangnya,” ceritaku lagi.

     “Oo.. yang kau cerita si budak comel dengan jejaka baik hati yang jaga anak saudara dia macam anak sendiri tu ya? Hmm.. so sweet.” Syuk tayang muka kagum.

      Bila masa aku ada cakap jejaka baik hati? Memandai je la si Syuk ni!

     Tiba-tiba teringatkan Izz dan Hafiy. Dorang dah keluar dah. Ke mana ya dorang? Lupa pulak aku nak tanya mana dorang nak pergi. Mesti seronok Hafiy keluar dengan Maya. Agaknya Hafiy boleh lupa aku kat rumah ni.

     Aku nak mereka keluar, tapi kenapa hati rasa tak gembira. Aku rasa aku macam bagi izin je kat Izz untuk dating dengan Maya. Apa yang dating, Qisya? Kan Izz cakap dia nak bincang pasal kerja? Alah.. tu Izz yang cakap. Maya yang cakap aku mana tahu. Kenapa aku rasa Maya memang ada hati kat Izz? Tiba-tiba aku rasa macam tak senang duduk.

     “Susah wei nak cari lelaki baik macam tu. Kau tak jatuh hati ke kat dia? Dua bulan kau menghadap dia. Kalau aku la, boleh cair meleleh kut. Tengok lelaki baik depan mata. Perempuan mana taknak buat suami?” Soalan Syuk buatkan aku tersedar daripada lamunan.

     “Tak payah cerita pasal dia la. Kau datang sini kenapa?” Aku alih topik. Malas nak panjangkan hal Izz dan Hafiy. Dah melarat-larat sampai isu hati dan perasaan si Syuk ni. Karang free je kantoi dengan Syuk.

     “Ni.. ada kerja baru. Menyampah betul aku.”

     Syuk keluarkan sesuatu daripada begnya. Satu fail kuning. Fail tu dibentangkan depan aku.

     “Nah, kau punya.” Syuk serahkan beberapa keping kertas A4 berwarna putih dan biru muda.

     “Apa dia ni?” soalku.

     Aku lihat kertas-kertas tu. Macam borang pun ada. Borang apa pulak ni? Tahulah yang Dr. Abdul Razi tu mengajar untuk Research Project. Takkan dah ada questionnaire kut?

     “Isi borang ni. Khamis ni dia nak.”

     “Borang apa?” Aku belek lagi sekali borang tu.

     “Tu la kau. Banyak sangat ponteng kelas. Masa kelas dia hari tu, Dr. Abdul Razi nak semua student dia buat visit ke syarikat yang gunakan khidmat civil engineers. Macam engineers firm, syarikat hartanah or syarikat kontraktor.  Dalam seminggu, kitakan banyak free. So dia nak masa kita free ni, kita visit company tu. At least dua kali seminggu.”

     “Maksud kau, ramai-ramai adakan visit kat company yang lain-lain? Macam tu?”

     “Taklah. Ada beberapa belas entah company yang Dr. Abdul Razi sempat carikan. Setiap company tu untuk dua orang. Hari tu dah vote siapa kena company mana. Aku dengan kau. Dah aku sorang je datang, memang aku cabut undi sendiri la. Dapat company tu la,” kata Syuk. Dia tunjukkan ke arah kertas yang baru aku dapat.

     “Gigih gila Dr. Abdul Razi cari syarikat-syarikat tu?”

     “Diakan memang unexpected. Tak pelik la kalau Dr. Abdul Razi yang buat benda-benda macam tu.”

     Betul-betul. Setuju!

     “Senior kita sebelum ni memang macam ni ke?”

     “Nope. Kita yang first. Saja la tu. Suka sangat buat batch kita ni experimental batch. Dia cakap, dia nak kita semua rasa macam mana the real life of an engineer kat tempat kerja. Macam senior-senior kita yang lepas, selalu ada masalah bila practical.”

     “Weh… tu macam dah nak pergi practical je? Kita kan belajar research. Bukanke research kena cari jurnal-jurnal bagai ke? Tak faham betul aku dengan dia tu. Nak rasa the real life of an engineer konon. Bukanke nanti practical pun rasa benda tu ke?”

     “Dia kan pelik. Sengaja nak dera kita tahun last ni. Tak boleh tengok orang senang. Dia tak tahu ke yang kita ni nampak je banyak masa free. Tapi kita free sebab kena cari banyak benda.” Syuk pulak membebel.

     “Boleh pulak diluluskan dia buat macam tu?” Aku soal Syuk. Pelik jugak. Senang pulak sampai-sampai boleh keluar dari UKM.

     “Kau macam tak tahu pulak si Abdul Razi tu macam mana orangnya. Bila senior-senior kita ada yang tak boleh nak perform, ada masalah masa practical, memang lecturer lain setuju la. Lagipun, instructor kat company-company tu pun setuju je nak terima kita. Memang rezeki kita la boleh tengok orang bekerja macam mana. Ni lain daripada practical sebab kita sedang buat research.” Panjang lebar Syuk terangkan kepadaku.

     “Macam mana nak pergi company tu? Budak-budak ni tak bising ke?”

     Yalah.. semuanya dok kolej. Semuanya bukan berkereta.

     “By hook or by crook, kena buat katanya. Maybe ada elaun kut untuk student. Ataupun dana. Orang lain terima dengan reda je. Lagipun, company-company tu senang nak cari transport. Dr. Abdul Razi dah fikir semua tu kot. Dia cakap lagi, kalau tak susah sekarang, bila lagi nak susah. Ambik kau, diam terus dewan lecture tu.”

     Aku angguk-angguk. Betul jugak. Kalau masa ni tak rasa susah-senang, nanti kerja mungkin ada yang tak larat nak rasa susah-senang sebab selalu dimanjakan. Hmm.. betul jugak pemikiran Dr. Abdul Razi ni. Futuristik betullah!

     “Bila start benda ni?”

     “Bulan depan. Kejap je benda ni. Dalam sebulan je. Sambil-sambil dok kat office tu, bolehlah edarkan questionnaire kat pekerja-pekerja kat situ.”

     Bulan depan? Bunyi macam lama je kan? Padahal minggu depan dah hujung bulan. Minggu depan sekali lagi dah masuk bulan baru. Kenapa rasa macam tak ready lagi ni?

     “Kita dapat company apa? Kat mana?” Aku tanya Syuk.

     “Tengoklah kertas yang aku bagi tu. Kan ada.”

     Aku tengok kertasku. Syarikat Lawrence’s Lands & Properties (LLP)? Syarikat orang apa ni? Macam bukan Malaysia je?

     "Hmm.. Lawrence’s Lands & Properties, ya?" Mulut menyebut nama syarikat tu, tapi kenapa kepala teingatkan Izz dan Hafiy? Agaknya sekarang ni mereka dah sampai dah nak jumpa Maya. Apa hubungan Izz dengan Maya yang sebenarnya, ya? Kalaulah aku ada peluang, nak je aku tengok dengan mata aku sendiri macam mana hubungan mereka. Barulah hati aku rasa tenang sikit.

40 comments:

  1. Salam. Akhirnya kuar gak n3 baru. tq Anjell. Haha, Qisya jeles bila dgr Izz nak jumpa Maya. Jual mahal lagi Qisya nie . kan dah tak senang hati.

    ReplyDelete
  2. Best...best...sambung la cepattt... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..betul.. sambung la cepattttt ;)

      Delete
  3. Hahha..ade perasaan rpanye qisya ni...ingatkn kayu .tau pun jeles...jual mahal lg....ntah2 tu syarikat izz kot....klu betul apa akan jd yek..dapat la sya tgk mcm mn hubungan maya dan izz...mau berasap dan kuar api.hahaha

    ReplyDelete
  4. Hahha..ade perasaan rpanye qisya ni...ingatkn kayu .tau pun jeles...jual mahal lg....ntah2 tu syarikat izz kot....klu betul apa akan jd yek..dapat la sya tgk mcm mn hubungan maya dan izz...mau berasap dan kuar api.hahaha

    ReplyDelete
  5. Yeye n3 baru. Ha kan hati berkata2 qisha gak tak tenang duduk. Eh tp cerita di sebalik kejadian yg mengakibatkan perkahwinan ni tak jelas lg kan??

    ReplyDelete
  6. bila lama xbace... rase belum cukup puas..hahahahaha...
    ala sha 2 la cemburukan... haahahahah i loike

    ReplyDelete
  7. Qisya...Qisya... She's jealous towards Maya tp ego to admit what she feels. Or may be confuse. Lawrence tu bukan family namae Izz ke? Uncle Manaf tu kan Manaf Lawrence. *cewah...mcm ayah Izz tu pakcik sy pulak,panggil uncle. Hehe

    Thanx to the writer, Anjel yg comel. :-)

    ReplyDelete
  8. Ada jugak rasa cemburu Sya bila Izz nak keluar dengan Maya....hehehe #^_^

    ReplyDelete
  9. Haa..tu lah.nak sgt izz keluar rumah, kan dah tak senang duduk skrg ni. Xpe qisya, hafiy blk nanti cuba korek rahsia diorg pergi mana yek.

    ReplyDelete
  10. bila sya nk baik dgn izz? haha.. thanks kak anjell.. nk en3 bru ;D hehe

    ReplyDelete
  11. Alaa..xpuas lagilah baca..nak lagi..

    ReplyDelete
  12. best........... nak lagiii huhuhuk

    ReplyDelete
  13. Qisya ni ego sgt la...garang semacam pulak tu...tak padam imej wanita muslimah tp mcm x blh terima hakikat hak suami isteri. Suka2 hati aje asyik nak sepak suami.....walaupun tak suka dgn apa yg berlaku smpi mereka terpaksa kahwin....suami tetap suami....jgn la smpi derhaka pada suami walau pun suami redha.....haishhhhhhh.....bila la qisya ni nak insaf...nnt izz kena rampas dgn maya baru padan muka......baru nak ngaku tu suami sendiri.... Apa masalah kalau kahwin waktu belajar????

    Mmg company tu izz yg ceonya kan....emmmm kita tggu bila tgk maya gedik dgn hubby dia kat ofis tu nnt....apa2 pun mmg izz tu sgt sabar dan syg sgt pd istei garang tak hengat dia tu.....plezzz nxt n3

    Bila novel eksperimen cinta tu akan diterbitkan....x sabar nak tggu...

    ReplyDelete
  14. Yeayyy, ade n3 baru :D Dah lame tggu, at lasttttt ade jgk n3 baru :) . Geram dgn qisya sbb ego die tinggiiiiii gileee!!! Haishhh -,-"

    ReplyDelete
  15. eleh...Qisya jeleslah tu...hahahahaha...x pe nanti korek dengan Hafiy... tak sabar nak tau kisah selanjutnya...

    ReplyDelete
  16. kuar pn entry bru...
    trubat ckit rindu...
    jeles jgk Qisya igat ati sekrs kelikir,jgn lupe korek dng Hafiy..
    kuat jgk penangn Qisya smpai jth ktil..
    dh kuar blm nvl eksperimen cnta?

    ara

    ReplyDelete
  17. yes... n3 bru.... huhuhu..

    sweet sngt izz 2, bertuah qisya...

    n3 bru......

    bila expriment cinta nak kuar.. xsabar nak bca...

    ReplyDelete
  18. walawehhh... tau pulak jeles si qisya ekkk.. tu la.. jual mahal... :)

    ReplyDelete
  19. jeles plak sya ek kt izz..tah2 izz kje kt cmpany yg nk visit 2,mmang tbakar je la ati tngok aksi gedik2 si maya nanti

    ReplyDelete
  20. Yeaa..yeaaa akhirnya ada n3 baru... Hari2 check selama sebulan. Penat jg

    ReplyDelete
  21. Sya cemburu tu tanda sayang.... tu lah kalau berterus terang kan senang x payah nak sibuk-sibuk Izz jumpa Maya lagi... hehehe .... so sweettt.. cepat sambungggg....

    ReplyDelete
  22. Suke sgt crita ni. Hrp Anjell dpt post slalu...hari2 dok jengok blog ni utk n3 baru

    ReplyDelete
  23. Tau pun cemburu......

    ReplyDelete
  24. wahahaha...sya dh naik jeles...suke2..

    ReplyDelete
  25. kenapa la si sya ni x nak percaya si izz ckp dia syg sya... suka buat andaian entah apa2 ntah.. semakin sweet... so anjell tlg jgn dera kitaorg ye.. cpt2 kasi n3 lg ye..

    ReplyDelete
  26. hehehhe tu mesti company abg izz... hahahahah mati kau sya... :D
    thanks akak for the entry...
    -Song Hyun Sun

    ReplyDelete
  27. romantiknya... cepat2 sambung. best gile. sya ni ganas sgt la. xnk bagi peluang kt izz langsung tp jeles ngn maya.

    ReplyDelete
  28. Best novel nie...bila Nk kuar ek?? Kew da kuar ?? Best sgt...cepat smbung tau!!

    ReplyDelete
  29. ala...best sgt..cpt smbg..
    err..ni sy ad tlis ckit entah ap2..nak tahu jgk respon org lain.nak publish dkt penulisan2u tak brani..hilang keyakinan tbe2..takut kne reject..hehe
    http://nasiayambudu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  30. Hahaha mesti syarikat izz.... X sbr nk tunggu entry baru

    ReplyDelete
  31. urm...xde lg.. awk xsabar ni nk baca. semoga awk dpt siapkn cerita ni.. xsabar2!

    ReplyDelete
    Replies
    1. btoi btoi... asyik trtggu tggu jew...

      Delete
  32. finally keluar jugak entry baru...
    lama tunggu....

    ReplyDelete
  33. best betul novel ni . update lah cepat

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )