Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Wednesday 29 August 2012

Suamiku Paling Sweet (BAB 18)

BAB 18

“Qisya Iris!” Panggilannya buatkan aku tersedar daripada rasa tergamam. Lembut tapi tegas. Aku pandang dia lagi. Tak percaya dia berdiri di depanku.

     “Izz..” Aku sebut nama itu perlahan. Empunya badan dah berada depan mataku. Dah dua minggu kami tak jumpa. Aku tak tahu perasaan aku sekarang ni. Masih marah lagi ke aku padanya? Entahlah.. Tapi, sekurang-kurangnya aku tak rasa benci menghadap dia sekarang ni.

     “Oh, ya! Maaf ya, main redah je. Saya Izz Haikal. Suami Qisya.” Izz perkenalkan diri kepada Kak Hanum. Dia senyum kepada Kak Hanum sebagai tanda perkenalan.

     “Hanum.” Aku nampak Kak Hanum pun macam tergamam habis. Kalau Kak Hanum tak kenal Izz sebelum ni, macam mana Izz boleh tahu aku duduk sini. Jadi, tak mungkin Kak Hanum yang cakap. Atau Kak Hanum pernah cakap kat abang, lepas tu abang cakap kat Izz?

     Aku pandang Kak Hanum.                    

     “Kak Hanum tak tahu. Kak Hanum tak pernah cakap apa-apa kat Q.” Kak Hanum bersumpah. Macam tahu-tahu apa dalam kepala aku.

     “Abang nak Qisya balik rumah kita sekarang.” Entah kali yang ke berapa dia mengeluarkan arahan lagi. Aku masih terkelu.

     Aku pandang Izz. Izz pandang aku. Aku nampak wajah Izz agak cengkung. Hai.. baru dua minggu tak jumpa pun boleh jadi macam tu ke? Stress sangat ke kena kahwin dengan aku? Tengah kecewa agaknya sampai tak cukup makan?

     Mata kami berlaga. Cepat-cepat aku larikan anak mataku memandang tingkap. Canggung entah kenapa.

     “Saya taknak balik.” Aku berkeras. Dah hilang dah aku kau. Aku kembali menggunakan bahasa seperti yang biasa aku gunakan padanya sebelum ni.

      “It’s my order. Abang rasa abang dah bagi masa yang cukup untuk Sya terima semuanya. Dah sampai masanya untuk kita fikirkan hubungan kita,” katanya.

     Tiba-tiba terngiang-ngiang ceramah ustaz petang tadi. Ceramah tentang tanggungjawab isteri dan hormati suami. Bila terpandangkan tampang Izz, aku mengalah akhirnya. Bersetuju untuk balik bersama Izz. Lagipun aku taknak susahkan Kak Hanum lagi.

      Betul kata Izz. Dah tiba masanya untuk kami bincang pasal hubungan kami.

     “Kak Hanum jangan cakap apa-apa kat abang pasal malam ni, ya?” Aku sempat merayu kepada Kak Hanum supaya rahsiakan benda ni. Aku taknak keluarga aku atau siapa-siapa tahu. Aku berterima kasih kepada Kak Hanum sebab sudi tumpangkan aku dua minggu ni. Aku juga meminta maaf sebab dah susahkan dia.

     Kak Hanum memang baik. Patutlah abang sayang dia.
   
  --------

Sebelum Izz bawa aku ke balai polis, dia terlebih dahulu menghantar aku ke klinik. Pada mulanya, aku taknak pergi klinik sebab bagi aku, cukuplah Kak Hanum yang rawat. Tapi Kak Hanum pulak yang nak aku pergi klinik sebab dia takut aku ada masalah dalaman pulak. Bimbang jugak dia bila aku cakap perompak sengal tadi sepak aku di perut. Dan aku pun agak bimbang sebab perut aku masih rasa sakit.

     Tapi, Alhamdulillah takde apa-apa kecederaan yang teruk. Teruk tak teruk, kedua-dua tapak tanganku dah berbalut. Dah macam tangan doraemon pun ada. Kaki kanan dah biru membengkak gara-gara sepakan percuma perompak itu. Perut aku pun rasa masih senak. Nak luruskan badan pun tak boleh. Jalan pun kena bongkok. Malang sungguh nasib aku. Nasib baik tak kena pisau je tadi.

     Sakitnya seluruh tubuh. Dapat dua hari MC. Lepas MC dah hari Sabtu dan Ahad. Makin seronok aku cuti. Cuti lagi… tertinggal lagi aku kali ni. Asyik ponteng kelas je.  Kena usaha gigih aku rasa sem ni. Membebel lagi Syuk aku rasa bila tahu aku tak datang kuliah. Nak cakap pada Syuk pun tak boleh, sebab harta aku semuanya dah dibawak lari oleh penyangak tu. Dompetku dibawa lari. I/C, kad ATM, kad kredit semuanya ada dalam tu. Handset aku pun kena kebas. Memang sehelai sepinggang dah aku rasa.

     Macam ni la roda hidup. Bila Allah nak tarik nikmat, tak sampai lima minit. Sebab tu kena selalu bersyukur.

     “Macam mana boleh jadi macam ni?” Izz bertanya kepadaku, menghilangkan semua kebisuaan antara kami. Dia yang sedang memandu pandang aku di sebelah. Pasti pasal macam mana aku kena rompak.

     Aku tengok muka dia. Rileks je macam tak kisah apa yang jadi dekat aku hari ni. Pemanduaan pun statik je 80 km/jam. Macam dalam hatinya cakap, ‘Alah.. kena rompak je. Bukannya kena bunuh!’.

     “Entahlah.. Dah nasib saya,” jawabku lemah. Malas nak cerita panjang. Semua dah jadi. Lagi pun aku dah cerita semuanya kat balai polis tadi. Takkan tak dengar kot? Nak cakap pun takde mood.

      Balasan derhaka kepada suami agaknya. Hati aku sempat berdesis. Boleh jadi juga. Huhu.. bila jadi macam ni, tae kwon do aku belajar dah takde guna. Apa pasal la orang yang belajar tae kwon do pun tak boleh nak pertahankan diri? Geram pulak aku rasa.

     “Sya memang selalu balik lambat ke?” selidiknya lagi.

     “Takdelah selalu. Kadang-kadang je kalau ada kerja nak settle dengan Syuk.”

     Dia diam. Langsung tak terkejut bila aku keluarkan nama Syuk. Lagaknya macam dah kenal Syuk. Biasanya kalau aku keluarkan nama Syuk, mesti orang ingat Syuk lelaki. Tapi dia ni, rileks je.. Agaknya dia tak kisah kalau aku cakap Syuk tu pakwe aku. Betullah dia tak kisahkan aku.

     Tapi.. aku musykilkan sesuatu.

     “Macam mana awak tahu saya ada kat rumah Kak Hanum? Macam mana awak tahu apa jadi pada saya hari ni?” soalku. Dan aku yakin semuanya bukan kebetulan.

     “Sya isteri abang. Mestilah abang tahu Sya kat mana sebelum ni,” jawabnya selamba.

     “Apa maksud awak?” Aku jeling dia.

     “Sya nak tenangkan hati Sya yang berserabut, so abang ikut apa yang Sya nak. Abang tak cari Sya tapi tak bermakna abang lupa tanggungjawab abang pada Sya. Abang perlu jaga isteri abang no matter what. Abang tak boleh nak selalu tengokkan Sya jadi abang upah orang untuk tengokkan Sya. Within these two weeks, I know every single thing you did.”

     “Abang mintak maaf. Mungkin cara abang ni Sya akan anggap tak hormat privasi Sya. Tapi abang kena jaga isteri abang. Abang ikut apa yang Sya nak. Tapi tak bermaksud abang tak boleh tengok Sya dari jauh, kan?”

     Aku terdiam mendengar kata-katanya. Terharu? Huh.. memang tak la. Dia buat semua tu sebab tanggungjawab je. Tak lebih daripada itu. Dalam hati rasa geram jugak. Dia pasang spy ya dalam diam? Nasib baiklah aku tak joli sana-sini. Tapi.. bila fikir-fikir balik kata-katanya, ada betulnya jugak. Aku tak cakap pun dalam surat tu yang dia tak boleh tengok aku dari jauh. Kalau aku cakap pun, aku mana tahu kalau dia tengok aku dari jauh kan? Dan kalau tak kantoi hari ni, sampai bila-bila pun aku tak tahu yang dia pasang orang untuk perhatikan gerak-geri aku.

     “Tak payah la awak bimbang. Pandai la saya nak jaga diri. Sikit je ni,” balasku malas. Banyak la aku punya sikit. Silap langkah tadi, dah jadi arwah aku kalau aku tak campak pisau perompak tu. Oo.. baru aku tahu! Kat sini rupanya aku guna self-defense yang aku belajar dalam tae kwon do.

     “Sikit Sya cakap? Macam nak putus nyawa abang bila Zikri call abang tadi, tahu tak? Nasib baik tak pengsan je bila dengar apa jadi kat Sya. I won’t forgive myself if anything happens to you tonight.”

     “Zikri?” Aku pandang dia. Tak peduli dah ayat berbunga-bunga dia bila dengar nama lelaki yang selamatkan aku tu.

     Aku nampak macam dia serba-salah. Kantoi la tu.

     “Dia orang abang.”

      Hmm… patutlah. Dah tahu dah macam mana Izz dapat tahu mana rumah aku. Dah tahu dah macam mana Izz tahu apa terjadi padaku. Kerja Zikri rupanya. Patutlah masa kat rumah Kak Hanum tadi Izz hanya perkenalkan dirinya pada Kak Hanum je. Patutlah aku nampak Izz dan Zikri bercakap tadi macam orang dah kenal lama.

     “Oo.. babysitter saya la tu?” Aku menjawab dalam nada menyindir. Sejak bila Zikri perhatikan aku, aku pun tak tahu.

     Tapi aku bersyukur. Kalau bukan kerana Zikri ada tadi, tak tahulah nasib aku.

     “Hmm.. Sya dah makan?” Dia lari daripada topik.

     Aku pandang jam di dashboard. Dah lebih dua belas tengah malam. Kerja gila betul kalau nak makan masa ni. Tapi.. aku lapar. Semuanya sebab perompak kurang asam tadi. Makanan yang aku beli habis tumpah. Lagi pun mana ada kedai bukak masa ni. Tak bagus makan malam-malam. Err.. ya ke? Bukan ke kalau aku dok kolej dulu, tengah-tengah malam masak maggi dengan Syuk?

     “Sya.. dah makan ke belum?” Dia tanya lagi bila tiada respon daripadaku. Aku geleng kepala.

     “Kita makan dulu.”

     “Takpe la. Mana ada kedai bukak masa ni.” Tambah pulak dengan kaki tak berapa nak betul, memang malas la aku nak masuk kedai. Tangan pulak berbalut, macam mana la aku nak suap? Nak pegang sudu pun macam tak boleh.

     Dia senyum.

     “Siapa cakap kita nak makan kat kedai?”

     Habis? Nak suruh aku masak? Memang tak la. Rajin sangat aku nak masak dengan keadaan darurat macam ni. Huh!

     “Habis, makan maggi kat rumah?” soalku. Dia tak jawab apa-apa.

     Kemudian senyap antara kami sehingga sampai ke rumahnya. Tapi.. ni bukan rumah Aunty Fatmah. Arghh.. apa aunty-aunty ni? Dia dah jadi mentua aku la. Aku patut panggil dia ibu, macam yang Izz selalu panggil. Jarak rumah ni pun takde la jauh sangat dengan tempat aku belajar.

     “Rumah saper ni?” soalku.

     Manalah tahu dia dah kahwin dengan Maya dalam dua minggu aku menghilang ni. Lepas tu dorang dok rumah dorang. Siapa tahu, kan? Bimbang jugak aku kalau betul andaianku. Tak sanggup aku menumpang rumah Izz kalau macam ni. Aku rela balik rumah Kak Hanum. Boleh menangis aku kalau betul dia dah kahwin dengan Maya. Err.. menangis? Tapi kenapa, ya? Huhu.. Musykil aku.

     Aku dah mula fikir macam-macam. Yang mengarut-ngarut pulak tu!

      “Rumah Hafiy.”

     Rumah Hafiy? Kenapa tak cakap rumah dia je tadi? Pelik betul. Aku keluar daripada kereta. Rumah banglo dua tingkat tu aku pandang. Cantik.. hati aku memuji. Meski pun hanya dikelilingi lampu jalan. Aku dapat nampak rumah tu cantik. Rekaannya unik. Tak macam rekaan-rekaan rumah yang biasa. Bukan calang-calang orang yang boleh hasilkan rekaan rumah yang macam tu. Sebagai bakal engineer, aku tahu yang bukan senang untuk menghasilkan rumah tu. Mesti arkitek hebat yang berjaya fikirkan idea rumah tu.

     Tapi.. kenapa aku rasa rumah tu macam suram dan muram? Ahh.. pandai la kau, Qisya! Tak payah nak KOMSAS sangat la. Kau bukannya ambik sastera. Berlagak seni konon!

     Aku rasa macam dah jatuh cinta pandang pertama dengan rumah itu. Gila betul!

     “Buat apa tercegat kat situ. Jomlah masuk,” ajaknya.

      Aku berjalan selangkah. Sakit kakiku. Perutku juga rasa sakit, buatkan aku berjalan terbongkok-bongkok.

     “Saya boleh jalan sendiri,” kataku tegas ketika dia cuba membantuku. Aku mengelak bila dia macam nak sentuh aku.

      Aku taknak dia tolong aku! Pandailah aku nak jalan sendiri. Bukannya aku lumpuh.

     Izz mengalah dengan kedegilanku.

     ------------

“Dah siap..” Izz senyum ke arahku sambil menghulurkan satu pinggan.

     Aku pandang pinggan berisi nasi goreng itu. Nasi goreng buatan Izz. Masih berasap. Baunya pun menusuk hidung. Rasanya aku tak tahulah macam apa. Nampak sedap. Yang lapar rasa makin lapar. Aku pandang Izz. Masih tak percaya dia masak untuk aku. Ternganga aku bila tengok dia campak barang-barang masakan ke dalam kuali tadi. Tanpa gunakan perencah nasi goreng. Nampak macam dah pro. Lelaki seperti Izz pandai masak? Aku masih tak percaya. Ni rupanya maksudnya bila dia cakap taknak masuk kedai?

     “Makanlah.. kalau dibiarkan sejuk nanti tak sedap. Maaflah kalau rasa dia tak sedap. Abang ni bukannya star sangat kalau bab-bab memasak ni.”

     Dia duduk di tepiku. Menanti aku untuk rasa masakannya.

     Dengan susah payahnya aku cuba menyuap sesudu. Jangankan nak suap, nak pegang sudu pun tak boleh. Aku terkejut bila Izz sentuh tanganku. Terus terlepas sudu yang cuba dipegang. Involuntary reaction. Aku ni memang anti kalau kena pegang.

     Aku pandang dia. Membara rasa hati bila tiba-tiba dia ambil kesempatan.

     “Abang bukannya nak buat apa-apa. Abang cuma nak tolong Sya.” Dia menerangkan niatnya. Aku mencebik dalam hati. Yalah tu! Fikiran negatif aku tak habis-habis lagi.

     Izz ambil sudu dalam pinggan. Kemudian, dia menyudukan sesudu nasi sebelum disuakan ke depan mulutku. Aku pandang dia. Nak suap aku ke? Ingat aku ni Hafiy ke?

     “Apa awak buat ni?” Aku rasa mukaku dah merah. Malu yang datang entah dari mana-mana.

     “Sya nampak abang buat apa?” Dia tanya aku balik.

     “Tak payahlah. Reti la saya nak makan sendiri.” Aku berdegil. Tang mana entah aku boleh makan sendiri dengan tangan macam ni.

     “Dan abang pun kejam sangat la kan nak percaya cakap Sya?” Dia pandang aku.

     Eh, dia ni! Suka sangat balas kata-kataku dengan soalan. Berguru dengan abang Qairul agaknya cara-cara nak patahkan hujah aku.

     “Okay.. macam ni la. Anggapla abang ni nak suap Sya atas dasar kemanusiaan,” putus Izz. Cuba memujuk aku pun ada.

     “Dasar kemanusiaan, ya?” Aku berfikir sejenak. Boleh diterima akal ke tak? Kalau tak, macam mana aku nak makan dengan tangan macam ni? Bolehla kot.. Tapi aku masih ragu-ragu.

     Teragak-agak aku terima suapannya. Rasa macam muka tengah letak dalam microwave. Panas je. Malunya! Aku berlagak selamba. Semaksima mungkin aku control malu. Langsung aku tak pandang wajahnya. Sejak bila pulak aku jenis yang tahu malu ni?

     “Sedap tak?” soalnya.

     Aku kunyah nasi goreng buatannya. Bapak sedap wei! Kalah aku masak. Err.. aku pernah masak nasi goreng ke? Kalau jadi assistant terhebat tu memang pernahlah. Ah.. losernya aku rasa untuk seorang perempuan. Sebagai seorang perempuan yang rasa rendah diri, memang aku tabik Izz.

      “Hmm.. sedap,” pujiku. Mulut menjawab soalannya tapi mata menghadap kabinet dapur. Apa pasal la mamat ni pandai masak? Kalau tiap-tiap hari boleh masak sedap macam ni untuk aku, tak ke best? Hari ni baru aku tahu bakat terpendam Izz.

     Canggungnya! Rasa yang sama ketika kami berdua-duaan di dapur rumahnya suatu ketika dahulu. Tapi, masa tu aku belum kenal dekat dengannya. Dan kerana malam itu jugalah kami jadi agak rapat lepas tu.

      Ini kali kedua kami berdua-duaan di dapur. Rasa macam sejarah berulang. Bezanya kali ini dia yang masak untuk aku. Kalau hari tu, aku yang buatkan air untuknya. Dan sekarang, lepas apa yang terjadi, sekurang-kurangnya aku boleh bercakap baik-baik dengannya.

     Aku pandang Izz. Mataku sempat menangkap bibirnya yang mengorak senyum. Entah apa yang dia rasa kelakar. Mengata aku la tu! Panasnya rasa hati.

     “Apa senyum-senyum?” marahku geram.

     Dia cuma geleng kepala. Tapi bibir masih senyum.

     “Abang cuma gembira tengok Sya. Sekurang-kurangnya Sya dah tak benci menghadap abnag,” katanya. Ayat tak boleh nak blah. Ya la tu!

     “Can you please stop calling yourself, abang?” tanyaku. Rasa macam awkward semacam.

     Dia geleng kepala.                                                               

     “Abang takkan berhenti bahasakan diri abang, abang dengan Sya sebab abang suami Sya.” Aku terus terdiam bila dia cakap pasal suami.

     Err.. kalau suami, tak kena panggil abang tak boleh ke? Nak je aku tanya, tapi aku tak berani. Sejak bila pulak aku jadi penakut? Atau aku dah mula nak jaga percakapanku sebab dia suami aku? Aku tak pernah lupa yang dia suami aku, tapi, nak terima dia tu semacam susah sikit. Kena jalani ujian saringan berperingkat-peringkat dulu la.

     “Dan abang akan terus tunggu sampai masanya Sya panggil abang, abang.” Dia pandang aku. Buat aku rasa segan nak mati. Apa pasal mata mamat ni killer semacam? Nak bertentang mata tiga saat pun tak sanggup. Mata kau lawa wei! Tolonglah jangan bagi pandangan membunuh macam tu!

     “Err.. apa yang jadi malam ni, awak tolong jangan cakap kat keluarga saya atau keluarga awak, boleh tak?” Aku cari jalan selamat. Lari topik.

     “Taknak orang lain tahu ya? Boleh abang tahu kenapa?”

     “Sya taknak orang lain risau pasal saya.”

     “Hmm.. boleh kalau taknak orang lain tahu. Tapi semuanya bergantung kepada degree kepatuhan Sya kepada arahan abang.”

     Aku telan liur bila dia main tarik tali. Rasa macam tak sedap hati pulak bila dia cakap macam tu. Arahan apa yag dia cakap? Suruh aku terjun lombong? Atau izinkan dia kahwin dengan Maya? Waklu.. kalau betul tu arahannya, memang tahulah dia macam mana nak hidup lepas kena belasah. Manyak cantik!

     “Arahan apa?” soalku.

     “Mudah je arahan abang. Sya terus tinggal dengan abang dan Hafiy kat rumah ni, then abang takkan cakap apa-apa kat keluarga kita. Not even a word out.”

      “Kiranya saya menumpang rumah awak la ni?” Aku mintak kepastian.

     “Bukan menumpang,  Sya. Tinggal di rumah kita untuk selama-lamanya. Abang tak suka bila Sya cakap Sya menumpang.” Suaranya sedikit tegas.

     Tak pasal-pasal kena marah. “Tinggal terus?” soalku lagi. Dia angguk.
     Hai.. berat arahan tu! Sanggup ke aku hidup dengan dia kat rumah ni? Selama-lamanya pulak tu. Selama-lamanya tu maksudnya selagi kami ada jodoh la kan?

     Dia suami kau, Sya.. Aku dengar suara hatiku berdesis. Buatkan hatiku sedikit lembut. Aku fikirkan jugak perkara lain. Aku pun takde tempat tinggal sekarang ni. Lagi pun rumah ni dengan universiti aku pun tak berapa nak jauh. Dalam sepuluh minit perjalanan. Tapi.. aku nak pergi macam mana?

     “Kalau saya dok sini, macam mana saya nak ke kuliah?” soalku.

     “Don’t worry. Abang dah fikirkan caranya. Sya tak payah nak bimbang. Driver abang boleh hantar ke mana je Sya nak.”

     Aku fikir lagi. Akhirnya aku setuju.

     “Boleh.. tapi saya ada syarat.”

     “Syarat apa?”

     “I really need time to accept you, Izz. Sepanjang saya duduk sini nanti, jangan desak saya lakukan benda yang saya tak suka.”

      “Abang tak kisah,” jawabnya pendek.

     “Jangan sebut langsung pasal apa yang terjadi kat hotel hari tu. Saya tak suka dan saya taknak dengar,” kataku tegas. Aku takut hati aku kembali sakit mengenangkan perstiwa tu. Tak pasal-pasal aku lari rumah sekali lagi.

     “Okay.” Dia setuju.

     “We are strangers.”

     “Yang ni abang tak setuju. Abang takkan jadi stranger dalam hidup Sya. Sya isteri abang dan abang takkan sesekali anggap Sya stranger. Sya boleh anggap abang siapa-siapa je yang Sya nak. I can be your brother, your friend, your housemate and perhaps I can be your shoulder to cry on. Sometimes I need to show you that I’m also your husband. But not a stranger. No point kalau Sya cakap kita stranger.” Izz berkata tegas.

     Terus diam aku yang mendengar. Dia marah ke? Atau aku yang keterlaluan sangat?

     “Suka hati awaklah. Tapi saya taknak orang tahu saya dah bersuami kat luar. Not until I finish my study.” Aku harap dia faham.

     “Okay.. abang akan rahsiakan perkahwinan kita sampai Sya habis belajar. Tapi, before that  abang pun ada syarat jugak.”

     Terangkat kening aku bila dengar. Dia pun ada? Hai.. sistem barter nampak?

     “Apa dia?”

     “Syarat abang mudah je. Mana Sya nak pergi selain daripada pergi kuliah, Sya mesti minta izin daripada abang dulu.”

     Mudah dia cakap? Lecehnya nak report semuanya padanya. Mengalahkan warden penjara pulak. Tapi.. bukan tu pun tanggungjawab seorang isteri jugak ke? Minta izin daripada suami bila nak keluar rumah.

     Hmm.. boleh la. Aku angguk.

     “Dan jangan pernah pertikaikan tanggungjawab abang sebagai suami,” sambung Izz lagi. Aku angguk lagi. Takde masa aku nak fikirkan atau kaji tanggungjawab dia.

     “My last request.”

     “Ada lagi?” tanyaku. Banyak pulak songehnya malam ni!

     “Sekali pun Sya marahkan abang, jangan lepaskan marah Sya pada Hafiy. Dia tak salah.”

     Aku terdiam bila nama Hafiy disebut. Rindunya aku padanya. Pasti dia dah tidur. Aku rasa bersalah bila mengenangkan sikap aku pada Hafiy. Sebab marahkan daddynya, Hafiy pun kena tempiasnya.

     “Hari tu dia demam sebab nak jumpa Sya. He really misses you, Sya. And I hope that you can treat him well.” Izz bersuara lagi. Nadanya seperti mengharap. Buatkan aku rasa makin bersalah.


     Aku pandang Izz. Kepala diangguk. Setuju.

     ------------

Lepas makan, mata dah rasa mengantuk. Penat dengan semua yang terjadi hari ni. Aku rasa aku nak rehat secukupnya malam ni. Tapi, persoalannya aku nak tidur mana malam ni? Ni bukan rumah aku. Nak tanya Izz pun rasa macam segan semacam.

     “Bilik Sya kat tingkat atas. Abang dah letak semua barang-barang Sya kat bilik. Jom abang tunjukkan bilik Sya.” Izz bagaikan mengerti kebingunganku ketika aku berdiri di depan anak tangga yang menghubungkan tingkat atas dengan tingkat bawah.

     Aku pegang susur tangga dengan tangan kanan sebelum panjat tangga.

     “Aouch..” Kaki kananku rasa teramat sakit bila mencecah anak tangga pertama. Hampir saja aku rebah kalau bukan ada tangan yang menghalangku daripada jatuh.

     Dadaku terus berdegup pantas dengan keadaan aku dan Izz sekarang. Sangat dekat buatkan aku kurang selesa. Apatah lagi aku tak pernah sedekat ini dengan mana-mana lelaki sebelum ni. Tangan Izz mendarat di pinggangku, merapatkan tubuhku dengan tubuhnya untuk menghalangku daripada jatuh.

     Muka dah rasa merah. Malu!

     Aku terjerit kecil bila tiba-tiba kedua-dua kakiku tak menyentuh lantai. Izz mendukungku. Terus aku peluk lehernya kerana takut jatuh. Tergamam habis aku dengan tindakannya yang luar jangkaan tu. Dan aku juga tergamam dengan tindakan spontanku. Trus aku lepaskan tangan yang melingkar di lehernya.

     “Apa awak buat ni? Turunkan saya la,” marahku. Marah  sebab nak tutup malu yang rasa macam lebih tinggi daripada gunung Everest.

     Izz hanya selamba. Dia pandang wajahku. Bila matanya tepat pada mataku, aku larikan anak mata. Aku pun tak tahu kenapa aku tak sanggup menatap matanya. Malu wei!

     “Let me help you this time. Abang tak sanggup nak tengok Sya tergolek jatuh.”

     “Saya boleh jalan sendiri la,” jawabku sambil pandang tempat lain.

     “Oh, ya ke? But I don’t believe it,” jawabnya pula.

     Aku nak menjawab, tapi idea aku dah mati. Sebab apa yang dikatanya memang betul. Aku memang tak boleh nak panjat tangga sendiri. Jalan pun tak berapa nak betul, inikan pula naik tangga.

     “And, this is one of the.. ‘jangan pernah pertikaikan tanggungjawab abang sebagai suami’. Dalam kes ni, untuk menjaga Sya.”

     Akhirnya aku mengalah. Lantak kau la! Segan tak segan, malu tak malu, aku hanya biarkan dia mendukungku ke tingkat atas. Lamanya nak sampai ke bilikku. Muka aku rasa macam dah nak terbakar. Tak pernah aku kena dukung dengan lelaki sebelum ni.

     Satu je terlintas dalam kepala aku. Berat ke tak aku? Malunya aku kalau Izz cakap aku berat. Kena diet ni! Arghh.. Memang otak aku dah tak berapa nak betul dah. Sempat pulak aku fikir macam tu. Curi-curi aku pandang wajah Izz. Tenang je macam dah biasa.

     Izz meletakkan aku di atas sebuah katil empuk. Aku pandang sekeliling bilik yang berwarna pink tu. Cantik. Barang-barang aku pun ada semuanya.

     “Sya dah makin ringan. Tak makan, ya?”

     Aku terkejut mendengar kata-kata selambanya lepas dia letakkan aku atas katil. Oo.. nak kata aku berat la sebelum ni? Geram pulak rasa hati. Bila masa pulak dia tahu aku makin ringan? Dia pernah angkat aku sebelum ni?

     “Mana awak tahu saya ringan sekarang? Pandai-pandai je. Nak cakap saya gemuk sebelum ni la tu,” kataku geram. Muka dah masam. Kalau abang ni, memang aku dah bagi sebijik.

      Dia tergelak. Terpana sekejap aku. Lama aku tak tengok dia ketawa ikhlas macam tu.

     “Syakan pernah jatuh atas abang dulu. Masa nak ajar Hafiy panjat pokok. Sya tak gemuk la.”

     Aku rasa makin malu. Macam mana aku boleh lupa yang aku jatuh atas Izz? Itulah kali pertama kami berkenalan. Dulu dah terseliuh kaki. Tak sampai tiga bulan, sekarang ni bengkak kaki pulak. Apa malang la nasib aku.

     Aku menguap. Ngantuk.

     “Bilik awak mana?” soalku dalam mata yang kuyu.

     “Ni la bilik abang.” Terus bulat mataku. Hah??

     Izz ketawa lagi.

     “Gurau je. Mine is next to yours,” katanya sambil mengisyaratkan ke sebelah kanan bilikku.

     Hish… nak main-main pulak! Terkejut aku. Memang aku cabut keluar kalau kena sebilik dengan mamat ni. Hati aku tertanya-tanya sesuatu. Dia tak kisah ke kalau aku tak sebilik dengannya?

     Arghh.. kau tak payah fikir, Qisya. Kalau Izz tak kisah, kau jangan mengada nak tanya pulak. Kira nasib baiklah Izz faham.

     “Dan depan bilik Sya, bilik Hafiy,” jelasnya lagi.

     “Awak tinggal berdua je dengan Hafiy?” Aku ingin tahu.

     “Bertiga dengan Sya.” Dia sengih. Hih.. geramnya aku! Loyar buruk pulak dia ni. Sejak bila pulak dia jadi macam ni? Aku rasa memang dia berguru dengan abang la.

     “I mean, siapa lagi ada atas rumah ni selain kita bertiga?”  tanyaku lagi.

     “Ada Mak Mah. Dia jaga Hafiy.”

     Oo.. ada Mak Mah rupanya.

     Aku menguap lagi.

     “Sya tidurlah dulu. Abang nampak Sya dah penat sangat.” Izz berlalu daripada bilikku.

     “Kalau nak apa-apa, panggil abang kat sebelah. Jangan nak turun sorang diri ke tingkat bawah.”

     Dia sempat mengeluarkan arahan sebelum menutup pintuku dari luar. Aku pun apa lagi, mata dah ngantuk. Badan dah penat. Aku terus terlena.

64 comments:

  1. ohhh suamiku ! Izz mmg sweettttt ! glad they are back together again. haaa.. pasni plot pasti makin menarik sbb they are staying together2.. yess.. thanks cik anjell, looking forward for new n3.. SPS mmg best, mmg sweet... <3

    ReplyDelete
  2. sambung lagi .. :)

    ReplyDelete
  3. Best gila!!!!

    ReplyDelete
  4. Best....:-):-)
    Sweet gila izz ni....

    ReplyDelete
  5. wah... nk lagi..... sweetttttttttt!!!! izz..... muah <3
    -Jae-

    ReplyDelete
  6. Cpt2 nxt n3....x sabonyer! ;p

    ReplyDelete
  7. best sgt sabarlah hati nak tunggu next n3

    ReplyDelete
  8. bestttt sangatttt...
    sweeetnyeeeeee suami Sya....nie y bikin jeles...
    msti melompt sakan Hafiy jupe Mom Sya...
    cpt smbng cik pnuls...

    ara

    ReplyDelete
  9. best..best..best..caring betul izz..saya suka..saya suka..lepas ni sya mesti lembut hati..nak..nak ada hafiy jadi org tengah..hehehe

    eila

    ReplyDelete
  10. wah...best sangat3....sambung lagi please....

    ReplyDelete
  11. Love it so much! Thanks ya..waiting for the next chapter..:-D

    ReplyDelete
  12. Love it so much! Thanks ya..waiting for the next chapter..:-D

    ReplyDelete
  13. ala sweetnyer izz, bila da next entry cik writer? tak sabar nie!!!

    ReplyDelete
  14. sambung..sambung..sambung....please sambung lagi....hehehe..

    ReplyDelete
  15. best sgt2....lambat lagi k novel nk kuar??xsabar nk beli

    ReplyDelete
  16. So sweet... Bila la sya nk lembut ht

    ReplyDelete
  17. sweet sgt, Sya ni pun satu. Izz dah cukup baik utk dia, masih lagi nak jual mahal. Harap-2 lepas tggal serumah ni Sya akan lembut hati terima Izz dlm hidup dia. Next n3 please...

    ReplyDelete
  18. best...nak lg...hehehe

    ReplyDelete
  19. Sweetnyaaa..x sbr nak tgk sya terima izz...

    ReplyDelete
  20. asal la izz ni sweet sgt...bestnya dapat layanan mcm ni hikhikhik.....

    ReplyDelete
  21. Nak suami mcm izz jgk!!!

    ReplyDelete
  22. sukanya citer ni...ternanti2 n3 baru.

    ~kak min~

    ReplyDelete
  23. seronok nye ada bab 18.. bestnye.. dah terserlah sikit2 ke'sweet'an si iz.. best... tq anjell, don't take too long for new n3 ye... rindu kat sya & iz + hafiy.

    ReplyDelete
  24. rindu hafiy..
    next en3 cepat2 ckit, please....

    ReplyDelete
  25. SUamiku mmg plg sweet.. Ha ha ha.. Cik anjell blh x cpt up dt nxt n3?? Crita ni best!!! Tq..

    ReplyDelete
  26. alahaiii...sweetnye izz.dah cair dah nih. sya bile nak cair??sya ni juai mahai sgt. nanti melepas sya....hehehehee...keep it up writer!!!

    ReplyDelete
  27. alaaa sweetnyer si izz ni.. sangat suke entry ni.. hehehe

    ReplyDelete
  28. izz.. yg handsome and sweet
    sya.. yg degil and loving
    hafiy.. yg nakal and cheerful
    a very nice family combination
    waiting for the next n3 unpatiently.. he he he

    ReplyDelete
  29. tq..but always waiting ec...ec...ec....ec...say yes to ec....

    ReplyDelete
  30. Bestnya..... Nak lagiiiiii!!!!!!

    ReplyDelete
  31. sukanya kt izz... sweet sgt.. tq

    ReplyDelete
  32. wahhhh so sweet...nk lagi.. dah jatuh hati dgn izz & qisya sngat2

    ReplyDelete
  33. so sweet and sgt sgt best! bila novel ni di publish kan? tak sabar nk beli. :D

    ReplyDelete
  34. Yes! pasni izz akan menunjukan keromantisanye smpi sya cair..oh nx n3 plisss

    ReplyDelete
  35. sssssssssssweeetnya.. suka2.. next n3 pleasss...

    ReplyDelete
  36. best la .... bila nak sambung lagi
    tak sabar nak tgk qisha tergoda dan dapat menerima izz sepenuhnya...

    ReplyDelete
  37. tq tq tq... best sgt Izz dah jumpa Qisya.... :)

    ReplyDelete
  38. yezzzaaaa!! sweet! rindu kat hafiy sangat2.. bila nx ada n3 hafiy ney..?

    ReplyDelete
  39. besttt....nk lg cik pnulis...

    ReplyDelete
  40. bezzzz2..nk lg!!thnkz anjel..

    ReplyDelete
  41. bezzz2....sweet jew!!nk lg...

    ReplyDelete
  42. suke sgt2 diorg dh bersama semula...best2...

    ReplyDelete
  43. huaaa....sweet gler....nak lagi...

    ReplyDelete
  44. bessssttttttttt..........so sweet izz n qisya...but i miss aaron n damia too.....

    ReplyDelete
  45. awwwww. sweet nyeeeee. yea, kitorang rindu aaron and damia jugak.

    ReplyDelete
  46. sweet nya izz melayan qisya.terbaik utk qisya jatuh cinta pd izz.nk lg......
    ~saza~

    ReplyDelete
  47. wahh...sweeeeet bangat nih!!!! alahai bsabar sungguh si Izz ngn Qisya.Tu la Qisya, Diam si Izz x bmakna x ingat & x kisah kan awak. errmm.. siap upah org lg utk isteri yg da lama dia cintakan tp keras kepala..huhuhu.... Nak lg cik Anjell!!! x sabarrr nyerrrrrr.....

    ReplyDelete
  48. yes sgt best citer ni hrp cptlah sambung

    ReplyDelete
  49. ada 1 soalan nk tnye writer nie....

    si Izz ni keje apa nyer?
    siap driver bagai,..umah banglo..tu pun special edition pnyer...huhu

    ke ada bgtau dlm n3 sblm nie? knapa xperasan yer???

    ReplyDelete
  50. So sweet Izz ni... Sya jangan terlalu ikut perasaan ok.... kata nak jadi isteri terbaik.... cuba buka hati terima kebaikan yang Izz tunjukan... entah-entah si Izz dan abang Q tu kawan baik kot.... hehehe

    ReplyDelete
  51. anjell... mana n3 baru sayang... dah rindu kat hubby ku yg sweet tu...

    ReplyDelete
  52. Suamiku mmg sweet gila la.. the best

    _ arynn _

    ReplyDelete
  53. Jalan cerita novel lg best dr drama..yelah sbb ada scrne yg kite terbatas nk buat dlm drama..anyway inlove both novel n drama..love it!!!

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )