Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Thursday 27 February 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 3)

BAB 3

Aku terpaku di tempatku berdiri. Dada berdebar hebat melihatnya. Sedangkan kami bukan saling berdepan. Masih jarak kami dalam tiga meter. Dari tempatnya itu, aku nampak kedua-dua mata birunya merenungku.

Jantung.. behave, jantung! Jangan berdetak laju-laju sangat. Arwah nanti! Tak kahwin lagi ni!

Aku telan liur. Kaki melangkah ke belakang setapak. Aku harap sangat dia terus pegun di tempatnya itu. Atau hanya mengabaikan aku yang tak penting ini. Tapi, melihat aku bergerak, dia turut bergerak. Mara ke arahku dengan gaya modelnya.

Aku mula cemas. Kiri kanan aku pandang.

Meoww!” Dia bunyi pula dah.

Aku terus menjerit kecil.

Stop!” arahku kuat sambil mengarahkan telunjuk kanan ke arahnya.

Dia bagaikan mengerti terus berhenti. Ada lebih kurang tiga langkah lagi di depanku. Duduk dengan kedua-dua kaki depannya lurus. Kepala berbulunya itu dongak ke arahku. Gaya kucing meminta makanan.

Meoww!” Dia mengiau lagi. Ekor lebatnya yang panjang itu digerakkan ke kiri dan kanan.

Aku pandang lagi kucing itu. Memang tak dapat dinafikan kucing itu sememangnya comel. Berwarna putih kecoklatan. Muka, ekor dan hujung kedua-dua telinga berwarna coklat. Keempat-empat hujung kakinya juga berwarna coklat kehitaman. Seolah-olah memakai kasut but. Spesis Ragdoll atau aku panggil kucing cantik. Kalau beli mahu beribu harganya walaupun anak kucing. Aku tahulah sebab abang aku pun jual kucing.

Comel, tak comel! Cantik tak cantik! Kalau dah kucing tu, kucinglah juga. Ngeri seh kalau tiba-tiba dia melompat ke arahku. Membayangkannya pun dah bikin bulu romaku sembilan puluh darjah.

Aku pandang sekelilingku pula. Tiada ke sesiapa yang datang mencari kucing dia yang hilang? Tak tahu ke kalau orang culik dan jual kucing dia ni, dah boleh bayar duit pendahuluan kereta? Nasib baik aku ini fobia dengan kucing. Kalau tak?

Aku mengundur setapak. Kedengaran bunyi loceng yang terikat pada reben merah jambu di lehernya itu. Menandakan dia turut berdiri.

“Shuh.. shuh.. pergi balik kat tuan kau.” Aku halau dia.

Aku jumpa tuan kucing ini, memang aku buka kitab, bagi ceramah percuma kat dia. Ada ke patut bawa kucing ke tempat macam ini? Tak faham aku!

Undur setapak lagi. Dia mula mengikutku. Tanpa membuang masa, terus aku buka langkah. Dan kedengaran locengnya semakin laju berdering menandakan dia mula mengejarku. Kenapa dia kejar aku?

Aku pun tak nak kalah. Makin melajukan larianku. Aku memang macam ini. Bukan seorang atlet. Nak joging sebulan sekali pun susah. Nak joging pun semput, apatah lagi kalau berlari. Tapi letak aje kucing di depanku, Usain Bolt pun boleh menangis tengok aku pecut.

Aku berlari tanpa pandang kiri dan kanan. Hanya misi mahu selamatkan diri yang ada dalam kepala. Mencari pintu masuk. Mahu berlari ke dalam bangunan. Laluan yang lapang dan tiada halangan itu memudahkan kerjaku.

Tiba-tiba, dari kejauhan, aku dapat melihat beberapa orang lelaki sedang mengangkat sebuah almari kayu besar. Perlahan-lahan bekerja keras untuk mengusung perabot itu masuk ke dalam bangunan itu.

Ehh… mana datang?! Mataku terus meluas bila aku makin mendekat ke arah mereka. Aku menjerit kecil. Terus brek kakiku. Mohon jangan aplikasi konsep inertia di sini.

Tapi.. no.. no.. no..

Aku terus pejam mata dan…

Dumm!

Accident!

Ini bukan inertia dah. Ini dah elastic collision. Mukaku berlaga dengan sesuatu sebelum aku jatuh terduduk. Kedua-dua tangan ditahan supaya aku tak terlentang. Pijar seketika rasa mukaku. Nasib baik tak patah hidung comel aku.

Aku rasa aku dah langgar almari kayu itu. Berdengung sekejap kepalaku. Kedengaran sedikit kekecohan. Tapi aku tak mempedulikannya. Sebab dunia sendiri pun dah rasa tak betul sekarang ini.

Aku angkat kepala. Cahaya matahari yang makin beransur ke tengah hari membuatkan pandanganku menjadi silau. Terus tangan kiri diangkat untuk menghalangnya. Tapi tetap mataku sepet ketika cuba melihatnya. Tetap tak jelas. Hanya dapat melihat satu susuk hitam tubuh manusia yang sedang berdiri.

Kemudian dia bergerak ke sisi, berdiri betul-betul tegak di depanku. Menghalang cahaya matahari tadi daripada terus tumpah ke wajahku. Buatkan pandanganku sedikit demi sedikit menjadi jelas. Dapatku lihat seorang lelaki berbadan tegap dan tinggi. Berju-t putih yang lusuh dan berseluar jeans juga lusuh. Wajah sedikit berjambang dengan rambut panjangnya diikat ke belakang. Kalau dilepaskan, separas bahu mungkin. Macam Mat Rock.

Bila mataku beralih pada anak matanya.. Gulp! Tajamnya! Serius maut wajahnya dengan sebelah keningnya terangkat.

Alamak.. Mat Rock macam nak bertukar jadi The Rock la!

“Cik… cik okey ke?” Aku mengalih pandang ke arah suara itu. Datang dari seorang lelaki yang berdiri sedikit membongkok di sisiku. Wajahnya sedikit risau. Buatkan aku terus teringatkan posisi aku sekarang ini dan apa yang dah jadi.

Terus aku melompat bangun, berdiri di depan Mat Rock. Jatuh saham aku. Buat malu aje jatuh di depan lelaki. Enam orang pula tu.

“Kenapa cik lari? Ada orang jahat kejar ke?” soalnya lagi. Prihatin sesama sejagat.

“Tak.. ada rimau kecik kejar!”

Sekali lagi aku dengar suasana kecoh. Terkejut. Pastinya tertanya-tanya mana datangnya harimau di tengah-tengah kawasan bandar ini. Belum sempat aku nak betulkan salah-sangka itu, tiba-tiba…

Meoww!”

Arghh!” Refleks yang aku rasa satu hari nanti akan memakan tuan. Terus aku melompat ke belakang Mat Rock. Tarik-tarik baju dia biar dia jadi penghadang di antara aku dan rimau kecik itu. Serius aku dah tak peduli apa-apa dah.

Meoww!”

Diam. Semua tertumpu pada kucing itu. Yang duduk bertenggek sedari tadi. Libas-libas ekornya lagi menunjukkan betapa seronoknya dia tengok aku berdrama.

“Ni rimau kau yang buat kau lari tak cukup tanah?” Mat Rock itu bersuara. Wajahnya serius tapi kata-kata penuh sinis.

“Yalah.. Kucing ni kalau bukan dalam sangkar, nama dia bukan lagi kucing. Tapi harimau!” Lidahku membidas.

Tiba-tiba aku dengar ada orang ketawa. Bila Mat Rock jeling, semua buat-buat batuk.

Rimau kecik itu mula bergerak.

“Hii.. bawak dia jauh-jauh! Pleaseee saya takut,” rayuku. Merengek yang mungkin bila ada orang dengar rasa nak bagi kaki.

Aku masih menyorok di belakang Mat Rock. Fobia manusia jangan dibuat main. Kalau kucing itu datang dekat lagi, jangan salahkan aku kalau kali ini aku panjat Mat Rock ini pula.

Aku nampak ada seorang lelaki berjalan ke depan, mengambil kucing itu lalu dibawa menjauhi kami semua. Ke mana, aku pun tak tahu. Lega aku melihatnya.

Bila nampak suasana dah tak tegang, aku menapak menjauhi Mat Rock. Okey.. dah mula rasa canggung.

 “Nasib baik tak jadi apa-apa kat almari ni. Kalau tak, kau nak jawab apa dengan Tan Sri?” Mat Rock bersuara lagi.

Mataku terus meluas. Perabot-perabot yang penting untuk majlis hari ini. Pasti mereka semua ini adalah pekerja yang bertanggungjawab untuk mengangkat semua perabot itu. Kalau rosak angkara aku, apa aku nak jawab nanti?

“Maaf sebab saya langgar almari ni.” Aku tunduk minta maaf. Sedar dengan kesalahan diri. Sekarang rasa macam kena marah dengan pengetua pula.

“Kalau kau langgar almari ni, muka kau tu dah jadi padang jarak padang terkukur, tahu?”

Sekali lagi aku dengar ketawa pecah.

Aku sedikit bingung sambil pandang Mat Rock. Tak faham. Apa maksud dia? Aku tak langgar almari itu ke? Kalau aku tak langgar almari, habis aku langgar apa?

Masih cuba menghadam kata-katanya sehinggalah mataku melurut ke dada bidangnya. Walaupun baju putihnya itu agak lusuh dan mempunyai beberapa tampalan cat, tapi aku dapat melihat dengan jelas ada bentuk bibir terbentuk cantik. Betul-betul di bahagian dada kiri lelaki itu. Warna maroon.

Terus aku angkat muka. Telan liur. Tak perlu banyak tanya siapa punya angkara. Aku langgar dia? Tak boleh bayang bagaimana bibirku boleh melekap di situ. Rasa wajahku mula berbahang. Waa.. malunya!

Tapi.. apa bezanya dada dia dengan almari tu? Sama-sama keras kut! Aku ingat dinding dah tadi. Nasib baik tak concussion aku dibuatnya.

“Eskandar, kami bawak masuk dulu!” Aku dengar salah seorang daripada mereka berkata.

Mat Rock hanya angguk. Mereka semua meneruskan lagi kerja mengangkat. Tinggal aku kejung berdua dengan lelaki bernama Eskandar itu.

“Kenapa kau boleh ada kat sini?” soalnya.

Aku pandang dia. Bila tengok secara dekat, baru perasan anak matanya berwarna coklat cair dan rambutnya juga berwarna coklat. Dahinya juga berpeluh. Mungkin daripada kerja-kerja mengangkatnya. Ditambah pula dengan berjemur di bawah cahaya matahari ini.

Err.. saya dari pihak florist!”

“Dah tu kenapa kat sini? Datang petik bunga ke?” sindirnya lagi.

Aku ketap bibir. Sarkatikusnya satu level up daripada aku nampaknya! Tercabar aku.

Kenapa? Kalau aku jawab ya, dia nak cakap apa? Atau aku perlu cakap yang aku kat sini bukan setakat petik bunga tapi siap berkebun sekali? Huh! Suka hati akulah nak ada kat mana. Geram aku nak bidas balik. Tapi aku tahan lidahku ini.

Alkisahnya dah bosan merayau di dalam bangunan lalu aku merayau-rayau pula di bahagian luar. Lagipun dekorasi sekeliling kawasan itu memang lawa. Maklumlah.. tempat masih baru lagi. Itulah kisahnya sebelum aku terjumpa rimau kecik tadi. Aku harap sekarang ini dia dah berjumpa dengan tuannya.

“Kawasan ni masih baru. Sunyi lagi. Security pun belum ketat lagi. Kau tak patut merayau seorang-seorang. Hari ni nasib baik kucing kejar kau. Kalau perompak atau perogol, macam mana?” Dia membebel.

“Saya tahulah jaga diri saya,” jawabku sedikit berang. Bebelan itu buatkan aku rasa macam aku ini budak sekolah. Aku dah tua kut!

Tapi.. entah kenapa rasa macam kelakar bila dia cakap kucing kejar aku. Kucing wei! Kalau cakap anjing yang kejar ada logiknya juga.

“Baguslah. Aku harap lepas ni dah tak ada kucing melintas,” balasnya. Entah kenapa aku rasa ada sindiran dalam ayatnya itu.

Kemudian aku nampak dia berlalu pergi. Mengikut arah kawan-kawannya tadi. Sambung kerja dia agaknya.

Aku juga turut berlalu ke arah pintu masuk bangunan itu. Mahu mencari Kak Ainin. Dah lama dah aku merayap, kerja-kerja Kak Ainin juga pasti dah habis. Aku mencari eskalator untuk ke tingkat atas. Ketika itu, aku melihat lelaki-lelaki tadi sedang menyusun balik beberapa perabot mengikut arahan seorang lelaki berkemeja kemas. Manager kut!

Dan kemudian aku nampak Eskandar duduk berlutut dengan sebelah kaki sambil mengukur saiz meja makan kayu dengan pita pengukur besinya itu. Lepas itu ambil pensel yang diselitkan di telinga kanannya untuk mencatat di dalam buku kecil di sebelahnya. Gaya dia macam tukang kayu.

Mungkin rasa ada mata yang memerhatikannya, laju kepala Eskandar berpusing ke belakang. Dari jauh, mata kami bertentang seketika sebelum dia hilang dari pandangan. Eskalator yang aku naik sudah sampai di tingkat atas.

  --------

Auchh!” Aku mendesis kesakitan. Automatik tangan yang berada di bawah air singki itu ditarik. Pedih.

Terusku pandang tapak tangan kananku yang menjadi punca aku berasa pedih itu. Ada kesan calar dari dasar tapak tangan sehingga ke pergelangan. Pasti aku terluka semasa aku menongkat ketika jatuh tadi. Kenapalah aku tak perasan?

Perlahan-lahan aku kembali membasuh kawasan luka itu. Walaupun pedih, tapi aku tahankan juga. Tak nak nanti kena jangkitan walaupun luka tak besar. Darah yang dah kering digosok-gosok perlahan dengan jari supaya luntur.

Selepas aku rasa dah cuci, aku menarik sekeping tisu tandas itu. Perlahan-lahan keringkan kawasan itu. Dan apabila semuanya selesai, aku keluar dari tandas wanita itu dan menuju ke arah dewan yang baru berlangsungnya majlis perasmian itu. Kak Ainin dah ajak pulang. Maksudnya khidmatnya dah tak diperlukan lagi.

“Cik.. Cik..” Aku dengar ada suara memanggil. Reaksi spontan, terus aku berhenti melangkah sebelum pusing badan menghadapnya.

Aku nampak ada seorang lelaki sedang berlari-lari anak ke arahku. Aku cuba mengecam. Oh, aku tahu dia siapa! Dialah yang ambil kucing tadi. Tapi.. kenapa dia panggil aku?

“Ya, ada apa?” soalku bila dia dah berdiri di depanku.

“Kucing hilang lagi ke?” sambungku ingin tahu. Mohon jangan cakap kucing itu merayau lagi! Kali ini, kalau aku jumpa dia memang aku upah orang tangkap, bagi Along jual. Nak sangat bertuan barukan.

Lelaki itu ketawa kecil seraya menggeleng kepala.

“Tak. Bukan pasal kucing. Nak bagi ni. Nah.”

Dia hulurkan satu plastik kecil. Berkerut keningku melihatnya. Teragak-agak aku membukanya. Tapi isinya buatkan aku sedikit ternganga. Ada plaster, gauze, bandage, pencuci antiseptik dan juga ubat sapu.

Aku pandang dia.

“Buat sapu luka di tangan Cik,” ujarnya seolah-olah mengerti.

“Oh.. terima kasih,” ucapku segan. Macam mana aku tak segan bila tiba-tiba ada lelaki bagi aku alat first aid? Lelaki yang aku tak kenal pula tu.

Lelaki itu senyum dulu.

“Bukan kat saya, cik.  Tapi kat Abang Es. Dia suruh saya sampaikan aje.”

Erk.. kali ni aku lagi terkedu! Es tu pendek untuk Eskandar ke? Tapi.. kenapa dia bagi ni? Dan yang lebih penting, macam mana dia tahu tanganku luka?

Aneh.

“Err.. kalau macam tu, cakap terima kasih kat dia ya. Buat susah-susah pula,” kataku lagi sekadar berbahasa. Macam apa yang selalu orang kata, orang berbudi kita berbahasa.

Lelaki itu cuma angguk sebelum dia kembali berlari-lari anak ke tingkat bawah. Dan aku pula menyambung jalan untuk mencari Kak Ainin. Kak Ainin berada di luar dewan bersama beberapa pekerjanya. Sedang mengemas-ngemas segala peralatan. Aku turut membantu.

Dari luar dewan, sayup-sayup aku mendengar suara manusia yang bergema melalui mikrofon. Entah apa yang diucapnya sebelum kedengaran tepukan gemuruh dari semua tetamu. Aku membawa satu plastik sederhana besar dengan tangan elokku sebelum mengikut Kak Ainin and the geng yang mula beredar itu.

Bila turun eskalator, kepala automatik pandang ke arah tempat Eskandar tadi. Mata melilau mencari susuk tingginya. Niat di hati ingin berterima kasih secara peribadi. Tapi agak hampa apa yang aku cari tiada. Semua lelaki yang aku jumpa tadi sedang melakukan kerja mereka. Kecuali dia.

3 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )