Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Friday 20 April 2018

Dheo's (BAB 20)


BAB 20

Dan setelah itu, tiada lagi Shahril. Bagaikan lelaki bernama Shahril itu tak pernah wujud. Dan lagi tragis, kad nama lelaki itu hilang entah ke mana. Tercicir entah bila. Tak perasan. Aku rasa aku dah simpan dalam dompetku. Entahlah.. ilusi aku kut! Tak pun tercicir ketika aku buka tutup dompetku.

Tiada rezeki. Terkilan juga kad nama itu hilang. Walaupun aku tahu belum tentu aku hubungi dia sekalipun aku ada kad itu. Tapi, manalah tahu kalau-kalau aku berubah fikiran? Teringin juga aku nak tahu kehidupanku ketika di London dulu. Kalau dia tak reka cerita la.

Hari-hari berlalu seperti biasa. Fokus untuk peperiksaan. Kadang-kadang belajar di rumah. Kadang-kadang Fahim ajak aku belajar bersama kawan-kawan lain di perpustakaan universiti.

Hari berganti hari, sedar tak sedar berlalu juga peperiksaanku. Dengan itu, secara rasminya lunturlah gelaran pelajarku. Macam tak percaya aku dah habis belajar. Rasa macam kejap aje tiga tahun aku belajar.

Gara-gara kemalanganku, aku terpaksa mula dari bawah. Bermula dari semester satu balik. Sebab itulah aku habis belajar lambat sikit. Ketika usiaku dua puluh empat tahun. Orang lain yang sebaya aku mungkin dah lama kerja.

Dan bila dah habis urusan peperiksaanku, tibalah masanya untuk aku kembali berkhidmat di Hotel La Prince. Hampir tiga minggu aku tak bertemu dengan semua staf, serius aku rindu.

Rindu dengan staf ke, rindu dengan bos? Suara hati berbisik.

Okey.. jujurlah! Bos dia pun aku rindu jugak. Malah boleh dikatakan tiap-tiap hari aku asyik teringat. Nasib baik tak masuk mimpi. Bila cakap pasal Dheo, bibir tiba-tiba menguntum senyuman.

Aku masih ingat lagi hari pertama kertas peperiksaanku. Hati rasa macam nak meletup. Gundah aku nak jawab kertas peperiksaan. Maklumlah.. nak duduk peperiksaan, manusia normal mesti rasa gugup, kan?

Lima belas minit sebelum dipanggil masuk ke dalam dewan peperiksaan, hanya doa yang mampu dibaca. Nota dah tolak ke tepi. Hanya kepala cuba mengingat apa-apa yang perlu. Sekarang ni memang kena banyak berdoa. Kalau ada orang bagi kata-kata semangat lagi bagus.

Dan tiba-tiba telefonku bergetar. Biasalah, nak masuk dewan peperiksaan, telefon kena tutup atau senyap. Ada notifikasi baru masuk. Memandangkan masih sempat, hati terlintas untuk membukanya. Notifikasi untuk WhatsApps.

Dheo Han.  Lagi berdebar jantung nak buka. Macam tak percaya, dia boleh muncul. Dia nak apa? Bukan dia masih berada di Sicily ke? Laju tangan tekan ‘Open’.

Best of luck for today. Be calm n don’t be nervous

Dia bagi kata-kata semangat. Dheo bagi kata-kata semangat untuk aku! Rasa nak berjoget aje kat situ. Dia macam tahu-tahu aje aku dah rasa nak terkucil dah sekarang ni. Padahal sebelah kaki pun belum jejak dewan peperiksaan.

Anehnya.. kurang sikit rasa gundahku setelah membaca kata-kata semangatnya itu. Hati sedikit tenang. Aura Dheo Han ke? Dia tak ada depan mata pun, tapi aku tetap rasa macam kata-kata itu diungkapkan sendiri olehnya. Dah boleh bayang wajah dia, mata dinginnya bila sedang bercakap.

Kena betul masanya. Tak awal sangat, tak lambat sangat. Macam tahu-tahu aku akan memeriksa telefonku. Macam mana dia boleh tahu peperiksaan aku hari tu? Dan lebih spesifik lagi, macam mana dia tahu pukul berapa?

Aku dah berhenti bertanya soalan itu pada diri sendiri. Sebab aku dah tak pelik bila dia tahu.

Well.. let’s just say.. He’s Dheo Han!

   ------------

Pagi-pagi lagi aku keluar rumah. Bersemangat untuk masuk kerja. Maklumlah.. dah rehat panjang. Jadi rasa teruja nak bekerja tu lain macam sikitlah. Apatah lagi boleh tatap muka Encik Bos hari ni. Haha.

Baru aje nak kunci pagar, aku dah nampak dah Audi putih Arrayan. Dia siap berdiri dan bersandar pada depan keretanya itu. Siap senyum segaris kepadaku. Nak seram ke nak apa ni kalau Arrayan senyum?

Hai, Nurissa! Long time no see.”

Agak lama jugalah tak jumpa dia. Sebab kebiasaannya masaku dihabiskan dengan Fahim.

Aku senyum kepadanya. Berjalan merapatinya.

Driver saya?” soalku.

Dia angguk dua kali.

“Mana Lucca?” soalku. Berkerut sedikit keningku. Pelik. Bukankah dia dah balik dari Sicily ke?

Auch.. I’m hurt, Nurissa. Rasa macam kehadiranku tak diperlukan di sini.” Dia pegang kawasan jantungnya.

Aku ketawa mendengarnya. Sejak bila jadi dramatis ni?

“Saya tanya aje. Biasanya dia yang selalu ambil saya.”

“Dia jadi driver Dheo hari ni. Dheo kena pergi tempat lain dulu. Sebab tu saya ambil awak hari ni,” jelas Arrayan.

“Sepatutnya tak payah pun tak apa. Saya boleh pergi sendiri,” kataku balik. Aku tak suka betul susahkan orang.

It’s okay. Dheo’s command.”

Bercakap tentang kesetian! Huh! Setia betul dia dengan Dheo.

Let’s go. Nanti jem,” ajak Arrayan.

Aku angguk. Nak cakap apa lagi kalau dah si driver terpacak di depan rumah dari awal lagi?

   ---------

“Rissa.. lamanya tak jumpa. Rindu!” Arin memelukku kuat-kuat bila kami berjumpa. Sekali tengok macam aku baru balik dari planet Marikh. Macam berkurun lamanya tak jumpa.

“Bagilah budak tu bernafas. Nak putus nyawa dah budak tu aku tengok.” Kak Fizah yang turut berada di situ menegur.

Terbantut seketika sesi jejak kasih kami. Aku dan Arin renggangkan pelukan. Baru perasan bilik itu ada orang lain juga.

“Rissa pun rindukan semua,” akuiku jujur.

“Rindu semua ke rindu Encik Han?” Arin mengusik. Siap cucuk-cucuk pinggangku.

Berbahang wajahku tiba-tiba.

“Eh, mestilah semua! Apa kaitannya dengan Encik Han?” Kalau pun aku rindu Dheo, gila aku nak mengaku?

“Eleh.. ya la tu! Mengaku aje la. Kita orang okey aje,” kata Arin lagi.

Aku pandang muka-muka yang ada di situ. Semua senyum-simpul. Kenapa semua macam tak kesah? Semua ingat aku dan Dheo ada apa-apa ke?

“Eh, memang betullah! Rissa rindu semua orang.” Bersungguh-sungguh aku yakinkan mereka. Memang betul pun. Aku rindukan semua orang. Dan semua orang tu termasuk Dheo.

Semua orang gelak lepas tu.

“Rissa ni comellah.” Kak Fizah geleng kepala.

“Dah.. jangan kacau dia. Kesian dia. Bagilah dia tukar uniform dulu,” sambung Kak Fizah lagi.

Lega bila lepas tu semua orang dah diam. Walaupun masih ada yang senyum simpul. Aku juga turut berlalu ke lokerku. Pintu loker dibuka lalu kuambil uniform coklat keperangan itu. Dah lama tak pakai.

Lepas tukar uniform, aku kembali keluar. Arin tengah bersembang dengan Ainul. Kak Fizah tengah tengok telefon dia. Entah apa yang dia tengok. Mesej dari suami agaknya. Itu yang senyum simpul.

Aku berjalan ke arah Arin dan Ainul yang sedang duduk di atas kerusi panjang itu. Mati sekejap perbualan mereka bila nampak aku. Aku melabuhkan punggungku di atas kerusi berdekatan. Masih ada beberapa minit lagi sebelum shif bermula.

“Seronok cuti lama, Rissa?” Ainul bertanya kepadaku.

“Biasa-biasa aje. Bukannya cuti pun. Otak penat berfikir. So tak rasa cuti.” Aku mengeluh. Ni kesan terlebih kafien masih terasa. Bahananya kalau dah tiap hari teguk nescafe.

“Tak apalah.. semua dah lepas. Boleh jawab exam tak?” tanya Arin pula.

Aku sengih.

“Jawabnya boleh. Betul ke tak tu, tak tahu la.”

“Mesti boleh punya. Rissa bijak. Untung Rissa boleh belajar tinggi-tinggi. Kita-kita semua ni, semua tak pandai. Belajar takat SPM aje banyak.” Kak Fizah yang tiba-tiba muncul menyampuk.

“Jangan cakap macam tu, kak. Rezeki masing-masing. Yang belajar tinggi pun belum tentu dapat kerja. Allah tak bagi pandai, Allah bagi benda lain. Rissa pun bukannya pandai,” balasku.

“Ni semasa Rissa cuti, ada apa-apa yang menarik terjadi ke?” Aku kembali bertanya. Teringin juga nak tahu berita terkini tentang hotel ini.

“Tak ada apa-apa pun. Sebab Encik Han pun pergi Itali. Oh, ya! Lepas dia balik dari Itali. Dia ada datang sini. Dia bagi ole-ole kat kami semua. Semua staf dapat.”

“Semua?” soalku. Inginkan kepastian. Baru nak puji Dheo sebab ingat semua pekerja.

Tapi lain pula yang Arin faham. Wajahnya seakan-akan baru teringatkan sesuatu.

“Haahlah.. hari tu bagi ngam-ngam untuk staf yang ada. Lupa pulak pasal Rissa.” Nampak Arin macam cuba perah ingatan.

“Ainul, hari tu ada orang simpankan ole-ole Encik Han untuk Rissa tak?” Arin tanya Ainul.

“Tak pasti la pulak aku. Muka semua masa tu happy sebab dapat ole-ole. Maklumlah.. bukan selalu dapat barang dari luar negara. Tapi rasa macam cukup-cukup untuk yang ada di situ,” jawab Arin.

Wajahku sedikit muram. Bukan sebab sedih tak dapat ole-ole dari Itali. Tapi sebab Dheo Han lupa aku. Rasa sedikit kecewa dan kecil hati dengannya.

“Jangan sedih pulak, Rissa. Entah-entah Encik Han nak bagi sendiri pada Rissa.” Suara Arin seakan-akan memujuk. Suaranya bersalutkan simpati. Dia simpati denganku. Lagilah aku rasa menangis dengannya.

Ya la tu Dheo nak bagi sendiri ole-ole tu kepadaku. Apa istimewanya aku? Dia memang dah lupakan aku kut. Aku pun bukannya penting sangat. Kalau aku dah tak kerja kat hotel ni pun, tak jadi kudis pun. Entah-entah orang pun tak ingat kat aku.

 “Tak apalah. Mungkin sebab Rissa bukan staf tetap sini. So buat apa dia nak membazir duit belikan untuk Rissa, kan?” kataku. Dah kenapa rasa suara macam orang merajuk?

Tak apalah kalau aku bukan sesiapa di sini. Tak apa juga kalau tak dapat ole-ole itu. Yang penting Dheo pergi dan balik dengan selamat. Itu pun aku dah bersyukur.

“Jangan cakap macam tu, Rissa. Semua staf sini sama aje. Tetap ke tak tetap ke, tetap bagi sumbangan untuk hotel ni. Encik Han mungkin terlepas pandang kut. Maklumlah.. Rissakan tak ada hari tu. Dia pula beli untuk beratus-ratus staf dia. Jadi mungkin ada tercicir di mana-mana,” celah Kak Fizah. Suara mak-mak yang macam bagi nasihat. Lembut dan memujuk.

“Betul tu, Rissa. Hari ni tak dapat. Mungkin esok lusa, Encik Han bagi benda lagi istimewa untuk Rissa? Rissa kan personal housekeeper dia. So mungkin lagi special.” Kini Ainul pula yang berkata. Cuba terapkan unsur positif dalam kepala aku.

Dah kenapa semua macam nak pujuk aku ni? Nampak aku merajuk ke? Serius aku dah tak rasa apa-apa dah walaupun tak dapat ole-ole dari Itali. Macam yang aku cakap tadi, Dheo dah pergi dan balik dengan selamat pun, aku dah bersyukur.

   ---------

Aku berjalan menuju ke penthouse Dheo. Lama tak menapak ke sini, semuanya masih sama. Masih sunyi mengalahkan tanah perkuburan malam jumaat. Sunyi lagi sepi. Maklumlah.. kawasan persendirian Dheo, semua orang dilarang masuk kecuali tetamu yang berdaftar.

Lama tak jumpa Dheo, dada rasa berdebar. Tak tahu kenapa. Malah aku masih tak faham kenapa jantung aku ni macam nak kena sawan tiap kali berdepan dengan Dheo. Belum lagi mata bertentang mata, jantung rasa nak berhenti terus.

Serius.. ini kali pertama impak lelaki sehebat itu untuk diriku. Sedangkan aku sebelum ini tak pernah rasa tertarik dengan lelaki. Bila lelaki datang dekat, aku rasa bagaikan tiada chemistry. Sudahnya, kalau tak kena soalan maut dengan ayah, mesti lari sebab Fahim. Patutlah Fahim dah arwah ayah dulu boleh geng.

Tiada siapa yang berjaya buatkan hati aku rasa aneh. Sehinggalah aku jumpa Dheo!

Kaki berhenti betul-betul di depan pintu kayu itu. Dada pula makin laju berdebar. Aku tenung pintu kayu itu macam nak kasi tembus. D.T.H. Dheo Tyler Han. Aku baru tahu sekarang.  Agak-agak, Dheo ada ke tak kat dalam? Aku naik lambat sikit hari ni. Kalau ikutkan, waktu pejabat dah bermula. Lagi pun, setahu aku dia tidur di rumah banglonya semalam.

Nafas dalam-dalam ditarik untuk menenangkan diri. Passwords ditekan dan kunci eletronik dimasukkan. Setelah isyarat pintu dibuka kunci kedengaran, baru aku tarik tombol pintunya untuk masuk ke dalam rumah.

Rumah sunyi. Betullah dia dah pergi kerja. Hela nafas panjang-panjang. Nak rasa lega atau kecewa sekarang ni?

Aku memerhatikan sekeliling rumahnya itu. Walaupun dah lama aku bercuti, susun atur perabotnya masih sama. Nampak bersih juga. Terfikir. Sepanjang aku bercuti, siapa yang datang kemaskan rumahnya?

Aku berlalu ke bilik tidurnya. Nak tukarkan cadar dan sarung bantal. Memang tiap-tiap minggu dia akan suruh aku tukarkan cadar dan sarung bantalnya. Sebaik sahaja kaki melangkah masuk ke dalam biliknya, mataku tertumpu pada satu beg kertas sederhana besar yang terletak betul-betul di tengah katilnya.

Geleng kepala. Nak cepat sangat agaknya sampai-sampai tak sempat nak simpan barangnya itu. Aku berjalan ke arah katil. Mahu menyimpan barang itu di tempat sepatutnya. Mana-manalah, janji bukan atas katil.

Bila kaki dah dekat, baru perasan sesuatu. Ada sesuatu tertampal pada beg kertas itu. Macam kad.

Nurissa Rose

Nama aku? Barang ni untuk aku? Dada tiba-tiba berdebar laju.

Tak semestinya, Nurissa! Entah-entah dalam ni ada baju dia atau seluar dia. Pastu siap dengan nota, ‘Tolong basuh. Handle with care, please!’. Tak pun tulis, ‘Tolong bawa pergi tailor.’ Siapa tahukan? Maklumlah.. akukan budak suruhan dia.

Lepas rasa harapan menggunung tadi dah sedikit menurun, aku buka isi beg kertas itu. Tiada baju. Tiada seluar. Yang ada hanyalah satu bebola kristal. Di dalamnya ada sekuntum bunga ros berwarna emas. Bila bebola kristal digoncangkan, nampak serbuk berwarna keemasan di dalamnya.

Cantiknya! Aku ni dahlah pantang nampak benda-benda cantik. Ni untuk aku ke? Hati antara dua. Tak tahu nak percaya atau tak. Aku ambil kad lantas membukanya. Tulisan tangan Dheo.

Don’t worry, I don’t forget you. 
           Rose is for Rose
                                                    D.H


Sengih. Itu reaksiku sebaik sahaja membacanya. Aku tahu ini adalah ole-olenya dari Sicily. Tiba-tiba rasa nak berjoget. Teringat balik apa yang Arin tadi. Tak sangka pula betul.

Aku tenung balik ole-ole itu. Comel sangat. Kena pula isinya adalah ukiran bunga ros. Pandai dia cari. Aku goncang lagi sekali bebola itu. Nampak kilauan emas terapung-apung. Senyum lagi.

Kemudian aku simpan balik ke dalam beg kertas itu. Dengan penuh cermat. Ole-ole itu harus ditolak ke tepi itu. Aku ada tugas untuk disiapkan. Tapi cukup dengan itu, mood kerja yang merudum jatuh sikit tadi dah kembali.

Dan sepanjang hari, aku bekerja dengan senyuman di bibir.

76 comments:

  1. Replies
    1. Wauuh ni sambungan cerita Dr Alpha male, yg dheo dgn Nurissa 😭😍😍

      Delete
  2. Aduhaiii..x sabar nk dptkan Dheos.😍😍
    Tq Anjell.

    ReplyDelete
  3. Can't wait to buy this book ! Cepatlahh keluar kt popular . So excited. thank u anjell

    ReplyDelete
  4. Dheos dah laut update😭😭😭
    Tak sabar nak peluk n tahu ending yer mcm mne.

    ReplyDelete
  5. skrg kena tunggu novel dah..
    papun, tq Anjell

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novel ni dh keluar dh pon...cari dekat kedai buku popular...semalam tngk ada banyak stok lg

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. sedih pabila ni bab last, july please come faster ❤

    ReplyDelete
  8. Sis belanja teaser jgk huhuhu

    ReplyDelete
  9. How can I say about Dheo is that he’s there in mind but not there in person. Still no Dheo. Maybe I have to wait for July. What an excruciating wait... but not as long as Dheo waiting for his rose. Hehehehhehe....

    ReplyDelete
  10. So sweet..cant wait to hold dheo 😍😍

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Baca bab 20 ni,senyum sorang2..😁
    #anjell..👍

    ReplyDelete
  13. Saya dah beli dheo's dekat pbakl.
    Anjell, tolong buat spin off novel pasal lucca 💖

    ReplyDelete
  14. Yeay akhirnya dapat buku ni di PBAKL!!

    ReplyDelete
  15. done baca novel ini. tak menyesal bersesak-sesak di pwtc semalam. Good job Anjell

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah DONE READING.... Tq anjell, cerita yang xboleh nak agak2... lasly, fall in love with Fahim.... Tq anjell,naskah yang berbaloi untuk bersesak ke PWTC....

    ReplyDelete
  17. Oh x sabar nk bli novel ni sis? Bila nk terbit sis?

    ReplyDelete
  18. Oh dah ada, kena bli ni huhu suka bc novel sis

    ReplyDelete
  19. fall in love dgn fahim? sapa nurissa ke/ ? oh no...bukan dgn dheo? frust...

    ReplyDelete
    Replies
    1. No!! you have to read first, tengkujuh garage si petualang jalanan 😊
      It's beyond expectation..

      Delete
    2. haha sorry to confuse you. Act, I'm the one who fall in love with Fahim, not Nurissa... sure its beyond ur expectation 😄

      Delete
  20. sis watak arrayan pon sweet jugak leh kembangkan dengan watak cik doktor tu

    ReplyDelete
  21. Heart eyes emoji..Can’t wait

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Currently waiting for my novel to be posted coz I asked personal shopper to buy it for me during pbakl, after reading this I just can't waittttttt to have it! Thanks Anjell, here wishing you to get more ideas to keep writing! Love from Sabah❤

    ReplyDelete
  24. Happy Birthday to our Rose-Han.. It’s say somewhere that 11th May is both of their birthday. I’m waiting for my novel to arrive. It took 3 people to get the novel to me just cause I can’t wait for July.

    ReplyDelete
    Replies
    1. New update. I actually have the novel right at this moment. Just received. *Doing my happy dance* It feels like a birthday present...

      Delete
  25. Bessttttt sangatttt😍😍

    ReplyDelete
  26. i dah grab DHEO dekat pbkl baru ni... asyikkk.. best giler dapat peluk DHEO finally.. ha ha ha.. thanks anjell for made my days

    ReplyDelete
  27. nak tanya, ada kaitan ke Dr Alpha Male and Dheos ni? and kalau ada which one yg first novel? tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada kaitan pon act. Cuma dheo n nurissa ada buat cameo dlm dr alpha male.

      Delete
  28. Already grab Dheo's and finished in 2 days. Seriously the best. 👍👍👍

    ReplyDelete
  29. Assalammualaikum. Nak tanya, saya ada beli novel dheo but tersalah print page. Bab 23 half sampai bab 26 takde. Boleh saya tahu kisah antara bab tu?

    ReplyDelete
  30. hai DHEO ada dekat popular tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat popular x pnah nampak..tapi kat hasani selalu la...

      Delete
  31. Wait dont tell me at the back of the painting j.h stands for jin hai....ohhh gosh..

    ReplyDelete
  32. Ya allah...apesal dheo ni sweet sgt...

    ReplyDelete
  33. best novel ni..sy ske sgt penulisan anjell ni..smua novel dh ada..kecuali yg anak sulong tu..lepas ni nk cri eksperimen cinta plak...ari tu cri xjmpa pown kt tmpat sy pergi..dheos bru beli ari khamis..bca smlm dri pkul 8 smpai la pkul 3.30 pagi..xleh nk berhenti kalau beli nvel penulisan sis..

    ReplyDelete
  34. sambung lagi chapter 21 sampai habis :(

    ReplyDelete
  35. sambung lagi chapter 21 sampai habis :(

    ReplyDelete
  36. Bila nak sambung sis..rindunya dengan dheo 😍😍

    ReplyDelete
  37. Saya ada beli novel anjell tapi lebih 20 pages yang hilangg 😭😭😭😭.. rasa tergantung takde pages tu

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. I have bought your novel but some error in printing.. so, there's no pages from 537-568..

    ReplyDelete
  40. Can you share that part? I can't find it from any websites.

    ReplyDelete
  41. Next chapter takde ke? I really love this story!!♡

    ReplyDelete
  42. Baru ja beli novel ni tadi. Best sangat! Semoga Anjell berterusan berkarya dan dapat banyak inspirasi yg best2 untuk tulis novel seterusnya.

    Sejujurnya, saya bukanlah penggemar novel melayu, tetapi karya daripada Anjell sangat menarik minat saya untuk terus membaca terutamanya novel Dr.Alpha Male dan Dheo. Kedua-dua cerita ni mempunyai jalan cerita yang menarik dan saya rasa seolah-olah tengah membaca novel-novel bahasa inggeris.

    Terima kasih dan teruskan berkarya!

    ReplyDelete
  43. I cant read bab after 20 ://

    ReplyDelete
  44. nak jugak novel ni...pergi cari kat kedai buku semua dah takde..huhuhu~~ salah sendiri jugak sebab lambat tau pasal citer ni...huwaaaa (mengapa ini semua harus berlaku) tidakkkkk!!!!!!!

    ReplyDelete
  45. Next capter. I really love this stories

    ReplyDelete
  46. Next chapter please..i like this novel kak anjell

    ReplyDelete
  47. Anjell...pls kluarkan dheo's siri 2 plssss...x puas baca😭😭😭

    ReplyDelete
  48. bila ada novel ni kat Indonesia?

    ReplyDelete
  49. next chapter pleasee... i beegging to you

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )