Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 17)


BAB 17

Terkelu. Sesaat. Dua saat. Masih tak berkelip aku pandang dia. Hilang semuanya yang berada di sekeliling. Terasa bagaikan hanya ada kami berdua.

“Eskandar?” Aku minta kepastian. Takut berilusi. Takut juga kecewa jika betul semuanya hanya ilusi.

“Ya, aku Eskandar.” Sah suara penuh macho itu milik Eskandar.

Aku melihat dia yang berdiri di depan mata. Masih tak percaya kami boleh berjumpa lagi. Wajahnya nampak sedikit penat. Bagaikan tak cukup tidur. Tapi tetap kacak di mataku. Rambutnya walaupun dah pendek tapi masih tak terurus. Bagaikan baru keluar dari katil. Messy. Gaya Eskandar yang aku kenal sebelum ini.

Santai.

“Awak buat apa kat sini?” soalku setelah hilang rasa terkejut.

“Kerjalah. Demi sesuap nasi,” balas Eskandar bersahaja.

Kata-katanya itu buatkan aku teringat kembali cerita Audi. Kesibukan kami menyebabkan cerita tentang misteri kemunculan Eskandar tergantung begitu sahaja. Hanya sesekali berbalas mesej tentang majlis ulang tahun syarikat keluarga Audi. Serba-sedikit Audi bercerita tentang latar belakang keluarganya. Yang sah-sah buatkan aku ternganga teruk.

“Kenapa terkejut? Ni bukan kali pertama aku datang sini.”

“Awak selalu ke sini?” soalku. Aku pula yang terkejut.

Yup. Tapi kau tak ada.”

Dup dap. Dup dap.

Adakah itu bererti yang dia juga mencariku seperti mana aku selalu mencarinya?

“Oh, saya sibuk minggu ni!” balasku mudah. Dalam hati menanggung kesal. Aku dapat berjumpanya awal-awal lagi kalau aku ke sini lebih awal.

Tapi, takdir dah tertulis. Sesungguhnya hari ini kami baru berjodoh. Jadi, datanglah sepuluh kali sebelum ini pun, kalau dah takdir mengatakan tak berjumpa, memang kami tak akan berjumpa.

“Kenapa awak selalu ke sini?” Aku bertanya lagi. Untuk menghilangkan debaran di dada yang entah kenapa makin kerap bertukar rentak bila berkait dengan Eskandar.

“Along kau upah kami untuk ubah suai bahagian belakang pula,” jawab Eskandar.

Dia bagaikan baru sedar dengan kerjanya terus memusingkan tubuh menghadap tangga. Belum pun dia mula melangkah, aku nampak dia hanya pegun. Bagaikan berfikir. Hanya kepalanya dipalingkan.

Aku hanya nampak sisi hidungnya yang mancung ketika dia mula berkata.

“Kau tak nak tengok ke?”

“Haa.. boleh juga!” Aku laju bersetuju.

Pantas aku menyaingi langkahnya. Beriringan kami turun tangga. Dapat kuhidu bau kayu dan cat yang melekat pada Eskandar. Mungkin dah lama dia bertukang.

Makin kaki melangkah ke bahagian belakang, makin kuat aku dengar bunyi pelbagai alat yang digunakan untuk tujuan renovasi. Tapi itu tak menghalang beberapa pelanggan daripada melihat kucing-kucing yang berada di situ.

Aku melihat kawasan belakang yang sedang diubah itu. Pada pandanganku, mungkin Along mahu menjadikannya tempat ruangan istirahat untuk para pelanggannya sementara menunggu. Tempat itu agak sempit, sebab itulah sentuhan pakar diperlukan. Biar tempat itu jadi cozy tapi selesa.

Tapi, kenapa Eskandar? Eskandar bekerja di bawah siapa?

“Abang Es!” Laungan itu mengalih perhatianku. Turut berpaling ke arah suara itu.

Kelihatan seorang jejaka yang tak lebih dari dua puluhan sedang berjalan ke arah kami. Aku ingat lelaki itu. Lelaki sama yang menyerahkan first aid kit yang dikirim oleh Eskandar dulu.

“Abang Pian cari abang tadi. Katanya ada nak ubah sikit. Nak tukar louge set jadi 3-seater sofa. Tapi dia nak minta pandangan abang dulu,” lapor lelaki itu. Aku hanya jadi tukang dengar.

Eskandar menoleh ke arahku sekali. Beberapa saat dia diam sebelum meninggalkan kami berdua. Berlalu ke arah Along yang macam memiliki kuasa Doctor Strange. Tadi aku rasa dia kat atas dan sekarang dia dah kat bawah. Entah apa yang mereka mula bincangkan, aku malas ambil pusing. Kembali meneliti keadaan yang baru separuh siap itu.

Sesuatu yang berada di hujung dinding menarik perhatianku. Rak buku kaca dengan design yang agak unik. Tak pernah kulihat sebelum ini. Malah, kalau masuk ke kawasan ini, mata pasti akan cepat menangkapnya gara-gara keunikannya.

“Itu Abang Es yang design sendiri.”

Kepala kembali menoleh ke arah suara itu. Lelaki tadi rupanya masih berada denganku. Tersengih-sengih dia lepas tahu dia menyampuk.

“Maaf, kak! Rasanya kita belum berkenalan lagi. Saya Hanafi. Tapi panggil Napi aje.” Dia mempekenalkan diri.

“Dara,” jawabku dengan satu senyuman mesra.

“Awak cakap apa tadi? Es design apa?” soalku pula bila teringat kata-katanya tadi.

“Rak buku tu,” jawabnya seraya menunding jari telunjuk ke arah perabot yang menjamah mataku tadi.

“Abang Es design sendiri kalau Kak Dara nak tahu.” Dengan percuma, Hanafi memberi maklumat itu kepadaku.

Eskandar design sendiri. Aku mula mencerna sebaris ayat itu.

“Wow.. hebat juga dia, ya? Mampu design perabot unik macam tu.”

Hanafi angguk-angguk. Bersetuju.

“Betul. Abang Es memang berbakat. Kalau Kak Dara nak tengok lagi hasil tangan Abang Es, boleh belek katalog kat sana,” kata Hanafi lagi seraya menunjukkan jari ke arah satu meja kecil sebelum dia kembali berlari ke arah Eskandar.

Aku tanpa menunggu banyak masa terus melangkah ke arah meja itu. Capai satu katalog berkulit hitam pekat itu.

ESAR STUDIO
By ESAR

Itu yang tertulis. ESAR? Aku kira itu adalah singkatan untuk Eskandar Arasyah.

Satu persatu aku belek. Teliti beberapa jenis perabot yang berada di dalam katalog itu. Bermacam jenis. Dari bilik tidur, ruang tamu, ruang kerja, dapur dan macam-macam lagi. Kagum aku dengan keunikan setiap reka bentuknya. Setiap penghujung gambar perabot yang diberi pelbagai jenama itu, pasti tertulis sesuatu di bawahnya.

ESAR. Penuh berseni tandatangan rasmi Eskandar itu. Membuatkan aku pasti dengan siapa Eskandar Arasyah sebenarnya. Dia tak tipu. Dia memang tukang kayu.

Atau secara profesionalnya, dia dipanggil Furniture Designer.

  ---------

Terasa bagaikan ada gegaran di bahagian punggung kananku. Tanpa membuang masa, laju tangan mencapai telefon pintar yang tersemat di balik poket belakang seluar jeans hitamku itu. Dah memang perangai aku, suka simpan telefon di situ. Senang.

Terasa dua kali gegaran. Notifikasi whatsapp dari Shina, kawan baik di universitiku. Sama-sama sedang menyambung master. Terus aku buka untuk melihat apa yang dia inginkan. Rupanya dia mahu menukar masa untuk kami menjaga makmal. Ada hal katanya.

Laju aku membalasnya. Memandangkan aku pun tak punya apa-apa masalah, aku hanya bersetuju. Macam biasalah, bila dah bermesej dengan geng masuk air, pasti meleret-leret selepas itu. Sesekali tersengih bak kerang busuk melayan loyar buruk dia.

Handsomelah mamat baju hitam tu!” Automatik tangan berhenti menaip. Kepala terus berpusing ke arah suara itu.

Datangnya dari dua orang perempuan yang sedang berdiri di depan satu sangkar yang mengandungi tiga ekor anak kucing spesis British Short Hair. Pelanggan-pelanggan along agaknya. Tangan acah-acah memegang sangkar, tapi mata melirik ke arah lain.

Lantas aku turut memandang ke arah yang dipandang oleh dua perempuan itu. Tepat ke arah Eskandar. Memang sah Eskandar yang dimaksudkannya sebab Eskandar pakai baju hitam.

Dari kejauhan, aku hanya memandang Eskandar yang sedang serius berbincang dengan Hanafi dan seorang lagi lelaki. Nampak bagaikan ada arahan keluar dari mulut Eskandar sebelum dua orang lelaki itu mengangguk setuju. Beberapa saat kemudian, nampak mereka bersurai.

“Haahlah. Pakai macam tu nampak handsome.” Pasang telinga lagi.

Kemudian, entah apa yang mereka berdua bisikkan selepas itu, aku tak dapat dengar lagi. Memuji Eskandar lagi agaknya. Entah kenapa hati rasa kurang senang bila dengar Eskandar dipuji perempuan lain.

Aku menamatkan perbualan mesej dengan Shina sebelum menapak ke arah Eskandar memandangkan dia kini bersendirian. Dapat kulihat di tangannya ada sekeping kertas A4 berwarna putih.

“Saya dah tahu awak siapa,” kataku saat kaki berhenti di hadapannya.

Tubuhnya sedikit mengeras sebelum kepalanya diangkat ke arahku. Wajah tanpa emosi macam biasa. Tapi matanya tajam memandangku, seakan-akan menungguku untuk meneruskan ayat. Menantiku untuk membongkarkan siapa dia sebenarnya.

“Awak furniture designer,” sambungku.

So? Betullah aku cakap sebelum ni. Aku tukang kayu,” jawabnya mendatar. Mata kembali ditumpukan kepada kertas itu.

No. Tukang kayu is carpenter. Furniture designer is pereka perabot,” hujahku kembali.

Furniture designer works with kayu, requires a lot of bertukang. Technically, furniture designer is tukang kayu.” Dia pula pertahankan hujahnya. Walaupun aku akui, memang benar kata-katanya itu.

Whatever. Anything makes you dream sweet tonight.” Juling mata ke atas. Malas nak bertekak lagi.

It’s not you.”

Terus naik sebelah keningku. Tak faham.

It’s not you. Nothing but you makes my dream sweet.”

Dup dap. Dup dap.

 Dahlah dada berdup-dap dup-dap, lidah pula macam kena hemiplegik. Mata pun tak mampu berkelip.

Cuma beberapa saat sebelum aku hambur ketawa paksa.

“Wah.. sejak bila Eskandar pandai berpick up line ni?”

Bibir Eskandar naik sedikit.

“Kenapa? Cair ke?”                                                             

“Sikitlah. Tapi.. itulah. Apa guna kalau datang dari stranger, kan? Meaningless.” Aku nyatakan fakta.

Secara teorinya, kami hanyalah orang asing. Kawan bukan. Kenalan pun bukan. Walaupun memori berharga pernah tercipta antara kami. Entah-entah aku aje yang terlebih feeling, rasa memori itu berharga. Tapi bukan Eskandar.

Dia diam sekejap. Bagaikan tak terkesan dengan ayatku.

Betullah. Mungkin aku aje yang fefeeling lebih. Sedih dan kecewa.

“Dua puluh sembilan. Cheras. Bertukang di dalam studio aku.”

“Hah?” Aku blur.

Eskandar sekali lagi mengangkat kepalanya untuk bertentang mata denganku.

“Umur aku dua puluh sembilan tahun. Aku tinggal di Cheras. Hobi aku bertukang di dalam studio aku.”

Bibir automatik mengukir sengih. Orang lain mungkin blur-blur biawak selepas mendengarnya, tapi aku faham. Mungkin hanya aku yang faham. Dia menjawab soalan-soalanku ketika kami berada di monkey island dulu.

 “Kau pernah tanya dulu, kalau kita berjumpa lagi, apa yang akan berlaku? Kau dah jumpa jawapannya. Selamat berkenalan,” sambungnya lagi.

So, kita kawan sekarang ni?” soalku teruja. Rasa macam budak tadika ketika hari pertama persekolahan. Teruja jumpa kawan baru.

Behave, Dara! Behave.

Eskandar hanya jongket sebelah bahu. Tak mengiakan. Tak juga menidakkan. Dia suruh aku faham-faham sendiri.

“Tapi, kalau kawan mesti bertukar-tukar nombor telefon.” Mulut terlepas apa yang sedang berada di kepalaku ketika ini.

Dia membuat isyarat dengan tangannya, bagaikan meminta sesuatu. Aku tak faham, tayang muka blur depan dia. Bila sekali lagi dia menunjukkan isyarat yang sama pada tangan kananku, barulah aku faham. Dia meminta telefon yang aku tak sedar sedang kugenggam itu. Teragak-agak aku meberikan telefonku itu kepadanya.

Wallpaper home screen kau gambar kau ke? Senonoh tak?” Selamba dia bertanya.

“Hei.. senonoh la!” marahku. Ada ke tanya macam tu? Takkan aku nak letak gambar bogel pula.

Aku nampak dia tekan-tekan, gesek-gesek skrin telefonku itu. Beberapa saat kemudian, aku mendengar nada dering bergema. Telefon dia. Dan setelah itu, telefon itu dikembalikan kepadaku.

Aku pandang skrin telefonku yang cerah itu. Home screen. Mataku sedikit meluas.

“Macam mana awak..”

“Tukar passwords kau. Kau bukannya lapan puluh tahun kut ya pun susah nak ingat gambungan nombor. Seriously, birthday sendiri?”

Ternganga-ngaga aku dibuatnya. Tak tahu nak balas apa. Macam mana dia tahu? Eh, kejap!

“Macam mana awak tahu birthday saya?” Berkerut dahiku bertanya. Serasa aku, aku tak pernah memberitahunya.

Dia senyum senget.

“Malam ni aku whatsapp jawapan,” jawabnya mudah.

Terkelu lagi aku dibuatnya.

Apa ni? Modal untuk memulakan perbualan denganku ke apa? Lain macam taktik dia.

“Sekarang aku nak sambung kerja aku. See you later, sunshine.” Dia buat isyarat melambai dengan tangannya sebelum berlalu.

Maka tinggallah aku sendirian, terkebil-kebil di situ. Tunduk pandang telefon balik. Masukkan passwords untuk ke home screen. Terus aku tekan ikon gagang telefon itu. Melihat panggilan terbaru yang dibuat.

Orang Kacak.

Terus terhambur ketawa perlahanku. Geleng-geleng kepala. Pun boleh, Eskandar. Pun boleh!

4 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )