Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 1 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 7)


BAB 7

Eskandar Arasyah. Terngiang-ngiang sebaris nama itu di telingaku. Baru sekarang aku tahu nama sebenar lelaki itu. Cantik. Sesegak dirinya malam ini.

Serius malam ini Eskandar kacak maut. Aku sendiri tak kenal dia kalau dia tak menyebut namanya tadi. Sebab malam ini Eskandar sangat kemas. Tubuh tegap dan tingginya itu bersalutkan sut setona warna denganku. Baju kemeja putih di dalamnya pula dibuka dua butang paling atas, mendedahkan sedikit dada bidangnya itu. Membuatkan gayanya tak terlalu formal tapi masih kemas. Tak macam Eskandar yang aku temui sebelum ini.

Memang kontra seratus lapan puluh darjahlah! Eskandar versi malam ni adalah Eskandar yang sebelum ni yang dah diskrub dan diclorox. Dah tak macam sesat dalam hutan lagi. Jambangnya ditrim kemas dan rapi, buatkan jawline dia nampak tajam. Rambut panjangnya juga dipotong dan digayakan dengan stail long quiff, sangat kena dengan rambut coklat tuanya yang lembut itu.

Tapi.. persoalannya, macam mana dia yang muncul? Mana Audi? Walaupun malam ini dia muncul dengan seorang lelaki lain yang tak kurang kacaknya. Tapi bukan Audi.

And what’s your relationship with her?” Suara Raina itu buatkan segala yang bermain di fikiran aku terus terbang. Kembali ke alam nyata. Aku lihat Raina tak berkelip melihat wajah Eskandar. Bagaikan terpanah sampaikan tak ingat kekasih tengah berdiri di sebelah.

Eskandar pandang aku di sisinya sebelum sekali lagi senyum manis. Mak ai.. boleh cair hati aku macam ini!

This hot-stuff and angel-like lady beside me is my beloved girlfriend.” Kenyit mata ke arahku.

Aku dengar bunyi aww.. yang keluar dari mulut Suria. Raina pula kusempat lihat dia menjelingku. Macam… cemburu?

Dan dadaku buat kerja gila. Berganda-ganda berdegup mengalahkan lepas lari pecut. Dah kenapa aku nak rasa macam itu selepas Eskandar berkata sebegitu? Semua lakonan, Dara. Lakonan!

This is my friend, Haidar.” Eskandar memperkenalkan rakannya itu. Memang aku dah beritahu awal-awal lagi kepada Audi yang dia boleh membawa temannya seorang lagi kalau dia rasa segan. Sebab Suria tidak membawa sesiapa dengannya, jadi memang ada tempat kosong.

Aku melihat yang lelaki bertukar salaman walaupun nampak macam terpaksa. Kemudian kedengaran suara pengerusi majlis memberi salam, menandakan majlis bakal bermula. Semua kembali duduk di meja masing-masing.

Tapi aku masih berdiri berdua dengan Eskandar. Ada sesuatu yang aku nak tahu.

“Mana Audi? Why are you here and not him?” soalku perlahan.

Eskandar senyum senget.

Because sunshine, I’m his old girlfriends collector,” jawabnya sebelum turut berlalu ke meja kami.

Tapi itu tidak menjawab persoalanku. Mengapa dia dan bukan Audi?

Eh.. kejap! Apa dia? Old girlfriends collector? Cis!

   -----                                  

“Weh, Dara! Yang ni lagi helok weh. Mana kau sauk ni?” Kedengaran suara Suria berbisik di telingaku. Apa yang dibebelkan oleh Staff Captain yang sedang memberi ucapan penghargaan itu tak dipedulikan.

Kedudukan kami sekarang, di sebelah kiriku adalah Suria. Dan di sebelah kananku pula adalah Eskandar dan kawannya yang bernama Haidar itu berada di sebelah kanan Eskandar.

Aku pandang Eskandar yang tengah bercakap dengan temannya itu sebelum kembali menoleh ke arah Suria. Hanya mampu jongket bahu. Tak tahu nak bagi jawapan apa. Aku pun tak tahu apa yang dah jadi. Kenapa lain yang aku tunggu, lain yang tiba. Dan kenapa Audi tak pernah memberitahuku apa-apa?

“Tak apa weh. Yang penting puas hati tengok muka terkujat dia orang. Tak gitu?” Kata-kata Suria itu mengundang tawa kecilku. Agaklah!

Suria kerling lagi ke sebelah kananku itu.

“Tapi, macam pernah dengar aje nama Eskandar ni?”

“Dialah mamat yang aku langgar masa aku kena kejar kucing dulu,” ceritaku. Aku memang ada sebut nama Eskandar dulu. Wajah Suria seakan-akan teringatkan sesuatu.

“Kau cakap dia tak handsome hari tu. Ni aku tengok macam baru lepas photoshoot majalah. Penipu!” Suara tak puas hati.

Hampir ketawa aku dibuatnya. Masalahnya memang betul pun. Bagi aku Eskandar masa itu hanya biasa-biasa. Selekeh. Betullah orang kata, kacaknya orang lelaki ditentukan oleh rambutnya. Ubah gaya rambut, kacak maut terus.

“Kawan dia tu pun helok teruk weh. Kau kenalkanlah aku dengan dia, Dara. Mana tahu jodoh aku.” Suria senyum miang. Dari hujung mata, dia menjeling Haidar yang sedang ketawa itu. Terserlah lesung pipit di kedua-dua belah pipinya itu. Dahlah dalam.

Aku geleng kepala. Eskandar pun aku tak berapa kenal, inikan pula kawan dia. Entah-entah suami orang.

“Macam mana boleh kenal Dara?” Telingaku terus peka sebaik sahaja mendengar namaku. Terus aku menoleh ke arah suara itu.

Safwan yang berada bertentangan dengan kami. Mata tepat memandang Eskandar. Sebenarnya dari tadi lagi aku rasa matanya mengalahkan helang memerhatikan gelagat aku dan Eskandar.

Mod aku mula berubah kepada berjaga-jaga. Risau. Memanglah aku dah rancang semuanya dengan teliti. Tapi itu semua dengan Audi. Ini Eskandar. Entah dia kenal entah tidak dengan nama aku. Dahlah dari tadi dipanggilnya aku sunshine.

Our first met? It was just a pure coincidence. Long story short, let’s just say I was a knight saving his damsel in distress.  Mungkin dah jodoh kut. My sunshine ni selalu careless. Buatkan I selalu risau. I tak tahulah apa yang yang jadi kalau I tak ada.” Eskandar buka hikayat. Dipandangnya aku sekali dengan mata yang bercahaya. Macam penuh rasa cinta.

“Lakonan dia, royal class.” Sempat lagi Suria berbisik. Memuji.

“Nampak macam you baru kenal dia. Kiranya you tak tahulah yang dulu Dara ni gemuk, kan?” Tiba-tiba Raina berbunyi. Dia senyum mengejek. Itu tak lain dan tak bukan, hanya mahu memalukan aku.

 “Tua, muda, gemuk, kurus, cantik, hodoh, I terima seadanya. Because she’s my sunshine.”

Nama itu lagi! Aku tak tahulah kenapa dia panggil aku sunshine. Pelik!

“Sebab kalau kita betul-betul sayangkan seseorang, kita tak akan kesah sekali pun dia macam mana. You patut risaukan diri you. Cuba kalau tiba-tiba you gemuk besok, I tak rasa you cantik. Agak-agak Safwan terima you tak?”

Hampir tersedak aku mendengar kata-kata selamba Eskandar itu. Apatah lagi bila melihat muka Raina yang macam baru lepas tertelan cicak itu. Suria pula tak payah cakaplah. Tangan dah berkompang dengan meja sambil ketawa mengekek. Nasib baiklah kini suasana dah berubah agak hiruk-pikuk, menenggelamkan semuanya.

Tak kelakar pun sebenarnya. Tapi melihat reaksi sebegitu daripada Raina amatlah menggeletek hati kami. Macam mana aku boleh lupa yang lidah Eskandar memang tajam? Lidah dia sangat berguna untuk menghadap manusia perangai serupa Raina itu. Tak sia-sia dia ganti Audi malam ini.

“Hati-hati, Raina. Dulu pun dia boleh tinggalkan orang gemuk untuk kau, tak mustahil dia akan tinggalkan kau yang gemuk untuk orang lain,” bidas Suria pula. Kemudian sambung ketawa.

Raina pandang Suria macam nak ditelannya hidup-hidup. Kemudian jeling marah pada Safwan. Kesian si kawan itu yang tak bersalah.

“I tak akan gemuklah. Body I lawa.” Entah kat siapa-siapa Raina bagitahu.

Kemudian Haidar berdehem untuk mengendurkan suasana yang tiba-tiba rasa tegang tadi. Tapi sempat aku tengok dia tarik sengih sikit sebelum dia neutralkan balik ekspresi muka.

“Raina, youkan yang organize majlis ni? Tahniah. Nampak gah betul. Semua segi sempurna,” kata Haidar. Ubah topik.

Dengan itu, mood Raina kembali elok. Rambut panjangnya itu dikibas ke belakang. Muka berlagak.

Thank you. Ingat senang ke nak buat atas cruise ship ni? Nasib baiklah Safwan ni anak kepada CFO syarikat kapal ni. Senang sikit nak mintak sponsor. Untung I dapat kekasih macam Safwan ni.” Dengan bangganya Raina bercerita. Kembang hati bila kekasih anak orang kaya.

Eskandar dan Haidar saling berpandangan seketika.

“Oh, ya ke? Hebat.” Haidar memuji sepatah.

“You berdua pula kerja apa?” korek Raina lagi.

“Oh, I kerja biasa-biasa aje. Tak kaya pun macam Eskandar ni. I ni boatman aje,” jawab Haidar bersahaja. Muka Raina berubah sedikit namun cepat dikawalnya.

“You, Eskandar?”

Janganlah dia cakap tukang kayu pulak! Bukan aku nak menghina kerja dia, tapi tengok sajalah reaksi Raina sebaik sahaja mendengar pekerjaan Haidar itu. Ada sebab kenapa aku pilih Audi sebelum ini. Hanya untuk malam ini aku mahu pentingkan darjat dan status. Khas untuk mengajar budak berdua itu. Mahu menunjukkan pada mereka bahawa ada yang lebih hebat daripada mereka berdua. Jadi, jangan nak berlagak sangat.

Eskandar diam dulu. Ambil air putih yang berada di atas meja untuk basahkan tekak. Kemudian matanya tepat memandangku ketika dia menjawabnya. Nampak beku dan dingin.

“I? I COO IG Lenzz Furniture,” jawab Eskandar pula. Ciplak jawatan Audi. Memang sahlah dia kenal Audi. Dan memang sahlah semuanya kepala Audi macam mana Eskandar boleh muncul.

Aku tarik nafas lega bila mendengar jawapan Eskandar itu walaupun dia menipu. Puas hati melihat sekali lagi mata Raina dan Safwan kembali terbuntang. Mungkin tidak menyangka dia punya jawatan setinggi itu ketika masih muda.

Eskandar pula aku nampak hanya senyum. Nampak sinis ketika dia jeling aku.

“Anak Tan Sri Emran?” soal Safwan sedikit terkejut.

Dadaku berdetak laju mendengarnya. Janganlah cakap Safwan kenal pula dengan ayah Audi!

Muka Eskandar bagaikan tak berperasaan. Hanya mengangkat sebelah bahu. Tanda mengiakan.

Then this ship..”

“Besar betul kapal ni. Nasib baik kau bawak aku, Eskandar. Merasalah juga.” Haidar memotong percakapan Safwan. Eskandar hanya diam.

Kemunculan pelayan untuk menghidangkan makan malam di meja kami membuatkan segala perbualan kami terhenti seketika. Hanya membiarkan pelayan melakukan kerjanya. Mataku pula melihat hidangan yang disajikan. Berasaskan makanan laut. Lobster besar di tengah-tengah. Udang besar lagi segar. Ketam-ketam menggiurkan. Dan banyak lagi. Kecur liur aku dibuatnya.

Ya Allah.. laparnya aku!

“Baca bismillah dulu, sayang!” tegur Eskandar sebelum aku mula melahap.

Malu tiba-tiba. Tapi aku cuma sengih sebelum mengikut nasihat Eskandar. Gara-gara nafsu makan yang menguasai, hampir sahaja aku terikut-ikutkan hasutan syaitan. Tak pasal-pasal aku kenyang dengan syaitan sekali.

Tapi.. dia panggil aku sayang kali ini! Dan jantung tak sedar diri aku ni berdetaknya mula melebih-lebih. Selalu Audi panggil aku macam tu, tapi jantung selalu behave. Tapi kenapa bila Eskandar panggil macam itu, dia menggedik lain macam?

Semua orang meneruskan makan. Hanya bunyi sudu dan garfu berlaga dengan pinggan sebelum dewan itu dimeriahkan dengan persembahan nyanyian acapella diikuti dengan cabutan bertuah. Aku pula kalau dah melahap dah tak peduli apa dah. Hanya makanan dalam kepala.

Aku capai dua ekor udang goreng mentega. Dikopek menggunakan sudu dan garfu. Dua kali mencuba dengan salah satu cubaan hampir membuatkan garfu melayang ke arah Suria, aku rasa mahu mengalah. Aku memang fail la kalau bab kopek udang pakai sudu dan garfu ni! Rasa nak aje kopek menggunakan tangan.

Tengah-tengah berperang dengan udang, tiba-tiba udang diculik ke pinggan sebelah. Aku melihat laju tangan Eskandar mengopek udang menggunakan sudu dan garfu bagaikan seorang pakar. Tak sampai seminit, semua kulit dah dibuang lalu udang itu dikembalikan ke pingganku. Dia capai seekor udang lagi, lalu diulang perbuatan yang sama.

“Terima kasih,” ucapku malu-malu. Dia tak beriak apa-apa.

Aku tak sedar perbuatan kami sebenarnya mengundang perhatian orang lain juga. Sehinggalah Suria bersuara.

“Kau orang berdua ni sweet la.”

Aku angkat muka. Masa itulah kelihatan beberapa pasang mata dengan bermacam reaksi sedang memandang kami. Suria dengan muka mengusik. Haidar dengan sengih yang bagai ditahan. Raina yang macam meruap segala rasa. Safwan yang kelat. Hasbi dan pasangannya hanya senyum.

Eskandar juga bagaikan baru perasan dengan pandangan mereka terus berdehem. Senyum lakonannya terukir lagi.

You see, my sunshine. Always in distress. Macam I cakap tadi, I tak tahulah apa akan jadi kalau I tak ada,” kata Eskandar. Buat-buat mengeluh risau selepas itu.

I’m not worried. You’ve promised me. Awak akan selalu ada untuk saya, kan?” Aku pun tak tunggu banyak masa. Terus gilap bakat lakonan aku yang memang tip top ini. Kelip-kelip mata pandang dia.

Eskandar senyum senget.

Of course. Anything for you, sayang,” balasnya tanpa ragu.

Dan Suria pun, aww lagi. Kali ini pasangan Hasbi yang bernama Fariha itu turut ikut sama.

Jealousnya aku dengan kau, Dara. Dahlah dapat boyfriend handsome, kaya, caring pula tu. Bertuahnya badan. Lucky you didn’t end up with someone idiot I know,” Suria juga memainkan peranannya. Selamba sindir Safwan sedas. Menjeruk terus muka si kawan.

Mission accomplished!

    ------

Secara keseluruhannya, aku suka dengan majlis kali ini. Dapat bertemu dengan kawan-kawan lamaku, berkongsi cerita dan menangkap gambar bersama. Ada yang dah tunang. Ada yang dah kahwin. Semua dah berubah. Tapi kebanyakan perangai mereka kekal sama.

Ada sahaja kawanku yang menegur, buatkan aku tak punya masa untuk berdua dengan Eskandar. Perhitungan kami belum tamat lagi. Aku masih belum tahu di mana Audi sekarang ini. Aku yakin semua ini angkara dia!

Suara pengerusi majlis yang meminta perhatian semua orang itu buatkan dewan itu kembali sunyi. Semua fokus ke arah pentas.

“Dijemput Cik Raina dan Encik Safwan ke pentas. Katanya ada berita gembira yang ingin dikongsikan.”

Semua orang berpandangan sesama sendiri. Kemudian nampak Raina dan Safwan melangkah untuk naik ke tengah pentas. Suasana masih sepi lagi. Raina capai mikrofon.

“I nak ucapkan terima kasih sebab sudi jayakan majlis ni. Semua pun enjoy. I yang tengok pun gembira. Alang-alang semua kawan sekolah I ada kat sini, I nak umumkan yang kami berdua nanti bakal bertunang bulan depan.”

Dan setelah itu kedengaran tepukan gemuruh yang dihadiahkan oleh semua orang. Termasuklah aku. Semua ucapkan tahniah kepada mereka.

Akhirnya! Selepas lapan tahun menyulam cinta, nampaknya mereka bakal bergerak ke arah yang lebih jauh. Baguslah. Aku tumpang gembira untuk mereka. Jujur. Aku tak rasa sedih. Macam yang aku cakap sebelum ini, aku memang betul-betul dah move on dengan Safwan. Memang bodoh tahap petala kelapanlah aku kalau aku masih sukakan Safwan selepas lapan tahun berlalu.

“Tahniah diucapkan kepada mereka berdua. Semoga sampai ke jinjang pelamin. Okey.. kita pun sudah hampir sampai ke penghujung majlis. Saya ingin menjemput artis jemputan istimewa kita untuk memberi persembahan khas untuk acara penutup untuk majlis ini.”

“Yang pasti jejaka ini ramai sungguh peminatnya. Mesti semua perempuan di sini kenal dengan penyanyi yang hot lagi kacak ini. Tanpa membuang masa, saya menjemput Adri and The Bands untuk menggegarkan dewan ini untuk kali terakhir.” Dan setelah itu, kedengaran hampir kesemua perempuan menjerit suka dan tepukan gemuruh bergema lagi.

Adri!

Terus tegak kepalaku sebaik sahaja mendengar sebaris nama itu. Tidak.. aku tak percaya! Tolonglah Adri yang lain. Hati masih cuba menafikan walaupun aku lebih tahu kebenarannya.

Sehinggalah aku melihat langkahnya ke tengah pentas, aku terus pejam mata. Kenapa? Kenapa dia kat sini?

Kedengaran bunyi melodi pembuka lagunya. Beberapa saat setelah itu, kedengaran suara merdunya mula bergema. Kenangan lama datang lagi. Melihat dia di tengah pentas itu buatkan rinduku padanya tiba-tiba muncul.

Kalau Adri ada, mesti… Mataku laju melilau ke arah pentas.

Bingo! Aku nampak dia! Aku nampak Sofea yang berada di tepi pentas, sedang khusyuk memerhatikan Adri dan kumpulannya. Sedang menjalankan tugasnya sebagai manager kumpulan itu tapi aku lebih tahu semuanya.

Tiba-tiba dada rasa sesak. Rasa ruangan luas itu menjadi sempit, sehingga menghimpit dadaku. Aku perlukan udara untuk bernafas. Aku perlu keluar dari sini.

Dan ketika itulah Adri menoleh ke arahku. Aku harap dia tak perasan akan kewujudanku di balik ombak manusia ini. Namun, bila tepat mata dia memandangku, matanya sedikit meluas dan nyanyiannya berubah sedikit perlahan seolah-olah membaca lirik. Aku tak tunggu banyak masa. Terus kupusingkan tubuhku.

Aku lari.

5 comments:

  1. banyak siot iklan merapu kat blog anjel ni. ada mintak kebenaran ke? menyemak je

    ReplyDelete
  2. too much sweet yg mula2 tu even berlakon je ,good dara

    ReplyDelete
  3. Mantaplah.. jika ade nak belajar blog bisa kunjung lah ke mari KopiCola...

    ReplyDelete
  4. Srs novel karya anjell memang best semua 😭❤️

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )