Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 20)


BAB 20

Buzz. Buzz.

Terasa ada gegaran di dalam clutch merah jambuku. Aku yang tengah tahan mengantuk mendengar ucapan Tan Sri Emran tentang sejarah penubuhan Infinite Berhad aka Infinite Group itu terus segar. Tangan meraba isi clutch. Mencari telefon pintarku.

Ada notifikasi baru dari aplikasi WhatsApp.

Orang Kacak.

Terus tegak dudukku. Apa yang dia nak agaknya?

Laju aku membuka mesej WhatsApp yang dihantar oleh Orang Kacak itu. Jangan tanya kenapa aku masih tak ubah nama itu. Sebab aku sendiri pun tak tahu. Anggaplah nama itu punya nilai sentimental tersendiri.

Dusty pink looks good on you, sunshine

Reaksi pertama? Bibir menguntum senyum dulu. Kembang hati juga apabila dipuji Eskandar. Baru nak fefeeling pipi merah-merah, tiba-tiba mataku terus membuntang.

Bagaikan tersedar sesuatu, laju leherku berpusing sambil mata mengimbas ke segenap arah. Mencari Eskandar. Kalau dia tahu aku memakai dress berwarna dusty pink, mesti dia ada di dalam majlis ini.

Tapi hampa. Bagaimana aku bisa mencari susuknya dalam kalangan ratusan manusia yang hadir ke majlis ini?

Geram punya pasal, aku membalas mesejnya.

Stalker detected.

Where are you Eskandar Arashah Tan Sri Emran Adlishah?

Berbelit jari aku menaip nama penuhnya yang aku main hentam itu.

Aku tenung chat conversation kami itu. Dia sedang online. Seminit berlalu, masih tiada reaksinya.

Typing…

Arasyah

Y sunshine, not H

Dia cuma betulkan itu! Sikit pun tak nafikan apa-apa.

Typing…

Please spell it correctly.

Siapa tahu lepas ni kena tulis dalam borang nikah

Dua emoji smirk setelah itu.

Aku tak tahu nak geram atau tergelak dengan gurauan luar alam Eskandar itu. Sempat lagi dia test lawak dia dengan aku di tengah-tengah majlis ini.

Where are you?

You should sit on your rightful place.

Taipku tanpa menghiraukan gurauan tak kelakar dia itu. Mata dikalihkan ke arah meja orang tua Audi. Masih ada satu tempat kosong. Aku kira memang khas untuk dia. Maksudnya semua mengharapkannya datang walaupun tahu itu mungkin angan-angan tak kesampaian.

Aku tunggu dia balas.

Two o’clock

Dahi terus berlipat. Tak faham. Pukul dua?

Terasa bagaikan ada satu tarikan, kepala tiba-tiba berpusing ke satu arah. Pukul dua dari tempat dudukku itu.

Dari sini, aku melihat satu susuk yang cukup kukenal sedang berdiri di satu sudut. Agak tersorok. Tiada siapa yang sedar akan kehadirannya gara-gara dikelilingi oleh para pelayan hotel lain yang turut berdiri.

Nampak cahaya putih yang terpancar dari skrin telefon pintarnya. Dilayang-layangkan ke arahku.

Buzz. Buzz.

Tunduk pandang skrin.

Now I am.

Right in front of your eyes.

Kepala kembali diangkat.

Walaupun dia berdiri agak jauh, dapatku rasa bibirnya tersungging satu senyuman trademarknya ke arahku.

Entah kenapa, tiba-tiba rasa pipi membahang. Rasa hilang kesemua orang di dalam dewan ini. Tiada lagi kedengaran suara lantang yang sedang berucap. Yang tinggal hanyalah aku dan Eskandar.

Aku tak tahu berapa lama kami bersabung pandang, tiba-tiba aku melihat Eskandar mula mengundur langkah. Aku mula tak senang duduk. Firasat mengatakan dia mahu berlalu dari tempat ini.

Lantas aku pandang sebelah. Rapatkan bibir ke telinga Audi.

“Audi, saya nak pergi ladies kejap,” bisikku kepada Audi.

Audi hanya angguk tanpa mengalih pandang dari pentas besar itu.

Tanpa berlengah lagi, terus punggung diangkat. Meredah beberapa meja dulu sebelum tiba di salah satu pintu keluar. Aku terus menuju ke arah tempat Eskandar berdiri tadi. Haraplah dia masih belum lenyap lagi.

Sayup-sayup kedengaran majlis yang kutinggalkan itu. Laluan makin sunyi. Aku sedar yang ini memang merupakan laluan untuk ke tandas.

Looking for me, sunshine?”

Nasib baik tak melompat aku mendengar suara itu. Bersama suara itu, muncul susuk tinggi Eskandar di balik dinding.

Dia ni sewa selimut halimunan Harry Potter ke apa? Tadi hilang. Sekarang muncul balik.

Kami saling berhadapan. Eskandar hanya bersandar pada dinding, sambil kedua-dua tangan disilang ke dada. Memandangku dengan sebelah kening yang sedikit terangkat. Menanti aku untuk menjawab soalan cepu masnya.

Aku bercekak pinggang.

“Awak abang Audi.”

The one and only,” jawabnya mudah.

“Awak tak cakap pun awak abang Audi.” Aku tak puas hati. Rasa diperbodohkan.

Surprise.” Suara seakan mengejek.

Geram!

“Habis tu, kenapa awak kat sini?” Aku tanya dia.

“Kenapa? Aku tak boleh ada kat sini?” Dia pulangkan soalan kepadaku.

Tipikal Eskandar! Menjengkelkan sungguh. Ringan aje tangan nak cekik leher dia. Nasib baik aku pendek, dan dia tinggi. Tak sampai! Huh!

“Awak patut duduk kat tempat awak. With your family.”

Kalau dilihat dari pemakaian Eskandar, dia cumalah bergaya kasual. Smart casual. Tak selekeh. Tapi tak juga bertujuan untuk mengikut serta majlis formal. Rambut pun macam baru lepas redah Gurun Sahara. Kering dan tak terurus. Tapi, tetap nampak stail dengannya. Nampak sangat dia tiada niat pun untuk hadir ke majlis malam ini.

Tapi, kenapa dia ada di sini?

Eskandar jongket sebelah bahu.

I have no intention to join the party. You should return to your table.” Sempat dia halau aku.

“Sera cakap awak tak pernah datang majlis-majlis macam ni. Kenapa?” soalku tanpa mempedulikan kata-katanya itu. Ingin tahu. Pasti ada kisahnya.

Sera never shuts her big mouth.” Eskandar buat-buat mengeluh.

Eskandar betulkan kedudukannya. Berdiri tegak.

“Aku tak suka datang majlis-majlis macam ni,” sambungnya lagi. Berwajah bosan untuk menguatkan fakta.

“Habis tu kenapa awak muncul malam ni?”

“Aku nak tengok kau.” Sikit pun tak gagap.

Erk.. keras terus lidah nak membidas! Terkelu.

Kelip-kelip mata pandang dia. Dia jujur atau saja nak patahkan hujah aku?

Walau apa pun niatnya, jantungku tetap berdegil untuk berdegup terlebih rentak. Berdup-dap dup-dap laju macam nak kasi tuan punya badan jadi arwah.

Tiba-tiba..

“Ehemm..” Terus tersedar kami ke alam nyata. Hilang sudah sesi sabung-menyabung mata di antara aku dan Eskandar.

Aku terus berganjak sedikit sambil bibir menutur kata maaf. Mungkin aku telah menghalang laluan orang untuk masuk dan keluar dari tandas.

Haila.. itulah balasannya kalau beromantika di amor pun di depan jamban!

Aku angkat kepala untuk melihat gerangan si tukang deheman itu. Tapi, nasib baik aku tak pengsan sebaik sahaja melihatnya. Seorang wanita anggun dalam dress berwarna pic.

Ya kanak-kanak, mama Audi! Atau patut ke aku kata, mama Eskandar?

“Eskandar?” Perlahan suara wanita itu. Dan bila melihat matanya sedikit membulat, aku yakin dia benar-benar terkejut. Mungkin dia sendiri tak percaya yang Eskandar boleh muncul.

Aku pandang pula reaksi wajah Eskandar. Beku tak beriak.

“Kenapa tak masuk? Papa mesti gembira kalau dia tahu Es datang,” kata wanita itu lembut.

Tiada reaksi dari Eskandar. Hanya diam bagaikan tak mendengar apa-apa.

Aku di tengah-tengah ini pula yang rasa tak senang. Rasa mahu saja menyumpah diri sendiri menjadi pasu bunga hiasan supaya tidak berada di antara dua beranak ini. Kenapa aku rasa bagaikan ada yang tak kena di antara mereka berdua ini? Tension in the air.

Mungkin kerana tidak mendapat apa-apa reaksi dari Eskandar, sekali lagi wanita anggun itu basahkan tekak. Dan bagaikan baru tersedar, matanya mendarat pula padaku. Aku tak tahu mahu memberi reaksi apa.

Hanya mampu senyum. Cuba dimaniskan tapi aku dapat rasa rupa senyumku itu ibarat orang sedang menahan sembelit. Terpaksa. Mana taknya? Bukan main tadi aku ingin mengelak daripada bertemu dengan orang tua Audi, dan sekarang lihatlah apa yang telah ditakdirkan untukku.

Rasa bersalah. Kekok. Tak bersedia. Dan aku haraplah mama Audi tak cam aku.

Aku melihat mata wanita itu dari atas sampai bawah merenungku. Bagaikan sedang menganalisis. Rasa bertambah segan. Entah apalah tanggapannya terhadapku.

Seriau. Tak dapat aku mengagak gara-gara wajahnya yang tak berperasaan. Kemudian dahinya sedikit berkerut.

You’re Audi’s girl,” katanya.

Aku telan liur. Dia cam daa.

Tapi sedikit kurang senang bila aku dicap sebagai ‘perempuan’ Audi.

She’s not Audi’s. She’s no one’s girl.” Belum sempat aku memperbetulkan apa-apa, aku terlebih dulu mendengar suara keras Eskandar membalas.

Ternganga aku pandang Eskandar.

“Oh.. okey! I’m sorry.” Wanita itu pun nampak sedikit terkedu.

Aku pandang Eskandar sekali lagi. Wajah tetap tak berekspresi, sikit pun tak rasa bersalah. Rasa lega bila Eskandar membetulkan tanggapan mamanya itu. Tapi, tak perlulah sekasar itu.

Don’t be rude. She’s your mother!” Sekali lagi aku bercekak pinggang, marahkan Eskandar. Sempat jeling amaran.

Tanpa mendengar balasan Eskandar, aku memandang kembali wajah mama Eskandar itu. Wajah dimaniskan kembali. Kali ini lebih ikhlas. Baca bismillah banyak-banyak dalam hati dulu sebelum buka mulut.

“Nama saya Dara Nailufar. Saya cuma kawan Audi, Puan Sri.” Aku memperkenalkan diri. Lega kerana aku dapat jujur kali ini. Tak perlu lagi menipu.

“Oh..” hanya itu yang keluar dari mulutnya sambil mata bergilir-gilir memandang aku dan Eskandar.

“Panggil Aunty May.” Aunty May senyum manis.

“Dara buat apa kat sini dengan Eskandar?” soal Aunty May lagi.

“Err..” Aku tak tahu harus menjawab apa. Tak mahu Aunty May berfikiran bukan-bukan terhadap aku yang hanya berdua-duaan dengan Eskandar. Di tempat agak sunyi pula tu.

Why don’t you just go inside? I bet papa is waiting for you,” potong Eskandar.

Mata tepat memandang Aunty May. Sikit pun tidak menyorok kenyataan yang dia sedang menghalau.

Sekali lagi suasana berubah tegang. Apa masalah dua orang ini?

Indeed.” Aunty May senyum manis. Tapi seakan-akan punya maksud tersirat. Aku sendiri tak faham.

And how about you come and join us? Papa is waiting for you too.” Lembut saja suara Aunty May ketika berbicara. Namun, jelas kedangaran nada seakan-akan mencabar. Apatah lagi dia dan Eskandar sekali lagi saling berpandangan.

Sekali lagi, apa masalah dua orang ini?

Don’t you think so, Dara?” Pandangan Puan Sri itu beralih kepadaku.

Telan liur dulu sebelum angguk. Dan telan liur lagi sekali bila terasa renungan orang sebelahku ini mengalahkan mata superman, sedang mencucuk-cucuk kepalaku selepas aku bersetuju dengan mamanya itu.

Rasa tersepit tiba-tiba.

“Jomlah kita masuk,” ajak Aunty May.

“Awak tak nak ikut ke?” soalku kepada Eskandar pula. Dalam hati mengharapkan dia bersetuju. Entah kenapa.

Dia hanya diam. Hanya merenung mamanya dengan pandangan yang aku kira sedang menahan pelbagai jenis rasa.

“Orang tak nak, kita tak boleh paksa, Dara. Jomlah. Nanti aunty kenalkan Dara dengan uncle Emran. Dia mesti gembira dapat kenal kawan baru Audi.”

Gulp! Seramnya aku mendengar ayat terakhirnya itu. Tapi, kalau dah mamanya tahu aku dan Audi hanyalah berkawan, tiada apa-apa lagi yang perlu dirisaukan, kan? Kan?

Aku hanya mampu mengikut bila tanganku ditarik Aunty May. Sempat berpaling sekali pada Eskandar yang hanya pegun itu. Hanya memandang kami lewat ekor matanya.

Bagaimana aku yang tadi keluar mencari Eskandar, tapi masuk balik dengan mak dia?

Ya Allah.. lindungilah aku malam ini! Dalam hati tak putus-putus berdoa.

4 comments:

  1. Eee tknaklah dara kawen ngan audi jadi kakak ipar takpe

    ReplyDelete
  2. Tak sangka eskandar gay,tapi dara tetap memilih dia,best nya la kan,nak ada buku yang ke 2,sebab belum puas🤩🤩

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )