Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 15)


BAB 15

Jam menunjukkan pukul sebelas pagi. Masih terlalu awal untuk aku berjumpa dengan supervisorku. Dan gara-gara itulah aku terpacak di depan bangunan gah tinggi itu. Aku punya misi khas hari ini.

Langkah penuh gaya diatur. Tak peduli dengan mata-mata yang memerhati. Tapi saat mataku berlaga dengan orang lain, aku tetap ramah memberi senyuman. Mesti tertanya-tanya akan kemunculanku di tempat itu. Tapi rasanya tak ada yang pelik kerana boleh dikatakan aku selalu juga ke situ.

Kaki berhenti di hadapan sebuah meja. Kelihatan seorang wanita dalam lingkungan pertengahan dua puluhan sedang menaip di depan sebuah komputer. Sebaik sahaja terasa akan kehadiranku, kepalanya didongakkan ke arahku.

“Eh, Cik Dara!” Dia sedikit terkejut. Namun cuma sebentar sebelum senyuman manis dihulurkan kepadaku. Membuatkan wajah ayunya bertambah manis.

Aku turut membalas senyumannya.

“Hai, Nur!” tegurku.

“Dah lama tak nampak Cik Dara datang sini. Nak jumpa bos, ya?” katanya pula.

Aku senyum lagi.

“Haah. Audi ada?” soalku balik dengan suara tenang. Tak mahu Nur yang merangkap setiausaha Audi itu syak apa-apa.

Dalam hati berdoa semoga dia masih berada di biliknya tanpa apa-apa urusan. Berkobar-kobar semangat aku nak jumpa dia. Macam yang aku cakap dulu, sebaik sahaja kaki cecah darat, perkara pertama yang akan aku lakukan adalah mencari Audi.

“Ada, Cik Dara. Dia tiada apa-apa appointment atau meeting pagi ni. Mungkin dah kosongkan jadual dia sebab nak jumpa Cik Dara kut.” Suara mengusik dari Nur. Sengih-sengih dia pandang aku.

 “Oh, ya?” Senyum misteri.

Cantik! Nampaknya nasib betul-betul menyebelahiku.

“Cik Dara duduklah dulu. Saya inform Encik Audi dulu.”

“Eh.. tak apa!” halangku apabila Nur mula bangun.

Rosaklah program aku kalau Nur bagitahu Audi. Entah-entah nanti dia sempat menyorok di bawah meja.

“Saya masuk aje nanti. You know, surprise!” jawabku lagi dengan muka bajet angel.

Nur senyum mengusik lagi.

“Yalah. Maklumlah dah lama tak jumpa, mesti rindu, kan?”

Aku kini sengih. Tanpa membalas apa-apa lagi. Sememangnya Nur tahu aku adalah ‘kekasih’ Audi. Macam mana boleh tahu? Dah tentulah Sera yang kecoh memperkenalkan aku kepadanya. Masa tu aku datang melawat Audi di pejabatnya. Untuk membincangkan rancangan kami ketika cruise dulu.

Dan kebetulan pula Sera datang melawat. Aku baru tahu yang mereka sepejabat. Dan gara-gara itulah semua kenal aku sebagai ‘kekasih’ Encik COO itu. Audi pula hanya diam mengiakan gara-gara ada Sera. Apa boleh buat, ditelan mati emak, diluah mati bapak.

Aku rasa ‘hubungan’ aku dan Audi ni makin lama makin serius. Kena buat sesuatu sebelum melarat ni!

Tak apalah! Itu topik untuk dibincangkan di lain hari. Buat masa sekarang, aku ada hal lain yang lebih penting.

“Haah. Rindu sangat. Tak sabar betul nak jumpa dia,” jawabku. Tak sabar aku nak tengok muka Audi saat melihatku nanti.

Aku meminta diri untuk berlalu ke bilik Audi yang terletak hanya beberapa meter dari meja Nur. Pintu kayu solid berwarna coklat pekat itu diketuk beberapa kali. Masih hormatkan tuan punya bilik walaupun selepas ini mungkin perang bakal terletus.

Sebaik sahaja mendengar suara macho Audi menyebut ‘masuk’, terus aku tarik tombol pintu itu. Terasa sejuk pendingin hawa mencecah kulit wajah. Kelihatan Audi masih khusyuk menulis sesuatu di atas sekeping kertas.

Kaki mengorak langkah ke hadapan meja Audi. Wajahnya serius ketika melakukan kerjanya. Sesuai dengan lagaknya seorang bos. Penuh karisma.

Aku letak tas tangan di atas salah sebuah kerusi bertentangan dengan Audi.

Hello, boyfriend! Long time no see,” tegurku.

Pen di tangan terus terkaku. Adalah dalam tiga saat. Kalau mata tak salah lihat, halkum Audi bergerak sekali. Telan liur. Kemudian, dengan kelajuan siput kena strok haba, kepalanya diangkat untuk memandangku.

Aku dah bersedia untuk menyambut pandangannya dengan satu senyuman di bibir. Sangat manis versi mak tiri Cinderella.

“Eh, Dara!” Audi sengih terpaksa. Pen mahal yang dah berhenti membuat kerja itu diletakkan ke tepi.

Aku diam. Tenung dia lama-lama.

“Awak dah balik? Ada apa awak datang sini?” soalnya pula.

Nampak sekali lagi dia telan liur. Kemudian perlahan-lahan kerusi empuknya ditolak sedikit ke belakang. Menambahkan jarak antara dia dan meja kerjanya itu. Kemudian duduk tegak. Kemudian menggeliat perlahan.

Setiap pergerakannya itu kuperhatikan bagaikan helang. Tunggu masa nak terkam.

 “Ada apa awak tanya? Awak..” Tangan mula panjang untuk membahamnya.

Tapi Audi lagi pantas dariku. Seolah-olah sudah menduga tindakanku itu. Terus bangun dari kerusinya lalu bergerak ke kiri dengan kelajuan kilat.

“Eh, jangan macam ni, Dara!”

“Jangan macam mana? Awak ingat saya akan diam? Berani awak ya?” Melahar-lahar api kemarahanku.

Aku mula mengejar. Audi pantas lari. Dia mengelilingi meja besarnya itu, buatkan aku makin sukar untuk mendapatkannya. Apatah lagi dengan kerusi-kerusinya yang menjadi penghalangku.

Geram!

“Kenapa awak tak muncul masa majlis reunion tu? Awak tahukan majlis tu penting bagi saya?” soalku. Masih mengejar.

“Okey.. Saya minta maaf!” katanya pula. Kaki masih laju mengelak.

“Oo.. patutlah tak nak bagitahu saya apa-apa maklumat awak pasal cruise tu. Dah ada agenda sendiri rupanya! Sampai hatikan awak khianati saya macam ni?” Aku bagi ayat drama. Buat-buat sedih. Satu hal yang aku pasti tentang Audi adalah, dia tersangat-sangatlah gentleman. Melukakan hati perempuan adalah perkara terakhir yang dia akan buat.

“Eh, mana ada, Dara! Demi Allah, sikit pun saya tak ada niat macam tu,” balas Audi bersungguh-sungguh.

“Habis tu, bagitahu saya, kenapa awak tak datang? Kenapa orang lain pulak yang muncul?” Bertubi-tubi soalanku.

“Sayakan dah cakap hari tu kenapa.”

“Kenapa?”

“Saya mabuk laut!”

Terus pegun kakiku. Melihat aku yang dah berhenti mengejar, Audi turut sama berhenti. Tapi masih berdiri bertentangan denganku.  Masih dalam mod berjaga-jaga. Takut tiba-tiba aku kembali membaham dia.

“Apa dia?” Minta dia ulang.

“Saya mabuk laut. Sumpah.. saya tak tipu,” terang Audi bersungguh-sungguh.

“Kenapa tak cakap awal-awal?” Aku mula bercekak pinggang. Mulakan sesi soal jawab. Mengalah untuk mengejarnya. Tengok kaki panjang dia, memang cita-cita ajelah aku untuk menangkapnya.

Satu penghinaan untuk orang kaki pendek macam aku ini! Cis!

“Saya dah cakap dulu, saya mabuk laut.” Dia pertahankan hujahnya.

Terdiam seketika. Ya.. aku tak lupa. Memang dia ada cakap. Tapi aku ingat itu hanyalah alasannya. Maklumlah.. aku pun pakai alasan yang sama untuk mengelak daripada mengikut majlis reunion itu. Manalah aku nak tahu yang Audi memang betul-betul mabuk laut.

“Saya ingat awak cuma nak mengelak,” jujurku.

“Saya ada Thalassophobia. Sebab tu saya tak boleh pergi laut.”

“Habis tu, kenapa awak setuju dulu?” Soalan tak puas hati dariku.

“Saya dah tak nak. Awak yang paksa. Awak cakap nanti saya akan menyesal kalau tak setuju dengan awak.”

Aku pula yang salah? Ketap bibir tahan geram.

“Kalau awak slow talk dengan saya, jujur semuanya awal-awal, saya pun tak adalah kejam macam zionis nak paksa awak pergi,” bidasku balik. Ingat aku ini kejam sangat ke?

Okay.. I’m sorry, Dara. Walaupun saya tak dapat pergi ke cruise tu, tapi saya memang dah berazam untuk tolong awak walaupun tanpa pengetahuan awak. That’s why I sent you the best candidate.

Kata-kata Audi itu buatkan fikiranku terus melayang pada Eskandar. Eskandar yang aku tak tahu berada di mana sekarang ini.

Diam.

Err… He didn’t mess things up, right?” Suara Audi agak teragak-agak. Berbaur kerisauan. Mungkin selepas melihat kebisuanku.

Aku kembali melihat Audi. Wajah masih serius.

“Siapa dia?”

Audi gosok belakang tengkuknya. Kemudian berdehem sekali.

Well.. that’s confidential.” Audi enggan menjawab.

“Oh.. dah hantar entah siapa-siapa kat saya lepas tu tak nak jawab?” marahku.

Sorry, Dara. His condition.” Audi sengih bersalah.

At least bagitahu saya kenapa dia yang datang? Kenapa dia?” siasatku lagi. Tak puas hati. Nak korek juga!

“Macam yang saya cakap tadi, dia yang terbaik. Itu saya boleh jamin. Lagipun dia mampu jadi semua yang awak inginkan tu. He fulfills all the criteria. He did the best, right?”

Aku diam mengiakan.

“Tambah lagi, dia memang dah familiar dengan cruise dan memang ikut serta cruise tu. Jadi, saya tak perlu cerita banyak,” sambung Audi lagi.

Panjang lebar Audi berhujah, tapi kenapa aku rasa aku masih bingung? Macam masuk telinga kanan, tak sempat sampai otak terus keluar telinga kiri.

Tiba-tiba rasa penat. Mungkin kesan selepas kejar Audi tadi. Entah berapa pusingan kami tawaf. Tak sia-sia aku tak sempat joging pagi tadi. Dalam pejabat Audi juga aku nak bersenam, kan?

Aku berlalu ke set sofa kulit hitam yang terletak di satu sudut. Dengan lagak mem besar, punggung dilabuhkan di atas sofa berangkai tiga. Dongak kepala pandang Audi. Dia sedang melihat setiap perilakuku itu. Menganalisis.

Meh sini.” Aku gamit tangan ke arah Audi.

“Kalau saya pergi sana, awak tak buat apa-apa kat saya, kan? No hidden agenda, right?” Audi bagaikan ragu-ragu.

Terusku julingkan mata ke atas.

“Duduk aje la kat sini. Perbincangan kita belum tamat lagi.” Aku bagaikan memberi arahan.

Kali ini Audi akur. Langkah diorak ke arahku. Duduk sofa bertentangan denganku. Masih ambil langkah berjaga-jaga. Tak percaya agaknya yang aku tak akan lompat ke atasnya.

Sekali lagi juling mata ke atas. Penatlah nak gaduh ni. Macam budak-budak! Orang nak bincang ajelah.

“Macam mana reunion hari tu? Semuanya okey aje, kan?” siasat Audi.

“Kenapa? Nak bagi berapa bintang dengan performance orang upahan awak tu ke?” sinisku sedas.

Aku rasa aku ni dah berjangkit dengan Eskandar. Suka jawab soalan dengan soalan. Sinis pula tu.

Huh.. Eskandar lagi!

“Saya cuma nak tahu. Saya tak perlu rate dia sebab saya memang tahu dia tak akan mengecewakan.” Keyakinan tahap infiniti.

Menyampah!

“Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Semua orang tak syak apa-apa pun.”

Told you so. Saya memang rasa dia mampu buat lebih hebat dari saya.” Penuh bangga suara Audi.

Aku mencebik. Menyampah kuasa dua.

“Apa yang awak buat sepanjang cruise tu? Seronok tak bercuti?” soal Audi lagi.

“Mestilah seronok. Bukan selalu dapat bercuti atas kapal mewah macam tu. Makan pun lima kali sehari. Bahagia. Hari kedua, jalan-jalan kenal Phuket. Hari ketiga, jalan-jalan kat Langkawi. Selebihnya masa digunakan untuk jelajah seluruh kapal. Cuba macam-macam aktiviti yang ada,” ceritaku dengan penuh teruja. Kembali mengimbau setiap aktiviti sepanjang berada di atas kapal mewah itu dulu.

Audi hanya senyum melihatku bercerita.

“Rugi awak tak pergi. Kenapa awak boleh ada thalassophobia?”

Audi mengeluh sekali sebelum duduk bersandar pada sofa.

Not so good experience. Saya pernah jatuh kapal masa umur enam tahun. Hampir lemas. Lepas kejadian tu, saya jadi takut berada di laut. Pernah sekali saya cuba berada di laut, tapi berakhir dengan masuk wad. Mabuk teruk. Bronchospasm,” cerita Audi. Aku hanya pasang telinga.

Macam-macam fobia manusia ini. Dia fobia dengan laut. Aku fobia dengan kucing. Walaupun berlainan jenis fobia, tapi kata kuncinya tetap sama. Takut! Sebab itu aku faham dengan perasaan Audi.

Big bad Mr. COO ada kelemahan rupanya. Nasib baik semuanya okey masa majlis tu. Kalau tak, memang ada yang kena berlumba renang dengan jerung nanti. Thalassophobia tak thalasophobia,” ugutanku berbaur gurauan.

Audi ketawa kecil mendengarnya.

“Tapi, awak patut bagitahu saya awal-awal. Buatnya ada masalah masa pengurusan check in kapal tu, tak ke haru?”

Tak boleh bayang kalau malam tu putera yang aku tunggu tak kunjung tiba. Mahu jadi bahan gelak dalam kumpulan WhatsApp. Silap-silap memang aku betul-betul berenang balik ke Pelabuhan Klang sebab malu.

Of course not going to happen. It’s ours.”

Ours?”

“Aurora Seacruise tu err.. bawah salah satu syarikat keluarga saya juga.”

Aku tak tahu nak rasa apa. Speechless.

Baru sekarang dia nak cakap? Patutlah senyum semacam semasa aku memberitahunya tentang nama kapal itu. Yang pada awalnya tak setuju, terus setuju. Rupanya senang dia nak buat kerja ‘jahat’ dia itu. Licik!

That means, easy access in everything.”

“Oh, patutlah hari tu senang aje masuk command bridge!” Aku tiba-tiba teringat penjelajahan aku dan Eskandar. Mungkin petik saja nama Audi, semua angguk setuju.

Audi angguk-angguk kepala.

Yup.. any access from family member will be granted immediately.

“Apa dia? Family member?” Laju leher menoleh ke arah Audi.

Wajah serba-salah, seakan-akan baru terlepas kata.

“Hmm..”

Petanda Audi mula nak mengauta.

“Baik awak cakap betul-betul!” Aura Kak Long Fadhilah aku dah keluar. Angkat mulut sikit biar nampak gigi taring aku ni. Cerun mata pandang Audi.

I’m dead!” Aku dengar Audi menggumam perlahan.

“Alang-alang awak dah terlepas cakap, baik awak terus jujur dengan saya. Kalau tak, saya bagitahu Sera semuanya!” Modal aku bila nak mengugut Audi.

“Dia abang sepupu saya,” jujur Audi akhirnya.

Aku terkejut.

“Dia kerja atas kapal tu. Sebab tu saya minta tolong dia. Dia pun dah familiar dengan kapal tu,” cerita Audi.

“Dia kerja apa?” korekku lagi.

Navigating team, Second Officer.”

Aku tak tahu nak rasa apa. Nak rasa tertipu, tapi sememangnya Eskandar tak pernah memberitahu apa-apa. Patutlah dia familiar sangat dengan kawasan kapal itu. Memang tempat kerja dia. Ada ikatan kekeluargaan dengan Audi rupanya.

Betullah dia bukan calang-calang orang.

“Kan senang kalau bagitahu awal-awal. Apa masalahnya nak berahsia bagai?” sindirku.

Audi sengih.

“Bukan apa. Dia tak nak tunang dia tahu yang dia dah tolong jadi ‘boyfriend’ orang lain. Silap-silap tak balik ke darat,” ujar Audi lagi. Sempat berlawak di hujung ayatnya.

Kalau ikutkan, aku pun mahu turut gelak sekali. Tapi sayangnya, ada satu perkataan yang cukup menangkap perhatianku. Cukup untuk mematikan segala rasa.

“Tunang?” sebutku perlahan. Mencerna sepatah perkataan itu.

Cuma enam aksara, tapi mampu buatkan masa bagaikan berhenti berputar. Rasa hati bagaikan kena tusuk sesuatu. Tak percaya. Tak boleh nak hadam.

“Haah. Tunang dia boleh tahan cemburu buta. Biasalah, perempuan,” cerita Audi lagi tanpa mengesan perubahan riak wajahku.

“Eskandar dah bertunang?”

Jadi, apa yang diberitahu Eskandar kepadaku sepanjang pelayaran itu hanyalah dusta belaka? Adakah ini punca reaksi wajahnya berubah tegang tiap kali perihal wanita lain dibangkitkan?

Kecewa. Rasa tertipu.

“Eskandar?” Suara Audi itu mengembalikanku ke dunia nyata.

Angkat kepala pandang Audi. Dia nampak blur.

Eskandar who? I’m talking about Haidar.”

4 comments:

  1. Hahaha,lega rasa ayat last tu

    ReplyDelete
  2. Omg terkejut Kita hahahhha

    ReplyDelete
  3. Haiihhhhhh buat sakit jantung je kak anjel ni 😂

    ReplyDelete
  4. akhirnya saya jumpa bab yg hilang....Thanks kak anjell

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )