Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (TEASER 2)


TEASER 2

Keesokan harinya, Adri dan Tengku Melisa akhirnya mengeluarkan kenyataan. Adri menjelaskan yang kami hanya berkawan dan kewujudan gambar itu cumalah mahu mengganggu-gugat nama baiknya. Dia juga menyatakan sedang mencari siapa yang bertanggungjawab menyebar gambar itu.  Manakala Tengku Melisa pula mengatakan yang hubungan dia dan Adri masih baik-baik sahaja dan tahu siapa aku.

Tapi, itu semua dah tak penting bagi aku. Kenapa? Sebab ada berita baru yang lebih memerlukan perhatianku.

Dara Nailufar Sudah Bertunang

Desas-desus yang menyatakan Dara Nailufar, 25 menjadi orang ketiga dalam hubungan Golden Couple Malaysia terbukti hanyalah satu khabar angin. Wanita yang dikaitkan dengan penyanyi dan pelakon popular Adri itu dipercayai sudah pun bertunang dengan usahawan muda bernama Eskandar Arasyah. Hal ini disahkan apabila tunang Dara Nailufar itu membuat sendiri pengakuan tersebut.

Lebih menarik lagi, sumber menunjukkan yang tunang Dara Nailufar itu ternyata bukan calang-calang orang. Di samping mempunyai raut wajah yang tampan, beliau juga merupakan putera sulung kepada Tan Sri Emran Adlishah bin Arshad, pemilik empayar gah yang tidak asing lagi di Malaysia iaitu Infinite Berhad atau lebih dikenali sebagai Infinite Group.

Wah, sungguh beruntung Dara Nailufar, bukan?

Aku dah tak sanggup lagi untuk membaca setelah itu. Yang aku tak faham, kenapa keluar cerita tentang aku dan Eskandar? Kenapa berminat untuk tahu siapa Eskandar pula?

“Awak tengok apa awak dah buat ni!” marahku kepada Eskandar. Tolak telefon pintarku ke arahnya. Ketika itu, aku dan Eskandar sedang duduk di tepi kolam renang.

Memandangkan aku tak punya apa-apa aktiviti, aku mahu duduk di rumah sahaja. Sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk berhibur di luar. Kalau keluar pun rasa macam penjenayah. Tak kena tenung dengan khalayak, kena jaga oleh Joy.

Eskandar mencapai telefonku itu lalu matanya laju membaca setiap baris ayat karangan yang menyakitkan hatiku itu. Tak sampai seminit, dia kembali menyerahkan telefon itu kepadaku.

“Dia cakap aku tampan.” Senyum trademarknya.

Itu yang dia perasan? Saja nak bagi aku sakit hati.

“Apa masalahnya? Okeylah tu. Sekurang-kurangnya nama kau dah bersih. Orang dah tak cap kau perampas lagi,” sambung Eskandar selamba. Muka tak kesah.

“Apa masalahnya awak tanya? Awak tahu tak sekarang ni saya macam baru terlepas dari mulut harimau, terjun masuk mulut naga. Kalau saya tak kahwin-kahwin dengan awak nanti, tak pasal-pasal orang cakap saya bermasalah. Asyik kena tinggal aje.” Aku tak puas hati.

Easy. Kita kahwin. Selesai masalah,” jawab Eskandar pula. Senyum mengusik terukir di bibir.

“Awak, saya serius ni!” Geram aku. Sejak bila pula Eskandar suka main-main ni? Kalau tak, kebiasaaannya aku aje yang berloyar buruk dengannya.

“Kau relaks sudahlah, Dara. Lama-kelamaan nanti, senyaplah semua orang. Kau pun orang dah tak ingat siapa. Benda viral ni kejap aje.”

Eskandar menoleh ke arah jam di tangannya. Kemudian bangkit dari kerusi tembaga itu.

“Aku nak pergi kerja dulu. Kalau ada apa-apa, bagitahu aku, okey?” Dia turunkan pesan.

Aku hanya angguk. Biar pun jam sekarang dah menunjukkan pukul sebelas pagi. Aku pun tak tahu kenapa baru sekarang dia mahu berangkat ke tempat kerja. Ah, suka hati dialah! Dia bos.

Bosanlah aku sebentar nanti. Rumah agam ini sunyi-sepi. Semua orang punya urusan masing-masing. Yang tinggal hanyalah Mak Kiah dan beberapa orang gaji. Hmm.. pergi kacau mereka ajelah! Tak pun ikut sekali membuat kerja rumah. Maklumlah, terhutang budi. Sekurang-kurangnya aku dapat buat sesuatu untuk menolong. Itupun kalau mereka izinkan memandangkan mereka rasa aku ini punya mandat besar sebagai tetamu Tuan Eskandar.

“Dara!” Aku terkejut apabila mendengar namaku kuat diseru. Eskandar yang baru mahu mengangkat kaki itu pun turut sama menoleh ke arah itu.

Kelihatan Sera meluru ke arah kami bersama Audi yang berlari-lari anak mengejarnya. Yang menjadi perhatianku adalah wajah bengis Sera. Macam mak singa tengah meroyan.

Kenapa?

Melihatkan wajah cuak Audi di belakangnya, hatiku tiba-tiba rasa tak sedap. Mataku meluas apabila tersedarkan sesuatu. Adakah Sera sudah tahu tentang aku dan Audi?

Oh, my God! Not another problem, please!

How dare you!”

Pang! Serentak itu, terasa pipiku ditampar kuat. Rasa mahu terseliuh tulang cervical aku. Berdengung telingaku setelah menjadi makanan tangan laju Sera itu. Tak pernah kena tampar. Pijar dan terkejut. Aku masih tak faham kenapa.

“Sera, apa yang you buat ni?” Kuat suara Eskandar menjerkah Sera. Jelas dia pun terkejut dengan tindakan luar jangkaan Sera itu.

Tajam anak mata Sera kini beralih pada Eskandar.

“Abang Es pun sama!”

What?” Wajah Eskandar bingung.

“Sera, bagi I explain dulu.” Audi pula mencelah.

“You diam, Audi!” Giliran Audi pula dimarah Sera sebelum tumpuannya beralih kepadaku.

“You memang melampau, Dara. I tak sangka you jenis perempuan macam ni.” Sera kini naik hantu. Dia serang aku.

Ketika tangannya ingin memukulnya, kali ini aku dah bersedia. Aku sempat menepis tangannya. Tapi ternyata tindakan itu membuatkan Sera makin marah. Dia makin agresif. Aku pula turut membalasnya. Melayangkan tanganku walaupun aku tak tahu ke mana singgahnya. Yang penting aku mahu melindungi tubuhku daripada disakiti.

Suara kecoh Eskandar dan Audi yang cuba meleraikan kami itu itu hanya masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Ketika ada tangan yang cuba mencelah, laju tangan Sera menepisnya. Masih dirasuk emosi marah.

Aku mencengkam rambut hitam Sera itu. Menolaknya supaya menjauhiku. Sera mengerang kesakitan. Cuba meleraikannya, dia cuba menolakku. Gara-gara Sera yang tinggi, ternyata dayanya lebih kuat daripadaku. Kaki terdorong ke belakang. Dan tiba-tiba..

Splash! Terasa basah tubuhku. Bukan setakat aku, tapi dengan Sera sekali turut terjatuh ke dalam kolam.

“Dara!”

“Sera!”

Aku hanya mendengar suara Eskandar dan Adri menjerit nama kami. Bersama itu, kedengaran sekali lagi bunyi kolam berkocak menerima dua susuk lain. Terasa pinggangku dipaut seseorang, menyelamatkanku daripada tenggelam. Automatik tangan kananku melingkar pada lehernya.

Aku terus terbatuk-batuk. Keluarkan semula air klorin yang sempat masuk tekak tadi. Gara-gara kedalaman kolam mencecah 1.5 meter, aku hampir tenggelam. Terasa kaki cecah lantai kolam, tapi masih belum cukup untuk membuatkanku timbul melepasi paras hidung.

“Kau okey tak?” Aku dengar suara Eskandar.

Autumotik leher menoleh ke arahnya. Sebelah tangannya meraup rambut yang menutup wajahnya ke belakang. Matanya tepat padaku. Wajah basah Eskandar berkerut risau.

Baru aku perasan dengan posisi kami yang sangat dekat ini. Tangan yang berada di lehernya automatik dilepaskan. Tapi tangan kiri Eskandar masih utuh di pinggangku. Ingin menepis tapi tak terkeluar suaraku. Mungkin aku sedar aku lebih sayangkan nyawa. Kenapalah aku pendek?

Aku hanya angguk. Buat-buat batuk lagi. Malu ingin bertentang mata dengannya. Sudahlah jantung pun dah mula bersenamrobik.

Terasa Eskandar mula bergerak ke tepi kolam. Aku hanya diam menurut.

“You ni dah gila ke apa, Sera?” Aku dengar suara Audi mengamuk.

Lantas aku berpaling ke arahnya. Kelihatan dia dan Sera terlebih dahulu mendarat di tepi kolam, beberapa meter dari kami. Kedua-duanya basah kuyup. Macam aku dan Eskandar. Untuk seorang thalassophobia macam Audi, ternyata dia berani juga. Mungkin sebab yang jatuh kolam itu Sera.

Eskandar menolakku supaya naik dulu sebelum dia keluar dengan penuh gaya dari kolam. Kelihatan sisa-sisa air yang menitis dari tubuh kami. Nasib baiklah aku pakai baju gelap. Kalau tak, mahu terserlah segala lekuk tubuhku.

Déjà vu!

Bezanya kini aku sedar seratus-peratus. Sekali lagi Eskandar menyelamatkanku daripada menjadi arwah.

Aku terkejut bila tiba-tiba tangan besar Eskandar mencekup daguku. Dipaksa wajahku mengikut gerakan tangannya ke kiri dan kanan tanpa sempat aku memprotes. Serius wajahnya sebelum rahang diketap kuat. Aku dapat lihat api kemarahan dari mata coklat cairnya itu.

Haa.. ini dah kenapa pula?

Dia bangun. Meluru ke arah Audi dan Sera yang sedang bertikam lidah itu.

“Sera! Tengok apa you dah buat pada muka Dara. You ni kenapa?” Kini Eskandar pula mengamuk. Suaranya lagi garang dari Audi.

Sera kulihat sedang mencebik-cebik. Muka nak menangis. Pandang Audi. Kemudian Eskandar. Kedua-duanya sedang bengis. Kali pertama aku melihat wajah bengis Audi. Menakutkan juga. Tapi tak segerun wajah Eskandar.

Kesian pula aku melihat Sera. Walaupun sepatutnya aku marahkannya, entah kenapa aku rasa Sera punya alasan kenapa dia menyerangku.

“Kita bincang elok-elok lepas ni. Sekarang ni, apa kata semua tukar baju dulu?” Aku mencelah.

Kelihatan Eskandar dan Audi kedua-dua mengeluh. Terpaksa setuju. Mungkin melihat betapa bibir aku dan Sera sedang terketar-ketar menahan sejuk.

   --------

“Dara, I minta maaf sebab dah serang you.” Sera tertunduk. Malu mungkin.

Di tengah ruang tamu tingkat dua itu, hanya ada kami berempat. Masing-masing sudah menukar kepada persalinan baharu. Nasib baik ada pakaian Emelda yang boleh dipakai Sera.

Aku merupakan orang terakhir yang keluar dari bilik. Ketika itu, Sera sedang duduk di atas sebuah sofa bagaikan pesalah manakala Eskandar dan Audi sedang berdiri.

“Kenapa you serang I?” soalku kepadanya. Ingin tahu.

“I baca berita pasal you. I ingat you duakan Audi. Dengan Abang Es.”

Aku tepuk dahi mendengar pengakuan itu. Tak tahu nak rasa apa. Nak marah, tapi aku faham Sera sedang melakukan tanggungjawab sebagai kawan. Kawan yang menuntut bela untuk kawannya yang teraniaya walaupun caranya salah. Dah memang dia ingat aku dan Audi sedang bercinta.

“Tapi, Abang Es dah ceritakan semuanya apa yang dah jadi pada you. I’m sorry again.”

“You ni pula, sejak bila pandai serang orang macam orang tak bertamadun ni? Lain kali nak buat something, fikir dulu boleh tak? Nasib baik jadi kat rumah. Kalau kat public? Mahu viral lagi si Dara. Silap-silap nama papa you sekali ditarik. You nak macam tu?” gertak Eskandar. Lagaknya seperti abang marahkan adiknya.

Sera tunduk lagi. Kedengaran perlahan perkataan ‘Sorry’ yang keluar dari mulut Sera.

“Tak apalah, benda dah lepas. I maafkan you,” ujarku ikhlas.

Tiada apa yang perlu didendamkan. Lagipun, kira kami adillah. Bukan aku aje yang cedera. Sera pun sama. Aku pecah bibir. Sera hitam sebelah mata. Tiada lagi kecederaan lain. Jatuh kolam pun sama-sama tadi. Jadi, kami seri.

“Betul ni?”

Aku angguk ikhlas. Cuba senyum tapi terasa hujung bibir kiriku pedih sehingga aku mendesis perlahan.

“Maksudnya you dan Audi baik-baik sahaja, kan? Kiranya you memang tiada apa-apa hubungan dengan Abang Es, kan?” soal Sera lagi. Terkebil-kebil memandang kami semua.

Tubuhku sedikit mengeras. Pandang Audi, kemudian Eskandar. Audi dengan muka bersalah. Eskandar pula sedang mengangkat sebelah keningnya sambil berpeluk tubuh. Seolah-olah mencabarku supaya menjawab soalan Sera itu.

Telan liur.

Err..” Tak tahu nak goreng apa. Penampar Sera tadi agaknya dah putuskan sesetengah fius otakku. Tiba-tiba blank.

“Kami tak pernah ada apa-apa hubungan, Sera. Masa I kenalkan Dara dulu, itu kali pertama I jumpa dia.” Audi berkata.

Semua kepala menoleh ke arahnya. Wajah Audi nekad. Mungkin dah punya kekuatan untuk menoktahkan semua pembohongan ini.

What? You tipu I?” Wajah Sera jelas terkejut.

“Ya.. I tipu you, Sera. I tak ada kekasih. Dara hanya menyamar jadi kekasih I. Dara dan abang pula memang dah kenal lama. Malah dia lebih rapat dengan abang kalau dibandingkan dengan I,” jelas Audi lagi.

Sera pandang aku kini.

“You jangan marah Dara. Sebab I yang  paksa dia.” Audi meletakkan semua kesalahan di atas bahunya.

Mata Sera sudah berair.

“Sampai hati you tipu I, Audi. Tak pasal-pasal I malu dengan Dara, pergi serang dia. Padahal sebenarnya dia memang bercinta dengan Abang Es. Patutlah Abang Es marah semacam dekat I. Rupanya I dah cederakan girlfriend dia.”

Aku pun.. Eh?

Baru sahaja aku mahu memperbetulkan tanggapannya, Sera bingkas bangun. Lap air matanya dengan belakang tapak tangan. Kemudian berlari keluar sebelum dikejar Audi. Kuch kuch hota hai 2.0.

Maka, tinggallah aku berdua dengan Eskandar.

Sepi.

Awkward..

Apatah lagi selepas Sera ingat aku sedang bercinta dengan Eskandar. Rasa segan pula untuk berdiri lama-lama dengan Eskandar. Tambahan pula dengan adegan di kolam renang yang baru terjadi tadi.

Aku akhirnya membuat keputusan untuk berlalu ke bilikku.

 “Kau, duduk!” Satu arahan yang agak tegas keluar dari mulut Eskandar. Mungkin dapat membaca tindakanku yang mahu lari.

Nak membantah pun tak jadi sebaik sahaja melihat pendangan helang daripadanya itu. Automatik kaki mendengar cakap. Bengkok dan terus duduk di atas sofa berangkai tiga itu. Eskandar turut duduk di sebelahku dengan satu peti bantuan kecemasan di tangannya.

“Awak nak buat apa?” Aku pelik.

“Bibir kau luka. Biar aku sapu ubat.”

Aku hanya diam. Tak membantah. Membiarkan Eskandar melakukan kerjanya. Sesekali aku mendesis kesakitan sebaik sahaja ubat kuning itu terkena luka yang terbuka itu. Ini mahunya tiga hari aku tak dapat makan dengan sempurna.

Sejak akhir-akhir ini, nasibku agak malang. Kelmarin, kena baling telur. Hari ni, makan penampar. Esok lusa aku tak tahulah. Nauzubillah!

“Aku dah trauma tengok perempuan bergaduh!” bebel Eskandar sambil geleng kepala.

Aku ketawa sekejap sebelum mendesis kesakitan. Pipi masih pijar.

Setelah itu, Eskandar menuam pula ice pack pada pipi kiriku. Memang pipi kiriku sedang membengkak sekarang ini walaupun tak nampak ketara sangat. Terasa pedih pada mulanya. Namun lama-kelamaan, jadi agak selesa.

“Awak rasa apa akan jadi pada Audi dan Sera?” Aku memecahkan drama bisu di antara kami.

Tiba-tiba teringatkan mereka berdua. Apa yang berlaku selepas itu? Adakah Sera masih marahkan Audi atau mereka telah pun berbaik? Macam-macam persoalan yang muncul.

One day, they’re going to get married and live happily ever after. Pandailah Audi pujuk,” jawab Eskandar selamba.

“Eh, awak tahu Audi suka Sera?” soalku.

“Orang buta pun nampaklah.” Eskandar julingkan mata ke atas.

Mahu ketawa, tapi pipi rasa kebas.

Masalahnya Sera lebih teruk daripada orang buta.

“Biarlah mereka berdua tu. Pandai-pandailah Audi. Kalau nak Sera, tahulah dia usahakan.”

“Tapi Sera dah ada orang lain. Sebab tu Audi tak nak kacau daun.” Aku bersimpati dengan nasib Audi.

“Tak perlu kacau daun pun. Make ourself worthy with honest intentions. Kita kalau mahukan seseorang, kita kena usahakan sampai dapat,” hujah Eskandar lagi. Kali ini matanya tepat pada wajahku ketika berkata.

 “Betul.” Hanya itu yang mampu aku balas.

Kering tekakku tiba-tiba di bawah panahan anak mata Eskandar itu. Bagaikan mahu menyampaikan sesuatu.

Aku berdehem sekali.

“Eh, awak bukan ke nak pergi kerja tadi?” Aku teringatkan kembali apa yang terjadi sebelum Sera datang menyerang tadi.

“Tak jadi.”

“Kenapa?”

“Aku nak jaga seorang budak ni. Pantang aku tinggal sikit, mesti ada aje bala yang jadi. Aku jadi risau. Sebab tu aku tak jadi pergi kerja hari ni. Kalau dia ada di depan mata aku, rasa tenang sikit.”

“Saya bukan budak. Mana ada saya macam tu!” Muka berubah warna. Malu atau marah, aku pun tak tahu.

“Aku cakap kau ke?” Eskandar senyum mengusik. Bergurau.

“Bencilah awak ni!”

Eskandar kini ketawa lepas.

“Jangan benci sangat, sunshine. Nanti sayang.” Dia kenyit mata pula ke arahku.

“Malas layan awak. Baik saya pergi kacau Mak Kiah.”

Aku bingkas bangun. Campak ice pack ke pahanya. Buat-buat marah, tapi bibir tersenyum jua ketika melangkah membelakanginya. Hati berbunga-bunga.

Kedengaran sekali lagi bunyi indah bergema di belakangku. Ketawa Eskandar.

41 comments:

  1. Tak sabarnya nak tunggu novel sampai

    ReplyDelete
  2. Cam ginih 👍👍👍👍👍👍😋😋

    ReplyDelete
  3. Gosh ! Can't wait nk tunggu buku smpaiiii❤

    ReplyDelete
  4. Such a tease ! Takpa, sabaq sikit ja lagi tunggu buku sampai

    ReplyDelete
  5. Omgee!! Cepatlaaa buku sampaiiiii!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Oh tak sabarnya nak tggu novel smpi..🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    ReplyDelete
  7. Bila lah bleh dapat novel.. Aduhai

    ReplyDelete
  8. x sabar nk tggu novel smpi...

    ReplyDelete
  9. Bila la dpt baca full ni...geram dan sakit hati baca half2 ni...

    ReplyDelete
  10. Novel ni dah release ke?blh beli online x?best cite ni..xsabar nak baca habis..

    ReplyDelete
  11. Boleh tak buka balik pre order novel ni? Tak sempat nak order hari tu😭

    ReplyDelete
  12. Novel ni dah publish belum? Kalau dah ada nak order please

    ReplyDelete
  13. bila bukunya nak keluar? tak sabar nak beli

    ReplyDelete
  14. Nak order juga, bila buka preorder,tak tau pun

    ReplyDelete
  15. Mana mana nk order novel ni ����

    ReplyDelete
  16. Nak order pleaseee! Bosan lahh kuarantin ni 😭😭😭😭😭 nakk daraaa, nak esskandar 😭😭😭

    ReplyDelete
  17. Sedih..pencetakan novel ditangguhkn pula gara2 covid 19..😭😭😭😭😭

    ReplyDelete
  18. Nak order novel nie jugakkk��������Anjell tak penah mengecewakan����������

    ReplyDelete
  19. mana nak beli novel ni?boleh beli online tak?

    ReplyDelete
  20. Bila nak keluar kedai🤤

    ReplyDelete
  21. Kak Anjell, ni out of topic sikit tapi kalau nak request spin off novels Tengku Adrean & Suraya dari Eksperimen Cinta aci tak? Hehe btw, i really love your writings

    ReplyDelete
  22. WOW bagus novelnya.... lanjutkan tulis..

    ReplyDelete
  23. Tidak ada update cerita atau cerpen ke cuti ni. Nak lagi . Cerita awak semua Besut kena dengan taste bacaan saya.. Tq for all the best story

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Tk sabar nak beli😆😆😆😆😆❤

    ReplyDelete
  26. Anjell bila boleh jeli novel nie..? Dh terlepass yg preoder

    ReplyDelete
  27. Novelnya dh release blumm??x sbar nk beli 🤩🤩

    ReplyDelete
  28. dah baca novel ni...semua novel anjell saya dah khatam...ha ha,mmber pinjam novel anjell xpulang lg..hu hu boleh follow blog saya ye https://studentsenior.blogspot.com/

    ReplyDelete
  29. Wahhh semuaa masih setia membaca cerita2 yg ditulis oleh anjellayan ye! Saya dh lama tinggalkan sebb sibuk sambung belajar dan menempuh hari hari yg penuh liku .. huhu.. btw saya start cari balik cerpen2 anjel ni sbb sy rindu and reread novel "Experiment Cinta" hehe cerita tulh yg buat sy rase nk marathon semua novel2 anjel ! Seingat sy last saya follow anjel pada thun 2014 x sgka anjel masih aktif menulis ... tu je lh ug sy nk smpaikan hiks... so ape2 pon stay safe ya guys

    ReplyDelete
  30. Besttt sgt klu anjell boleh sambung lg satu novel.khas ttg eskandar, dheo n dunia hilman ukasyah😍😍😍😍😍😍

    ReplyDelete
  31. Done beli & baca habis😍😍. My guess is the next novel will be about Suria & Haidar? Sebab mcm ada something je last2 tu

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )