Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 1 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 6)


BAB 6

Hari itu, aku hanya mengenakan pakaian bergaya kasual. Berblaus putih dan berseluar jeans hitam dipadankan dengan selendang merah jambu bercorak bunga-bunga. Sepasang sneakers berwarna putih juga digunakan supaya selesa untuk berjalan jauh nanti.

Sedar tak sedar, akhirnya tiba juga hari yang ditunggu. Hari apa lagi kalau bukan hari reunion. Ya.. hari ini aku bakal berlayar dengan kapal persiaran. Rasa teruja juga. Walaupun dulu bukan main aku mencipta alasan untuk mengelak. Dalam hati bersyukur dengan Suria yang gigih memaksaku.

Aku menumpang Suria untuk ke Boustead Cruise Centre yang terletak di Pelabuhan Klang. Di situlah kami semua bakal menaiki kapal tepat jam sebelas pagi nanti. Ketika kami tiba, aku dapat melihat pelbagai jenis manusia sudah membanjiri kawasan itu. Teruja aku melihat kapal besar yang mempunyai dua belas dek itu sudah berlabuh, menunggu masa untuk dimeriahkan kami semua.

“Suria!” Aku dengar nama Suria dilaungkan. Buatkan kaki yang melangkah tadi turut sama pegun.

Aku berpaling ke arah punca suara itu. Datangnya dari sebuah kumpulan kecil yang terdiri daripada tiga orang anak gadis. Tangan mereka tak henti-henti melambai ke arah kami.

Dari kejauhan, mataku dikecilkan untuk mengecam mereka semua. Bibir terus menguntum senyum sebaik sahaja otak siap menganalisis identiti mereka. Dirah, Ezza dan Fitriah. Ternyata mereka juga banyak berubah. Yang pasti semuanya makin bergaya dan makin lawa.

Aku lihat Suria di sebelah terus lebar sengihnya. Tangannya kini aku tengok macam nak terkeluar daripada sendi bahu, turut membalas lambaian mereka. Tanpa membuang masa, kami berdua mendekati kumpulan itu.

“Helo, geng!” sapa Suria. Kemudian aku nampak Suria salam dan gesel-gesel pipi dengan mereka bertiga. Muka semuanya teruja tak payah nak cakaplah.

Aku hanya kaku di sebelah Suria. Sekadar melihat mereka berempat jejak kasih macam Pelabuhan Klang ini mereka punya. Tiba-tiba terasa asing. Kalau tengok gaya mereka yang tidak menegurku, aku rasa mereka semua tidak mengecamku.

Aku lihat mata Dirah kerling sekilas ke arahku. Senyum seulas sebelum kembali pandang Suria.

“Siapa ni? Plus one kau ke?” Dirah ingin tahu.

Lapan pasang anak mata kini tertumpu kepadaku. Aku masih tenang. Suria pula hanya diam. Cuma senyum sinis. Terhibur agaknya melihat reaksi mereka bertiga. Ini baru mereka. Belum orang lain lagi.

“Macam pernah nampaklah. Tapi kat mana ya?” kata Fitriah pula. Nampak dahinya sedikit berlapis bagaikan cuba mengecamku.

 “Haahlah. Aku pun rasa macam tu.” Ezza menyokong. Jari telunjuk urut dagu. Perah akal.

Melihatnya sebegitu buatkan gelak kecilku meletus. Bertahun-tahun berlalu, perangainya yang satu bila dia sedang berfikir itu tak pernah berubah.

Bagaikan ada mentol bercahaya keluar di sebelah kepalanya, mata Ezza terus membulat sebelum mulut sedikit melopong. Atas bawah, atas bawah aku diteliti.

“Dara?” teka Ezza.

Aku terus sengih. Bingo!

“Ya, Ezza. Akulah Dara,” jawabku.

“Kau, Dara? Ya Allah.. seriuslah! Berubah gila kut.” Aku dengar suara Ezza menjerit tak percaya.

“Dara!!!” Aku dengar dua suara lain kini turut menjerit sama. Bersama-sama itu, aku diterkam oleh mereka bertiga. Peluk erat macam tak nak kasi lepas. Nasib baik tak semput oksigen aku dibuatnya.

Suria yang melihatnya hanya ketawa.

“Ah, aku tak percaya kau Dara! Kalau kau Dara, cepat jawab soalan ni. Siapa crush pertama aku?” kata Dirah sebaik sahaja pelukan kumpulan kami direnggangkan.

“Ketua kelas kita dulu, Hasif. Kau pernah nak bagi surat cinta kat dia tapi terselit dalam buku nak hantar kat Cikgu Mazli. Lepas tu kau gigih ajak aku komplot pergi pecah masuk bilik guru malam-malam,” ceritaku.

“Betullah kau Dara!”

Aku hanya gelak mendengar komennya.

“Ya Allah… benua mana kau menyorok ni, Dara? Pindah dunia bunian ke apa? Senyap sampai ke sudah. Semua tertanya-tanya. Sampai Safwan yang cari kau pun sampai putus asa,” omelnya lagi.

Safwan cari aku? Aku tak tahu pun. Aku berpaling ke arah Suria sekilas. Suria hanya selamba.

“Tapi seriuslah kau dah berubah macam ni. Tak boleh nak percaya aku. Fuh.. kalau budak-budak lelaki kelas kita nampak kau ni, rasanya kau kena bagi nombor queue kat dia orang. Ikut turn nak mengurat.” Fitriah pula puji aku melambung-lambung.

“Silap-silap Safwan pun boleh sujud kaki kau balik rasanya. Mesti menyesal gila sebab dah buat kau macam tu dulu,” sambung Ezza pula.

Ya teman-teman, kisah aku, Safwan dan Raina memang diketahui satu sekolah. Sebab semua tak dibenarkan untuk menonton sinetron di TV, maka drama cinta tiga segi kamilah yang menjadi penganti.

Aku hanya tenang apabila mendengar kedua-dua nama itu disebut. Membuktikan yang aku dah matang. Semuanya sudah menjadi sejarah.

Sorry, not interested. Taken already,” bohongku. Malas nak cipta drama. Cukuplah cuma Suria yang tahu. Lagipun ‘kekasih’ aku bakal muncul malam nanti.

Mereka mencebik. Seolah-olah tak pelik pun dengan kenyataanku itu.

Cakap pasal kekasih ini, aku harap Audi betul-betul muncul. Penat aku mengatur rancangan dengannya. Kasi baik, kasi meletup dia punya grand entrance malam ini. Pakaian dia pun aku yang tentukan supaya kami nampak sepadan. Aku nak biar Safwan dan Raina panas punggung, rasa tergugat. Haha. Nampak tak tanduk tumbuh atas kepala aku sekarang ini?

Tapi.. aku risau juga Audi buat kerja gila. Buatnya tiba-tiba tak muncul, mahu aku kuak lentang balik ke darat sebab malu. Sebab kalau ikutkan kami berdua berjanji untuk bertemu di Laguna Hall malam nanti. Aku tak tahu bila masa dia mendaftar masuk. Apa-apa maklumat tentang tempahannya pun aku tak tahu. Katanya, aku tak perlu risau sebab dia dah uruskan semuanya.

 “Macam tak percayalah kau join tahun ni.”

“Betul. Biasanya...”

Bla.. bla.. bla.. Kami semua bercerita itu dan ini sehinggalah kami semua mendaftar masuk.

   -------

“Kau ni, duduklah diam-diam. Aku nak mekap kau ni!” Suara Suria naik lagi. Entah kali ke berapa, aku pun tak tahu.

“Lama lagi ke? Aku rasa dari tadi lagi kau dok mengecat muka aku. Kau tukarkan aku jadi monalisa ke apa?” bebelku. Rimas.

Tangan naik untuk menggaru hidungku yang rasa gatal. Belum pun sampai seinci, Suria dah tepis.

Suria tidak menjawab. Terus tekun melakukan kerjanya itu. Susahlah kalau kawan aku ini bertukar ke mod profesional make up artist dia itu. Lupa nak cakap. Kawan aku ini boleh tahan terkenal juga dengan tutorial mekap dia. Minat punya pasal, sekarang dia memang serius bergerak sebagai make up artist.

Kalau nak tahu, kami berdua sekarang ini sedang bersiap-siap untuk ke majlis malam nanti. Masih berbaki dua jam lebih lagi. Kalau ikutkan hati malas aku, memang aku tak nak bermekap. Paling rajin pun pakai bedak dan lipstik sahaja. Tapi, kalau dah sebilik dengan jurumekap profesional ni, dah memang azam dia aku tak akan keluar dari bilik ni selagi dia tak conteng muka aku.

“Jangan mekap muka aku beria sangat. Aku bukan nak kahwin pun. Nanti orang cakap over pulak,” kataku risau.

“Kau ni, diam boleh tak? Aku kasi telan berus blusher ni baru tahu,” ugut Suria. Tangan masih lincah membuat kerja.

“Aku tahulah kerja aku. Kau jangan risaulah. Aku mekap kau natural punya. Cuma naikkan seri sikit. Biar semua orang  tengok, wow gitu. Especially Safwan.” Sebaik dia sebut nama Safwan, aku perasan disentalnya muka aku sedikit kuat.

Aku tiba-tiba teringatkan kata-kata Dirah tadi.

“Kau tahu ke Safwan cari aku selama ni, Su?” Aku bertanya kepada Suria.

“Tahu. Selalu jugak dia asak tanya aku. Macamlah aku nak cakap kat dia.” Suria mendengus.

“Benci betul kau dengan dia.”

“Gila kau tak benci? Dah buat anak dara orang macam tu. Tak cukup agaknya penumbuk sulung aku dulu.”

Aku ketawa mendengarnya.

“Betullah orang cakap. Your best friend will always hate your ex more than you do.”

Suria turut tersenyum mendengarnya.

“Kau tahu kenapa dia cari aku?” Rasa tertanya-tanya juga.

“Entahlah aku. Tak minat aku nak ambil tahu. The damage was already done. Aku pun hormat keputusan kau supaya tak payah sebut pasal dia dan Raina langsung. Dia pun bahagia dengan Raina.” Suria balas mendatar.

“Cakap pasal Raina ni, jumpa dia nanti ada juga aku tendang orang masuk laut. Tak guna betul!” Suria kembali naik angin.

Dan ketawaku pecah lagi. Kenapa Suria marah sangat? Sebabnya kami mendapat kabin jenis inside room. Kabin yang tertutup sepenuhnya sedangkan Suria inginkan kabin yang boleh melihat pemandangan laut di luar. Berkilo-kilo cacian yang dihadiahkan oleh Suria tadi. Aku pun kecewa sama. Memang merudum terus segala keterujaan kami tadi.

“Aku syak dia bagi kita bilik ni sebab aku ada.” Entah kenapa firasat kuat mengatakannya. Buktinya, aku tak nampak kawan-kawanku yang lain. Apatah lagi pelayaran kali ini bukannya ramai sangat pun. Masih ada banyak kabin kosong yang lain.

Buatkan aku terfikir sendiri. Apalah yang akan jadi malam nanti? Pertemuan setelah lapan tahun. Ada kawan yang dah kutemui sewaktu merayau-rayau di atas kapal ini, tapi cuma beberapa orang. Yang pasti, aku tak nampak pun bayang pasangan kekasih hangat itu. Baguslah.

“Sebab tu la aku nak tengok muka kejung dia malam nanti lepas kau muncul dengan boyfriend kau. Haa.. boyfriend kau apa cerita?” Suria bangkitkan pula pasal Audi. Dia tahu pasal Audi, tapi tak pernah jumpa secara berdepan. Aku hanya menunjukkan kepadanya gambar profil WhatsApp Audi. Dan komen Suria adalah.. “Helok sangat weh!”

“Entah. Muncul malam ni la agaknya.” Aku pun tak tahu nak bagi jawapan apa. Sebenarnya aku hampir terlupa akan kewujudan Audi gara-gara keterujaanku meneroka kapal besar ini. Tak ada pula aku terserempak dengan dia tadi.

“Aku harap dia muncullah. Kalau tak, backfire semuanya nanti.”

Aku telan liur mendengarnya. Tak boleh bayang aku kalau betul-betul jadi. Memang macam aku cakap tadilah. Terjun laut, kuak lentang balik ke darat. Perkara pertama aku buat lepas tu adalah cekik Audi sampai arwah.

“Okey.. dah siap!”

Akhirnya! Alhamdulillah.. itulah perkataan keramat yang aku tunggu dari tadi lagi. Bila tengok sengih lebar Suria yang puas hati dengan hasil kerjanya, aku turut lega. Tanpa menunggu banyak masa, aku bangkit untuk mencari cermin.

Wow.. itu aku ke? Aku sedikit ternganga melihat hasil tangan Suria. Nampak macam aku, tapi lebih cantik sedikit. Eh, terpuji diri sendiri pula! Haha.

Wajah asliku masih belum tenggelam dengan mekap. Macam yang Suria cakap tadi, mekap natural hanya untuk naikkan seri muka. Mata bulat makin bulat, hidung nampak lebih mancung. Tulang pipi nampak makin menonjol.

“Cantikkan aku mekap kau?” Suria naikkan kening beberapa kali. Berlagak.

Aku julingkan mata ke atas. Dan Suria terus ketawa.

   --------

Navy blue. Ramai yang sering memujiku tiap kali aku mengenakan pakaian berwarna itu. Mengatakan warna itu sangat kena dengan aku. Menampakkan aku garang dan lembut pada masa yang sama. Dan sebab itulah warna itu menjadi pilihan untuk evening dress dan tudungku malam ini.

Suria pula memilih warna emas dari hujung rambut ke hujung kaki. Katanya nampak glamor dan ekslusif. Kena dengan tema majlis nanti. Glamour! Ya.. memang ada temanya sendiri tapi aku hentam aje ikut mazhab aku. Haha.

Setelah berpuas hati dengan sentuhan terakhir, kami berdua keluar dari kabin untuk ke Laguna Hall yang terletak di dek sembilan. Majlis bermula tepat jam lapan setengah malam. Masih ada sepuluh minit lagi untuk kami bercatwalk ke sana.

Nasib baiklah lif kosong ketika kami naik ke dek sembilan itu. Tak adalah aku terserempak dengan sesiapa. Tiba-tiba dada rasa macam berpancaragam. Rasa tak bersedia nak bersemuka dengan semua orang selepas lapan tahun bak kata Dirah tadi, pindah dunia bunian ke?

“Su.. aku takutlah!” Aku jadi ragu-ragu. Pegang tangan Suria. Rasa semua keberanianku tenggelam ke dasar laut.

Chillah, Dara. Anggap aje macam lapan tahun lepas. Kau buat bodoh aje. Lagipun nanti aku ada dengan kau.” Suria beri kata-kata semangat.

Aku tarik nafas dalam-dalam. Kumpul keberanian balik. Beberapa saat selepas itu, jantung kembali tenang. Kami menyambung perjalanan kami untuk ke Laguna Hall. Sebaik sahaja kami masuk ke dalam dewan, aku memerhatikan sekeliling. Sangat cantik dan elegan gubahannya. Banyak lampu kaca berjuntai yang menghiasi dinding. Nampak glamor.

Aku rasa tumpuan semua tertumpu ke arah kami. Suria dengan lagak divanya melambai-lambai ke arah semua orang yang melihat. Gaya macam tengah berjalan atas karpet merah walaupun kenyataannya memang kami berjalan di atas karpet merah.

Aku pula hanya tayang muka tenang, berlagak macam tiada apa-apa. Padahal jantung macam dah nak pecah. Nasib baik ada Suria. Dia buat perangai gila dia supaya aku tak menjadi perhatian sangat walaupun aku turut mendengar suara berdesas-desus.

Suria Andreana and her plus one?” Ada satu suara menegur.

Wajahnya agak familiar tapi aku tak ingat dia siapa. Yang pasti bukan sekelas denganku dulu. Melihat ada riben kecil yang tersemat di dadanya, aku kira dia merupakan salah seorang yang menguruskan majlis ini.

Suria hanya senyum.

Actually not my plus one. Ni Dara Nailufar, ex-student juga.” Rajin Suria memperkenalkan aku.

Setelah mendaftar nama, dia memberi kami satu goodies bag dan menunjukkan tempat duduk kami. Kami berjalan menuju ke arah meja bulat yang menempatkan lapan orang itu. Secara teknikalnya satu meja dikhaskan untuk empat orang pelajar yang datang bersama plus one mereka.

Makin lama aku mendekati meja itu, makin memberat langkah kakiku bila aku mengecam siapa yang duduk di meja itu. Alahai.. patutlah mejanya depan sangat! Apa ni? Majlis belum mula lagi, takkan aku dah nak cipta drama kut?

Dari jauh aku melihat susuk lelaki yang sedang duduk membelakangiku. Sedang ketawa. Di sisinya pula ada seorang perempuan cantik yang sedang tersenyum manis yang aku nampak hanyalah sisi wajahnya, tapi aku tahu dia siapa. Cukup tahu. Bersama mereka, ada satu pasangan lagi. Juga sedang bergelak-ketawa.

Bagaikan tahu aku sedang memerhatikan mereka, mata perempuan itu beralih ke arahku dan Suria. Ops, salah! Hanya Suria yang dipandangnya.

“Suria!” Suaranya masih sama. Tetap rasa nak sumbat penumbuk ke dalam kerongkong dia.

Mendengar nama Suria, lelaki itu terus berpaling ke arah kami. Dan terus rasa oksigen mogok dengan paru-paruku. Dia juga masih sama! Cuma versi yang lebih matang. Sebaik sahaja melihat Suria, mereka berdua terus bangun dan mendekati kami.

“Safwan dan Raina.” Kelat suara Suria menyapa mereka. Aku hanya jadi mak tunggul. Melihat mereka yang tidak menegurku, aku mengeluh dalam hati. Jangan cakap mereka pun tak cam aku!

“Mana  kawan kau? Kata dia datang sekali? Aku dah siap bookkan meja paling depan lagi untuk dia ni,” kata Raina dengan penuh sinis.

Wait.. Dara datang? You tak cakap kat I pun!” Aku dengar suara macho Safwan pula. Penuh berjaga-jaga. Dia dah kenapa?

Well, sayang! Surprise. But it seems like no surprise. Dia tak datang. Macam biasa.” Suara Raina penuh mengejek. Bangga dengan kemenangannya. Seolah-olah sudah menjangkakan semuanya.

Jadi, inilah yang jadi tiap kali aku tak datang ke majlis reunion? Ejek aku dan anggap aku pengecut? Ini boleh membangkitkan kemarahan ni!

“Siapa cakap aku tak datang?” Aku menyampuk.

Macam kena penampar jepun, dua kepala itu terus menoleh ke arahku. Ekspresi muka kukawal sebaik mungkin. Hanya tenang tapi terserlah aura keyakinan.

“You siapa?” Mencerun mata Raina memandangku.

Aku senyum sinis.

“Kau dengar suara sedap aku ni macam siapa? Cikgu Rogayah ke?” Penuh sarkastik suara aku. Cikgu Rogayah tu adalah cikgu yang mengajar subjek Biologi tingkatan empat dulu.

Mata mereka meluas tak percaya.

“Dara?” Perlahan suara Safwan. Antara percaya dan tak percaya.

“Ya, Safwan! Akulah Dara Nailufar.” Penuh dingin suaraku. Tepat mataku merenung anak matanya saat aku berkata.

Mulut Safwan ternganga sedikit. Seperti ingin berkata sesuatu, tapi tiada apa yang keluar. Terkelu macam tu sekali ke? Pelik sangat ke kalau orang dulunya berbadan besar boleh kurus? Bukannya aku buat pembedahan plastik jadi macam artis korea kut ya pun nak pelik. Tak faham aku!

Wow.. Dara! Kau berubah gila!” Aku mendengar Hasbi yang baru muncul mengomen. Dia merupakan kawan baik Safwan dulu. Dialah juga yang duduk semeja dengan mereka tadi.

“Kau datang dengan siapa? Suria cakap kau datang dengan someone. Siapa plus one kau?” Sibuk Raina nak tahu.

Bila dibangkitkan akan hal itu, aku terus menoleh jam di tangan. Satu minit sebelum lapan setengah malam. Mana Audi? Melilau mataku mencari. Masih tak nampak bayangnya. Risau pula kalau apa yang aku bimbangkan jadi nyata.

“Kau tipu aje kan sebenarnya? Saja cakap macam tu sebab nak nampak kau tu laku. Padahal tak ada siapa pun,” ejek Raina.

Berasap telinga aku mendengarnya. Walaupun kata-katanya itu memang betul tapi bengang juga aku. Mulut gatal ingin membidas balik. Okey.. kita warming up lidah dulu, asah kasi tajam!  Dah lama dia tak sembur orang. Lapan tahun dia tak jadi buku bertemu rak buku ni.

Baru sahaja aku ingin membalas dengan kata-kata tajam, aku dengar satu suara garau berkata.

Sunshine?”

Aku berpaling ke arah itu. Apa yang menjadi sajian mataku buatkan rahangku hampir cecah tanah. Melihat dia dengan penuh gaya merapatkan jarak kami. Sebaik sahaja dia berdiri di sebelahku, meruap bauan penuh maskulinnya itu menusuk hidung. 

Nampak dia bongkokkan tubuh tingginya ke arahku. Aku masih kejung di situ. Sehinggalah bibirnya betul-betul berada di sebelah telinga kiriku yang bertudung itu, dia berbisik.

Sunshine, aku tahu aku kacak malam ni tapi tolong tutup mulut kau, boleh?” Perlahan suaranya. Hanya untuk telingaku. Tapi itu tidak dapat mengelak daripada mukaku meruap merah. Cepat-cepat aku tutup mulutku.

Dia kembali tegakkan tubuhnya. Pusing ke arah pemilik-pemilik mata yang sedari tadi menjadi pemerhati gelagat kami. Bibir merahnya mengukir senyuman manis yang pasti boleh bikin semua anak gadis di dalam dewan itu angau tak ingat dunia.

And you are?” Safwan bertanya.

Senyumannya kini bertukar yakin. Tangan kanan dihulurkan kepada Safwan.

“Eskandar. Eskandar Arasyah.”

5 comments:

  1. OMG!!! Plot twist gilaaa! Terkedu ni haa

    ReplyDelete
  2. Hahahahah sudah ku dugaaa 😂😂 tp mcm okey je klau audi hero, not bad jgk dlm plot twist ada plot twist lg hahahahaha

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )