Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 16)


BAB 16

“Haidar?” Aku pula yang bertanya. Segala rasa yang aku rasa tadi terus hilang bila Audi petik nama orang lain.

“Yalah.. Haidar. Dialah abang sepupu saya,” jawab Audi.

 “Tapi yang datang ganti awak hari tu bukan Haidar.”

“Eh?” Audi terkejut.

Okey.. aku rasa kami sedang berkomunikasi dalam bahasa Melayu, tapi kenapa rasa macam ayam sedang bercakap dengan itik ni? Aku tak faham. Audi pun tak faham.

Rasa keliru.

“Maksudnya, awak tak pernah jumpalah dengan abang Haidar malam tu?”

“Jumpa.”

Dia pun ‘eh’ lagi sekali. Muka bingung.

“Saya jumpa Haidar juga. Dia yang tinggi-tinggi, ada lesung pipit kat dua-dua belah pipi dan bibir bawah terbelah, kan?” jelasku. Mahu memastikan Haidar yang kami maksudkan adalah spesis yang sama.

“Haa.. betullah tu!”

“Tapi, bukan dia yang ganti awak malam tu. Dia datang dengan seorang lagi lelaki. Nama dia Eskandar. Eskandar Arasyah,” ceritaku.

Audi nampak terkejut. Bagaikan tak percaya. Kemudian keningnya pula berkerut. Mula berfikir agaknya siapa gerangan lelaki misteri itu.

Aku turut berfikir. Adakah Audi tak kenal Eskandar? Eskandar muncul bersama Haidar. Maksudnya Haidar mesti tahu siapa gerangan Eskandar yang sebenarnya. Atau maksud lainnya mungkin hanya Haidar yang tahu siapa Eskandar. Tapi persoalannya, kenapa Eskandar yang menjadi ganti sedangkan Haidar pun tak kurang hebatnya malam itu?

Belum pun sempat Audi memberi apa-apa komen, pintu bilik diketuk beberapa kali. Automatik pandangan kami menala ke arah pintu.

Haila.. tengah-tengah waktu kritikal sebegini, mengapa ada yang datang kacau?

Audi memberi izin sebelum Nur masuk.

Sorry, lovebirds! Kacau kejap.” Nur sengih.

“Encik Audi, Cik Sera nak jumpa. Katanya nak bincang pasal anniversary event.”

Audi tepuk dahi sekali. Kemudian pandang jam tangan sendiri.

“Hampir lupa. Mana dia? Sejak bila sopan? Kalau tak main redah aje.” Mata Audi melilau mencari susuk wanita pujaan dalam diamnya itu.

“Dara!” Aku mendengar suara kuat itu dulu sebelum terasa tubuhku yang sedang duduk itu dipeluk orang.

Panjang umur dia!

“Hai, Sera! Lama tak jumpa. You sihat?” soalku bila dah terselamat daripada pelukan beruang Sera itu. Meruap-ruap bau minyak wangi mahal Sera menusuk hidungku.

“Alhamdulillah, sihat. You baru balik dari cruise, kan? Audi ada cerita. Bestnya. I tak ingat dah kali terakhir I naik cruise.”

“Helo, you masuk sini nak jumpa I ke dia?” Kedengaran suara Audi menyampuk.

Kini kami hanya tinggal bertiga selepas Nur keluar.

Sera ketawa sekejap.

Sorry. I lupa pula. I nak bincang pasal anniversary event nanti.” Tumpuan Sera kini tertumpu pada Audi. Kemudian dia pandang aku balik.

“Haa.. alang-alang you ada kat sini, you datanglah majlis tu nanti. Jadi plus one Audi.”

Majlis lagi?

Anniversary apa, ya?” Aku blur.

Anniversary Infinite Group yang kedua puluh. Dua minggu lagi. Malam Sabtu.”

Group apa pulak ni? Aku tak tahu jadah apa yang dimaksudkan Sera itu.

“Audi, you kena bawa Dara nanti. Bolehlah kenalkan dengan uncle dan aunty. Mesti dia orang excited nak bertemu you, Dara.” Seriang kanak-kanak ribena Sera berkata.

Aku dan Audi berpandangan. Sama-sama senaman kerongkong.
Err.. I tak pasti lagi.” Teragak-agak aku memberi jawapan. Melibatkan keluarga pula tu, memang minta kena sembelih.

“Alah.. pleaselah datang, Dara. Baru seronok. Boleh I kenalkan you dengan bae I.”

Terdiam.

Wow.. menarik! Selalu tertanya-tanya siapakah lelaki yang menjadi pujaan hati Sera. Lelaki sama yang bertanggungjawab si Audi ini bermuka kelat sekarang ini.

Amboi kau, Dara! Busybody punya pasal, sampai sanggup pertimbangkan pelawaan Sera. Yang elok tak setuju, terus rasa nak bersetuju.

“Insya-Allah.” Jawapan paling selamat aku bagi.

Kemudian pandang Audi. Pandangan SOS.

“Dah.. kita mula discussion kita, Sera. Dara nak cepat tu. Ada hal.” Audi menjadi penyelamat.

Terus aku berdiri. Beg dibetulkan di bahu.

“Haah, betul tu. I pun tak nak kacau Audi kerja. Saja aje datang jumpa Audi hari ni.”

“Okey. See you later. Nanti kita bincang..” Audi bersuara.

Mata Sera melirik ke arah interaksi kami berdua.

Err.. pasal majlis anniversary tu.” Audi sengih bersalah.

“Okey.” Aku juga paksa bibir koyak sengih.

Misteri kemunculan Eskandar pun aku belum rungkaikan lagi, dah muncul masalah baru yang perlu segera diselesaikan.

Aku ni kalau berjumpa Audi memang tak ada kerja lain agaknya. Ada aje otak genius kami cipta pelan baru. Memang partner in crime sejatilah!

   -----

Sedar tak sedar, sudah seminggu berlalu. Kehidupan kembali macam biasa. Pergi kuliah, jaga makmal dan jumpa supervisor. Begitulah rutin harianku dalam seminggu ni. Buka mata, muka supervisorku yang aku ingat dulu. Dan bila malam, suara dia juga yang berlagu-lagu kat telinga sebelum tidur. Mengalahkan orang dilamun cinta, kan?

Apa boleh buat? Memang hidup sedikit kalut memandangkan ada deadline yang harus aku kejar. Pra-pembentangan usul kajianku. Dan bila semuanya berlalu, barulah sedar dengan dunia sekeliling. Macam, jiran sebelah rumah dah tukar kereta baru rupanya.

Aku kini dalam perjalanan untuk bertemu dengan alongku. Sejak pulang dari percutian atas kapal, aku belum berkesempatan untuk bertemu dengannya. Ole-ole yang aku beli pun belum sempat diberi. Dan bila along pun dah keluar ayat drama dia dalam kumpulan WhatsApp adik-beradik kami, aku rasa memang dah sampai seru untuk aku jejak ke sana.

Macam biasa, tempat yang aku senang nak jumpa along kalau waktu-waktu macam ni, dah tentulah kedai kucing dia.

“Akhirnya, adikku yang hidupnya mengalahkan menteri sudi menjejakkan kaki ke sini.”

See.. along dan ayat drama, berpisah tiada! Abang borek, adik rintik.

Aku cuma sengih. Salam tangan along. Kemudian bertukar-tukar khabar.

“Mana Kak Long?” soalku. Memandangkan hari ini adalah hari Ahad, klinik kak long tak beroperasi.

“Ada kat atas. Tengah teman Yusof dan Qaseh main dengan kucing,” jawab along seraya menunjukkan ke arah tangga.

Aku hanya terdiam. Rumah kucing yang dibina oleh Eskandar. Dah lama siap. Sebelum aku bercuti lagi. Maksudnya, tiada lagi urusan di antara along dan Eskandar. Dalam erti kata lain, tiada lagi Eskandar.

Agak kecewa. Sebab hilang sudah salah satu punca untuk aku bertemu dengan Eskandar kembali.

Aku pandang along yang sedang membelek satu buku log pendek. Kalau aku bertanya tentang Eskandar, agak-agaknya along punya jawapan ke tak? Along masih ingatkah Eskandar? Paling tak pun, dengan siapa Eskandar bekerja?

Baru sahaja aku berura-ura ingin bertanya, kedengaran ada suara lembut menegur. Pelanggan baru. Melihat along mula masuk mod mesra pelanggan dia itu, aku meminta diri untuk ke tingkat atas. Mencari kakak ipar dan anak-anak saudaraku. Juga mahu melihat hasil tangan Eskandar dan teman-temannya.

Masih berbaki tiga anak tangga lagi sebelum aku mendengar suara nyaring Kak Long Siti beropera. Itu tak lain tak bukan, berperang dengan hero sulungnya. Adalah tu benda nakal yang dilakukan Yusof.

Bibir tersenyum sendiri tanpa sedar.

“Cik Su!” jerit Yusof bila melihat figuraku muncul di hadapan rumah kucing itu. Semestinya berdiri sepuluh meter dari spesis rimau-rimau kecik yang berkeliaran itu.

Yusof berlari laju ke arahku sebelum kakiku dipeluk erat.

“Hai, Yusof! Rindu Cik Su ke?”

Laju kepala budak itu angguk bersama sengihannya. Muncul kakak iparku yang manis bertudung di belakang Yusof.

“Kak Long,” tegurku. Tangannya aku salam dan cium.

“Dah lama tak jumpa. Dah habis presentation? Macam mana semuanya?” ramah Kak Long Siti bertanya.

“Haah, dah! Alhamdulillah semua okey. Tak payah nak redo. Kalau tak, bercinta lagi dengan mikroskop. Memang lepas ni sumpah diri sendiri jadi microorganism!”

Kak long gelak mendengarnya.

“Bertabahlah, Dara. Nak berjaya, memang macam tu. Lepas tamat satu bukit, ada bukit lain yang lebih tinggi untuk kita daki. Kak Long faham. Kak Long yakin Dara boleh.” Kak Long bercakap daripada pengalamannya sebelum bergelar doktor haiwan.

“Insya-Allah. Terima kasih, Kak Long.”

Bunyi gelak bayi yang kuat buatkan Kak Long automatik berpusing. Kelihatan Qaseh sedang mencengkam dan menarik-narik bulu seekor kucing spesis maine coon berwarna kelabu. Lebih besar daripada dia. Gembira betul Qaseh. Apatah lagi kucing itupun bagaikan reda diperlakukan sebegitu.

Kak long terus berlari ke arah Qaseh sambil membebel-bebel. Tergelak kecil aku melihat gelagat mereka. Rindu aku nak peluk Baby Piana. Tapi, memandangkan dia dikelilingi oleh spesis rimau-rimau kecik itu, aku simpan dulu peluk dan ciumku untuknya nanti.

“Cik Su, hari ni Yusof dapat bayblade baru!” Suara Yusof mengalihkan perhatianku kepadanya.

Yusof sengih menampakkan gigi depannya yang baru nak tumbuh. Sedang menayang-nayangkan baybladenya. Ada dua.

“Iya? Papa beli kat mana?” Aku hanya melayan.

“Mana ada papa beli. Ada uncle handsome yang bagi Yusof.”

Uncle handsome mana pula ni?”

 “Ala.. Cik Su tak kenal dia. Uncle handsome tu selalu datang sini.”

Uncle handsome.. uncle handsome.. memang tak ada nama ke apa?

“Ya ke? Cik Su tak pernah dengar pun Yusof cerita sebelum ni? Selalu cerita pasal uncle baik. Uncle baik itu, uncle baik ini.”

Uncle baik tu uncle handsome la, Cik Su. Dulu rambut dia panjang, tak handsome. Tapi sekarang rambut dia dah pendek. Sebab tu dia handsome.”

Zap! Terkedu aku mendengarnya. Adakah orang yang sama?

Dup dap. Dup dap.

Gila penangan Eskandar. Dia tiada di depan mata pun, jantung aku mampu berubah aneh.

Jangan macam-macam, cik jantung! Hati dipujuk agar tidak terus teruja. Mungkin orang lain. Tak nak kecewa.

“Kalau Cik Su nak tahu, rumah kucing ni pun dia yang buat dulu. Hebatkan dia?”

Aku hanya mendengar. Ketika Yusof berlari masuk ke dalam rumah kucing itu untuk bermain dengan baybladenya pun, aku masih pegun. Masih terfikir-fikirkan cerita Yusof itu.

Eskandarkah? Atau kawan-kawan Eskandar? Aku pun ingat-ingat lupa dengan pekerja lain.

Namun, entah kenapa firasat menyatakan Eskandarlah yang dimaksudkan Yusof itu. Tapi aku tak mahu berharap. Takut kecewa walaupun aku tiada sebab untuk kecewa.

Tapi kalau betul Eskandar, macam mana? Mengikut cerita Yusof, uncle handsome ada datang hari ini. Kalau betul Eskandar, aku tak dapat menyekat hati daripada rasa terkilan sebab tak datang awal-awal ke sini. Kalau tak, mesti aku dapat bertemu dengan dia.

Kenapa aku nak jumpa dengan dia? Serius, aku sendiri tak tahu kenapa. Yang pasti, sejak pelayaran kapal itu, boleh dikatakan kepala aku selalu teringatkan Eskandar. Walaupun aku sibuk. Sesekali aku menonton video yang pernah kurakam ketika di Phuket dulu. Mencuit hati walaupun semuanya hanyalah kenangan.

Lantas segala memori indah aku dan Eskandar sepanjang percutian itu kembali menjengah. Aku pejam mata.

Kalaulah dapat bertemu dengannya lagi.

Kalaulah..

“Dapat upah berapa kalau jadi jaga depan pintu ni?”

Tubuhku terus mengeras. Pantas aku buka mata sebelum berpusing ke belakang.

Along tengah bercekak pinggang dengan muka tak puas hati. Sebab aku dah menghalang lalu lintas. Aku sengih sekali sebelum mengensot ke tepi. Membuka jalan untuknya berlalu ke rumah kucing yang gamat dengan suara Yusof dan Qaseh itu.

Baru aje acah-acah nak mengimbau memori. Dah terbantut gara-gara Along. Mengeluh sekali. Kemudian aku mengatur langkah untuk menuju ke tingkat bawah.

Beberapa centimeter dari tangga, tiba-tiba ada susuk tinggi hampir berlaga denganku. Aku kira dia baru keluar dari surau.

Sorry.” Automatik bibir menutur kata maaf.

Bersyukur kaki terlebih cekap untuk brek kecemasan. Kalau tak, berlaga aku dengan entah siapa-siapa. Nak drama sikit, berguling-guling aku dan dia atas tangga, sampai ke tingkat bawah. Nak acah romantik, dengan aku jatuh di atas dia. Nak tragis sikit, kedua-duanya jadi arwah.

What.. no kiss on chest today?” Suara itu!

Sepantas kilat kepala diangkat. Untuk memastikan empunya badan. Adakah sama dengan empunya suara yang selalu mengulit mimpi malamku?

Perkara pertama yang aku lihat? Hujung bibirnya yang terjongket sikit.

That sexy smirk..

Kemudian anak mata coklat cairnya. Yang tembus ke dasar hati. Dingin. Tapi terpancar sedikit riak nakal untuk mengusik.

Cold yet warm. Is that possible?

Miss me, sunshine?”

5 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )