Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 14)


BAB 14

“Jom aku tunjukkan satu tempat lagi.”

Aku melihat Eskandar menoleh ke arah jam tangannya sekilas.

Aku hanya angguk. Eskandar terlebih dahulu melangkah. Dia tidak kembali masuk ke dalam pusat kawalan tadi. Sebaliknya dia menuju ke arah satu tangga sempit yang menghubungkan ke bahagian atas.

Bila dia mula memanjat, aku membuntutinya dari belakang.

Be careful, sunshine.” Sempat dia berpesan.

Kami tiba di tempat yang terletak betul-betul di atas command bridge itu. Tempat itu agak gelap tanpa cahaya. Sedikit berangin kerana itu adalah tempat terbuka. Aku kira kami kini berada di puncak tertinggi kapal ini.

Aku pandang ke arah kawasan yang agak bercahaya itu. Aku dapat melihat bagaikan sesuatu di situ. Mata dikecilkan untuk melihatnya. Apa tu?

Menyedari aku yang sedang memandang, Eskandar juga turut menoleh ke arah itu.

“Kau mesti belum makan lagi, kan?” soal Eskandar. Aku pandang Eskandar kembali.

Dan perutku, bagaikan teruja mendengar perkataan ‘makan’ itu lantas melancarkan mogok. Berlagu-lagu dia bersenandung. Tangan terus melekap pada perut yang dah derhaka denganku itu. Gara-gara apa yang dah terjadi malam ini, makan terus lesap dalam kepalaku.

Eskandar ketawa kecil mendengarnya. Tak peduli dengan wajahku yang memerah sebab malu. Sama ada dia buat-buat tak nampak. Atau memang pencahayaan suram ini menyebelahiku.

“Dah, jom!” ajak Eskandar lembut.

Semakin kami mendekati, semakin aku dapat melihat dengan jelas. Cahaya yang aku nampak tadi datangnya dari empat batang lilin yang dilindungi oleh bekas kaca yang ramping. Mengelak daripada mati ditiup angin. Ada satu bakul sederhana besar dan di atasnya ada picnic blanket yang masih terlipat cantik.

Seriously, berkelah di atas bumbung command bridge ni?” Aku ketawa. Entah kenapa rasa kelakar. Tak pernah dibuat orang.

We call it monkey island, sunshine. This is an off-limits area, crews only,” balas Eskandar pula. Bibirnya senyum sedikit.

Eskandar capai picnic blanket itu sebelum dibentangkan di atas kawasan lapang itu. Setiap penjuru dipastikan berlapik untuk mengelakkan daripada terbang ditiup angin. Setelah itu, kami melabuhkan punggung di atas kain alas itu. Aku bergerak sedikit untuk duduk bersila berhadapan dengan Eskandar. Dia pula mula mencapai bakul itu.

“Tak pernah dibuat orang berkelah malam-malam ni.” Aku geleng-geleng kepala. Geli hati tak hilang-hilang lagi. Buat kerja gila malam ini dengan Eskandar.

There is always first time in everything. Who says this is a picnic? This is a candle light dinner, sunshine.” Eskandar senyum senget.

Aku ketawa lagi. Memang betul apa yang dikatakannya itu. Memang makan malam kami ini bertemankan beberapa batang lilin walaupun bukan berkonsepkan romantik.

“Makan meatball Bolognese spaghetti?” soal Eskandar lalu membocorkan tentang menu makan malam kami.

My favourite,” jujurku. Kalau dah spageti Bolognese, satu periuk pun aku boleh habiskan.

Good.”

Mata melihat Eskandar mengeluarkan dua pinggan putih dan dua gelas tinggi. Aku menolong Eskandar mengeluarkan beberapa makanan lain dari bakul itu sementara dia mempersiapkan pinggan kami itu dengan spageti. Ada french fries, nudgets dan hotdogs.

Setelah itu, aku mengasingkan sudu dan garfu yang bakal digunakan sebelum menuangkan jus jambu batu ke dalam gelas-gelas itu. Satu diletakkan di depan Eskandar, satu lagi aku sua ke mulut. Teguk sekali. Sedap.

“Mana awak dapat ni?” soalku pelik. Siapa yang sediakan semua menu ini? Mana dia rembat bakul di atas kapal ni?

Eskandar senyum misteri.

“Ada pari-pari tolong aku,” jawab Eskandar mudah.

Eskandar mula membaca doa makan. Setelah mengaminkan, laju aku putarkan spageti itu dengan garfu sebelum disua ke mulut.

Hmm.. sedap!” pujiku ikhlas.

Kami meneruskan makan. Sesekali bercerita itu dan ini. Sesekali kami gelak bersama. Seolah-olah kami dah kenal lama.

Usai makan, kami tak terus berlalu. Kami duduk bersahaja sambil melihat pekatnya malam. Beberapa butir bintang menghiasi langit. Bulan juga purnama penuh. Cantik.

“Awak tahu tak kita ada kat kawasan mana sekarang ni?” soalku. Pandang sekeliling yang hanya dikelilingi air laut. Hitam pekat.

“Kalau aku cakap Wakanda, kau percaya tak?” jawabnya selamba.

Grr.. ada jugak aku cekik mamat ni!

“Manalah aku tahu. Aku bukannya ECDIS,” sambung Eskandar lagi. Suara malas.

 “Tapi kalau ada depan ECDIS, mesti awak pandai baca, kan? Awak boleh explain macam-macam kat saya tadi. Macam dah familiar,” balasku.

Eskandar hanya diam. Dongak kepala merenung langit dengan bertongkatkan kedua-dua tapak tangannya di belakang.

“Macam mana awak boleh tahu? Siapa awak sebenarnya, Eskandar?” soalku ingin tahu.

“Aku hanyalah tukang kayu, Dara. Tak kurang, tak lebih,” jawabnya dengan mata masih menatap langit.

Tak habis-habis dengan tukang kayu dia tu!

“Habis tu, macam mana awak tahu semuanya?”

Well.. anggaplah aku berlagak macho dengan kau. Aku study dulu dengan Uncle Abraham sebab nak tunjuk pandai depan kau.” Selamba jawapannya.

Kecil mataku memandangnya. Tak percaya! Dia ingat aku ni bebal ke apa?

You’re so mysterious,” komenku.

Dia pandang sekilas ke arahku bersama satu senyuman yakin di bibirnya.

Mysterious is a charm. It can lure people to you. The less you reveal, the more people will wonder,” balas Eskandar.

Sangat betul. Dia buatkan aku tertanya-tanya siapakah dia yang sebenarnya. Sepanjang perkenalan kami, selain nama dia, dia adalah seorang tukang kayu dan dia tiada kekasih, tiada lagi maklumat yang aku tahu tentangnya. Umur dia pun aku tak tahu berapa.

“Betul. Saya jadi tertanya-tanya. Saya tak tahu apa-apa pun pasal awak. Awak tak nak ceritakan apa-apa pasal awak pada saya? Macam.. umur awak berapa? Tinggal kat mana? Hobi awak apa?”

“Untuk apa? Pagi besok, aku dah bukan siapa-siapa lagi untuk kau. Our business deal is over. Everything returns to normal. Semua yang jadi atas kapal ni bagaikan satu ilusi sahaja. Ilusi yang kau akan lupakan satu hari nanti,” jawab Eskandar pula.

Aku terdiam. Entah kenapa hati rasa sesuatu selepas dia berkata sebegitu. Berat hati. Dan sedih.

Kenapa aku perlu rasa macam itu?

“Dah lewat malam ni. Kau pun mesti penat. Jom aku hantarkan kau ke kabin kau. Alang-alang tu, bolehlah aku ambil kot aku juga.” Eskandar memecahkan kesunyian antara kami.

Dia mula bangun sebelum mengemas tempat itu. Semua pinggan dan gelas kotor dimasukkan balik ke dalam bakul. Picnic blanket dilipat lalu diletakkan di atas bakul itu. Kemudian semua lilin yang masih separuh batang bernyala itu ditiupnya.

Kami mula bangun dan berjalan turun ke command bridge dulu sebelum melangkah keluar meninggalkan tempat itu. Kali ini kami hanya selesa diam ketika berjalan beriringan. Sesekali aku angkat kepala ke sebelah untuk melihat Eskandar. Tapi dia hanya pandang depan. Dan sesekali dari hujung mataku,  aku dapat rasakan dia turut juga mencuri pandang ke arahku.

Beberapa minit berlalu, akhirnya kami tiba di depan kabin aku. Aku lantas mencari kad kunci untuk membuka pintu kabinku itu. Sebaik sahaja masuk, ruangan itu masih gelap. Menandakan Suria masih belum balik lagi. Terusku letakkan kad kunci itu pada sumber kuasa supaya kawasan itu menjadi terang.

Setelah jumpa apa yang aku cari, aku melangkah ke arah pintu. Pintu dikuak dan aku berdiri betul-betul di muka pintu. Eskandar masih menunggu di luar. Sebaik sahaja aku buka pintu, kepalanya juga turut dipanggung ke arahku. Dia betulkan kedudukannya supaya tegak berdiri di depanku.

Kepala kudongakkan untuk melihat Eskandar yang tinggi itu.

“Nah, kot awak,” kataku. Dengan berat hati, aku serahkan kot biru gelap itu kepada tuannya.

Eskandar tenung kot itu beberapa saat sebelum mencapainya.

Senyap.

Guess this is our final goodbye,” kata Eskandar.

Aku paksa senyum lebar. Biar nampak ikhlas.

Yup. Thank you for tonight,” balasku pula.

Thank you for everything.

Eskandar angguk sekali. Senyumnya juga nampak tawar.

Bye.”

Bye.”

Hanya sepatah kami bertukar ucapan. Kemudian Eskandar pusingkan tubuhnya sebelum melangkah pergi.

“Eskandar,” panggilku. Dia pusingkan tubuhnya.

Tiba-tiba lidah kelu untuk meneruskan kata. Eskandar hanya sabar menunggu.

Dan aku luahkan perkara pertama yang berada dalam kepalaku tika itu.

If only we meet again under different circumstances, what is going to happen to us?”

Diam. Kelip-kelip aku menanti jawapannya.

Akhirnya bibir Eskandar terukir satu senyum. Agak misteri.

It’s for you to find out, sunhine,” jawabnya mudah. Setelah itu dia sambung berjalan. Tanpa menoleh ke belakang lagi.

Meninggalkan aku yang agak kebingungan di muka pintu.

----

Dan tepat jam sepuluh pagi waktu Malaysia keesokan harinya, kapal besar itu selamat berlabuh di Pelabuhan Klang. Hampir setengah jam masa diambil untuk check out. Dengan itu, berakhirlah percutianku di atas kapal mewah itu.

Aku turut sama menarik bagasiku itu. Beriringan berjalan dengan Suria yang dari tadi diam. Tapi kelihatan jarinya laju menekan-nekan skrin telefon pintarnya itu. Baru berpeluang untuk berkomunikasi dengan dunia luar. Business baru masuk la tu.

Orang ramai berpusu-pusu untuk keluar dari kapal itu. Kawasan itu agak hiruk-pikuk dengan suara asing yang bercerita itu dan ini. Macam-macam bahasa yang aku dengar. Apabila terdengar suara seakan-akan familiar, terus saja kepala berpusing. Tapi hampa bila bukan orang yang aku harapkan.

Sesekali juga ternampak susuk yang macam kukenal, laju saja mata mengecam. Tapi juga hampa. Masih bukan orang yang aku cari.

Bukan Eskandar.

Aku rasa sepanjang-panjang aku berjalan keluar dari jeti itu, rasanya kalau tak teleng, mesti hampir whiplash tengkukku sebab mencari. Kepalaku bagaikan terpasang alat pengesan auto-Eskandar. Laju berpusing apabila nampak bayang seakan dia walaupun semuanya hanyalah hampa.

Hari ini, dia bagaikan lesap. Bagaikan tak pernah wujud. Masa makan pagi pun dia tiada. Aku dapat jumpa ramai kawanku ketika kami check out tadi. Sempat bertukar nombor telefon dan selamat tinggal. Raina dan Safwan pun aku sempat lihat ketika berjalan keluar dari jeti tadi. Boleh dikatakan banyak wajah familiar pelancong lain yang aku jumpa.

Kecuali Eskandar.

Dan bila kaki tiba di luar jeti, pemandu Suria sudah sedia menjemput kami. Sekali lagi aku pandang sekeliling kawasan itu. Kapal besar itu juga aku tenung beberapa saat. Untuk kali terakhir.

Mungkin Eskandar betul. Semua yang terjadi di atas kapal itu bagaikan satu ilusi sahaja.

Aku tak tahu sama ada kami akan berjumpa lagi atau tidak selepas ini. Sebab aku tidak tahu apa-apa pun tentang Eskandar. Semua yang jadi di atas kapal itu mungkin bagaikan sebuah ilusi. Tapi satu hal Eskandar silap.

Ilusi ini terlalu indah dan tak mungkin untuk aku lupakan. 

3 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )