Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 1 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 9)


BAB 9

“Wow.. seriuslah!” Bersinar-sinar mata Suria. Gigi tersusun cantik dengan sengih lebarnya. Gembira betul nampaknya.

Aku hanya memerhatikan gelagat Suria yang seperti kanak-kanak baru mendapat gula-gula itu. Perlahan-lahan bagasi sederhana besarku ditolak ke depan sikit supaya tidak menghalang laluanku. Aku turut teruja.

“Ni baru best, nampak laut. Bilik besar,” komen Suria lagi. Dia berlari ke arah pintu lutsinar yang menghubungkan kabin ini dengan balkoni luar. 

Lantas pintu itu ditolak agak kasar sebelum kedengaran bunyi ombak laut yang tenang. Aku turut berjalan ke arah Suria. Berdiri di sebelahnya, di hadapan balkoni besi itu. Rasa bayu lembut menyapa wajah ketika melihat ombak laut bergelora.

Tenang.

“Kau cakap betul-betul, Su. Ni kerja kau, kan?” tuduhku.

“Hei, mana ada! Kalau aku tahu boleh tukar bilik, awal-awal lagi aku dah tukar. Serius aku tak tahu.” Suria angkat sumpah.

Aku pandang dia lagi. Agak curiga. Macam mana aku tak curiga?

Begini ceritanya. Pagi-pagi lagi staf hotel kapal memberitahu kami supaya berpindah kabin. Katanya itu adalah salah satu tanda minta maaf kerana aku hampir lemas di kolam yang tidak dijaga oleh lifeguard. Demi menebus kecuaian pihak pengurusan kapal ini, maka kami dipindahkan ke kabin yang baru di dek lapan.

Junior suite with balcony. Lebih ekslusif dan selesa. Tak ke melompat si Suria bila dapat suite yang menghadap laut? Tercapai juga cita-citanya.

“Ada hikmahnya juga kau hampir lemas, Dara. Kalau tak, tak merasalah kita duduk bilik besar ni.” Suria berkata dalam nada gurauan.

“Itu pun aku pelik. Kau tak pelik ke?” Aku dah musykil.

Macam tak logik pun ada. Kecuaian apakah yang dimaksudkan mereka kalau aku sendiri yang cari penyakit? Kolam itu ditutup pada pukul lapan malam. Jadi wajarlah jika tiada lifeguard yang menjaga. Pendek kata memang salah aku yang menceroboh.

“Entahlah. Mungkin nak jaga nama baik dia orang kut. Maklumlah, bukan calang-calang,” komen Suria. Ada betulnya juga.

“Persetankan semua tu. Yang penting, bilik kita besar. Dah tak semput dah. Barulah merasa bercuti atas cruise.” Sekali lagi Suria bersorak keriangan.

   ----------

Aku dan Suria mengatur langkah ke dek dua belas yang terdapat beberapa jenis restoran. Mahu makan pagi di Restoran De’Captain. Beberapa jam lagi kapal ini akan berlabuh di Phuket. Destinasi untuk hari ini.

Ketika kami tiba, suasana agak hiruk-pikuk dengan ragam segala jenis manusia. Ramai yang sedang beratur untuk megambil hidangan yang disediakan secara bufet itu. Suria menyuruhku mengambil makanan dulu sementara dia mencari tempat duduk.

Aku mengambil pinggan putih yang terletak di atas meja itu. Kepala sedang mencatur apa yang harus dimakan pagi ini. Ikutkan perut buas aku ini, mahu dikautnya semua. Sedang aku berfikir, tiba-tiba ada bauan minyak wangi lelaki yang agak kuat menusuk hidung.

Macam pernah bau semalam. Lantas aku berpaling ke sisi. Tepat sangkaanku. Safwan. Kejung sekejap tubuhku namun aku cepat-cepat berlagak selamba. Terus memilih makanan tanpa mempedulikannya.

“Awak okey?” Terus beku penyepit yang sedang mengambil beberapa jenis kuih-muih di tanganku itu.

Dia cakap dengan aku ke? Aku pandang sebelah. Matanya dah bersedia menyambutku. Sahlah dia bercakap dengan aku.

Tapi.. sejak bila berawak-awak dengan aku ni? Janggalnya rasa.

“Okey,” jawabku sepatah. Sambung ambil makanan.

Dalam hati bersyukur dengan doktor yang melawat semalam. Terus aku tak jadi nak demam. Kalau aku biarkan semalam, rasanya pagi ini aku berbungkus dengan selimut sambil bersin berlagu.

Memang terbaiklah servis di atas kapal ini!

“Saya minta maaf bagi pihak Raina semalam.” Dia masih cuba memanjangkan perbualan kami.

Mohon ulang sekali lagi. Apa dia? Maaf? Biar papaya Safwan minta maaf!

It’s okay. Dah biasa,” jawabku mendatar. Aku sempat tangkap riak wajah Safwan yang bersalah walaupun cuma sekilas. Baru aje dia nak buka mulut, aku terus menyampuk.

“Tahniah ya atas pertunangan kau dengan Raina. Aku doakan kau dengan dia berjaya naik pelamin dan bahagia hingga tujuh keturunan,” ucapku ikhlas.

Senyum sekali kemudian angkat kaki. Malas aku nak beramah-mesra dengan dia. Aku melangkah ke arah meja yang terletak di bahagian luar yang terbuka. Di bawah langit, sambil memerhatikan kebiruan air laut. Pandai Suria cari tempat.

“Safwan nak apa dari kau?” Itu soalan pertama daripada Suria sebaik punggungku cecah kerusi besi itu. Nampak aje si Suria ni kan?

Aku jongket sebelah bahu. Sebelum garfu cucuk buah tembikai susu kegemaranku.

“Minta maaf bagi pihak tunang tiga suku dia tu,” jawabku selamba.

“Tunang tiga suku dia mana? Aku tak nampak pun.”

Sekali lagi aku jongket sebelah bahu.

“Diet kut. Maklumlah.. takut gemuk,” cebikku.

Mengilai terus Suria mendengar jawapanku itu. Ulang tayang peristiwa semalam. Buatkan aku teringatkan Eskandar. Kot biru dia semalam masih berada denganku. Aku tak pulangkan semalam sebab masih basah.

Mana aku nak cari dia ya? Dahlah aku tak tahu di mana kabin dia. Nak bertanya pun tak tahu pada siapa.

“Boleh kami tumpang duduk?” Kedengaran suara asing tapi agak familiar menegur.

Terus aku dan Suria angkat kepala. Bagaikan makbul pula doaku. Berdiri di depan kami sekarang ini adalah Eskandar dan Haidar. Eskandar dengan muka tak berperasaannya. Haidar pula manis tersenyum. Dialah yang menegur kami tadi.

“Eh, sila! Jangan tumpang-tumpang, duduk terus,” jawab Suria. Bercahaya terus mata dia. Sukalah tu!

“Terima kasih,” jawab Haidar sebelum tarik kerusi kosong berhadapan Suria. Eskandar pula duduk di depanku.

“Awak berdua tak makan ke?” Aku pula berbasa-basi apabila melihat tangan mereka kosong tanpa makanan.

“Baru nak ambil. Es, jom!”

Eskandar geleng kepala. Haidar tanpa panjang bicara terus angkat punggung. Beriringan dengan Suria untuk mengambil makanan. Maka, tinggallah aku dan Eskandar berdua.

Awkward!

 “Kenapa awak tak makan?” soalku. Nak hilangkan rasa canggung. Kenapalah mamat ini tak banyak cakap?

Tanpa mempedulikan matanya yang merenung dua pinggan besar yang berada di depanku itu, aku mula melahap. Macam-macam makanan ada. Mesti dia cakap aku kuat makan.

Untuk seseorang yang pernah berbadan besar, nafsu makan aku memang tinggi. Orang lain yang dah kurus mesti fobia nak makan macam-macam. Tapi bukan aku. Aku tahu aku banyak makan jadi aku mesti neutralkan balik dengan lakukan senaman di gym atau bersenam-robik untuk bakar kalori. Kalau rajin, keluar joging.

“Kenapa? Kau nak suap ke?”

Uhuk! Masa itulah aku nak tersedak. Air.. mana air? Tangan Eskandar lebih laju mencapai jus oren di depanku itu. Lantas straw disuakan ke mulutku. Hampir separuh gelas aku sedut.

“Kau ni pun. Semalam aku dah CPR kau, takkan hari ni aku nak kena Heimlich Maneuver kau pulak!” ungkit Eskandar dengan wajah serius. Suaranya sedikit marah.

Sorry.” Aku minta maaf. Tanpa aku tahu kenapa.

Eskandar hanya tenung aku. Lama.

Dia ni selalu macam ni! Suka tenung aku lama-lama. Apa yang dia fikir agaknya?

“Kenyang.”

“Hah?” Aku blur.

Kenyang? Kenyang apa? Kenyang tenung muka aku?

“Kau tanya aku kenapa aku tak makan. Sebab aku kenyang. Aku dah makan awal-awal lagi,” ceritanya.

Aku hanya angguk. Tak tahu nak beri reaksi apa.

“Kot awak masih ada dengan saya.”

“Nanti aku ambik. Itu Audi punya.”

Terus aku teringatkan kenapa dia boleh ada di sini.

“Alang-alang kita berdua ni, saya nak tanya awak. Mana Audi?” soalku serius. Sudu dan garfu pun sudah diletak di atas pinggan. Mahu fokus pada perbincangan ini.

“Kalau dah aku ganti dia, maksudnya dia tak dapat datang.” Mudah jawapan Eskandar.

“Macam mana awak kenal Audi? Macam mana Audi boleh suruh awak ganti dia?” siasatku. Tak pernah-pernah aku dengar tentang Eskandar daripada mulut Audi.

Hati masih geram dengan tindakan Audi. Tarik diri saat-saat akhir. Nasib baik dia pandai cari pengganti. Kalau tak.. memang aku humban Audi dari tingkat lima belas bilik pejabatnya nanti!

Eskandar silang tangan ke dadanya.

“Kau patut tanya dia sendiri,” jawab Eskandar pula. Masih berahsia.

“Memang saya akan tanya dia nanti. Siaplah dia nanti. Berani dia tak bagitahu saya?” Kepala tengah membayangkan macam mana aku kejar si Audi nanti.

“Kau simpan semua marah kau tu. Tak guna kau nak marah-marah. Just enjoy the cruise.”

Betul juga cakap Eskandar itu.

“Awak tahukan pasal deal saya dengan Audi?”

Angguk.

“Jadi, awak pun mestilah tahu yang awak sepatutnya jadi boyfriend saya sepanjang cruise ni, kan?”

Okey.. itu tipu! Apa yang dipersetujui adalah Audi menjadi kekasih aku untuk majlis reunion itu sahaja. Selepas itu, dia dengan hal dia dan aku dengan hal aku. Sebab kebarangkalian untuk bertemu dengan kawan-kawanku yang lain di atas kapal besar ini amatlah tipis kalau bukan dirancang.

Tapi, Eskandar tak tahu, kan?

Is that so?” Sebelah kening lebatnya turut diangkat.

“Betullah. Kalau tak, nanti orang lain syak.” Laju aku mengauta. Muka kena yakin. Apa motif aku berbuat begitu, aku pun tak tahu.

Nampak dia bersandar pada pada kerusinya. Jarinya diangkat untuk untuk mengurut dagunya beberapa kali. Dalam mata coklat cairnya merenung wajahku.

Fine. Anything for you, sayang.” Suaranya agak sinis.

Tapi jantung aku ni masih tak faham bahasa, tetap juga nak berdegup laju bila dengar perkataan ‘sayang’ itu. Padahal ini bukan kali pertama. Apatah lagi dengan pandangan daripada mata cantiknya itu.

Gelak tawa yang aku cukup kenal itu mengalihkan pandanganku. Lega aku bila melihat Suria dan Haidar dah kembali ke meja kami dengan beberapa pinggan yang penuh dengan makanan. Nampaknya dua orang ini dah jadi geng.

“Di Phuket nanti awak berdua buat apa?” soal Haidar.

“Saya ikut pelan si Dara ni aje. Katanya nak tengok gajah. Maklumlah, Malaysiakan tak ada gajah,” jawab Suria. Siap sindir aku pula tu.

Haidar ketawa kecil mendengar lawak tak kelakar Suria itu.

Aku pula jeling sebelah. Nak aje aku lancarkan garfu kat tangan ni ke kerongkong dia! Tapi nanti tak ada orang pula nak teman aku jalan-jalan di Phuket nanti. Dahlah ini kali pertama aku. Suria memang dah biasa ke sini. Sebab itu kali ini dia hanya ikut kemahuanku. Pada masa yang sama jadi tour guide aku.

Elephant Sanctuary macam seronok. Saja nak cuba. Awak berdua pula buat apa?” Aku pula bertanya mereka.

Haidar yang sedang mencucuk sosej menggunakan garfu itu hanya angkat bahu.

“Entah. Tidur kut,” jawabnya bersahaja.

   ------------

Beberapa jam setelah itu, kapal besar itu berlabuh di Phuket Deep Sea Port yang terletak di Ao Makhom. Ramai penumpang sudah mula turun untuk berjalan-jalan di Phuket. Ada masa lebih kurang sepuluh jam sebelum kapal kembali berlayar.

“Su, kau okey ke tak ni?” soalku dengan nada penuh kerisauan. Macam mana aku tak risau bila Suria berubah agak pucat. Berjalan pun terbongkok-bongkok. Aku tak suka melihat Suria yang selalu ceria ini kesakitan.

Senggugut. Ya.. tipikal sakit perempuan! Tapi, kalau orang yang tak pernah rasa cakap perempuan yang kena senggugut ini mengada sakit, memang aku lempang sampai torticollis la. Sakit tipikal tapi sengsara dia maha hebat.

Suria hanya diam. Pagi tadi baru kami berhuha-huha, tiba-tiba dia datang bulan dan senggugut pun tak tunggu banyak masa untuk menyerang. Kaw-kaw punya. Sampai bertukar seratus lapan puluh darjah kawan baik aku ini.

Period cramp aku ni kalau datang faham-fahamlah. Macam nak bunuh aku. Kenapalah masa ni dia nak datang?” rungut Suria. Sebelah tangan pegang perut. Sebelah tangan paut tanganku. Macam orang tengah berpantang pun ada.

Kami berdua berjalan ke medical wing untuk bertemu dengan doktor. Kata Suria, dia sakit yang melampau. Ubat pula tertinggal. Aku sebagai teman yang baik turut menemani Suria. Sewaktu kami tiba, tempat itu kosong. Hanya ada seorang jururawat yang menjaga.

Suria duduk di atas kerusi selepas mendaftar. Tunggu giliran untuk bertemu dengan doktor. Aku pula hanya berdiri. Berjalan-jalan sekeliling klinik yang mempunyai pelbagai kemudahan itu. Mata tertarik untuk membaca fakta tentang penyakit strok yang tertampal di dinding itu.

“Terima kasih.” Aku mendengar suara itu. Doktor semalam.

Aku teruskan pembacaan.

“Sama-sama. Terima kasih juga.” Automatik kepala berpusing ke arah itu. Suara Eskandar.

Aku nampak Eskandar dan doktor semalam bersalam. Kedua-duanya bertukar senyuman. Nampak agak mesra. Macam geng.

“Suria Andreana.” Suara jururawat yang memanggil Suria itu mengalihkan pandanganku. Terus aku berjalan ke arah Suria untuk membantunya berdiri sebelum jururawat mengiringi Suria untuk masuk ke dalam bilik doktor.

Aku masih pegun di ruangan menunggu itu. Sehinggalah aku nampak Eskandar keluar dari bilik doktor itu, wajahnya sedikit terkejut apabila melihatku.

“Kau? Kenapa kau kat sini? Sakit apa pulak kali ni? Atau kau demam balik?” tanya Eskandar bertalu-talu. Tubuhku diteliti dari atas sampai bawah.

Sakit apa pula kali ini? Aku mendengus. Nampak sangat pada matanya aku ini suka cari penyakit, kan?

“Bukan sayalah. Saya teman Suria. Dia period cramp,” jawabku. Sedikit berang.

Kemudian teringat balik apa dikatanya tadi. Demam balik?

“Macam mana awak tahu saya demam?” soalku curiga.

“Aku teka aje. Dah muka kau merah. Kalau kau bukan demam, maksudnya mungkin kau malu berdiri depan aku yang kacak bergaya ni,” jawabnya selamba.

Muka aku yang elok tak merah terus jadi merah. Berbahang rasanya. Kalau letak thermometer di dahi, entah-entah aku disahkan demam panas.

“Perasan! Tolong sikit ya.” Aku julingkan mata ke atas. Cuba berlagak selamba.

“Awak tu buat apa kat sini?” soalku ingin tahu. Dia selalu muncul di tempat yang aku tak sangka. Macam hantu!

Baru aje dia ingin menjawab, pintu bilik doktor kembali terkuak. Suria kembali keluar. Terus aku mendekatinya. Teman dia ambil ubat di kaunter farmasi sebelum duduk di atas sebuah kerusi.

“Dara, aku rasa aku tak dapat temankan kau jalan-jalan hari ni. Sorry weh.” Suria minta maaf.

“Laa.. tak apalah. Dah kau tak boleh, nak buat macam mana?” jawabku balik. Tak marah pun.

Tapi agak kecewa juga. Yalah.. apa yang aku rancang, lain pula yang jadinya. Mungkin tiada rezeki. Tak mungkinlah aku pergi sendirian di bumi asing ini. Kawan-kawanku yang lain dah punya rancangan sendiri juga. Ramai yang mahu ke pantai. Aku aje yang sibuk nak jumpa gajah.

Mungkin aku ikut-serta kawan-kawanku yang lain. Kalau sempat. Tapi rasanya semua dah turun. Jadi, pilihan yang aku ada adalah duduk dengan Suria. Ataupun keluar berjalan di kawasan berdekatan sahaja.

“Kesian kau. Dahlah beria kau nak pergi Elephant Sanctuary tu.” Suria rasa bersalah lagi.

“Apa boleh buat? Tak ada rezeki.”

Bagaikan terasa kewujudan orang asing, kepala Suria berpaling ke arah Eskandar.

“Oh hai, Eskandar! Tak perasan pula. Buat apa kat sini? Sakit juga ke?” Masih sempat Suria menegur.

Eskandar senyum sedikit.

“Eh, tak adalah. Ada hal sikit tadi,” jawab Eskandar.

“Awak ada buat apa-apa lepas ni?” Suria bertanya.

Lampu merah tanda amaran! Soalan yang hanya biasa-biasa tapi aku dapat rasakan seperti ada yang tak kena.

Eskandar hanya diam. Suria sambung berkata.

“Kalau awak tiada buat apa-apa, boleh tak awak temankan Dara pergi elephant sanctuary? Auchhh!” Sempat kepala Suria bekerja sebelum lengannya aku cubit. Aku dah agak dah!

Aku jeling amaran pada Suria. Tapi dia buat tak tahu. Gosok-gosok lengan yang dah jadi mangsa ketam tangan aku itu sambil perhatiannya masih pada Eskandar.

“Awak boleh teman Dara?” Suria bertanya lagi. Penuh mengharap Eskandar berkata ‘Ya’.

“Eh, awak jangan peduli cakap Suria ni! Maklumlah.. bila sakit ni, sampai ke otak dia cramp,” kataku geram.

“Okey,” kata Eskandar sepatah.

“Apa dia?”

“Betul ni?” Aku dan Suria berkata serentak. Aku minta dia ulang lagi sekali. Suria pula penuh keterujaan.

“Saya cakap, saya boleh aje temankan dia,” jelas Eskandar lagi.

Suria sengih lebar.

“Tak menyusahkan awak ke?” soalku ragu-ragu. Tak nak susahkan orang lain.

Sunshine, akukan boyfriend kau. Hari ini, esok dan lusa, aku hak kau.” Jawapan dia tak boleh blah!

Aku nampak bibir Suria senget mahu mengusik. Bila aku jeling, terus dia ketap bibir untuk menahan mulutnya. Haish budak ni! Tak padan dengan sakit. Otak dia lebih laju bekerja.

“Betul ni? Jangan menyesal nanti.” Aku beri amaran. Bila orang lain pilih pergi pantai, aku pilih pergi hutan dulu. Aku tak nak dia mengungkit di tengah jalan nanti. Memang aku tendang dia balik Malaysia nanti.

Anything for you, sunshine,” jawabnya lagi.

Aku hanya setuju. Orang mengantuk disorongkan bantal. Tak bersyukur namanya kalau menolak. Betul tak?

“Tapi Su, kau macam mana? Takkan duduk seorang-seorang?” Aku agak risau.
Small matter la, Dara. Aku rehat aje la dalam bilik. Aku pun bukannya nazak. Entah-entah lepas makan ubat ni aku dah elok sikit. Aku jalan-jalanlah kat luar sana. Lagipun aku dah biasa dengan kawasan Phuket ni. No worries la. Yang penting, kau enjoy.” Suria meyakinkan aku.
“Aku boleh suruh Haidar tengok-tengokkan Suria ni. Kalau itu boleh senangkan hati kau sikit,” sampuk Eskandar.
“Dia tak keluar jalan ke?” Aku ingin tahu.
“Kau pun dengar dia cakap yang dia nak tidur tadi, kan?” Mudah jawapan Eskandar.
Kecil mataku memandang Eskandar. Sedikit musykil. Aku ingat Haidar bergurau. Jauh datang ke Phuket tapi tidur dipilihnya? Ada ke orang macam ni? Padahal nak ke Phuket modalnya bukan seringgit dua. Naik cruise pula tu. Sangat membazir kalau tak gunakan sepenuhnya.
Kenapa aku rasa Eskandar dan kawannya ni, sepesen aje? Dua-dua pelik! 

3 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )