Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 1 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 8)


BAB 8

Aku hanya mengikut langkah kaki yang membawaku. Sedar-sedar aje, aku dah berdiri di tepi sebuah kolam renang tertutup yang luas dan panjang. Ada beberapa papan anjal dari beberapa ketinggian terletak di hujung kolam. Aku hanya diam. Air tenang beralun menghiasi pandangan buatkan otakku kembali berfungsi. Mula menganalis apa yang jadi.

Adri ada di sini. Adri tahu aku pun di sini. Kenapa sekarang, ya Allah? Kenapa kami perlu bertemu lagi. Setahun aku berjaya melarikan diri darinya. Aku tak mahu berdepan dengannya selepas apa yang dah jadi.

Klik. Klik. Klik.

Telinga menangkap bunyi tumit runcing kasut melangkah. Aku menoleh ke belakang. Ingin melihat siapa gerangannya.

Raina.

Aduh! Apa lagi dia nak ni? Tahu aje mana aku pergi, kan?

“Aku ni idola kau ke sampai kau asyik nak stalk aku? Kau nak apa?” soalku. Tangan kusilang ke dada.

Hanya kami berdua. Pertempuran empat mata.

“Kau suka Safwan lagi, kan?”

Aku pun, hah?

“Walaupun dah bertahun berlalu, tapi kau masih sayangkan Safwan, kan? Sebab tu kau lari ke sini lepas dengar pengumuman kami bakal bertunang. Kan?”

Aku pun lagi sekali, hah?

“Apa kau merepek ni?” soalku. Serius rasa macam baru lepas mendarat dari Marikh. Tak faham bahasa yang dia guna.

“Mengaku aje la kau masih nakkan Safwan tapi Safwan pilih aku.” Suara dia seakan-akan mengejek dan bangga.

Aku ketawa mendengarnya. Lucu entah kenapa. Minah ni koma di bawah tempurung ke apa? Tak tahu ke lapan tahun dah berlalu? Lapan weh!

“Kau ni lupa kut aku datang sini dengan kekasih aku. Bukan aku nak berlagak tapi kekasih aku tu jauh lebih sempurna dari segala segi kalau nak dibandingkan dengan Safwan kau tu. Kalau kaulah jadi aku, kau rasa bodoh tak aku kalau masih sukakan Safwan?” Aku berhujah.

“Kita dah sama-sama dewasa, Raina. Kalau kau nak tahu, lapan tahun yang berlalu dulu, aku tak habiskan masa aku dengan ingat Safwan dan kau. Kau berdua tak sepenting itu dalam hidup aku, tahu? Banyak lagi kerja berfaedah yang aku dah buat,” sambungku lagi.

Tangan dibawa untuk mengurut dahi. Tiba-tiba aku rasa penat. Penat nak mengahadap perempuan ini.

“Dahlah, Raina. Malaslah aku nak gaduh dengan kau. Kau pun dah nak bertunang dengan Safwan. Tahniahlah.”

Aku mahu berlalu. Malas dah nak berperang mulut. Baru sahaja kaki ingin melangkah, lenganku dipaut Raina.

“Nanti. Aku belum habis cakap lagilah!” Raina tak puas hati.

Hati mula berang. Terus merentap kasar lenganku daripadanya. Sampai terundur aku gara-gara tenaga kuat yang kugunakan itu. Aku tak perasan kakiku yang dah berada betul-betul di tepi kolam. Dan ketika aku cuba mengimbangkan badan, kaki kananku terpelecok sedikit. Kedengaran bunyi kuat air berkocak menyambut tubuhku.

“Dara!” Aku dengar suara kuat Raina. Matanya jelas terbuntang gara-gara terkejut yang amat.

“Tolong aku, Raina. Aku.. aku tak pandai berenang!”

Aku mula cemas bila terasa kaki tak cecah lantai dan bagaikan graviti menarik-narik kakiku ke bawah. Apatah lagi dengan pakaianku yang makin memberat gara-gara terserap air. Kedua-dua tanganku terkapai-kapai di udara, cuba untuk menimbulkan diriku. Beberapa kali aku tertelan air dan hidungku terasa kian pedih bila aku cuba menarik nafas.

Raina pusingkan badan dan terus berlari meninggalkan aku. Aku hanya mampu melihat. Sesaat rasa bagaikan seminit. Entah berapa lama aku cuba bertahan, tanganku mula terasa lemah. Air kolam yang kian memenuhi rongga hidung dan mulut buatkan pandanganku kian kabur. Tubuh mula longlai.

Mungkin tersurat hari ini adalah hari terakhir hidupku. Lemas di dalam kolam. Dapatku rasakan segala pergerakanku sudah terhenti. Mata perlahan-lahan mula terkatup.

Splash!

Telinga sempat menangkap bunyi sesuatu. Tapi aku terlalu letih untuk mengambil tahu. Seketika kemudian, gelap duniaku.

    -----------

Sayup-sayup aku mendengar bagaikan ada orang sedang bercakap. Tapi, satu patah haram pun aku tak dapat tangkap. Aku bagaikan berada dalam duniaku sendiri.

Come on. Don’t die on me, please!” Kali ini aku dapat menangkap kata-katanya walaupun kedengaran agak jauh.

Terasa dadaku ditekan kuat beberapa kali. Sedikit demi sedikit, rasa segala deriaku mula berfungsi. Mata masih berat, tapi aku cuba membukanya. Rambut. Itu yang aku nampak. Dan bibirku sedang ditindih sesuatu buatkan mataku terus meluas. Pada masa yang sama, rasa bagaikan ada sesuatu yang ingin melonjak keluar dari tekakku.

Terus aku muntahkan air sebelum terbatuk-batuk. Aku terduduk sembilan puluh darjah. Terasa paru-paru mula dipenuhkan dengan oksigen balik. Perit hidung masih terasa.

Aku nampak Eskandar juga terduduk. Wajahnya penuh kelegaan sebelum rambut basahnya diraup ke belakang sekali. Bibir merahnya mengeluh perlahan. Buatkan aku teringat balik apa yang dah dilakukan oleh bibir itu saat aku membuka mata tadi.

“Kenapa cium saya? Ingat ni apa? Kissing booth?” marahku.

Eskandar hanya memandangku. Pandangan yang membawa maksud, ‘What the hell?’

“Itu namanya CPR, cerdik. Sebab kau tu nyaris-nyaris nak ke alam barzakh depan aku. Kalau tak nak aku selamatkan kau, jangan terjun kolam, tapi terjun kapal ni terus. Aku tak susah, jerung pun kenyang,” balasnya.

Terdiam terus aku. Malu pun ada. Dari hujung mata aku jeling dia. Kameja putihnya dah basah kuyup sehingga melekap dan menampakkan warna kulit tubuh tegapnya itu. Bukti yang nyata dia dah terjun kolam untuk menyelamatkanku. Kalau dia tiada tadi, rasanya aku dah jadi arwah.

“Terima kasih sebab dah selamatkan saya,” ucapku ikhlas. Macam mana dia boleh ada di sini, aku pun tak tahu. Tapi aku tetap bersyukur.

Dia tak berkata apa-apa. Hanya pandang wajahku. Yang aku rasa mesti buruk gila. Mesti segala jenis mekap dah cair selepas berendam di dalam kolam tadi. Arghh.. peduli apa aku! Janji aku selamat.

“Kau okey?” soalnya. Bernada biasa tapi terselit keprihatinan.

Aku hanya angguk.

Dia pandang aku lagi. Agak lama sebelum dia bangun. Aku nampak dia ambil kot biru gelapnya yang tersadai di atas lantai tepi kolam sebelum disarungkan ke tubuhku.

“Kau sejuk.”

Buatkan aku terus perasan yang tubuhku menggigil dan bibirku terketar-ketar. Ya.. aku sejuk. Kot biru yang meruap-ruap dengan bauannya itu kutarik rapat ke tubuh.

“Te.. terima kasih,” ucapku lagi. Gagap! Kali ini degupan jantung berubah rentak. Aku rasa kesan air kolam yang aku telan tadi tak hilang-hilang lagi.

Diam.

Tiba-tiba aku lihat Raina muncul kembali bersama beberapa orang. Termasuklah staf kapal ini. Saat melihat aku dan Eskandar, semua berhenti melangkah. Suria menapak laju ke arahku. Tubuhku terus dipeluk kemas tanpa mempedulikan diriku yang basah itu.

“Dara? Alhamdulillah kau selamat.” Suara Suria penuh rasa syukur.

Aku tak tahu ingin memberi reaksi apa. Apatah lagi dengan pandangan semua orang di situ. Segan. Dara dan drama berpisah tiada. Alahai!

Mataku mencerun saat terpandangkan Raina.

“Kau!” Aku nampak Raina dah telan liur. Menyorok sedikit di balik tubuh tinggi Safwan.

“Aku.. aku tak sengaja, Dara! Sumpah.” Raina siap angkat tangan kanannya sebagai angkat sumpah.

“Kalau aku jadi arwah tadi, kau yang aku cari dulu, tahu? Aku sumpah kau jadi andartu sampai ke tua,” marahku.

“Kau jatuh kolam sebab dia ke, Dara?” soal Suria. Dia pun turut jeling tajam ke arah Raina. Amaran. Bagaikan kalau aku menjawab ‘Ya’, Raina pula akan dibenam Suria ke dalam kolam nanti.

Jangankan Suria, semua orang di situ pun pandang semacam ke arah Raina. Ada yang berbisik-bisik, mula membuat spekulasi sendiri. Sampai nak menangis aku tengok muka Raina tu.

Kalaulah aku jahat, memang aku iakan aje. Secara teknikalnya, memang aku jatuh kolam disebabkan Raina. Inilah masa yang terbaik untuk dia lunaskan hutang tak berbayarnya dengan aku itu.

Tapi malangnya, aku tak sejahat itu lagi.

“Aku terjatuh sendiri. Kaki terpelecok.” Aku menjelaskan perkara sebenar.

Lagipun, aku tahu Raina memang betul-betul tak sengaja. Sejahat-jahat dia, tak akan sampai membunuh. Buktinya dia terus mencari pertolongan walaupun mungkin terlambat kalau tiada Eskandar tadi. Sekali lagi, aku bersyukur sebab ada Eskandar.

“Awak patut jumpa doktor.”

Nafasku bagaikan terhenti sebaik sahaja mendengar suara itu. Lantas kepala diangkat untuk melihatnya yang turut berdiri dalam kumpulan itu. Macam mana aku boleh tak nampak dia? Jangankan aku, orang lain turut memandangnya.

Tapi, matanya hanya tepat pada wajahku. Tersirat pelbagai jenis emosi yang aku tak rasa aku mahu tahu sekarang ini. Yang paling nyata, dia risaukan aku. Aku terus tundukkan balik pandanganku.

Bekas kekasih nombor satu, bekas kekasih nombor dua dan kekasih jadian. Semua berada di bawah satu bumbung. Tiba-tiba rasa sangat letih.

This is too much. I want to rest. Sejuk,” gumamku perlahan sambil menahan gigil. Langsung tidak memandang ke arah Adri. Aku dapat rasakan semua bagaikan tertanya-tanya tapi aku tak endahkan semua itu.

Aku cuba berdiri. Dibantu oleh Suria. Aku cuba melangkah, tapi terasa lutut bagaikan hilang fungsi. Hampir sahaja aku tumbang, namun terasa ada tangan kasar yang menahan di bahagian belakangku.

“Boleh jalan tak?” soal Eskandar lembut.

Belum sempat aku memberi jawapan, terasa kot birunya itu diketatkan ke tubuhku sebelum aku dicempungnya. Terbuntang mataku dan hampir tersekat nafasku gara-gara tindakan tak terduganya itu.

Eskandar mula berjalan meninggalkan tempat itu. Tanpa mempedulikan mata-mata yang memerhati. Aku mahu protes, tapi badan rasa terlalu penat. Mungkin sebab baru lepas berperang dengan maut, letih dia lain macam.

Rasa mataku kian memberat pula. Rasa nak lelap. Pejam mata sekejap pun jadilah! Kepala terus melentok ke dada kiri Eskandar.

“Jangan cium dada aku pulak!” bisiknya perlahan. Amaran atau mengejek, aku pun tak tahu.

Nak hempuk dia, tapi tangan rasa terlalu penat. Sudahnya aku hanya membiarkannya.

  ----------

Suria membuka pintu kabin kami menggunakan kad kuncinya. Sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam bilik kecil kami itu, Eskandar meletakkan aku di atas katilku. Penuh hati-hati. Kemudian dia berdiri.

Aku nampak Eskandar memerhatikan sekeliling kabin kecil kami itu. Kehadirannya membuatkan kabin kecil ini menjadi makin kecil.

“Macam penjara, kan? Apa boleh buat dah nasib dapat inside room cabin ni. Tak best langsung.” Dengan penuh dramatis, aku mengeluh.

Eskandar memandangku dengan sebelah kening terangkat. Seolah-olah berkata, ‘Aku tak cakap apa-apa pun.’

“Terima kasih ya, Eskandar,” kata Suria pula.

Perhatian Eskandar kini berubah kepada kawan baikku itu. Dia angguk sekali.

“Sama-sama. Tapi, jaga kawan awak ni. Jangan biarkan dia merayau seorang-seorang. Suka sangat cari penyakit.” Selamba Eskandar berkata.

“Baiklah,” jawab Suria. Suara dia macam tengah tahan gelak.

Masam mukaku. Geram! Kut ya pun dua orang ini nak mengumpat aku, gunalah bahasa Jepun supaya aku tak faham.

Eskandar pusing ke arahku.

“Betul kau tak nak pergi jumpa doktor?” Kali kedua Eskandar bertanya.

“Ya. Saya rasa saya okey. Besok kalau saya rasa saya tak okey, saya jumpa doktor.” Jawapanku tetap sama. Aku malas nak jumpa doktor walaupun aku tahu medical wing hanya berada di dek atas kami. Penat nak berjalan.

“Tapi aku rasa kau perlu jumpa doktor. Periksa yang mana patut. Takut nanti kau demam atau selsema,” balasnya pula.

“Tak perlu kut. Saya rasa saya okey sekarang ni,” jawabku yakin.

Dia pandang aku. Aku pula kelip-kelip pandang dia. Lama.

“Degil,” katanya sepatah.

Kemudian Eskandar meminta diri untuk keluar. Aku mula menanggalkan pakaian basahku selepas Eskandar berlalu. Rasa penat gila. Rasa nak tidur aje sekarang ini.

“Apa hubungan kau dengan Adri?” Suria memulakan tugasnya sebagai polis pencen. Aku dah agak dah. Interaksi aku dan Adri yang semacam pasti mengundang spekulasi orang lain.

Aku mengeluh perlahan. Memang tiada siapa yang tahu akan kisahku dan Adri.

“Besoklah, Su. Aku penatlah. Sekarang ni, aku nak tidur. Aku janji aku cerita besok.”

“Okey.. aku tunggu.” Suara bergetar amaran. Seolah-olah mengatakan aku tidak akan terlepas lagi.

Usai membersihkan diri, aku terus berbungkus dengan selimut. Tubuhku tiba-tiba rasa semacam. Seram-sejuk. Janganlah apa yang dikata Eskandar tadi bakal menjadi nyata. Rasa macam nak demam pula. Menyesal pula aku tidak mengikut kata-kata Eskandar tadi. Tapi, kalau nak pergi sekarang memang taklah! Kemalasan tahap maksima. Besok ajelah.

Aku pejam mata. Hampir sahaja aku terlelap, kedengaran bunyi loceng ditekan. Aku dan Suria berpandangan seketika. Tertanya-tanya siapakah gerangannya. Suria bangun dari katil sebelum menutup kepalanya dengan tuala.

Entah apa yang dibual mereka, aku malas ambil pusing.

“Dara, ni ada doktor nak periksa kau.” Suria muncul di sebelahku. Selendangku dihulurkan.

“Doktor?” Aku sedikit terkejut. Suria hanya angguk.

Lantas aku duduk di atas katil sebelum menutup kepalaku dengan selendang yang diberi Suria itu. Bila aku dah bersedia, Suria kembali kuakkan pintu. Aku melihat seorang lelaki dalam lingkungan empat puluhan masuk. Senyum lembut dilemparkan ke arahku.

“Cik Dara?” Dia meminta kepastian.

Aku angguk.

“Saya Doktor Asmadi. Saya mendapat laporan yang Cik Dara hampir lemas tadi dan meminta saya untuk melakukan pemeriksaan kesihatan atas Cik Dara,” jelas doktor itu.

Aku dan Suria berpandangan lagi. Sebab aku enggan berjumpa doktor, maka doktor dibawa untuk berjumpa denganku? Begitukah? 

2 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )