Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 12)


BAB 12

Destinasi untuk hari ketiga ini adalah Pulau Langkawi. Baru sebentar tadi aku, Suria dan tiga kawan perempuanku yang lain baru pulang dari keluar berhibur. Girl’s Day Out kononnya. Tapi, memandangkan kami hanya mempunyai lebih kurang lima jam, tak banyak tempat yang kami lawati di Pulau Langkawi ini.

Hanya pergi ke beberapa tempat bersejarah dan tempat untuk membeli-belah. Dapat pula geng kaki shopping. Memang nak naik kebaslah kaki aku berjalan dengan mereka. Nasib baik berbaloi.

Lebih kurang pukul lima setengah petang, kapal kembali berlayar menuju ke Pelabuhan Klang. Badan terasa agak penat. Tapi masih terlalu awal untuk berehat memandangkan hari ini merupakan hari terakhir kami semua berada di atas laut. Sebab itulah peluang ini harus digunakan sebaik mungkin. Entah bila lagi nak merasa naik kapal besar.

Suria sedang duduk di hadapan cermin. Sedang kenakan lipstik warna nude dia. Bukan main dia melawa. Bukan nak keluar dating tapi dia mahu bertemu dengan kliennya. Ya.. klien. Di atas kapal ini, sempat lagi Suria berbisnes. Ada pelancong yang mengenali Suria dan mahu menggunakan khidmat MUA Suria. Untuk majlis apa entah. Pandai betul kawan aku ini cari duit. Murah rezeki dia.

“Kau nanti hati-hati bila keluar, Dara. Jaga diri elok-elok.” Sempat Suria  memberi pesanan. Ketika itu, dia sedang melihat pantulan dirinya di balik cermin. Sengih lebar menampakkan gigi. Maklumlah, takut gincu terbabas.

Aku terus julingkan mata ke atas. Sejak aku jatuh kolam, macam-macam amanat diturunkan bila aku keluar merayau-rayau. Macamlah aku budak-budak hingus tak kering. Aku syak dia ini dah berjangkit dengan Eskandar. Selalu fikir aku ini trouble magnet.

Cakap pasal Eskandar ini, rasanya aku tak nampak langsung dia hari ini. Masa makan pagi tadi pun, nak teleng kepala aku mencari susuk tubuhnya. Katanya kami bakal bertemu lagi pada hari ini. Tapi, mana? Hidung mancung dia, suku pun aku tak nampak. Huh!

“Dara, kau dengar tak Mama Su cakap ni?” Suara Suria menyedarkan aku ke alam nyata. Terbang Eskandar. Yang ada di depan mata sekarang ni, Suria yang sedang bercekak pinggang.

“Ya.. aku dengarlah! Baik, mama!” jawabku. Sempat menyindir.

Suria senyum puas hati. Kemudian tarik beg mekapnya. Maksudnya dia sedia untuk melakukan tugasnya.

“Aku pergi dulu.” Dia minta diri.

“Kau balik pukul berapa, Su?”

“Tak pasti lagi. Mungkin lewat kut,” jawab Suria sebelum keluar dari kabin kami itu.

Sendiri.

Aku membelek-belek brochure yang disediakan oleh pihak pengurusan kapal ini. Tersenarai beberapa pertunjukan menarik yang bakal berlangsung malam nanti. Ada juga senarai filem yang boleh ditonton di pawagam. Kepala mula mengatur rancangan untuk mengisi masa.

Usai solat jamak maghrib dan isyak, aku bersiap untuk keluar. Perkara pertama? Haruslah puaskan perut buas aku ini. Kali terakhir makan adalah waktu tengah hari tadi, di tepi pantai. Terpaksalah aku berlone ranger untuk memburu makanan malam ini.

Setelah memastikan tiada apa yang tertinggal, aku menarik kad kunci daripada punca kuasa sebelum menapak keluar.

“Dara!” Tubuhku mengeras sebaik sahaja mendengar suara itu. Tangan turut terkaku pada tombol pintu.

Dada berdebar laju. Enggan memusingkan tubuhku. Kaki rasa ingin kembali masuk ke dalam kabin. Atau pecut seribu. Apa-apalah janji aku tak berada dalam situasi seperti sekarang.

Tapi, sudahnya tiada apa yang aku lakukan. Aku masih pegun sehinggalah terasa susuk seseorang mula mendekati.

“Dara Nailufar binti Saleh.” Dia bersuara lagi. Lebih lembut.

Aku pejam mata erat-erat. Tangan melepaskan tombol pintu yang tanpa kusedari digenggam erat itu. Perlahan-lahan pusingkan tubuhku.

“Adri.” Suaraku tanpa emosi. Aku kira wajahku pun sama.

“Dara. Akhirnya saya dapat jumpa awak.” Kali ini suaranya bagaikan sarat dengan rindu.

Aku telan liur. Emosi rasa bercelaru. Tapi aku cuba bertenang.

“Kenapa awak kat sini, Adri?” soalku.

Kiri kanan kupandang. Mana tahu ada mata-mata yang memerhati. Aku tak mahu berdua dengannya. Dan aku tak mahu timbul kekecohan gara-gara kami. Sedaya-upaya aku berusaha untuk tidak bersemuka dengannya di atas kapal ini, namun usahaku ternyata gagal.

“Ke mana awak menghilang, Dara? Saya dah lama cari awak,” soal Adri balik tanpa menghiraukan soalanku.

“Kenapa awak cari saya? Kita dah tak ada apa-apa, kan?”

Wajah putih Adri bertukar merah.

“Kata siapa? Saya tak pernah putuskan apa-apa,” balasnya keras.

“Saya. Saya yang putuskan semuanya. Kita… dah tak ada apa-apa, Adri.” Suaraku naik sedikit.

But, why, Dara? Everything is great between us. Kenapa awak tiba-tiba hilang? Right before our first anniversary. Saya ada buat salah ke?” Suaranya berubah kendur di penghujung ayatnya.

Was great. That was one year ago, Adri. You don’t have to pretend anymore.”

Pretend apa? Saya betul-betul cintakan awak, Dara. Awak seorang aje. Sumpah. Saya dan Mel tiada apa-apa.” Adri cuba menjelaskan.

Aku ketawa mengejek. Lucu entah kenapa.

You think that was all about Mel?” Sungguh sinis suaraku. Adakah Tengku Melisa juga dijadikan kambing hitam untuk menutup hubungannya dan Sofea?

“Habis tu? Sofea cakap macam tu.” Dia seakan-akan tak faham.

Tergelak sinis lagi aku mendengar sebaris nama itu. Kata-kata keluar dari mulut nenek sihir Sofea itu rupanya. Tiada apa yang pelik.

“Habis tu, segala-galanya habis. The end,” jawabku mudah.

“Awak kena jelaskan kepada saya, Dara. Saya tak faham. Saya nak jernihkan segala-galanya. Setahun saya cari awak, Dara.”

Aku picit dahiku dengan sebelah tangan. Pening tiba-tiba. Perlu ke perbincangan kami di depan kabin aku, di ruangan kaki lima berkarpet ini?

I’m no longer your priority, Mr. Famous.”

Nampak mukanya blur. Pandai sungguh dia berlakon. Argh.. lelaki! Kalau bab nak tutup kesalahan sendiri, lakonan memang tahap menang Oscar.

Baru sahaja dia ingin membalas, kedengaran ada suara menyampuk.

Adri, your performance is in thirthy minute. You should get ready.” Aku hanya tahan rasa setelah mendengar suara itu.

Adri turut memandang ke arah suara itu. Sofea. Entah dari celah mana dia muncul, aku pun tak tahu. Tapi, apa yang aku nak pelik? Di mana ada Adri, di situ ada Sofea. Sempat aku tangkap mata tajam Sofea ke arahku. Tapi bila Adri memandangnya, terus senyuman plastiknya terukir. Wajah polos.

Fake!

Aku terus julingkan mata ke atas. Memang tahap menyampah aku pada Sofea aku tak tutup lagi. Kalau dulu, aku selalu bertoleransi demi Adri. Sekali pun aku tak suka, tapi aku tak pernah tunjuk di depan Adri. Panggil ia sebagai firasat wanita, aku tak sukakan Sofea. Dapatku rasakan bagaikan ada yang tak kena dengannya.

A second. I ada benda nak bincang dengan Dara.” Serius suara Adri. Sikit pun dia tak pandang Sofea ketika berbicara. Seratus peratus tumpuannya pada wajahku.

Buatkan aku dapat lihat dengan jelas reaksi Sofea ketika itu. Bagaikan mahu disulanya aku. Penuh dengan benci.

“Apa maksud awak, Dara? Kenapa awak cakap macam tu?” soal Adri kepadaku. Dia nekad untuk teruskan perbincangan ini.

I make it easier for all of us. I hate her. No.. I loathe her. It’s annoying to see her with you,” jawabku mudah. Jujur. Kepala didongakkan sedikit ke arah Sofea. Alang-alang jahat, biar betul-betul jadi jahat.

Adri dan Sofea, masing-masing terkejut mendengarnya. Adri mungkin tak pernah menyangka. Dan Sofea juga mungkin tak percaya aku berani berkata sebegitu di depan Adri.

But she’s my bestfriend, Dara. She’s with me longer than us being together. Please don’t make me choose,” tegas Adri.

Auch! Sakitnya tuh di sini. Rasa hujung mata mula berair. Aku tahu akan hakikat itu, tapi bila dia sendiri yang mengaku, hati degil aku ini nak juga terkesan.

Sofea senyum sinis. Puas hati bila Adri tetap pilih dia. Bukan.. Adri selalu pilih dia. Dari dulu lagi. Aku bukan yang pertama untuk Adri kalau bab pilihan. Aku kekasih Adri. Adri sayang dan cintakan aku. Aku adalah perempuan istimewa dalam hidupnya. Tapi, apa gunanya semua itu kalau aku tewas di tangan kawan baiknya itu?

Aku pula sedaya-upaya tayang muka tenang. Aku tak akan tunjuk yang aku terkesan. Aku tak selemah itu.

Aku kemudiannya ketawa. Sinis.

Of course I know. That’s why I choose for you. I end things. Easy. You don’t have to keep her as your dirty little secret anymore, Adri.” Dingin suaraku.

So, kita dah jumpa jalan penyelasaiannya, kan? Kita dah tak ada apa-apa,” sambungku dengan penuh ketenangan. Senyum yakin ke arah mereka.

Our business is over. So, buddies, may I go now?” Aku minta diri. Tanpa mempedulikan mereka, aku kuatkan kaki untuk melangkah.

Tapi pergerakanku terhenti bila tangan kiriku disambar Adri.

“Apa ni? Lepaslah.” Aku mula berang. Tangan kucuba rentap daripada genggaman Adri, tapi dia makin mengeratkannya.

“Kita belum habis lagi, Dara. Masih ada banyak benda yang kita perlu bincangkan. Apa maksud awak dirty little secret? Saya dan Sofea cuma kawan baik. Itu aje.”

No. Kita dah tak ada apa-apa dah. Tak faham ke?” Sekali lagi aku rentap.

Gagal.

Terasa genggaman Adri makin kuat gara-gara rontaanku. Sehingga satu tahap, bibirku hampir mengaduh kesakitan sebelum tiba-tiba ada tangan asing menyambar tangan Adri yang memegangku itu. Digenggamnya erat, sebelum dikilas sehingga Adri menjerit kesakitan lalu melepaskan tanganku.

Adri terundur dua langkah ke belakang sambil memegang tangannya.

Hey, superstar! A gentleman’s little advice. When ladies say no, it means no. Understood?”

Eskandar dengan wajah seriusnya berdiri di depanku.

Are you okay, sunshine?” soalnya prihatin. Matanya tepat ke arah tangan kiriku itu yang dah memerah itu.

“Saya okey,” jawabku. Pijar masih terasa, tapi masih boleh ditahan.

Aku angkat wajah. Mata coklat cair Eskandar sudah sedia untuk menyambutku. Tanpa emosi dan sangat dingin. Bagaikan sedang menahan marah.

Lama kami berpandangan sehinggalah suara Sofea mengalihkan perhatian kami.

“Adri, you okey tak?” Sofea memeriksa keadaan Adri. Wajah Adri masih berkerut. Bukan sakit aku rasa. Tapi tahan marah. Mencerlung matanya memandang Eskandar.

Melihat Adri membisu, Sofea menoleh ke arah kami.

“You ni siapa? Tak tahu ke you dah cederakan Adri? Dia kena perform lepas ni. Kalau jadi apa-apa kat Adri, I’ll sue you!” marah Sofea kepada Eskandar. Jari telunjuk dihalakan beberapa kali ke dada Eskandar.

Careful, lady. I’m someone you wish you never mess with.  I can ship you both off before you know it, balas Eskandar balik.

Walaupun aku masih terkejut, tapi aku berpuas hati melihat wajah Sofea yang macam lepas tertelan cicak itu. Nampak dia telan liur sekali.

Eskandar kini menjeling ke arah Adri pula. Wajah dingin.

He’s lucky he has performance tonight. Next time, I’m going for his throat. Perhaps he can retire from singing for good.” Serius suara Eskandar. Aku yang dengar pun boleh rasa gerun. Padahal kata-kata itu bukannya untuk aku.

“Kau  siapa? Apa hubungan kau dengan Dara?” Adri bertanya.

Eskandar kini pandang aku.

“Aku Eskandar. And she’s my sunshine,” jawab Eskandar.

Come on, sunshine! Let’s go,” ajaknya lagi.

Aku tanpa membuang masa, terus mengikut Eskandar. Apa-apalah. Janji bukan menghadap dua manusia itu.

    ------

Beberapa minit kami berjalan tanpa tujuan sehinggalah kami tiba di dek terbuka. Berada di tempat tinggi kapal itu, dapatku lihat gelagat manusia lain walaupun dah malam. Agaknya semua macam aku. Memanfaatkan malam terakhir di atas kapal ini dengan sepenuhnya. Esok dah sampai di Pelabuhan Klang.

Aku dan Eskandar berdiri sebelah-menyebelah di hadapan balkoni besi itu. Masing-masing selesa diam. Eskandar membongkokkan sedikit tubuh tingginya dengan kedua-dua tangan menggenggam besi balkoni itu. Hanya membuang pandang ke arah laut gelap itu, bagaikan memberi ruang untukku bertenang.

“Siapa dia?” Eskandar akhirnya memecahkan kesunyian antara kami.

“Dia bekas kekasih saya,” jawabku.

“Bekas? Dah putus?” Dia meminta kepastian.

Aku angguk.

“Apa yang dah jadi? Kenapa macam ada urusan yang belum selesai antara kau dan dia?” Eskandar bertanya lagi.

Aku hanya jongket bahu.

“Entah dia. Saya dah putuskan semuanya,” jawabku mudah.

“Kenapa?” Dia mahu tahu lagi.

“Saya kut puncanya. Mungkin saya tak sempurna.” Mengeluh sekali.

Bila difikirkan balik, ada betulnya juga kata-kataku itu. Mungkin semuanya berpunca daripadaku. Kalau aku jenis kaki manipulasi macam Sofea atau pentingkan diri sendiri, mungkin aku masih bersama Adri. Pasti ada kekurangan padaku yang membuatkan Adri mencari yang lain.

“Kenapa kau cakap macam tu? Kenapa nak salahkan diri sendiri pula?” Eskandar kini dah tegakkan tubuhnya. Dia pusingkan sedikit tubuhnya untuk menghadapku.

“Entah. Saya tak tahu apa lelaki nak. Saya selalu menjadi pilihan kedua.” Sedih ayatku.

Well, they’re all stupid and don’t deserve you. It’s not your fault they are all douchebags. You just meet the wrong persons. One day, you’ll meet someone who makes you his priority, not his choice.”

Ada betulnya juga. Mungkin putera kayangan yang ditakdirkan untukku tengah transit kat mana-mana. Dalam perjalanan untuk bertemu denganku. Kalau sabar, mungkin satu hari nanti? Dan lepas itu, aku bakal ditatang bagaikan minyak yang penuh.

Huh.. ayat nak pujuk diri sendiri bolehlah!

“Setia. Susah sangat ke?”

Aku pandang Eskandar. Dia lelaki. Aku mahu mendengar pandangan daripadanya. Apa yang lelaki mahukan sebenarnya?

“Dia curang dengan kau.” Eskandar menyatakan fakta.

“Saya bercinta dengan Adri dulu. Dan dia punya kawan baik bernama Sofea. Yang awak jumpa tadi tu la. Mereka dah berkawan dari kecil lagi. Adri selalu cakap hubungan mereka tak lebih daripada kawan baik. Sebab itu saya faham dan terima persahabatan mereka. Lagipun, kalau saya ikhlas dengan Adri, saya kena terima semua orang di sekelilingnya.” Aku tak tahu apa yang merasukku, aku mula bercerita kepada Eskandar.

“Tapi, firasat saya selalu mengatakan yang Sofea ada simpan perasaan pada Adri. Biasalah.. perempuan akan faham hati perempuan. Apa yang dia tunjukkan pada Adri bukan atas dasar kawan. Tapi lebih dari itu. Saya ada juga cakap pada Adri. Tapi macam biasalah, Adri selalu tegaskan yang mereka hanya berkawan dan berpesan supaya saya jangan terlalu cemburu.”

Aku tarik nafas dulu. Sebelum kembali bercerita. Eskandar pula hanya khusyuk mendengar.

“Mula-mula saya yakin. Tapi lama-lama saya mula curiga. Saya nampak mereka macam mesra semacam. Kadang-kadang Sofea siap masak dan kemaskan rumah Adri. Dan bila ada apa-apa perselisihan faham antara kami, mesti Adri menangkan Sofea. Selalu saya rasa saya yang jahat dalam cerita ni.”

Aku mengeluh bila ingatkan semuanya.

Your relationship was unhealthy. Toxic,” komennya. Setuju!

“Biasalah kalau dah sayang. Cuba bertoleransi walaupun orang lain cakap bodoh. Bagi saya, hubungan mana tiada pasang surut? Tapi, kalau sayang, pertahankan selagi mampu. Saya boleh cuba untuk toleransi semuanya. Cuma satu yang saya tak akan bertoleransi.”

“Curang. It kills every trust I have on him. A relationship without trust is like a cell phone with no service. All you do is playing games. Sekali buat hal, saya memang tak akan percaya dah.”

“Macam mana kau tahu dia curang? Betul ke dia curang?”

Aku diam dulu. Macam mana aku tahu?

Terbayang kembali apa yang dah jadi dulu. Ketika itu, Adri punya penggambaran drama di London selama sebulan. Dan Adri selalu memberi kepercayaan kepadaku untuk menjaga rumahnya. Bersihkan sekali-sekala.

Mungkin Allah nak tunjuk. Aku terserempak dengan Adri dan Sofea di Pavillion. Mereka berjalan berdua. Walaupun mereka cuba yang terbaik untuk menutup identiti mereka, tapi aku tetap mengecam mereka. Ketika itu, kata Adri dia masih punya masa seminggu lagi sebelum balik ke Malaysia.

Bayangkanlah apa yang aku rasa ketika itu. Aku rasa dikhianati. Tapi aku tak cepat melatah. Suatu hari, aku terdetik hati untuk melawat rumah Adri. Dan apa yang aku takutkan akhirnya terjadi bila aku melihat mereka sedang tidur di atas katil yang sama. Aku dah tak mampu bersangka baik lagi selepas itu.

Namun, sehingga kini tiada siapa yang tahu aku melihatnya. Dan aku pula selepas itu memang nekad habis. Aku tinggalkan Adri tanpa jejak. Sedikit terkilan kerana beberapa hari selepas itu adalah ulangtahun hubungan kami yang pertama. Tapi demi maruah diri dan hati yang berkecai, aku nekad.

And the rest is history.

Jadi, perlu tanya aku lagi ke, betul ke Adri curang?

Erat kedua-dua mataku dipejam. Rasa sakit di hatiku masih terasa, tapi tak seteruk dulu. Aku kira itu adalah proses untuk move on.

“Saya nampak. Cukuplah saya cakap, saya nampak.” Hanya itu yang mampu aku berkata kepada Eskandar. Aku tak mahu membuka aib sesiapa.

1 comment:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )