Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 13)


BAB 13

Eskandar hanya diam. Seminit dia masih membisu, aku menoleh ke sisi. Ingin melihat sama ada dia mendengar atau tidak dengan ceritaku itu. Tapi melihat matanya yang sudah bersedia menyambut anak mataku, aku kira Eskandar dengar dengan jelas semuanya.

“Sedihkan kisah hidup saya? Kali pertama, dipermainkan. Kali kedua, dicurangkan. Melancholy sungguh. Dah boleh kut jadi heroin sendu untuk drama bajet.” Aku ketawa perlahan.

“Sebab tu saya tanya. Setia tu, susah sangat ke?” sambungku lagi.

“Setia itu limited edition. Hanya ada pada golongan limited edition juga. Everyone can claim of having it. But not all can afford. Tapi bagi aku, orang yang tak reti setia ni disgusting,” komen Eskandar.

“Awak mesti seorang yang setia, kan? Untung perempuan yang dapat awak,” kataku pula. Aku nampak tubuh Eskandar sedikit mengeras sebelum dia kembali tenang.

Kenapa tiap kali aku bercakap pasal hubungannya dengan perempuan lain, dia kelihatan sedikit tegang? Adakah dia juga punya kisah sadis macam aku?

Tertanya-tanya.                                                             

“Aku tak janji, tapi aku cuba.” Bibirnya senyum senget.

Grr.. tak romantik langsung! Elok ada girlfriend, girlfriend pun boleh lari kalau dengar macam tu. Tapi.. paling tidak Eskandar berterus-terang. Tanpa menabur janji-janji palsu yang cumalah manis di bibir sahaja.

“Kau masih sayangkan dia?” Dia serius tiba-tiba.

“Saya dah move on. Perasaan yang wujud sekarang ni hanyalah like a dull ache. Itu aje,” jujurku.

Dan selepas aku ceritakan kepada Eskandar, aku rasa sangat lega. Rasa beban yang dipikul sebelum ini bagaikan dibuang jauh-jauh. Bagaikan aku bermula dari hari ini, Adri hanyalah satu kisah silam yang penuh tauladan. Mungkin sebab dah lama aku pendamkan sendirian cerita ini.

“Kalau macam tu, baguslah. You deserve better, sunshine.” Ayat Eskandar itu bagaikan petanda untuk permulaan baru.

Aku angguk.

“Jadi, sunshine! Kau jangan bersedih. Kalau kau sedih, dah tak jadi sunshine tapi gerhana matahari.”

Aku ketawa mendengarnya. Melihat aku ketawa, bibir Eskandar turut sama tersenyum manis.

“Kenapa awak selalu panggil saya sunshine?” Soalan yang dah lama kupendam. Baru berpeluang untuk bertanya.

“Suka hati aku la nak panggil apa.” Dia senyum sinis. Maksudnya, dia malas nak jawab soalan aku.

Aku terus julingkan mata ke atas. Jerk!

Kemudian teringatkan kenapa dia boleh berada denganku.

“Kenapa awak datang ke kabin saya?”

“Aku dah cakap semalam, sunshine. Hari ini aku nak ambil kot aku.” Dia ingatkan aku.

“Tapi tak sangka pula boleh tonton drama sebabak. Kiranya aku memang ala-ala hero yang on time selamatkan heroinnya tadi, kan?” Teringat kembali apa yang dah jadi tadi. Terutama sekali sebelum kami angkat kaki tadi.

Aku tiba-tiba gelak.

“Kelakar bila ingat balik muka Sofea tadi. Mesti dia ingat awak ada kuasa nak tendang dia dari kapal ni, kan?”

Gaya Eskandar bercakap tadi pun, convincing sungguh.

Eskandar senyum senget.

Well.. lucky dia tak tahu!”

Aku sambung ketawa. Geli hati entah kenapa.

“Terima kasih,” ucapku ikhlas. Sebab dah selamatkan aku daripada Adri dan Sofea. Juga sebab dah jadi kaunselor tak bertauliah aku malam ini.

Eskandar kini memusingkan sepenuhnya tubuhnya lalu belakangnya bersandar pada balkoni itu. Tangannya disilang ke dada.

Small matter. Akukan boyfriend kau.” Sexy smirk.

Hanya sepanjang pelayaran ini!

“Memandangkan kau dah sedih malam ni, izinkan aku menjadi penghibur kau. Biar aku jadi peneman kau malam ni.”

“Awak tiada apa-apa nak dibuat ke?” Aku tak mahu mencuri masa berharganya.

Eskandar hanya senyum senget. Geleng.

After all, until the cruise ends, I’m all yours, sunshine.”

Dup dap. Dup dap. Jantung mula berdendang sayang.

Kemudian, Eskandar bongkokkan sedikit tubuhnya, gaya hats off yang bikin senyuman lucu terukir di bibirku.

So my lady, shall we?”

    ---------

“Kita nak ke mana ni?” soalku sambil memandang kiri dan kanan. Laluan makin sunyi tanpa homosapien lain. Senang cerita, laluan ni aku tak pernah tahu pun wujud. Laluan rahsia Alice in Wonderland ke apa?

Eskandar hanya diam. Tiba-tiba rasa seram. Tapi kaki masih percaya untuk terus mengikutinya.

“Kenapa? Takut?” Suara Eskandar kedengaran mengejek. Dan sedikit mengusik.

Aku diam. Julingkan mata ke atas. Aku tak tahu kenapa, tapi aku percaya Eskandar tak akan apa-apakan aku.

Kami berjalan lagi. Sehinggalah tiba di hadapan sebuah pintu besi, kaki bagaikan digam. Melihat sticker besar yang tertampal pada pintu itu, mataku hampir terbeliak. Eskandar turut berhenti bila aku berhenti.

RESTRICTED AREA
AUTHORIZED PERSONNEL ONLY

Itu yang terpampang besar. Warna merah siap. Cukup untuk memberi amaran. Yang membaca pun rasa gerun. Apatah lagi setelah membaca hukuman dan denda yang bakal dikenakan jika bersalah.

“Eh, awak nak pergi mana ni, Eskandar? Kita tak boleh masuk,” kataku seolah-olah Eskandar tak reti membaca. Enggan melangkah lagi. Kali ini betul-betul takut. Takut dicap penceroboh. Tak pasal-pasal jadi perasmi lokap yang terletak di basement kapal ini.

“Aku tahu la apa yang aku buat. Kau tak payahlah takut,” balas Eskandar.

 “Jadi apa-apa nanti macam mana?”

“Aku bertanggungjawab. Jom,” jawabnya yakin.

 “Tapi..”

“Jangan sampai aku dukung kau.” Dia mula mengugut.

Aku mula nak keluarkan bunga-bunga silat selepas dia berkata sebegitu. Jangan ingat dia dah dukung aku dulu, kali ini pun aku akan izinkan juga. Rasa penangan side kick aku dulu!

“Yalah. Yalah. Tapi kena apa-apa nanti, awak bertanggungjawab.”

Anything for you, sunshine,” perli Eskandar. Mata cantiknya dijulingkan ke atas. Mengejek aku.

Tapi.. seksi la pula dia buat macam tu!

“Dah, jom!”

Kami mula berjalan sehingga kami berdiri betul-betul di depan pintu itu. Aku nampak Eskandar swipe kad ditangannya pada alat eletronik di sebelah pintu itu.

Mana dia dapat? Aku tertanya-tanya. Kemudian, lampu bertukar warna hijau sebelum Eskandar menarik tombol pintu besi itu. Dibuka luas-luas.

After you, my lady,” kata Eskandar dengan lagak gentlemannya.

Hati masih ragu. Teragak-agak kaki melangkah masuk. Eskandar mengikut langkahku setelah itu.

“Kita kat mana ni?” soalku. Ada kaki lima lebih kurang sepuluh meter sebelum berakhir dengan sebuah pintu.

“Malam ni aku nak bawa kau explore kapal ni. Aku nak bawa kau ke command bridge.”

Command bridge?” Aku tak faham.

“Pusat kawalan kapal ni. You know.. where the captain is navigating this ship,” jelas Eskandar.

Mataku automatik meluas.

Seriously?” Aku mula teruja. Sengih.

Eskandar senyum sekali. Angguk.

“Jom,” ajak Eskandar sebelum kembali melangkah.

Aku hanya mengikutnya. Dalam hati, rasa keterujaan cuba ditahan. Selalu aku tertanya-tanya macam mana pusat kawalan kapal besar ini. Siapakah insan hebat yang mengendali dan bertanggungjawab ke atas beribu-ribu keselamatan manusia di atas kapal ini?

Dan aku pernah menceritakan impianku untuk melihat bagaimana kapal ini dikendali kepada Eskandar semalam. Ketika itu kami sedang makan tengah hari di salah satu kedai makan di Phuket. Siapa sangka malam ini impian aku bakal menjadi nyata? Tak sangka Eskandar masih ingat.

Eskandar membuka pintu yang menghubungkan terus dengan pusat kawalan kapal ini. Tindakannya itu menarik beberapa perhatian lelaki beruniform putih-hitam yang berada di pusat kawalan itu. Tapi bagaikan tiada apa yang belaku, aku melihat mereka meneruskan kerja mereka.

Eskandar menapak masuk bagaikan tempat itu dia yang punya. Aku pula hanya memandang sekeliling. Sangat asing bagiku tapi aku tetap teruja melihatnya. Ada beberapa orang lelaki di beberapa sudut. Ada pelbagai alat yang aku sendiri tak tahu nama apa. Kawasan itu sangat besar seperti sebuah pejabat. Ada beberapa tingkap lut sinar berserta wiper yang menghadap laut malam. Kalau siang, pasti dapat kulihat lautan biru.

“Eskandar.” Aku kembali ke dunia nyata apabila mendengar sebaris nama itu diseru. Aku turut memandang ke arah suara itu walaupun aku bukan Eskandar.

Aku melihat ada seorang lelaki separuh abad sedang berdiri di depan Eskandar kini. Wajahnya pan-asian. Murah dengan senyuman. Melihatkan dia cuma berpakaian santai, aku tertanya-tanya siapakah dia.

Wajahnya bagaikan pernah kulihat, tapi di mana ya?

Uncle, apa khabar?” Eskandar bersalam dengan lelaki itu.

“Alhamdulillah, sihat.”

Dia bagaikan baru sedar aku berdiri di sebelah Eskandar. Senyuman ramah dihulurkan kepadaku sebelum perhatiannya beralih pada Eskandar. Senyuman bertukar nakal.

“Siapa ni, Es? Girlfriend baru ke?”

Wajah Eskandar macam tak punya perasaan.

Uncle, my friend, Dara. Dara, ni Uncle Abraham. He’s the captain.” Eskandar memperkenalkan kami.

Haa.. aku dah ingat! Pernah terserempak beberapa kali dengan Uncle Abraham di atas kapal ini. Kebiasaannya ketika di restoran. Selalu nampak dia berjalan-jalan sekeliling sambil ramah menyapa para tetamu  dengan uniform hitam putihnya itu.

Kapten rupanya.

 “Hai, takkan kawan? Tak pernah-pernah minta izin untuk masuk bridge sebelum ni.” Uncle Abraham mengusik lagi.

Eskandar senyum sikit. Tapi tetap memilih untuk diam. Aku pula yang rasa canggung.

“Hai, kapten!” tegurku. Tak tahu untuk memberi reaksi apa lagi.

Uncle Abraham ketawa kecil.

Just call me uncle, Dara.” Ramah dia membetulkan nama panggilannya itu.

“Baik, uncle.”

Okay, kids! Enjoy your tour. This ship is yours tonight.”

Thank you, uncle,” ucap Eskandar pula.

And Eskandar, happy reminiscing.” Uncle Abraham menepuk bahu kanan Eskandar beberapa kali sebelum meninggalkan kami.

Apa maksud Uncle Abraham ni? Aku tak faham. Bila aku pandang wajah Eskandar, wajahnya hanya selamba. Bagaikan tak terkesan dengan kata-kata Uncle Abraham itu.

Let’s go!” ajak Eskandar. Aku hanya mengikut.

Ketika melintasi seorang staf di situ, sempat aku melihat dia sedang terbongkok-bongkok menanda sesuatu di atas satu peta besar yang terbentang di depannya. Ada set sesiku dan jangka tolok yang kali terakhir aku pernah jumpa adalah ketika aku belajar subjek Kemahiran Hidup sepuluh tahun yang lepas.

“Dia buat apa tu?” Aku soal Eskandar. Mana tahu dia tahu.

Eskandar menoleh ke arah yang aku tunjuk itu. Tanpa mempedulikan soalanku, dia menghampiri sebuah meja yang mempunyai beberapa skrin besar. Salah satunya terpampang carta eletronik.

“Kau tahu ni apa?” soal Eskandar.

Aku geleng kepala. Mestilah aku tak tahu.

This is Electronic Chart Display & Information System (ECDIS). Cruise ships akan guna ECDIS. ECDIS ni adalah sistem yang digunakan untuk navigate kapal ni. Provide the continuous positions of the ship along the cruise from port to port so that the ship can aboard safely.   Biasanya kapten akan guna ECDIS ni untuk plot laluan yang selamat,” terang Eskandar sambil menunjukkan ke arah mesin berkomputer pelbagai jenis itu.

“Ni adalah Navigator Charts. It shows electronic charts.” Ada peta besar yang aku memang tak faham langsung. Maklumlah, subjek geografi dulu pun belajar sebab nak dapat A.

 “Di bridge ni, ada dua department. Pertama, deck department dan kedua, engineer department. Semua staf kat sini adalah deck officers. Tugas mereka adalah untuk  navigate kapal ni dibawah arahan kapten.”

Eskandar sebelum dia menunjukkan ke satu arah.

Engineer department terletak di bahagian sana. Tapi tak sebesar tempat ni. Sebab engineer department juga berada di engine room. Yang berada kat sini biasanya Chief Engineer, First Officers dan Second Officers aje.”

“Disebabkan sekarang ni malam, semua staf yang kau nampak tadi sebenarnya tak sampai separuh. Mereka semua tu adalah yang bertugas untuk shif malam.”

Dia toleh sekilas ke arah lelaki yang aku tunjukkan tadi.

“Yang kau tengok tadi, dia adalah second officer. Masa ni shif dia untuk jaga kawasan. Dia sedang tanda pada paper chart. Walaupun dah ada electronic charts, biasanya krew kapal akan bawa paper charts as a backup. Just in case anything happens to the electronic charts system,” sambung Eskandar lagi.

Eskandar bergerak ke sebelah.

“Ni nama dia Automated Identification System atau AIS. AIS ni tugas dia untuk mengecam identiti sesebuah kapal lain dalam jarak yang berdekatan. Boleh access jenis kapal, kelajuan, course dan posisi kapal tu. Dia lebih kurang macam bluetooth.”

“Yang ni pula namanya Automatic Radar Plotting Aids (ARPA). ARPA ni boleh mengesan kapal lain atau apa-apa jenis objek yang terapung di sekeliling kapal ni, yang boleh memberi risiko bahaya. It has the ability to create the ship track to avoid any collision.”

“Pendek kata ARPA ni macam sediakan payung sebelum hujan. Awal-awal lagi sebelum berlaku kemalangan, dia dah bagi warning. So kapten nanti boleh ubah laluan kepada yang lebih selamat.”

Aku hanya mendengar. Walaupun kali pertama dengar, tapi aku tetap faham. Apatah lagi wajah kacak Eskandar begitu serius menjelaskan semuanya. Buatkan aku bertambah semangat nak dengar dia bercerita lagi. Bukan senang Eskandar ini nak buka mulut apatah lagi bersyarah denganku.

“Ini apa?” soalku ingin tahu selepas melihat ke arah bahagian tengah kawasan itu. Ada beberapa alat semacam gearbox. Aku kira itu adalah alat untuk mengemudi kapal ini.

“Ini pilot control or wheelhouse. Macam cockpit kapal terbang, ada manual pilot and autopilot. Sekarang ni kapal tengah dalam mod autopilot. Kalau manual pilot, kapten akan control menggunakan ni.”

 “Yang ni membolehkan kapal untuk berpusing sehingga tiga ratus enam puluh darjah.” Eskandar tunjukkan yang paling atas.

“Yang ni pula untuk adjust RPM, kelajuan kapal ni. Yang ni pula untuk adjust the pull of water.” Eskandar tunjukkan pula pada bahagian kiri dan kanan.

“Ni pula untuk gerak side to side. Penting masa nak docking kapal nanti,” sambung Eskandar lagi.

Eskandar berlalu ke bahagian kanan.

“Ni pula stabilizer. Stabilizer pastikan kapal ni dalam keadaan stabil untuk mengelakkan dari kapal ni terbalik.”

Aku hanya mendengar dengan teliti.

Kemudian, kami berjalan sekeliling kawasan itu. Tiap kali kaki berhenti, pasti aku akan bertanyakan Eskandar. Dan Eskandar tanpa gagal memberikan penerangan yang berinfomasi kepadaku. Macam-macam istilah dapat kutahu hari ini. Water tight system, Fire control system, Rudder Angle Indicator, gyro compass dan macam-macam lagi la.

Kami berjalan ke bahagian left bridge kapal. Bahagian itu terasing dari pusat kawalan utama kapal. Pendek kata terletak di bahagian luar. Di situ, ada satu alat yang sederhana besar. Aku tak tahu itu apa.

“Ini apa?”

Pilot control. Sama macam yang aku tunjukkan pada main bridge, semuanya ada di sini tapi versi yang lebih ringkas. Biasanya kapten gunakan yang bahagian left bride control ni masa docking kapal. View lagi besar. Otherwise, boleh juga guna yang main control dengan berpandukan dari CCTV,” jawab Eskandar.

Aku hanya angguk beberapa kali. Makin Eskandar terangkan, makin aku kagum dengan pengetahuan Eskandar. Pengetahuannya bukan sikit. Dia seolah-olah familiar dengan semua istilah asing itu. Buatkan aku tertanya-tanya. Macam mana dia boleh tahu?

Atau yang lebih penting, siapa Eskandar Arasyah sebenarnya?

3 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )