Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 19)


BAB 19

Degupan jantung yang bagaikan nak gila ini cuba ditahan. Wajah tenang tetap ditayang. Namun hanya Allah yang tahu betapa aku nak lari balik sekarang ini. Rasa setiap langkah bagaikan penuh dengan onak berduri.

Bila difikir-fikirkan balik, macam manalah aku boleh terjebak sekali? Argh!! Rasanya masih belum terlambat untuk aku bermarathon keluar dari grand ball room hotel lima bintang ini, kan?

“Dara!”

Segala niatku terus terbantut sebaik sahaja mendengar suara itu. Nampak Audi yang segak dengan tuksedo hitamnya berjalan gah mengalahkan model ke arahku. Sangat tepatlah masa dia muncul!

“Audi.. saya nak balik!” Suara macam nak menangis. Terasa kaki tangan mula sejuk. Kalau halal, nak aje aku genggam tangan Audi. Bukan setakat pegang tangan, memang aku peluk terus untuk hilangkan segala gundah ini.

“Kenapa ni, Dara? Awak rileks aje la.” Suara berbaur pujukan dari Audi. Tapi tetap tak mampu menghilangkan gundah-gulana di hati ini.

“Saya.. saya takutlah. Saya tak biasa.” Kiri kanan kupandang. Tahap keyakinan merudum ke angka sifar. Aku dapat rasakan betapa berbezanya suasana majlis ini dengan majlis-majlis lain yang aku pernah hadir sepanjang hidupku.

Rasa macam rusa masuk disko. Lip-lap lip-lap sana sini. Bukan daripada lampu. Tapi daripada kilauan barang kemas yang dipakai oleh wanita sekeliling. Dari jauh lagi dah rasa silaunya. Harganya yang dah tentu boleh beli kondominium sebuah.

Lagi sekali.. kenapa aku boleh setuju ke sini? Agaknya inilah balasan Allah kepadaku sebab selalu menipu. Tersepit, terseksa jiwa dan raga.

“Awak jangan risau, Dara. Sayakan ada,” pujuk Audi lagi.

Aku kini diam. Nak tak nak, kaki dah terlanjur menapak masuk ke sini. Penat aje melawa dengan dres berharga empat angka ini kalau hanya sekadar separuh jalan. Harus bertahan sehingga majlis tamat.

Dalam-dalam nafas ditarik untuk menormalkan balik tachycardia jantungku tadi. Tak nak nanti majlis gah ini bertukar tragedi gara-gara ada tetamu yang arwah sebab terkena cardiac arrest.

Tarik. Lepas. Tarik. Lepas.

Setelah agak tenang, aku kembali pandang Audi yang setia menanti di sisi. Mata cerun. Tangan disilang ke dada.

You owe me big, Audi. Saya nak hadiah mahal-mahal lepas ni!” Sejak berkawan dengan Audi ni, aku dah jadi mata duitan.

Audi ketawa kuat mendengarnya.

Glad old Dara is now back. Of course, girlfriend.”

Future ex-girlfriend.” Lepas majlis ni!

Dia gelak lagi.

“Yalah, future ex-girlfriend,” balasnya berbaur gurauan.

 “Dahlah. Jom kita ke seat kita. Semua dah ambil tempat,” ajak Audi pula.

Automatik liur lalu tekak. Pandang sekeliling yang dipenuhi dengan meja dan kerusi yang cantik dihias. Kaki sekali lagi macam kena sampuk paraplegia.

“Awak jangan risau. Kita tak duduk sekali dengan parents saya. Meja kita tiga meja belakang mereka,” kata Audi sambil menunjukkan ke arah satu meja.

Aku tarik nafas lega bila dia cakap macam tu. Aku kalau boleh tak nak bersua muka dengan bakal mentua jadian aku itu. Bukan sombong, tapi untuk mengelakkan sebarang komplikasi pada masa hadapan.

“Kenapa awak tak duduk sekali dengan mereka?” tanyaku pelik. Memang rasa bersyukur sebab aku tak payah nak control ayu di depan mereka, tapi masih tertanya-tanya. Bukankah kebiasannya ahli keluarga duduk bersama? Apatah lagi Audi merupakan anak lelaki pemilik Infinite Group.

“Oh, sebab papa Chairman, jadi mereka duduk di meja khas untuk Board of Directors Infinite Group. Tiga meja pertama khas untuk BOD,” cerita Audi lagi.

Kepala pandang ke arah meja-meja itu. Meja paling depan. Paling VVIP. Patutlah boleh dikatakan ramai yang golongan senior yang duduk di meja itu. Yang muda belia mungkin ahli keluarga yang lain.

“Tapi saya pilih untuk duduk dengan staf IG Lenzz Furniture. I’m one of the executives. Lagipun saya tahu awak tak selesa. Saya pun kalau boleh tak nak parents saya tanya awak macam-macam.”

Aww.. terharu aku mendengarnya! Terima kasih, Audi. Sedikit-sebanyak bersyukur. Dapatlah aku makan dengan tenang tanpa rasa macam banduan yang diawasi dari kanan dan kiri.

   ------------

Aku hanya duduk di atas kerusi yang berbalut kemas itu sambil menunggu majlis bermula. Sempat juga beramah-mesra dengan orang lain yang duduk di meja bulat yang menempatkan sepuluh orang itu. Yang paling aku kenal sudah tentulah Sera.

Cakap pasal Sera, automatik leher pandang ke sebelah kananku. Mencuri pandang ke arah Audi yang dari tadi tenung iPhonenya. Tangan ketik itu ini, gesek sana sini. Tapi aku tahu tiada apa pun yang menarik minatnya sebenarnya. Itu semua hanyalah helah untuk tidak menumpukan perhatian kepada pasangan di sebelah kami.

Siapa lagi kalau bukan Sera dan bae nya. Hari ini baru dapatku lihat jejaka pujaan Sera itu. Mukhlis namanya. Bukan nak berat sebelah atau pilih kasih, tapi jujurlah aku cakap yang Audi lebih dari segala-galanya.

Lebih kacak. Lebih kaya. Dan yang paling penting, lebih beradab dan gentleman. Aku tak tahulah apa yang Sera nampak pada lelaki itu sampai dia buta untuk melihat cinta dari lelaki sesempurna Audi.

Rasanya itulah kuasa cinta. Cinta itu buta. Kesian Audi.

Aku mengeluh lemah.

“Kenapa, Dara? Awak tak selesa ke?” Lembut Audi bertanya. Cepat sahaja perhatiannya beralih kepadaku.

See.. macam aku cakap, Audi ini lebih dari segala sudut. Cakap pun lemah-lembut.

Aku pusingkan sedikit tubuh ke arah Audi. Sebelah tangan diletakkan di atas meja, lalu kepalaku ditompangkan pada tanganku itu. Tatap wajah kacak Audi.

“Kenapa pandang saya macam tu?”

“Saja. Lepas ni dah tak dapat tenung dah wajah kacak awak. Kan dah nak jadi ex,” jawabku perlahan. Hanya untuk telinga kami berdua.

Terlepas ketawa Audi mendengarnya. Turut mengundang beberapa kepala lain. Tapi kami buat tak peduli.

Audi rapatkan wajahnya ke arahku.

Future ex-girlfriend, kalau awak nak jadi ex saya lepas ni, awak tak boleh buat macam ni. Sekarang ni orang nampak macam kita macam tengah hangat bercinta. Kita kena tunjuk yang kita tengah gaduh.” Audi berbisik ke arahku.

“Alah.. gaduh tu, nantilah kita fikir. Benda senang aje. Setakat nak cari gaduh, saya tuang air ke muka awak pun dah cukup,” jawabku selamba. Kenapa nak sesakkan kepala untuk berfikir?

Bila Audi pandang aku, aku cuma sengih.

“Tak payahlah cakap pasal benda ni. Kita cakap pasal benda lain. Macam, yang mana satu orang tua awak?” soalku kepada Audi. Saja nak mengisi masa. Mata kini tertumpu ke arah meja nombor satu.

Saja aku bertanya kepada Audi. Senang nak u-turn kalau terserempak nanti. Haha.

Bukannya aku sombong atau biadap, tapi aku cuma tak sanggup untuk menipu insan-insan yang mungkin seusia orang tuaku sendiri kalau mereka masih hidup. Tak tergamak. Jadi, lebih baik mengelak selagi boleh, kan?

“Yang pakai dress berwarna pic tu mama saya dan yang sebelah kanan dia tu adalah papa saya,” jawab Audi.

Mata terus melekap pada susuk-susuk yang diceritakan Audi itu. Walaupun agak jauh, tapi masih jelas wajah mereka. Kalau jumpa tengah jalan tu, rasanya masih dapat aku cam lagi.

Walaupun orang tua Audi sudah berusia, tapi masih punya gaya dan aura tersendiri. Orang kaya, biasalah. Papa Audi nampak sangat segak untuk orang seusianya. Dan mamanya pula masih cantik. Kelihatan awet muda. Kalau cakap kakak Audi pun rasanya orang percaya.

Mata melirik ke sebelah kiri mama Audi. Ada seorang anak gadis yang cantik. Usianya tak dapat kuagak. Mungkin sebayaku atau lebih muda. Tak dapat nak agak gara-gara gaya mekapnya yang mungkin buatkan dia nampak lebih matang.

“Yang sebelah kiri mama awak tu siapa pula?”

“Oh, itu adik bongsu saya, Emelda!”

“Cantik. Tapi kesian.”

“Kesian? Kenapa?” Audi pelik. Turut membuang pandang ke arah adik perempuannya itu.

“Nampak sangat dia bosan,” jawabku jujur. Memang itu yang terpancar pada wajah Emelda. Mungkin sebab dikelilingi oleh orang-orang yang dua kali ganda usianya. Tiada teman untuk berborak.

Secara teknikalnya, siapa aje yang suka ke majlis korporat. Acara yang paling seronok cumalah satu.

Makan.

I can feel her. Dia macam, helo.. mana perginya semua golongan belia populasi bumi ni?” Aku angguk-angguk sendiri.

Audi gelak lagi.

Future ex-boyfriend, kalau nak kita putus, awak janganlah selalu gelak. Nanti orang ingat kita bahagia. Saya dah tak sabar nak jadi ex awak ni.” Ingatkan Audi balik.

Audi berdehem. Pandang sekeliling dulu sebelum mengubah ekspresi wajahnya. Cuba serius.

Alright. Anything for you, future ex-girlfriend,” jawab Audi. Sempat lagi nak bergurau.

Entah kenapa, kata-katanya itu buatkan aku teringat pada Eskandar.

Anything for you.

“Eskandar?”

Terus tegak dudukku sebaik sahaja mendengar sebaris nama itu. Telinga terlebih peka. Kepala pula automatik berpusing ke arah punca suara itu. Sedang berdiri di belakang kami.

“Betullah kau, Eskandar! Ingat aku lagi tak? Dah lama tak nampak kau. Tak sangka jumpa malam ni,” tegur lelaki itu.

Audi lekas berdiri.

“Zuki? Lama tak jumpa kau. Buat apa kat sini?”Aku dengar pula suara teruja Audi membalasnya.

Dan aku pula hanya kelip-kelip pandang interaksi di antara mereka berdua. Setelah itu, segala jenis perbualan di antara mereka dah tak masuk kepalaku. Hanya satu yang aku fikir.

Kenapa dia panggil Audi dengan nama Eskandar?

Entah berapa lama otak aku bekerja, sehinggalah aku mendengar mereka berdua bertukar nombor telefon dan ber-bro hug sebelum lelaki bernama Zuki itu berlalu.

Audi kembali mengambil tempatnya.

Sorry. Kawan sekolah rendah saya dulu. Tak sangka boleh jumpa kat sini. Dah lama loss contact,” cerita Audi serba-sedikit. Mata masih melihat susuk temannya menghilang sebelum pandangannya kembali terarah padaku.

“Kenapa dia panggil awak Eskandar?” soalku.

“Laa.. Dah nama saya Eskandar.” Dia pandang aku macam aku ni alien berkepala sepuluh.

Aku tayang muka blur. Kemudian dia bagaikan tersedar sesuatu.

“Oh, saya tak pernah cakap ya nama penuh saya? Nama penuh saya Eskandar Audi Shah bin Emran Adlishah,” ujar Audi perlahan. Bimbang Sera mendengarnya. Kantoi nanti.

Eskandar Audi Shah. Oh, itukah nama penuh dia?

Kemudian rasa macam manusia paling bodoh. Kenapa aku tak pernah ambil tahu siapa nama sebenar Audi walaupun kami dah kenal agak lama? Itulah agaknya kalau tiap kali berjumpa asyik cipta pelan untuk menipu. Tak pernah nak kenal betul-betul.

Tapi, bila mendengar namanya, kenapa kepala terbayangkan seorang lagi Eskandar?

Eskandar Arasyah.

Nama pun seakan-akan serupa. Jangan cakap..

 “Kawan-kawan sekolah saya dulu selalu panggil saya Eskandar. Tapi saya lebih dikenali dengan nama Audi sebab abang saya pun nama Eskandar juga.” Audi sambung cerita tanpa mengetahui gelora dalam hatiku ini.

What can I do? First born claimed it first. So, Audi is fine.” Audi buat-buat mengeluh. Mengeluh reda.

Walaupun aku tak pernah kenal dengan abang Audi, tapi entah kenapa firasat mengatakan mereka adalah Eskandar yang sama.

“Abang? Awak ada abang? Dia ada kat sini?” Dada berdebar ketika bertanya. Kalau betul Eskandar adalah abang Audi, sudah tentu dia turut hadir ke majlis ini. Betul tak?

Riak wajah Audi berubah sedikit keruh. Cuba dikawalnya namun mataku masih cekap menangkap.

Kenapa?

“Abang tak datang,” jawab Audi mudah.

Firasat menyatakan ada cerita di sebaliknya, tapi siapalah aku untuk sibuk?

“Tapi, awak dah kenal dengan abang saya, kan? Awak pernah cerita dia gantikan abang Haidar masa cruise dulu.” Audi mengimbau balik zaman jepun punya cerita.

Dan aku rasa nak tepuk dahi. Bukan dahi aku, tapi dahi si Audi. Baru sekarang dia bercerita dengan tanpa rasa bersalahnya.

Bila fikir balik, memang bukan salahnya bila aku sendiri pun tak pernah bangkitkan balik tentang kemunculan Eskandar  dulu. Aku sendiri yang terlebih pandai, mengikut firasat yang tak berapa betul dan menganggap Audi tak pernah kenal Eskandar.

“Oh, Eskandar yang tu ke? Haah. Kenal,” jawabku mudah.

Banyak lagi yang aku mahu bertanya kepada Audi. Namun terasa bagaikan ada sesuatu yang menghalang bibirku dari meluahkannya. Sebab Audi sendiri tak pernah tahu sejauh mana aku kenal abang dia itu.

Dan Audi juga bercerita seolah-olah Eskandar itu hanyalah orang asing kepadaku. Seolah-olah Eskandar yang muncul di atas kapal dulu hanyalah untuk menjalankan tugasnya sebagai ‘boyfriend’ aku semata dan setelah itu kami tak pernah berhubungan lagi. Meskipun berada di atas kapal yang sama.

Buatkan aku yakin yang Eskandar juga tak pernah bercerita apa-apa tentang hubungan kami kepada Audi. Walaupun hakikatnya sekarang ini kami cumalah berkawan. Itupun baru.

“Tapi, kenapa abang awak tak datang malam ni?”

Walaupun aku tahu siapalah aku untuk sibuk, aku tetap nak sibuk juga.

Well.. Dara Nailufar, ladies and gentlemen!

Audi angkat sebelah bahu.

“Ada hal.”

Nothing extraordinary. He never joins company parties.” Aku kira soalan terbaruku tadi lebih kuat daripada perbualan dalam kelambu kami tadi. Sebab kali ini Sera pula yang menyampuk.

Audi memberi isyarat mata kepada Sera. Jelas bawa maksud, ‘Shut up!’

What? Betul apa? Abang Es tak pernah datang. No matter what we do, how we persuade him, he never shows his face. He’s the youngest director of BOD though.”

“Sera!” Audi sedikit marah. Wajahnya pun agak serius. Mungkin itu adalah isu personal keluarganya yang tak boleh diketahui oleh orang asing sepertiku.

Sera diam setelah itu. Audi juga turut diam.

Aku? Dah yang kiri dan kanan mogok diam, tak adalah gila aku nak bercakap seorang-seorang. Hanya duduk di atas kerusiku sambil mendengar suara dua pengerusi majlis yang ingin memulakan majlis.

Maka bermulalah malam yang membosankanku.

5 comments:

  1. Dah agak dah eskandar ni bukan kaleng" mesti related ngan audi😎

    ReplyDelete
  2. akak saya nk beli buku ni boleh tak kak? saya tak sempat preorder hritu....

    ReplyDelete
  3. OMG!!!... buku dah keluar ke?... Nak jugak!!!!

    ReplyDelete
  4. Dan saya pun confiusss aihhh eskandar ni beria nak tutup identiti dia tapi nampak cool 😭❤️

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )