Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Monday 23 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 18)


BAB 18

Ruang tamu itu bingit dengan jeritan dan sorakan kanak-kanak. Sedang bermain-main riang. Baru sebentar tadi, mengalahkan pasukan koir kebangsaan, semuanya menyanyikan lagu Happy Birthday kepada Yusof sebelum berebut mahukan kek Boboiboy yang menggiurkan itu.

Hari ini merupakan hari jadi Yusof yang ketujuh. Kebetulan pula jatuh pada hari cuti umum. Jadi S & S couple bersepakat untuk mengadakan majlis hari jadi untuk hero kesayangan mereka itu.

Hanya rakan-rakan sebaya Yusof dan kenalan rapat yang diajak. Majlis makan yang cumalah biasa-biasa. Dan sebab itulah dari pagi lagi aku dan Kak Ainin menjadi penolong tak bergaji, menolong Kak Long memasak apa-apa yang perlu.

Aku sedang membancuh air koktail buah untuk ditambah kepada tetamu. Air laku keras untuk hari ini. Atas arahan Kak Ainin tentunya. Pesannya lagi, letak sekali susu lemak manis supaya rasa manis susu tak hilang.

Aku masukkan semua bahan-bahan sebelum kacau menggunakan senduk. Nampak putih, sebati, kira dah siaplah, kan?

“Dah siap dah?” Kak Ainin bertanya sebaik sahaja dia muncul dari depan. Tak cukup tangan kakakku itu.

Belum sempat aku menjawab, dia merampas senduk di tanganku. Dicedok sedikit sebelum disua ke mulut. Belum pun lepas tekak, nampak tersembur sedikit sebelum cepat-cepat dia capai tisu untuk mengelap mulutnya.

Cekak pinggang.

Maka.. bersedialah kau, wahai telinga!

“Kau ni, nak bagi semua kencing manis ke apa? Manis skala tumpah lori gula. Buat air pun tak reti. Inikan pula memasak,” bebel Kak Ainin.

Kemudian dia jalankan misi selamatkan air koktail itu daripada dituang ke dalam singki. Cepat tangannya menambah itu dan ini supaya rasa koktail itu tak hilang.

“Apalah nak jadi dengan adik bertuah aku ni? Tak guna ada master, hantaran 15K kalau hari-hari kerjanya bunuh orang secara senyap. Belajar masak dulu.” Sambil mengacau, sambil membebel.

Aku mencebik. Rileks sudah! Benda boleh belajar kut. Nak kahwin nanti, aku belajarlah. Tak pun aku kahwin ajelah dengan lelaki pandai masak. Bijak tak? Yang pasal hantaran itu, bila masa aku kenakan 15K? Mentang-mentang tengah tular, aku yang tak bersalah ini pula yang kena.

“Shhh.. Tak payah membebel banyak, kak! Tak pasal-pasal penuh amylase kau dalam air ni,” kataku sebelum disambut dengan jelingan maut kekanda kesayanganku itu.

Tapi sekurang-kurangnya berkesan. Dia diam setelah itu. Risaulah tu tertumpah air liur sendiri di dalam air itu. Haha.

Kak Ainin lagi sekali sua senduk ke bibirnya. Merasa. Kemudian dia angguk-angguk tanda puas hati kerana berjaya menjadi superhero yang menyelamatkan berpuluh-puluh manusia daripada terjebak dengan diabetis.

“Dah, bawa ni ke depan! Lepas tu top up apa-apa yang kurang,” arah Kak Ainin lagi.

“Alaa, banyak lagi ke, kak! Lapar ni. Pengsan karang, mana nak cari prince charming yang nak kiss kasi sedar balik?”

Buat muka kesian. Ralit membuat kerja, perut sendiri yang diseksa. Sampai dah berkonsert teruk. Dari balada dah sampai jadi rock dah.

“Kesian adik aku ni. Lapar sampai gila jadinya. Kau setelkan semuanya, lepas tu pergilah makan,” balas kakakku pula.

Aku cuma patuh. Tapi memandangkan bekas air itu terlalu berat untuk insan yang lemah dan belum makan macam aku ini, sudahnya Kak Ainin memanggil abang iparku untuk mengangkatnya. Manakala aku pula membawa dua pinggan yang berisi hirisan ayam untuk kuah soto dan bihun sup. Untuk ditambah.

Beberapa meter sebelum aku tiba di meja yang menghidangkan segala jenis menu itu, tiba-tiba ada dua kanak-kanak berkejaran melintas di depan aku. Terkejut beruk aku. Dah ala-ala bayblade Yusof aku berpusing sebelum cuba kembali mengimbangi badanku.

Hey, careful, sunshine!” Ketika pinggan-pinggan di tangan hampir terlepas, ketika itulah ada suara mencelah. Bersama itu, terasa ada tangan asing cuba menyelamatkan pinggan-pinggan itu daripada bercium dengan lantai.

Are you okay?” Penuh prihatin, Eskandar bertanya.

Terus angkat wajah pandang Eskandar. Jelas terpancar kerisauan di balik anak mata dinginnya itu.

Hmm.. okey!” jawabku dengan senyum manis.

Nampak Eskandar, segala rasa nak cekik budak dua ekor tadi terus hilang.

Eskandar mencapai kedua-dua pinggan dari tanganku itu sebelum berjalan ke arah meja besar itu. Diletakkan di ruang kosong. Gayanya bagaikan dialah tuan rumah.

“Terima kasih sebab dah selamatkan dua budak daripada jadi arwah,” ucapku.

Bibir Eskandar naik sedikit. Tahan lucu agaknya.

They’re just kids, Dara.”

Aku julingkan mata ke atas. Enggan memberi komen lagi. Kalau tak, lebih menampakkan lagi perangai aku lebih budak sebenarnya. Inilah sebabnya aku dengan budak tak berapa ngam. Budak-budak yang aku suka cumalah anak-anak saudaraku. Itu pun sebab sayang.

Haila.. macam manalah aku nak jadi mak orang nanti?

“Awak dah lama sampai?” soalku. Sebab baru sekarang aku nampak Eskandar. Dia segak dengan jeans biru gelapnya dan berbaju-t lengan pendek berwarna maroon.

 “Baru aje.”

Aku memang tahu Eskandar dan kawan-kawannya turut dijemput ke majlis ini. Nasib baik aku tak melompat ketika along memberitahu dia turut menjemput pasukan yang dah berjasa dengan kedai kucingnya itu.

Nampaklah miangnya aku kat situ! Haha.

“Oh, awak mesti belum makan, kan? Jemputlah makan.” Sebagai adik tuan rumah yang budiman, aku mempelawanya.

“Kau dah makan ke?”

Macam biasa, perut aku ini agaknya segedik tuannya bila di depan Eskandar terus lancarkan mogok. Aku hanya sengih.

“Dia jawab belum,” kata Eskandar. Angguk-angguk kepala, bersetuju dengan jawapan sendiri.

Aku ketawa kecil mendengarnya. Entah kenapa rasa kelakar.

“Jomlah makan sekali. Itupun kalau kau dah tak sibuk,” ajak Eskandar pula.

Pucuk dicita, bukan setakat ulam tapi dengan sambal-sambal belacan yang mendatang. Memang aku pun ingin makan. Kira tuah akulah dapat makan dengan Eskandar. Rindu aku nak berborak kosong dengannya.

“Eleh.. padahal memang awak nak saya temankan awak makan, kan? Kan?” usikku.

“Jangan sampai aku tarik balik,” balasnya dengan muka tak berperasaan.

“Yalah.. yalah.. Saya pun memang nak makan sebenarnya.”

Kemudian mencebik.

“Nak gurau sikit pun tak boleh. Serius aje. Tak fun langsung,” bebelku perlahan. Perlahan tak perlahan aku rasa, berbulu juga telinga Eskandar yang mendengarnya.

Tapi.. ada aku kesah?

Diam antara kami ketika kami mengambil makanan. Hanya dua menu yang disediakan. Soto atau bihun sup dan juga nasi tomato. Memandangkan tekak rasa mahu melahap nasi, aku memilih untuk makan nasi tomato.

Eskandar pula mengambil bihun sup. Aku nampak dia ambil dua biji limau kasturi, lalu diperah ke dalam kuahnya.

“Awak memang suka masam ke?” tanyaku. Sebenarnya dah lama aku perasan. Sejak di Phuket lagi. Eskandar memang gemar benda-benda yang masam. Buah mangga dimakan macam kunyah coco crunch. Aku yang melihatnya pula yang rasa ngilu kedua-dua rahang.

“Haah.”

“Patutlah payah nak senyum,” komenku selamba. Bila dia jeling, aku hanya sengih.

Aku mengajak Eskandar makan di kerusi tembaga yang terletak di hadapan taman mini rumah along memandangkan ruang tamu rumah sudah dipenuhi oleh tetamu lain. Tempat itu tak adalah sunyi sangat. Masih ada beberapa kanak-kanak yang sedang bermain di halaman rumah.

“Awak dari mana?” tanyaku sekadar berbasa basi. Tak nak sunyi-sepi ketika kami makan.

“Dari studio aku. Ada kerja sikit.”

“Mesti menarikkan studio awak? Mesti ada macam-macam design and prototype, kan?” Aku ingin tahu. Cuba membayangkan rupa tempat Eskandar sering bertukang. Memang perangai aku, aku senang teruja dengan benda-benda yang aku tak tahu.

“Apanya yang menarik? Habuk aje penuh.” Eskandar kurang bersetuju.

“Kalau kau tengok aku rasa cukup hanya sekali. Lepas tu menyesal, tak nak datang lagi,” tambahnya lagi.

“Saya boleh datang tengok ke?” Tiba-tiba teruja dengan idea itu walaupun Eskandar sudah jelas menyatakan tiada apa yang menarik tentang studionya itu.

“Kau nak tengok? Buat apa? Sanggup ke kau nak masuk tempat yang kotor macam tu?” Suaranya seakan mengejek.

If I love a product, why would I not love the process of making it? It’s the beauty of arts, isn’t it? The struggles behind matter the most,” hujahku serius. Kalau sukakan sesuatu harus suka dari A hingga Z.

Eskandar terdiam seketika.

Tiba-tiba skrin telefon yang terletak di sebelah pinggan polisterin aku itu menyala berserta dengan gegaran. Menandakan masuknya mesej WhatsApp baru. Tertera nama Audi, buatkan kedua-dua keningku bertaut sedikit.

Apa dia nak?

Ternyata mata Eskandar juga turut tertarik ke arah skrin itu sesaat sebelum dia kembali fokus makan. Tak mahu kacau privasi aku agaknya.

Aku capai telefonku itu. Baru saja jari mahu menaip passwords, spontan mata melirik ke arah Eskandar. Paranoid! Bejaga-jaga. Sedangkan member sebelah khusyuk makan tanpa sedikit pun menghiraukanku.

Aku bukan apa. Sejak dia memberitahukan jawapan tentang bagaimana dia boleh mengagak passwords telefonku itu, aku sering berjaga-jaga. Malas aku nak cerita tentang teori panjang lebar dia meneka passwords aku berdasarkan personalitiku yang dia nampak. Salah satunya, aku tak suka benda yang leceh. Pendek cerita, dia cuba nasib dengan tarikh lahirku yang dilihatnya pada passport.

Dan setelah itu, jenuh kepala menghafal kombinasi nombor baru. Takut dia dapat meneka lagi. Kalau dia boleh teka, tak mustahil orang lain boleh teka juga.

Audi hantar WhatsApp bertanyakan tentang majlis ulangtahun syarikatnya itu. Buatkan terus terlepas satu keluhan berat dari bibirku. Turut mengundang tumpuan jejaka di sebelah.

Telefon diletakkan kembali di atas meja setelah membalas mesej WhatsApp Audi itu.

“Kenapa kau mengeluh?”

“Audi.”

“Kenapa dengan dia? Dia buat apa kat kau? Dia nak apa?” Aku disembur oleh soalan-soalannya.

“Eh, tak ada apa-apa pun! Cuma Audi nak bawa saya cuba baju di butik.”

“Cuba baju di butik?”

“Haah. Dia ajak saya kahwin.” Niat ingin bergurau.

Uhuk! Aku dengar Eskandar tersedak. Tersembur keluar hirisan ayam dari mulutnya, cun aje mendarat di hadapan pingganku. Terkedu aku melihatnya.

“Apa awak ni? Hati-hatilah makan.” Suara sedikit marah. Laju tanganku menyua air kepadanya bila melihat batuknya tak hilang-hilang. Sampai merah muka.

Laju Eskandar meneguk airnya. Aku pula kutip sisa ayam yang berada di depan pingganku itu menggunakan tisu. Nasib baik tak mendarat di dalam pinggan aku!

“Kau cakap apa? Kahwin?” tanya Eskandar meski dengan perit tekak yang cuba ditahan. Wajahnya masih merah.

“Saya gurau aje la. Hujung minggu ni ada majlis anniversary syarikat dia. Saya terpaksa ikut dia sebab tu dia suruh saya pergi cuba baju,” ceritaku serba-sedikit. Masih berat hati sebenarnya. Nasib baik dah kena rasuah dengan baju baru. Dari butik ekslusif pula tu. Haha.

Oh, sebelum ada yang menuduh aku kaki kikis atau pisau cukur cap Gilette, ini bukan aku yang nak ya. Audi yang beria-ia. Sebagai tanda terima kasih sebab aku masih menolongnya. Kononnya la.

“Kau dengan dia ada apa-apa ke?” Suaranya seakan curigakan sesuatu.

“Mana ada apa-apa pun. Dia tolong saya jadi boyfriend saya, saya tolong dia jadi girlfriend dia. Kami kawan.”

Kemudian mengeluh lagi.

“Tapi, kali ni saya berat hati. Sebab nanti kemungkinan besar jumpa orang tua Audi. Saya tak nak nanti makin melarat-larat. Silap-silap kena kahwin terus dengan dia,” luahku.

“Habis tu, kenapa kau setuju?”

Aku diam. Hanya jongket sebelah bahu. Soalan yang bagus. Kenapa aku setuju?

“Saya dah pelan dengan Audi. Lepas majlis tu nanti, kita orang akan ‘break up’,” ceritaku lagi.

Tiba-tiba teringatkan sesuatu.

“Awak ni selalu cakap pasal Audi. Awak kenal dia ke tak sebenarnya? Kenapa dia tak kenal awak?” Mod Sherlock Holmes kini kembali. Dah lama terkubur.

Sebelah kening Eskandar terangkat sedikit.

“Dia cakap dia tak kenal aku?”

Aku angguk. Eyakan aje. Kali terakhir bercakap tentang Eskandar, ekspresi Audi blur-blur biawak. Jadi, tak kenallah, kan?

So, dia tak kenal aku.” Mudah sungguh jawapan Eskandar.

“Dia cakap apa lagi?” tanya Eskandar lagi. Dia sambung makan.

“Audi cerita yang Haidar tu abang sepupu dia. Kat atas kapal dulu sepatutnya dia yang gantikan Audi. Tapi kenapa awak yang muncul?”

“Jawapan dia mudah. Aku kenal Haidar. Haidar minta tolong aku. Sebab dia tahu aku lagi handsome.”

Kenapa aku rasa nak tergelak dengan jawapan masuk bakul angkat sendiri dia tu?

Confident much, huh?”

Well.. every man has eyes on himself,” jawabnya selamba.

Juling mata ke atas.

“Aku tak tahu Audi ada cerita ke tak, tapi Haidar tu tunang orang. Cari pasal pergi berlakon jadi boyfriend orang. Jadi, sebagai hamba Allah yang prihatin, aku jadi penyelamat. Dapat pula access masuk kapal secara percuma. Siapa tak nak?” sambungnya lagi.

Aku angguk-angguk sendiri. Masuk akal jawapannya. Dan sekarang segala persoalanku dah terjawab.

Konklusi dia, Audi minta tolong abang sepupunya, Haidar memandangkan memang Haidar kebetulan ada di dalam kapal itu. Haidar pula meminta tolong Eskandar. Kalau melihat interaksi antara mereka di atas kapal dulu, aku kira hubungan mereka kelihatan rapat. Mungkin kawan baik.

Tapi, kenapa masih rasa bagaikan ada lompong-lompong yang masih belum terjawab dalam cerita ini?

4 comments:

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )