Pages

Terima Kasih Anda Semua..

Kata-kata Anjell

ASSALAMUALAIKUM..

Blog ini adalah hasil nurkilan seorang budak science yang perasan nak jadi novelis...

Maaf bila tertypo.. Budak ini masih junior..

Significance of this simple blog to me : 'A PLACE TO EASE TENSION, DIFFERENT WORLD FROM THE ACTUAL ONE'

Sunday 1 March 2020

Dia Tetap Sempurna (BAB 10)


BAB 10

Thailand memang terkenal dengan penggunaan gajah sebagai daya tarikan perlancongan. Tapi, malangnya ramai yang mengeksploitasi gajah untuk kepentingan sendiri, membuatkan makhluk itu kian teraniaya dan terancam. Terutama sekali apabila melihat gajah yang mengikut arahan manusia seperti bermain bola dan melukis.

Kita yang menonton akan berasa seronok. Merasakan binatang itu adalah bijak dan mendengar arahan. Tapi hakikatnya, gajah-gajah menjadi seperti itu adalah kerana semangatnya yang hilang. Gajah-gajah tersebut kebiasaannya telah melalui proses yang dipanggil Phajaan.

Phajaan merupakan satu teknik untuk menjinakkan gajah liar. Lebih dikenali dengan elephant crushing. Anak gajah kebiasaannya ditangkap, diikat, dikurung dan diseksa untuk beberapa hari. Seksaan yang berterusan akan menyebabkan gajah hilang semangat dan akhirnya mendengar arahan manusia.

Sangat meruntun hati kalau melihat video tersebut. Salah satu usaha untuk menunjukkan kita tidak setuju dengan pengeksploitasian gajah adalah dengan tidak memberi sokongan kepada aktiviti-aktiviti yang menyekat kebebasan gajah. Jangan naik gajah dan jangan tengok pertunjukan gajah.

Elephant sanctuary juga merupakan salah satu daya tarikan pelancong. Tapi bezanya, tempat ini adalah khas untuk memelihara gajah dengan penjagaan yang betul dan membiarkan gajah kekal di habitat semulajadinya tanpa menyekat kebebasannya. Kebiasaanya aktiviti yang dilakukan di elephant sanctuary adalah untuk mengeratkan hubungan antara manusia dan gajah.

Aku dah melakukan survey sebelum ini. Ada beberapa tempat perlindungan gajah yang berada di Phuket dan aku memilih untuk ke Elephant Jungle Sanctuary yang terletak di bukit berdekatan dengan Pantai Naithon. Tempat ini merupakan yang paling murah walaupun agak jauh. Kalau ikutkan, perjalanan ke sana adalah dalam lebih kurang sejam.

Memandangkan kami dari pelabuhan, kami perlu pergi sendiri ke tempat berkumpul yang ditetapkan iaitu sekolah Ban Nai Thon. Dan dari situ, van mini disediakan oleh pihak pengurusan untuk ke tempat perlindungan gajah itu.

Disebabkan kapal berlabuh agak lewat, kami mengambil pakej untuk sesi tengah hari. Nasib baik cuaca agak redup ketika kami tiba di tempat berkumpul itu. Haraplah kekal sebegitu. Kelihatan beberapa orang lain yang turut menunggu. Kebanyakan adalah mat saleh.

“Dara?” Aku berpaling sebaik sahaja mendengar namaku diseru.

Sedikit terkejut sebaik sahaja melihat Hasbi dan Fariha yang turut menunggu di situ. Melihatkan mereka, aku rasa mereka terlebih dahulu tiba di sini.

“Oh, hai!” Aku tegur mereka. Senyum manis dihulurkan. Tak sangka bertemu mereka di sini.

Eskandar dan Hasbi bersalam.

“Tak sangka kita jumpa kat sini.”

Aku cuma sengih. Sama macam yang aku fikir.

“Saja nak tengok gajah. Macam seronok,” jawabku.

“Kan!” Fariha penuh rasa teruja dengan suara girlynya itu.

Hasbi yang melihat hanya menjulingkan mata ke atas. Bagaikan dah lali dengan perangai tunangnya itu. Eskandar pula sempat kutangkap bibirnya yang bagaikan ingin tersenyum.

Seketika kemudian, kenderaan yang ditunggu telah tiba. Semua berpusu-pusu untuk berebut. Aku dan Eskandar juga berjalan beriringan ke arah van mini itu.

“Aku ingat kau seorang aje yang pelik, cari gajah dulu bila datang Phuket. Ada lagi rupanya,” bisik Eskandar sambil menahan lucu. Aku tahu dia bercakap tentang Fariha.

“Bukan pelik. Tapi soft-hearted. Perempuan berhati mulia macam kami ni, satu dalam sejuta. Untung awak, boyfriend,” bidasku balik sebelum melajukan langkah.

Sempat kutangkap ketawa perlahan Eskandar.

   ----

Sebaik sahaja tiba di tempat itu, Eskandar mengajak aku solat terlebih dahulu memandangkan zohor di Phuket memang awal. Pukul 12.30 tengah hari dah zohor. Aku hanya mengikut. Maklumlah, benda yang baik usah dilengahkan. Lepas ini, nak buat apa-apa pun bebas tanpa perlu risaukan solat terlepas. Nasib baik di sini ada tempat lapang yang disediakan dan boleh digunapakai untuk solat.

Setelah itu, kami mengikut serta pengunjung-pengunjung lain. Mungkin terlepas beberapa minit pertama. Ketika itu, penjaga gajah yang dikenali dengan Mahout Pim itu memberikan taklimat kepada semua pelancong. Menceritakan serba-sedikit tentang sejarah tempat itu dan juga tentang gajah-gajah yang mereka telah selamatkan itu. Walaupun bahasa inggerisnya agak pekat dengan pelat siamnya, tapi aku tetap faham.

Setelah tamat taklimat itu, semua bersurai untuk memulakan aktiviti dengan gajah. Semua orang bebas berjalan untuk meneroka kawasan itu. Dapat kulihat beberapa ekor gajah yang sedang bebas berjalan. Teruja. Kebiasaannya aku melihat gajah yang terkurung di dalam zoo. Aku dapat rasakan betapa gembiranya gajah-gajah itu dengan kebebasan mereka.

Kemudian, kami dibawa untuk menyediakan makanan gajah. Kami diberikan satu baldi untuk mengisi buah pisang dan tembikai. Para pelancong dibenarkan untuk memberi makan kepada gajah nanti.

Apabila semuanya selesai, kami bergerak menuju ke tempat gajah makan. Baru beberapa langkah aku berjalan, tiba-tiba rasa kepala kena hempap sesuatu. Terdongak aku dibuatnya untuk melihat apa. Eskandar dengan muka tak bersalahnya memakaikan aku topi jerami berwarna merah jambu ke atas kepalaku. Mana entah dia rembat.

“Dah makin panas. Nanti kau hitam. Buruk.” Menusuk kalbu sungguh alasannya.

“Ee.. racist!” cebikku.

“Bila masa aku racist? Aku cakap benda betul. Kau tahu tak yang radiasi UVA/UVB tu boleh rosakkan kulit? Perbezaan wavelength menyebabkan kulit kau tu terkesan dari dalam sampai luar. Radikal-radikal bebas nanti boleh buatkan kau jadi tua. Hitam sebab cahaya matahari tak sama dengan hitam semulajadi,” hujahnya. Tu dia.. dia hampir-hampir bukak kelas fizik-kimia dengan aku wei!

“Kalau kau tak nak, bagi balik,” kata Eskandar lagi. Cuba menarik topiku namun aku sempat menjarakkan diri.

“Ee.. buruk siku! Yalah, terima kasih, boyfriend!” kataku. Tangan pegang kemas topi di atas kepalaku itu. Sempat sengih atas keprihatinannya itu.

Sambung berjalan. Masing-masing selesa diam. Aku pula merakam menggunakan telefon pintarku. Untuk mencipta memori. Kelihatan wajah-wajah ceria pelancong asing yang tak kukenali menghiasi videoku. Ada yang begitu peramah, tersenyum dan melambai-lambai ke arah videoku sambil berkata ‘Hello’ atau ‘Hye’.

Aku halakan pula kamera ke arah Eskandar yang berjalan di sebelahku. Kepalanya tersarung cap dan tangannya membawa baldi buah-buahan tadi. Dari sisi, terserlah betapa mancung hidungnya itu. Tetap kacak walaupun tanpa emosi.

Boyfriend,” panggilku.

Dia menoleh ke arahku.

Say cheeeeese!”

Terus ditolaknya telefonku daripada merakam wajahnya. Muka bertukar cemberut. Tanda dia tak suka.

“Tak sportinglah awak ni,” cebikku. Walaupun aku dah agak dengan reaksinya itu.

Aku tamatkan rakamanku itu. Mahu menjimatkan bateri untuk aktiviti lain lagi. Kaki merapati seekor gajah yang sedang diberi makan itu. Ada sepasang lelaki dan perempuan turut memberi makan kepada gajah itu. Eskandar menghulurkan baldi itu kepadaku.

Bukan main teruja aku ketika menghulurkan beberapa biji pisang kepada gajah. Seronok melihat dia menggulungkan makanan itu menggunakan belalainya lalu dimasukkan ke dalam mulut. Bila berkesempatan, aku sempat mengusap-usap gajah itu. Gajah itu sangat baik. Mesra dengan pelancong.

“Kau ni peliklah. Kucing yang kecik, kau takut. Ni gajah yang besar, bukan main kau usap-usap,” kata Eskandar.

Ketika itu dia berdiri di sebelahku. Aku sedang memberi makan dan tangannya pula turut membelai kepala gajah itu. Aku dapat rasakan Eskandar juga sukakan haiwan.

“Entahlah. Yang saya tahu, saya takut tengok kuku kucing yang tajam tu. Kepala mesti bayangkan macam mana kalau dia terkam dan cakar saya? Hih.. seriau!” ceritaku. Tak pernah tak tegak bulu roma kalau berbicara tentang kucing dan kukunya.

“Tapi saya tak benci kucing, tahu? Cuma takut nak dekat,” tegasku lagi. Dua benda itu adalah berbeza sama sekali. Aku tetap rasa kucing itu comel walaupun hanya melihat dari jauh. Cuma bila dia mendekat, mulalah bakat terpendam silatku terserlah.

“Habis kalau kau kahwin dengan lelaki sukakan kucing, macam mana?” Eskandar bertanya lagi.

Terhenti seketika perbuatanku. Tak pernah terfikirlah pula. Haahlah. Kalau aku mendapat jodoh dengan lelaki yang sukakan kucing, macam mana ya? Tapi.. bukan semua lelaki sukakan kucing, kan?

Aku pandang Eskandar.

“Awak suka kucing ke?” soalku ingin tahu.

Nampak mulut Eskandar naik sedikit.

“Kenapa? Kau nak kahwin dengan aku ke?” Sexy smirk.

Membahang wajahku seketika. Tak kena masalah pula aku bertanyakan soalan itu.

“Mana ada. Saya tanya aje,” jawabku, cuba menahan malu.

Aku sambung memberi makanan kepada gajah itu. Masih berbaki suku lagi buah-buahan di dalam baldi sederhana besar itu.

“Yalah.. aku tahu. Siapalah aku ni, kan? Perempuan hanya pandang lelaki macam Audi,” sinisnya.

“Hei.. tak semua perempuan macam tu, okey!” Aku bela diri. Tak setuju!

Bibir Eskandar menyinis lagi.

“Kalau tak, kenapa kau cari lelaki macam Audi untuk menyamar jadi kekasih kau?”

Aku pandang sekeliling. Takut perbualan kami didengari oleh Hasbi dan Fariha yang hampir kulupa turut menyertai aktiviti ini. Tapi lega bila tak nampak bayang mereka.

“Awak pun tahu kenapa. Dan awak pun nampak macam mana Raina semalam. Dia tu musuh lama saya. Saya cuma nak mengajar dia aje,” kataku.

“Habis, kalau dapat lelaki macam aku ni, kau tak kesah?” duganya lagi.

“Lelaki macam awak? Kenapa? Apa masalahnya?”

“Aku tukang kayu.”

Tukang kayu yang misteri. Belum lagi masuk bab dia bercakap English.

Aku angkat sebelah bahu.

“Kalau dah jodoh,” jawabku mudah.

Eskandar ketawa perlahan.

“Jangan sampai masa aku pinang kau nanti, kau tolak aku pulak!” ejeknya.

“Suka hati awaklah, boyfriend.” Aku malas nak layan. Aku tahu dia bukannya serius. Niatnya cuma ingin melihat sama ada aku berpegang pada kata ataupun tidak.

Apa daa! Bercakap pasal kahwin di sini. Bersaksikan gajah dan beberapa pelancong asing yang tak faham bahasa melayu. Tak romantik langsung!

Seketika kemudian, baldi yang penuh dengan buah-buahan tadi akhirnya kosong. Sempat bergambar beberapa kali sebelum tiba sesi untuk gajah-gajah di situ dibawa ke kolam lumpur untuk mandi.

Disebabkan aktiviti ini adalah termasuk dalam bayaran yang dikenakan, aku dan Eskandar tetap jua mengikut. Walaupun aku tiada niat pun untuk berendam dengan gajah di dalam lumpur. Mungkin sekadar melihat dari tepi.

Ramai pelancong asing yang menyertainya. Yang lelaki dengan swim trunk dan yang perempuan pula hanya berbikini. Apa boleh buat kalau dah orang barat? Masuk berendam bersama gajah-gajah itu. Teruja untuk mandikan gajah. Seronok pula melihat mereka bermandi-manda dengan gajah itu.

Dari tepi kolam, mataku menangkap Hasbi dan Fariha turut sama berendam di dalam kolam itu. Aku melihat wajah Fariha yang seronok menyapu-nyapu lumpur pada gajah dan wajah Hasbi yang terpaksa. Siapa aje yang suka main lumpur? Apatah lagi budak bandar macam Hasbi itu. Ini mesti angkara Fariha yang memaksa.

Melihatkan mereka berdua, tiba-tiba aku ketawa kecil. Lucu.

“Kenapa kau tiba-tiba ketawa?” tegur Eskandar.

“Tengok Hasbi dan Fariha. Saya boleh nampak betapa sayangnya Hasbi pada Fariha tu sampai dia sanggup terjun lumpur,” jawabku. Geleng kepala beberapa kali menahan lucu.

Cinta. Itulah kuasanya. Manusia sanggup melanggar prinsip sendiri demi melihat orang yang dicintainya bahagia. Untung Fariha dapat Hasbi. Tiba-tiba rasa cemburu. Akan wujudkan lelaki seperti itu nanti dalam hidupku? Yang sanggup melakukan apa sahaja demi kebahagiaanku?

Entahlah.. dunia ini bukannya kisah dongeng!

“Itu namanya toleransi. Kedua-duanya perlu memberi, kedua-duanya perlu menerima,” komen Eskandar. Suara mendatar sampai aku tak boleh baca apa perasaannya.

“Awak dah ada kekasih?” soalku tiba-tiba.

Aku nampak tubuhnya sedikit mengeras. Kepalanya menoleh ke arahku sekali sebelum kembali membuang pandang ke arah tengah kolam itu. Wajah tiba-tiba dingin.

Dadaku pula tiba-tiba berdebar laju. Mengira detik untuk mendengar jawapannya. Entah kenapa.

“Tak ada. Kalau dah ada, tak adanya aku gila nak setuju dengan Audi,” jawab Eskandar. Masih mendatar.

Aku hela nafas yang tanpa kusedari ditahan tadi. Kenapa aku rasa lega?

Oh, mungkin sebab aku tak nak dicap perampas agaknya! Walaupun semua ini hanyalah lakonan dan sementara. Sedapkan hati sendiri.

Tapi, belum tentu dia jujur denganku. Lelaki sekarang bukan boleh percaya.

“Dara, tak join sekali ke?” laung Fariha dari tengah kolam. Buatkan aku kembali ke alam nyata.

Aku geleng kepala.

“Tak bawak baju.” Alasan kukuh daripadaku.

Kemudian pandang sebelah.

“Awak tak join ke? Awak bawak baju lebih, kan?” soalku.

“Malas.”

“Awak mesti takut kotor, kan? Tak nak main lumpur. Penakut,” ejekku. Saja nak api-apikan dia. Sebab dalam ramai-ramai pengunjung lelaki, hanya Eskandar yang tak bermain lumpur.

“Oh, saya tahu! Awak takut hitam. Maklumlah.. radiasi berbeza wavelength UVA dan UVB kan akan merosakkan kulit. Ditambah pula radikal-radikal bebas mempercepatkan proses penuaan.” Seronok aku kenakannya.

Eskandar jeling ke arahku.

“Kau cabar aku?”

Aku hanya diam. Angkat sebelah kening sebagai jawapan.

Bibirnya senyum sinis.

Challenge accepted. Watch me, sunshine!”

Eskandar tarik topi dari kepalanya lalu dicampakkannya kepadaku. Nasib baik aku sempat tangkap. Kemudian dia dengan selambanya menarik baju-t hitam dari tubuh tegapnya itu di depanku. Hampir terbeliak mataku melihatnya.

Lalu dicampakkan juga baju itu ke mukaku. Hampir terlepas aku gara-gara rasa terkejut yang tak hilang-hilang lagi. Apabila mataku mula naik ke arah tubuhnya yang elok itu, terus aku larikan pandangan. Rasa malu tiba-tiba. Padahal semalam aku dah nampak susuk tubuh tegapnya di balik baju kamejanya yang basah. Tapi itu masih berlapik.

Dapatku rasakan ada mata yang memerhati. Terus kuperhatikan sekeliling. Betul andaianku. Beberapa orang minah saleh sedang sibuk mengusyar tubuh Eskandar. Kemudian mereka berbisik sesama sendiri dan ada juga yang ketawa miang. Pasti mengagumi tubuh Eskandar yang memang dikategori sebagai tubuh idaman setiap lelaki dan wanita itu.

Cari pasal, Dara! Yang kau cabar dia kenapa?

“Kalau aku masuk ke dalam lumpur ni, kau kena ikut aku pula lepas ni.” Aku dengar Eskandar berkata.

Aku angkat kepala. Ketika itu, dia hanya tinggal seluar pendek separas bawah lututnya. Sandalnya pun dah ditanggalkan.

“Kau dengar tak?” tekan Eskandar.

“Okey.”

Dari tempatku berdiri, aku melihat Eskandar melangkah masuk ke dalam kolam berlumpur itu. Mengikut serta kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang lelaki lain. Bermain lumpur sambil memandikan gajah. Ada kala didekati oleh beberapa wanita warga asing itu. Mahu berkenalan kononnya.

Tapi aku hanya mendengar Eskandar membalas, “Me. English. No.”

Haha. Tergelak terus aku mendengarnya. Cara mudah untuk mengelak.

8 comments:

  1. Tak sabar nak tau sambungannya..bc punyc bc tak sedar dah hbs smpi bab10..😭😭nak lagi..

    ReplyDelete
  2. Sambung lagiiiiii bestnyaaa

    ReplyDelete
  3. kyaa!!! bestnya x sabar nk tunggu bab baru......novel kak anjell mmg y terbaik

    ReplyDelete
  4. Tak sabar nk baca sambungannnn. Cepat la update! Eheheh

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
Habis baca jangan lupa komen..
Terima kasih n sudilah jenguk lagi.. : )